Kwestie Israël - Palestina
Moderator: Moderators
Re: Kwestie Israël - Palestina
Maar nu maken ze zich lekker populair. Zo kweek je antisemitisme. Als ze nou gewoon tevreden zijn met wat ze hebben. Maar nee...Israël moet uitbreiden. Steeds weer, steeds verder.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Banned
wat israel doet is staatsterrorisme volgens het boekje, daar moet je niet eens aan twijfelen
vraag blijft hoe oplossen? als er nu verkiezingen zijn in Israel wint rechts weer x-aantal procenten in Israel.
helpt niet hé
antisemitisme, imperialisme uit de 19E eeuw, natiestaatdenken dat 2 wereldoorlogen veroorzaakt heeft,..
Palestijnen die in de jaren 40 rechteloos waren en neit eens bestonden?
Israel dat, anno 2021, niet eens in staat is om zijn eigen grenzen te bepalen
en nu de demografie
palestijnen in Israel nemen in aantal toe terwijl het percentage religieus ultra-orthodoxe joden ook alleen maar toeneemt.
Re: Voorspellingen DikkeMick
In een grijs verleden pakte ik nog weleens een boek erbij om de situatie vanuit Palestijns oogpunt te belichten, het antwoord was vaak je vergeet de industriële vernietiging. En dan ging het heen en weer schuiven verder tot het bloed onder elkaars nagels vandaan werd getrokken. En dan doken er ook nog mensen op die zaten te zeiken over Judea en Samaria want religie moest ook een rol krijgen binnen dit verhaal. Uiteindelijk is het onontwarbare kluwen die al sinds 1948 of langer duurt. Straks is er een wapenstilstand en Israël roept voor de zoveelste keer binnen eigen gelederen om dit probleem op te lossen moeten we versneld bouwen in wat de buitenwacht ziet als bezet gebied. Hoe meer eigen mensen we daar naar toe kunnen brengen hoe groter onze veiligheid wordt. De zoveelste lont wordt aangestoken.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Peter van Velzen
- Site Admin
Tja, dat doe je inderdaad. En degenen die alleen de discrepantie tussen het geweld van Israel (10 x zoveel) en Hamas opmerkt, wordt voor het gemak ook maar antisemiet genoemd. NB Het verbranden van de Israelische vlag is neit persé anti-semitisch of beter gezegd niet persé anti-joods. er zijn zelfs Joden die de staat Israel niet zie zitten al is hun reden wel onzinnig (men dient volgens hen eerst op de Messias te wachten).
Van mij mag Israel oveirgens de hele boel hebben, maar dienem ze wel de Palestijnen gelijk Joden te bejandelen, Maar daar zullen ze - denk ik - niet toe bereid zijn.
Ik wens u alle goeds
Kijk, zelf voel ik me niet antisemiet of anti Joods of anti wat-dan-ook. Liever ben ik pro. Pro vrede b.v. Of pro elkaar- met- rust- laten -en -tevreden- zijn -met- wat -je -hebt. Hoewel dat laatste dus voor de Palestijnen steeds moeilijker wordt, want ze krijgen steeds minder.
Waar ik nu wel moeite mee heb is de houding van grote broer Amerika EN de altijd tegenstrijdige belangen met b.v. Rusland. Is Amerika voor, is Rusland per definitie tegen (en andersom). In ieder conflict speelt dit mee.
Maar om dan te zeggen: Zoek het lekker zelf uit, zou de doodsklap voor alle Palestijnen (de underdog) zijn. Dus ja...het conflict is inmiddels totaal complex geworden maar de oneerlijkheid druipt er werkelijk vanaf. En als ik dan een standpunt moet innemen en me meen een klein beetje verdiept te hebben in de hele situatie, denk ik dat ik pro underdog ben. Dat dit volk beschermd moet worden tegen totaal overheersing/expansiedrift en landjepik.
Waar ik nu wel moeite mee heb is de houding van grote broer Amerika EN de altijd tegenstrijdige belangen met b.v. Rusland. Is Amerika voor, is Rusland per definitie tegen (en andersom). In ieder conflict speelt dit mee.
Maar om dan te zeggen: Zoek het lekker zelf uit, zou de doodsklap voor alle Palestijnen (de underdog) zijn. Dus ja...het conflict is inmiddels totaal complex geworden maar de oneerlijkheid druipt er werkelijk vanaf. En als ik dan een standpunt moet innemen en me meen een klein beetje verdiept te hebben in de hele situatie, denk ik dat ik pro underdog ben. Dat dit volk beschermd moet worden tegen totaal overheersing/expansiedrift en landjepik.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Banned
het is maar hoe jet het bekijkt
pak je de geschiedenis erbij en geloof en ... dan is het inderdaad ingewikkeld om daar een oplossing uit te distilleren
als je kijkt naar wat nu gebeurt? dat is simpel want wat betekent een staakt het vuren?
Hamas stopt met raketten maar Israel blijft verder terroriseren, dan vliegen bv die palestijnse families nog steeds uit hun huis in jeruzalem.
wat Israel doet komt min of meer hierop neer, allé nu zijn de joden de dader
https://www.youtube.com/watch?v=-Htok6y6k54
hetzelfde gaat op voor gaza. de Israëlische soldaten die daar gestationeerd zijn noem ik toch maar gewoon kampbewaarders
ik snap niet waarom iedereen dit een oorlog of conclift blijft noemen
een gevangenisopstand lijkt me toepasselijker
Ik denk dat wanneer we van moslims verlangen dat ze afstand nemen van Al Qaida ed, we van de joden kunnen verwachten dat ze afstand nemen van het beleid van een regering van Israël. Wanneer iemand joods of Israëlisch leven belangrijker vindt dan Palestijns leven, maakt ie zich schuldig aan discriminatie. Daar mag je best op wijzen zonder dat je antisemiet genoemd wordt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- Boerenverstand
- Forum fan
Zonder een mahdimessias wordt 't niet wat daar. Dat maakt de zaak nog meer hopeloos...
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)
-
- Banned
gij moogt da verwachten maar dat zal niet gebeuren
Hamas bestaat pas sinds 1980 en heeft pas politiek gewicht sinds pakweg 2000. wat was dan de reden tussen 48 en 2000?
bekijk de retoriek en er zal altijd wel een excuus zijn voor de onderdrukking, bezetting en annexatie
die excuses zullen er ook na hamas zijn, net zoals het verdwijnen of naamsverandering van de plo weinig verandering heeft gebracht
die organisaties zijn niet gewoon een symptoom, niet de oorzaak
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat laatste is een discussie truc die de Zionisten al van af het begin gebruiken.Bonjour schreef: ↑19 mei 2021 21:52 Ik denk dat wanneer we van moslims verlangen dat ze afstand nemen van Al Qaida ed, we van de joden kunnen verwachten dat ze afstand nemen van het beleid van een regering van Israël. Wanneer iemand joods of Israëlisch leven belangrijker vindt dan Palestijns leven, maakt ie zich schuldig aan discriminatie. Daar mag je best op wijzen zonder dat je antisemiet genoemd wordt.
Je noemt mensen met kritiek op het zionisme en alle ellende die deze ideologie heeft veroorzaakt anti semiet,
dan gaat prompt de ander zichzelf verdedigen en is het ware probleem (tijdelijk) van tafel.
Heeft hier in het Westen heel lang goed gewerkt, maar het wapen is nu botter dan bot.
Er kleeft trouwens een gevaar aan deze gelijkstelling, namelijk dat het zichzelf gaat bevestigen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
- Banned
het oorlogsschuldgevoel is aan eht verdwijnenTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑21 mei 2021 08:51 Heeft hier in het Westen heel lang goed gewerkt, maar het wapen is nu botter dan bot.
ook in bv Duitsland
Op deze manier wordt Israel geen 100j volgens mij, ongeacht hoeveel bommen ze nog gooien. zelfs een atoombom op Iran gooien zal daar weinig aan veranderen
Zo zie ik het helaas ook. Het spijt me. Het doet pijn een geteisterd volk een ander onderliggend volk te zien aftuigen.
(Wat niet wil zeggen, dat Israël zich niet mag verdedigen tegen raketten van Palestijnen vanzelfsprekend.)
Maar het hele proces daar is te boosaardig voor woorden.
En het zou mij enorm verbazen als het ooit opgelost wordt. Maar zeg nooit 'nooit' uiteraard.
Men denkt mij te zeer slechts in termen van het verleden. Nooit zal er naar een 'gelukkige' toekomst worden gekeken.
- vegan-revolution
- Superposter
Technologisch loopt de Gaza-strook nog steeds erg achter bij Israël. Maar dat kan natuurlijk ooit zodanig veranderen dat de Israëlische luchtafweer niet meer toereikend is. Als Israël ooit van de kaart geveegd gaat worden dan hebben we weer een probleem minder. Dan hebben we weer een mooi homogeen blok in het Midden-Oosten van landen waarin het regeringsbeleid islamitisch geöriënteerd is. Niet dat er daar dan geen twisten meer zullen zijn, maar in ieder geval niet op basis van het bestaan van een vreemde eend in de bijt daar vanuit een islamitisch geöriënteerd standpunt bezien.
Dit schijnt in het handvest van Hamas te staan :

"Israel will exist and will continue to exist until islam will obliterate it" (", just as it obliterated others before it.")
Zie ook : Hamas Covenant
Ik benieuwd welke landen er nog meer op de nominatie staan om in de toekomst "obliterated" te gaan worden door de islam.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
En zo is ook deze kwestie weer lekker zwart-wit in beeld gebracht. Alsof het islam versus westers jodendom is. Er speelt veel meer (historisch economisch) en mocht islam OF jodendom (of de westerse en/of Iraanse inmenging) helemaal verdwijnen dan vinden ze er echt wel weer een andere reden om te bakkeleien.vegan-revolution schreef: ↑02 jun 2021 07:06
Technologisch loopt de Gaza-strook nog steeds erg achter bij Israël. Maar dat kan natuurlijk ooit zodanig veranderen dat de Israëlische luchtafweer niet meer toereikend is. Als Israël ooit van de kaart geveegd gaat worden dan hebben we weer een probleem minder. Dan hebben we weer een mooi homogeen blok in het Midden-Oosten van landen waarin het regeringsbeleid islamitisch geöriënteerd is. Niet dat er daar dan geen twisten meer zullen zijn, maar in ieder geval niet op basis van het bestaan van een vreemde eend in de bijt daar vanuit een islamitisch geöriënteerd standpunt bezien.
Dit schijnt in het handvest van Hamas te staan :
Ik benieuwd welke landen er nog meer op de nominatie staan om in de toekomst "obliterated" te gaan worden door de islam.
Misschien verandert er iets ten goede als de vermomde dictator Netanyahu zijn positie kwijt raakt.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Nee hoor, Vegan R. geeft de situatie gewoon feitelijk weer.
Israël is het enige land in het midden oosten waar niet-moslims niet gediscrimineerd worden. Kritiek op de manier waarop Israël de Palestijnen behandelt is terecht, maar onder Palestijns bestuur zou het andersom (minimaal) vergelijkbaar zijn voor niet-moslims. Verschil is dat de onderdrukte Jezidi's, christenen, atheïsten of Joden in de omliggende landen geen raketten bouwen en er dus geen oorlogjes ontstaan die het nieuws halen. Voor zover dat wel gebeurt, gaat het om (meest) sjiitische moslims (Jemen, Irak) waarbij een veelvoud aan slachtoffers valt, maar dat vinden we blijkbaar niet zo erg.
Dit conflict is wel degelijk grotendeels religieus. Voor Israël werd gesticht, was dit stukje woestijn dat 0,2% van het Midden-oosten beslaat niet zo interessant voor de wereld. Er bestond nog geen Palestijns volk. De belangrijkste grief van de omliggende islamitische regimes is dat islamitisch land niet meer islamitisch is. De tweede grief is dat dit stukje woestijn op veel terreinen opmerkelijk succesvol is geweest en het qua welvaart veel beter doet dan de buren. De Palestijnse zaak komt ze uitstekend uit: een externe vijand is altijd handig in een dictatuur. Als het ze om de Palestijnen te doen was, zouden ze waarschijnlijk humanitaire hulp sturen zoals het Westen doet en zouden de Palestijnen na 70 jaar niet meer in vluchtelingenkampen wonen.
Met een explosief groeiende Palestijnse bevolking onder leiding van een club die je land van de kaart wil vegen, kan ik me enige zorgen van Israël wel voorstellen. Zolang dit de situatie is en religie zo'n grote rol speelt, blijft dit een hopeloos conflict. Even hopeloos als de situatie voor niet-moslims in de rest van het Midden-Oosten.
Het feit dat in de omliggende landen (minstens) vergelijkbare schendingen van mensenrechten plaatsvinden, praat natuurlijk niets goed van de schendingen van de mensenrechten in Israël.
Israël is het enige land in het midden oosten waar niet-moslims niet gediscrimineerd worden. Kritiek op de manier waarop Israël de Palestijnen behandelt is terecht, maar onder Palestijns bestuur zou het andersom (minimaal) vergelijkbaar zijn voor niet-moslims. Verschil is dat de onderdrukte Jezidi's, christenen, atheïsten of Joden in de omliggende landen geen raketten bouwen en er dus geen oorlogjes ontstaan die het nieuws halen. Voor zover dat wel gebeurt, gaat het om (meest) sjiitische moslims (Jemen, Irak) waarbij een veelvoud aan slachtoffers valt, maar dat vinden we blijkbaar niet zo erg.
Dit conflict is wel degelijk grotendeels religieus. Voor Israël werd gesticht, was dit stukje woestijn dat 0,2% van het Midden-oosten beslaat niet zo interessant voor de wereld. Er bestond nog geen Palestijns volk. De belangrijkste grief van de omliggende islamitische regimes is dat islamitisch land niet meer islamitisch is. De tweede grief is dat dit stukje woestijn op veel terreinen opmerkelijk succesvol is geweest en het qua welvaart veel beter doet dan de buren. De Palestijnse zaak komt ze uitstekend uit: een externe vijand is altijd handig in een dictatuur. Als het ze om de Palestijnen te doen was, zouden ze waarschijnlijk humanitaire hulp sturen zoals het Westen doet en zouden de Palestijnen na 70 jaar niet meer in vluchtelingenkampen wonen.
Met een explosief groeiende Palestijnse bevolking onder leiding van een club die je land van de kaart wil vegen, kan ik me enige zorgen van Israël wel voorstellen. Zolang dit de situatie is en religie zo'n grote rol speelt, blijft dit een hopeloos conflict. Even hopeloos als de situatie voor niet-moslims in de rest van het Midden-Oosten.
Het feit dat in de omliggende landen (minstens) vergelijkbare schendingen van mensenrechten plaatsvinden, praat natuurlijk niets goed van de schendingen van de mensenrechten in Israël.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)