2050 einde van de wereld

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

outremer
Forum fan

Re: 2050 einde van de wereld

Bericht door outremer »

Delight schreef: 07 mei 2021 11:42 Er zijn meerdere dingen die het bestaan van de mensheid in gevaar kunnen brengen. Een andere is bijvoorbeeld een economische ineenstorting:

Willem Middelkoop licht een tipje van de sluier op:
https://youtu.be/K-H7Jqm_NNc

Zelf houd ik het voor mogelijk dat het Chinese model over de wereld uitgerold zal worden, in samenwerking met Rusland ("Wat zijn die Russen stil!") en mogelijk right wing Amerika. Dit is de afschaffing van geld en de invoering van een puntensysteem onder dictatoriaal regime.

Mocht het allemaal mee blijken te vallen dan hebben we natuurlijk nog dingen als klimaatverandering, waterschaarste, mileuvervuiling etc. :)
allemaal goed en wel dat globaal denken en dat we er niet meer gaan zijn of met hoeveel etc....

ik denk eigenlijk alleen maar aan het leven van mijn dochters en kleindochter. veel verder ga ik niet in de tijd.
en ik vind dat we NU te weinig doen om te zorgen dat zij een even goed leven gaan hebben als wat ik al gehad heb tot nu toe.
hoe ga ik mijn kleindochter binnen 20 jaar moeten uitleggen dat mijn generatie de wereld naar de kl*ten heeft gebracht.
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

outremer schreef: 07 mei 2021 14:59 hoe ga ik mijn kleindochter binnen 20 jaar moeten uitleggen dat mijn generatie de wereld naar de kl*ten heeft gebracht.
Als ik in het algemeen spreek: bijvoorbeeld dat we altijd het goedkoopste willen hebben, waardoor de productiekosten ook omlaag moeten, zodat milieu en arbeidsomstandigheden ook lager en lager worden. De wereldwijde concurrentie, het tegen elkaar laten uitspelen van naties, groepen burgers en burgers individueel.

Het kopen van plofkip uit puur onbenul en intellectuele luiheid.

Veel mensen zitten met hun hoofd in de grond is mijn beleving. En het kan ze niks schelen, waarschijnlijk omdat alles om hen draait.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nou, ik denk dat er meerdere oorzaken zijn. We zijn in een naoorlogse periode opgegroeid. Een periode van opbouw. Alles moest weer uit de as herrijzen en dit ging gepaard met de hang naar steeds meer welvaart. Alles moest groter, meer en luxer. Nederland werd geasfalteerd en het was nooit (snel) genoeg. We waren enorm trots op de Rotterdamse havens en Schiphol. Was er iemand die zich zorgen maakte om het milieu? De eerste tekenen waar ik nu aan moet denken is loodhoudende benzine. Lood om er voor te zorgen dat je motor niet ging 'pingelen'. Maar lood bleek toch ook nadelen te hebben. En ik denk dat dit in de jaren 70 pas ging spelen.
Verder werden er conglomeraties van steden aangelegd. Polders werden drooggelegd en van isolatie had nog nooit iemand gehoord.

En dit is een wereld waar ik in opgegroeid ben. Enige waar iedereen zich altijd druk om heeft gemaakt is kernenergie. En dan heb ik het nu alleen nog over een heel klein landje. Hele continenten deden mee aan deze groei en helaas zijn er nu nog continenten die overal schijt aan hebben en op dezelfde voet doorgaan. China als koploper denk ik.
Dus ja, hoe leg je dit je kleinkinderen uit? Hoe leggen zij hun kleinkinderen weer uit dat verschillende metalen wellicht opraken?

De nieuwste smartphones bevatten tussen de dertig en veertig verschillende soorten metaal. Denk aan: koper, zilver en aluminium, maar ook een groot aantal onbekendere, exotische metalen zoals: indium, neodymium en antimoon.
Maar deze metalen zijn niet alleen noodzakelijk om moderne smartphones goed te laten werken, ze zijn nog in veel grotere hoeveelheden nodig bij de productie van efficiënte windmolens, zonnepanelen en elektrische auto’s
.

Soms kom je te laat tot inzichten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Ik ben net zo schuldig. Ik vraag zelf ook nooit naar het productieproces van dingen die ik koop: ze zouden er niet eens een antwoord op weten.

Maar ik ga niet naar de Action. Het komt uit de lengte of de breedte.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het probleem met mensen is dat het 'nooit op kan'.
Als wij eenmaal 'wat handigs hebben' gaan we vaak door alle rationele grenzen heen.

Als men een handig ding als een auto uitvindt kan je er donder op
zeggen als met verloop van tijd de hele bevolking op de planeet
supergraag auto's wil. En als ze dat niet willen zullen de media
(waar we nu ook veel te veel van hebben), dus reclame dat wel ombuigen
in z.g. 'positieve zin'... jawel. Net wasmiddelen of computers etc.

Vliegen was iets bijzonders, nu niet meer. Kost ook niet veel meer...
Vrijwel iedereen vliegt nu vaak meer keren per jaar, met alle
opwarming daarbij.

Op welk vlak dan ook, je ziet de verspilling in massa.
Goede gebouwen worden onophoudelijk afgebroken, nieuwe neergezet,
goede spullen worden door het leger bouwvakkers en reparateurs weggekwakt
in de bekende containers en vervolgens doen we met onze arrogante koppen
effe nieuw. De werklui denken zelfs tegenwoordig dat dit normaal is.
O, pas gezien op RTL, is trend... Hoe bedoel je 'woningnood'??
Mijn buurman is er zo een. Elke 10 jaar een compleet nieuw gebouwde 'tuin',
liefst met heel veel voor de buren storend licht. Veilig? Nee.
Weet de inbreker waar hij het geld in huis moet halen. Dan maar een net
van bewakingscamera's...

En dit principe is overal manifest, je kunt het zo gek niet bedenken.
Inderdaan electronica en andere techniek net zo... Massaal.
Voedsel (denk aan vlees) net zo...
Schepen laten we door arme landen afbreken, wat we doen met land, wat
doe we met onze hele leefomgeving, fabrieken zijn verdienmiddelen en
vervangbaar, banen maken niet meer uit, óveral loopt de arrogantie en
de graaizucht de lelijke oren uit...

Deze planeet is 100% zeker niet te redden als we zo blijven doen.
En ik vrees dat we dát zullen doen.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Gerard R. schreef: 30 jun 2021 15:29 Het probleem met mensen is dat het 'nooit op kan'.
Als wij eenmaal 'wat handigs hebben' gaan we vaak door alle rationele grenzen heen.

Als men een handig ding als een auto uitvindt kan je er donder op
zeggen als met verloop van tijd de hele bevolking op de planeet
supergraag auto's wil. En als ze dat niet willen zullen de media
(waar we nu ook veel te veel van hebben), dus reclame dat wel ombuigen
in z.g. 'positieve zin'... jawel. Net wasmiddelen of computers etc.

Vliegen was iets bijzonders, nu niet meer. Kost ook niet veel meer...
Vrijwel iedereen vliegt nu vaak meer keren per jaar, met alle
opwarming daarbij.

Op welk vlak dan ook, je ziet de verspilling in massa.
Goede gebouwen worden onophoudelijk afgebroken, nieuwe neergezet,
goede spullen worden door het leger bouwvakkers en reparateurs weggekwakt
in de bekende containers en vervolgens doen we met onze arrogante koppen
effe nieuw. De werklui denken zelfs tegenwoordig dat dit normaal is.
O, pas gezien op RTL, is trend... Hoe bedoel je 'woningnood'??
Mijn buurman is er zo een. Elke 10 jaar een compleet nieuw gebouwde 'tuin',
liefst met heel veel voor de buren storend licht. Veilig? Nee.
Weet de inbreker waar hij het geld in huis moet halen. Dan maar een net
van bewakingscamera's...

En dit principe is overal manifest, je kunt het zo gek niet bedenken.
Inderdaan electronica en andere techniek net zo... Massaal.
Voedsel (denk aan vlees) net zo...
Schepen laten we door arme landen afbreken, wat we doen met land, wat
doe we met onze hele leefomgeving, fabrieken zijn verdienmiddelen en
vervangbaar, banen maken niet meer uit, óveral loopt de arrogantie en
de graaizucht de lelijke oren uit...

Deze planeet is 100% zeker niet te redden als we zo blijven doen.
En ik vrees dat we dát zullen doen.
En? Wat ga je doen nu? Je klaagzang heb ik gelezen. Ik vrees niet dat we dat zullen doen, ik weet het zeker! En weet je wat? Het doet me echt helemaal niks! Erg? Voor anderen, niet voor mij! Ik heb er tenslotte niet voor gekozen om geboren te worden, mijn ouders deden dat! Prima! Heb ik zelf kinderen? Bewust niet dus vandaar mijn standpunt! We zien het wel, ik zal de laatste zijn die “de kar trekt”! Egoïstisch? Misschien, maar mensen die kinderen nemen zijn dat ook!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Wel, ik probeer niet teveel dingen te doen, die als dat massaal plaatsvindt, leiden tot het eind van de planeet. Ik heb geen wereldwijde macht om de mentaliteit van de mensheid in gunstige zin om te buigen. Begin bij jezelf, dat idee. Verder is bovenstaande niet exclusief míjn klaagzang, het is de klaagzang van de planeet en van alle mensen, die dit ruimtescheepje graag als woonplek willen behouden. Ook voor de nazaten. Zoals we nu doen zal dat niet lukken. Maar ik ben gelukkig niet de enige, die dat ziet. Dus blijven we hopen. Én veel waterstof gebruiken hoop ik maar.
Maar dan zijn we nog niet van de mondiale vervuiling verlost... en ook niet van de verspilling enz..
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lost and not found yet! schreef: 30 jun 2021 23:34 En? Wat ga je doen nu? Je klaagzang heb ik gelezen. Ik vrees niet dat we dat zullen doen, ik weet het zeker! En weet je wat? Het doet me echt helemaal niks! Erg? Voor anderen, niet voor mij! Ik heb er tenslotte niet voor gekozen om geboren te worden, mijn ouders deden dat! Prima! Heb ik zelf kinderen? Bewust niet dus vandaar mijn standpunt! We zien het wel, ik zal de laatste zijn die “de kar trekt”! Egoïstisch? Misschien, maar mensen die kinderen nemen zijn dat ook!
Ja lanfy, we weten het ondertussen wel. Na jou mag de zondvloed komen. Soms vraag ik mij af waarom jij hier nog deelneemt. Als het je toch niets doet, waarom dan nog reageren? Jij hebt er niet voor gekozen om geboren te worden maar de kinderen die nu geboren worden en de problemen erven, hebben daar ook niet voor gekozen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik vermoed dat we wel wat langer hebben dan tot 2050.
Wel zal lang voor 2050 het punt "of no return" zijn bereikt.
Zo rond 2100 zal de boel duidelijk gaan instorten, niet ineens we zullen ondergaan als eens het West-Romeinse Rijk dat ook een lange doodstrijd had.

De schuldigen zijn we zelf, reeds in de jaren vijftig werd er op gewezen dat alles maar door laten groeien uiteindelijk tot een catastrofe moest leiden.
We zijn vergelijkbaar met een schimmelgroei op een petrischaaltje dat eerst geweldig groeit en dan afsterft in zijn eigen afval.

Het is de schuld van de mensheid zelf, die zich de noodzakelijke beperkingen niet kan opleggen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 01 jul 2021 00:11Begin bij jezelf, dat idee.
Dat is een slecht idee.
Het wordt gebruikt door mensen die niet willen veranderen en de bal zo naar anderen toeschuiven om zelf vrolijk door te gaan.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Over 30 jaar lijkt mij onwaarschijnlijk maar binnen 100 jaar is volgens sommige gerenomeerde wetenschappers wel degelijk mogelijk

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160623_02353253
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 jul 2021 08:59
Dat is een slecht idee.
Het wordt gebruikt door mensen die niet willen veranderen en de bal zo naar anderen toeschuiven om zelf vrolijk door te gaan.
Ja, erg veel meer kan ík niet bereiken helaas.
Als ik de macht wél zou hebben zou ik morgen beginnen. Wel niet zo bot als met de lockdowns van Corona, maar toch een beetje in die richting.
We moeten nu echt de planeet proberen te redden. En ja, ik weet dat bepaalde groepen hun destructieve manier van leven niet willen wijzigen en dus klimaat-akkoorden afwijzen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Het omkomen in de eigen vervuiling noemde ik ooit al
De REGEL-NEVEN-EFFECTEN. *)

De blinde vlek die hoort bij het regelen tbv of als gevolg van winstgevendheid en luiheid.

Een groepje dat hoog inzet op technologisch klimaat-etcetera-problemen oplossen noemt zich de bende van de vooruitgang en timmert pittig aan de weg:

https://www.bendevandevooruitgang.nl/
Vijf schrijvers op het podium. Ze prijzen de overwinning op armoede, ziekte, onwetendheid en onderdrukking.
Ze betogen: met ambitie, innovatie en creativiteit pakken we ook nieuwe problemen aan.

Roeland

*)
Die wel degelijk zijn voorzien:

> Teupken / Zelfmoord der mensheid / 1945
> Carson / Dode Lente / 1962
> Club van Rome / Rapporten / 1968 e.v.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Gerard R. schreef: 01 jul 2021 09:15
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 jul 2021 08:59
Dat is een slecht idee.
Ja, erg veel meer kan ík niet bereiken helaas.
Als ik de macht wél zou hebben zou ik morgen beginnen. Wel niet zo bot als met de lockdowns van Corona, maar toch een beetje in die richting.
We moeten nu echt de planeet proberen te redden. En ja, ik weet dat bepaalde groepen hun destructieve manier van leven niet willen wijzigen en dus klimaat-akkoorden afwijzen.
Dat is gewon niet meer mogelijk.
Willen we de boel redden dan zijn er vele gebieden draconische maatregelen nodig.

De gedachte van de kleine stapjes komt vooral van die mensen die niet echt willen inleveren wat wel zou moeten.

Een maatregel zou moeten zijn:
Vliegverkeer nagenoeg afschaffen.
Wat zien we?
Het groeit door al een kankergezwel.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 jul 2021 09:28 Een maatregel zou moeten zijn:
Vliegverkeer nagenoeg afschaffen.
in de totale uitstoot vertegenwoordigt de luchtvaart 4 à 5% vd vervuiling in de EU
het is maw vooral een symbolische maatregel

wat zie je in A'pen? Hoe men daar het mobiliteitsprobleem aan wil pakken?
Da is gewoon beton bijgieten zoals men al sinds de jaren 50 doet
Plaats reactie