Hier vallen me 2 dingen op.Joran werd in 2012 veroordeeld tot een gevangenisstraf voor 28 jaar. Hij zal tot 2038 vastzitten, maar zijn advocaat is bezig om hem vervroegd vrij te krijgen. “Wij plannen om te gaan pleiten voor ‘Semi-Freedom’ waar Joran van der Sloot vrijheid hoopt te krijgen na het uitzitten van een derde van zijn straf. Persoonlijk denk ik dat dit moeilijk te behalen zal zijn voor Joran, maar wij zullen zien hoe het loopt. Ik denk dat het moeilijk zal worden omdat zijn slachtoffer van een financieel invloedrijke positie afkomstig is en zij dat voor hem enorm moeilijk kunnen maken.”
1. De advocaat is tevreden als deze koele moordenaar vrijkomt na het uitzitten van 1/3 van de opgelegde straf. We 'kennen' Joran via de diverse media en dit is geen lieverdje. Ik weet niet of de maatschappij geholpen is bij deze vervroegde vrijlating. Wel wat betreft de advocaat natuurlijk.
2. Die invloedrijke positie staat me ook niet aan. Ook geld moet los staan van recht. Een proces moet eerlijk en oprecht zijn en als een verdachte bewezen schuldig is, dan staat op dit misdrijf een straf. Zoals jij 300 euro MOET betalen als je door rood rijdt. Het moet niet zo zijn dat jij, door een dure advocaat in de hand te nemen kwijtschelding krijgt, of omdat je rijke ouders hebt, je niets hoeft te betalen. Wat leer je anders van je fouten?
Waarom sluiten we mensen op>? Waarom voor een bepaalde tijd (afhankelijk van de ernst van misdrijf)?
Is het een uitkopen van gevangen eerlijk? Het zgn. 'bailing out of prison'. Iets zegt me dat je dit niet helemaal correct vindt, omdat criminelen met
een rijke achterban zo sneller buiten staan. Maar een dure advocaat die iemand strafvermindering weet te bezorgen is dan correct?