Ik ga dat allemaal niet neer herlezen.axxyanus schreef: ↑16 aug 2021 09:05Dit is hoe bij mij de oorspronkelijke boodschap binnenkwam:
1) Wij moeten moslima's serieus nemen.
2) Dus als ze beweren dat de hoofddoek geen symbool is moeten we dat geloven.
3) Dus waar ze geweerd worden wegens het dragen van een religieus symbool moet dat verbod opgeheven worden.
4) Dus waar de wet dergelijke verboden faciliteert moet de wet aangepast worden.
Ik weet niet over welke uitspraken je het nu hebt en hoe jij dat op dat moment hebt opgevat.
Ieder zijn mening, dus hier is geen sprake van dus.
Ik heb een aantal gedachten en meningen gehoord. Daarom.........zie jouw citaat van mijn woorden.
Even kort.
1) Wij moeten mensen, dus ook moslima's serieus nemen, dat het hun gedachten zijn als zij vertellen hoe zij denken.
2) Als ze zelf vinden dat de hoofddoek meer dan alleen een symbool is, moeten we dat aannemen als de mening van degene, die dat voor zichzelf zegt.
3) Als dat een verbod ter plekke is, zoals eerder genoemd........mi. nee.
Ik laat die mening dan bij degene die dat oppert. Mijn argumenten voor mijn mening zijn al gepasseerd.
4) Zie 3, tenzij gebleken is dat de motivaties ter plekke niet goed doordacht zijn.
Wat meteen ruimte laat voor herziene motivaties en dito uitkomsten.
Precies en daar blijft het dan voor mij bij.Ja maar in zekere zin is dat als de eigen mening van mensen die in kwakzalverij geloven, van weinig belang, zowel in hoe ik omga met vrouwen in een hoofddoek als hoe we maatschappelijk omgaan met vrouwen in een hoofddoek. Ik kan niet aan elke moslimvrouw met een hoofddoek navragen waarom zij die hoofddoek draagt. Het enige wat ik opmerk is, dat daar een vrouw rondloopt voor wie die hoofddoek dragen redelijk belangrijk is.
Ik ga geen totaal verschillende onderwerpen met elkaar vergelijken. Ook niet "in zekere zin".
Dat vertroebelt alleen de argumenten binnen de conversatie.
Als je dat automatisch zo gaat denken, en dan nog diverse mogelijkheden erbij bedenkt en op basis daarvan er een discussie op los wil laten, dan is dat weer aan jou.Daardoor zet ik ook automatisch een kanttekening bij een eventuele bewering van hen dat de hoofddoek niet symboliserend is. Want misschien dat ze daar zelf van overtuigd zijn, zo gedragen ze zich niet. Ik kan de bewering "De hoofddoek is voor mij niet symboliserend" moeilijk rijmen met "Ik weiger elke baan waarin ik mijn hoofddoek niet mag dragen tijdens de werkuren".
Welke specifieke betekenis die hoofddoek voor die vrouwen heeft, daar hoef ik mij niet over uit te spreken maar dat die hoofddoek een belangrijke betekenis heeft dat volgt IMO uit de opofferingen die ze bereid zijn te doen om die toch maar te kunnen blijven dragen. Het enige alternatief dat ik kan bedenken is dat het dragen van die hoofddoek obsessief, compulsief gedrag is van die vrouwen maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.
Op het laatste stukje kan ik alleen maar zeggen, dat je dan eerst de geboden en verboden binnen de Islam, en het reden het waarom daarvan maar eens moet bestuderen. En wat het voor mensen inhoudt gelovig te zijn in die fikse aantallen doctrines en dogma's.
Niks symbolisch aan.
Met diverse psychische aandoeningen zou ik ook niet al te snel willen aankomen.