sjun schreef:Open SuSe 10.1 biedt daarop i.c.m. Kopete ten behoeve van hantering van diverse IM-protocollen afdoende antwoord.
Wat Kopete nu met Open SuSe te maken heeft: niets. Het is eerder afhankelijk van KDE, dat gebruikt kan worden met de meeste Linux-distributies die je zou kunnen kiezen. Overigens voldoet Gaim ook afdoende antwoord t.b.v. het gebruik van verschillende IM protocollen onder Linux.
Ik gebruik geen AS-software, maar zit wel achter een vrijwel dichtgetimmerde firewall van mijn ASDL-modem en printserver---mijn computers staan in een lokaal netwerk van een lokaal netwerk. Verder gebruik ik Firefox en Eudora voor het internet-gedoe en laat consequent mijn Hotmail-adres (of Gmail als Hotmail 'niet mag') achter bij fora of bedrijven waarvan ik vermoed dat ze de privacy wat minder nauw nemen. Ik had laatst wat last op mijn privéadres, naar ik vermoed omdat iemand anders een onbeveiligd systeem had en daarop van allerlei rotzooi terecht is gekomen. Dat is een stuk minder, maar helaas niet te vermijden. Het spamfilter bij XS4All houdt veruit de meeste prut tegen.
Popups die hardnekkig blijven zeuren om bevestiging kill ik met een klein tooltje dat vensters op mijn scherm keihard sluit. Maak ik per ongeluk een foute muisklik (gebeurt soms wel eens, want de vragen van die klotepopups zijn zorgvuldig geformuleerd dat je niet achteloos op 'cancel' moet klikken), gaat de computer ogenblikkelijk uit en wordt even zorgvuldig gekeken wat er voor rotzooi op de harde schijf terecht is gekomen. Laatst had ik een wel heel brutaal stukje code op mijn machine: dat claimde een anti-spyware programmaatje te zijn, maar strooide met popups dat deze of gene functie niet beschikbaar was totdat ik registreerde, en dat het programma niet door zou gaan (ook niet om te stoppen) tot ik dat deed. Dat soort rotzooi overleeft het niet lang op mijn machine.
Verder heb ik allerlei services en daemons op mijn Win2000-machine uitgezet en staan allerlei access restrictions aan, waardoor het weliswaar niet een volledig dichtgetimmerd systeem is geworden, maar toch zeker een paar fikse hindernissen opwerpt voor alles wat naar binnen wil.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Van zowel spyware, virussen als popups heb ik nooit last, popups die niet voldoen aan door mezelf ingestelde standaarden worden gewoon automatisch afgesloten, mijn emails worden gefilterd op of ik er al eens eerder mail van heb gehad, (spam komt doorgaans van continu verschillende gegeneerde afzenders) en iemand die leest dat de mail onbestelbaar blijkt en me toch wil bereiken mailt nog een keer of weet me wel anderszins te bereiken als iemand me twee keer mailt binnen twee weken word deze automatisch toegevoegd aan gewenste mailers (tenzij ik het blokkeer natuurlijk).
Dit lijkt veel werk maar eenmaal ingesteld ben je wel van alle zeik af.
Dit is ook de reden dat ik geen Windows gebruik, ik zou niet weten hoe je het daar zo kunt instellen zoals je wilt, tenzij je weer van allerlei (discutabele en/of vaak commerciele) programaas moet binnenhalen, mij niet gezien.
Baruch schreef:
Wat Kopete nu met Open SuSe te maken heeft: niets. Het is eerder afhankelijk van KDE, dat gebruikt kan worden met de meeste Linux-distributies die je zou kunnen kiezen. Overigens voldoet Gaim ook afdoende antwoord t.b.v. het gebruik van verschillende IM protocollen onder Linux.
Sjun antwoordt, maar ik ben Sjun niet, denk ik op mijn uitspraak over MSN.
Kopete lijkt redelijk op de originele Messenger en wordt standaard meegegeven in de KDE-desktop van OpenSuSe.
GAIM bevalt mij beter maar dat is een kwestie van smaak, ik ken ook mensen die de voorkeur geven aan Kopete.
Wat wel handig is van Kopete is dat ik via een 3rd party plugin Skype erin kan zetten, met GAIM gaat dat niet.
BR schreef:Ga deze week nog over op LINUX, ben ik verlost van het grootste probleem, Microsoft!
Heb je al een distro op het oog?
Fedora of Suse, krijg alles gratis tijd genoeg om het één en ander proberen (boeken krijg ik ook gratis), wil m'n nieuwe lap top niet bezoedelen met Microsoft_Veelteduur_en_Onstabiel_Oplichterij_HartkwaallVerwekkende_AggressieOpwekkende_TotaalniettVertrouwen_LaatstaanFlexibel_Windows
Open SuSE 10.2kwam onlangs uit. Te downloaden en o.a. te branden op één installatie-DVD. Via dat ene plaatje is dan een complete installatie met OS kantoorsoftware, media en brandersoftware, diverse utilities en eventuele desktopverfraaiing mogelijk.
@Fenomeen: Ik beantwoordde inderdaad op een vraag waarin aan Messenger gerefereerd werd en besloot tot benoemen van Kopete vanwege de opties die het proggie verder biedt.
Ik zou persoonlijk deze distributie niet overslaan in je overweging. Het is wat mij betreft een van de betere systemen en compleet community gebaseerd. Het is een Debian derivaat. Alhoewel ik zelf heel rauw werk met UNIX-achtigen (ik draai een eigen Linux brouwsel op mijn 2 hoofdsystemen, slackware en BSD's) is Ubuntu het eerste systeem dat verkocht wordt als "gebruikersvriendelijk" waar ik persoonlijk eens geen frustraties mee heb gehad. Met Redhat (Fedora) heb ik hele slechte ervaringen maar dat was pakweg 8 jaar geleden.
Overigens,
Linux is in feite maar een kernel. Maar heel veel belangrijkse software is GNU software. http://www.fsf.org/licensing/essays/free-sw.html en http://www.gnu.org/philosophy/ ; via deze links kom je meer over de GNU filosofie en vrije software te weten. Wellicht vind je dat wel interessant. Uiteindelijk is Linux dan wel gratis te krijgen, maar er zit meer achter.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Okee, met een beetje geluk heeft de wereld er in 2007 een Linux gebruiker bij. (nog even overleggen...)
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sararje schreef:Okee, met een beetje geluk heeft de wereld er in 2007 een Linux gebruiker bij. (nog even overleggen...)
Niet gaan vloeken en tieren als je mediaspeler annex kompjoetur ineens geen DVD's meer afspeelt, je draadloze netwerkkaartje kuren krijgt en je ATI videokaart niet geheel het onderste meer uit de kast haalt...
Wat ik regelmatig gebruik is Hitman Pro die met diverse progjes al je ongwenste troep verwijderd.
Geef wel een donatie voor het werk wat deze man er voor heeft gedaan.
Aan te bevelen. http://www.hitmanpro.nl/hitmanpro/
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Sararje schreef:Okee, met een beetje geluk heeft de wereld er in 2007 een Linux gebruiker bij. (nog even overleggen...)
Niet gaan vloeken en tieren als je mediaspeler annex kompjoetur ineens geen DVD's meer afspeelt, je draadloze netwerkkaartje kuren krijgt en je ATI videokaart niet geheel het onderste meer uit de kast haalt...
Sjun, bezorg me liever een CAD programma dat gratis is onder linux en volledig werkt. Ik ben geen typmiep die alleen MSNt, internet en wat spelletjes speelt :P
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Bon, het is geen autocad zelf, om dezelfde reden dat gimp niet photoshop is maar paint shop pro ook geen photoshop. Maar wat ik heb begrepen van een vriend van me is het wel aardig.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.