Holocaust-conferentie in Iran.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

balou
Forum fan

Bericht door balou »

Primaat schreef;
Is het zo erg dat de iraniërs de holocaust ontkennen? Het doel is alleen om de rest van de wereld te choqueren. Negeren die zooi!
Ja natuurlijk is dat erg. Als het (te verwachten) resultaat is, dat volgens Iran de holocaust nooit heeft plaatsgevonden, en slechts een Joods verzinsel is geweest, dan wordt daarmee in het hele midden oosten het antisemitisme nog krachtiger dan het nu al is.
En daarmee wordt tevens de anti westerse houding weer versterkt, want het Westen heeft immers die "leugenachtige Joden" gesteund?
Negeren is in dit geval niet zo slim. Iran is een machtig en toonaangevend land. Niet zomaar een of ander obscuur ministaatje, met een beetje olie.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Och ik hou wel van hoor en wederhoor. De winnaars van de oorlog en de slachtoffers van de vervolging hebben hun verhaal kunnen doen. Het kan wel eens interessant zijn het verhaal eens van de andere kant te horen. Wat er is gebeurd is natuurlijk onbeschrijfelijk, aan de andere kant zijn er vast ook wel dingen overdreven.
Het is jammer dat de regering in Iran ook geen vlekkeloze reputatie heeft wat betreft hun weergave van de werkelijkheid.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dus jij twjfelt aan de berichtgevingen over de Holocaust? En wat zou er overdreven zijn? Ik denk dat er genoeg mensen (helaas) getuigenverklaringen hebben kunnen geven van wat er gebeurt is, en hoeveel familieleden ze hebben verloren. Mensen waaraan we het nu nog kunnen vragen. Het gaat hier niet om iets dat honderden jaren geleden gebeurt is. Er zijn nog steeds mensen die het leed dagelijks met zich meedragen en ook hun kinderen die gebukt gingen en nog gaan onder het leed van hun ouders. Om hier twijfels bij te hebben lijkt me tegen alle realiteit ingaan. En als je de andere kant wil horen van idioten die de holocaust ontkennen, denk je daar iets van op te kunnen steken?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Twijfelen mag wat mij betreft evenals grappen maken of het benoemen van een industrie rondom de sjoa die sommige initiatiefnemers geen windeieren legde. Behalve dat er terecht stilgestaan kan worden bij de gruwelen die er met name in de poolse kampen plaatsvonden mag er best aandacht komen voor de wijze waarop er door al te politiek correcten een religie in het leven geroepen lijkt te zijn die elke vorm van discussie en weerwoord riposteert met bestickering van de vraagstellers tot nazi's racisten en/of verlate oorlogsmisdadigers. Kennelijk helpt dat de zelfbenoemde geestelijken van deze religie aan voldoende strooks om de winter te kunnen doorkomen. Het valt voor dezulken vast niet mee om zichzelf over de ruggen van de kampslachtoffers te kunnen blijven profileren...

Het ergelijke aan het kampsyndroom van de laatsen is dat zij de echt belangrijke lessen uit de tweede wereldoorlog ondersneeuwen met hun overdaad aan leedwezen: Het waren immers niet Hitler, Himmler, Hess, Heydrich of Eichmann die mensen martelden en ombrachten, maar gewone mensen die een pet, een uniform en een status kregen aangereikt die hen op één of andere manier van hun menselijke waardigheid en menselijkheid beroofde en die bovendien gezonde kritiek op voorgekauwde werkelijkheidsinkleuringen doofde tegen de beloning van een meergelijke behandeling.
:cry:
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Ik gruwel van de ontkenning!
En kritisch zijn mag maar dan wel zonder vergoedelijking!

Hitler en consorten waren wel degelijk verantwoordelijk! Zie: "Der Wannsee Konferenz"!
En hoe normale mensen in staat zijn tot gruwelijkheden is wel degelijk bekend! Zie o.a.: "The Wave"!

Wat mij betreft (aangaande dit specifieke punt), einde discussie!

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

wahlers schreef:Ik gruwel van de ontkenning!
En kritisch zijn mag maar dan wel zonder vergoedelijking!

Hitler en consorten waren wel degelijk verantwoordelijk! Zie: "Der Wannsee Konferenz"!
En hoe normale mensen in staat zijn tot gruwelijkheden is wel degelijk bekend! Zie o.a.: "The Wave"!

Wat mij betreft (aangaande dit specifieke punt), einde discussie!

MvG, Wim.
Wim, niemand stelt dat Hitler cs niet verantwoordielijk waren. Evenals sommige huidige haatprekers achter de kansel of demoniseerders in de media spelen zij hun eigen rol bij de vervulling van randvoorwaarden tot gruwelen. Echter: Als de gewone man pertinent weigert mee te doen met opgedrongen rituelen, een doodscultuur recitatie van sentimenten en het uitdragen van de bijbehorende symboliek om er een beetje bij te horen dan beginnen volksmenners weinig en ontstaat er een klimaat waarin kritische overdenkingen uitgesproken en op hun beurt bediscussieerd kunnen worden.

Mijns inziens ontstaat zo'n klimaat niet waar men voorbij gaat aan kritiek door een terugtrekking uit de discussie om een dogma in het leven te roepen waaraan niet geraakt mag worden.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Gerben schreef: Och ik hou wel van hoor en wederhoor.
De winnaars van de oorlog en de slachtoffers van de vervolging hebben hun verhaal kunnen doen.

De Winnaars hebben inderdaad hun verhaal gedaan. De verliezers trouwens ook.
De slachtoffers niet, want zij zijn allen vermoord. Slechts de overlevenden van de gruwelkampen hebben het verhaal kunnen vertellen, en velen deden dat niet...konden dat niet. Zodat mij de vraag rest hoe het komt dat ik geen familieleden heb. geen enkele.
En waarom het niet mogelijk is hun begraafplaats te bezoeken. Nergens.
Het kan wel eens interessant zijn het verhaal eens van de andere kant te horen.

Welke "Andere" kant had je graag willen horen? En heb je nog niet gehoord?
Wat er is gebeurd is natuurlijk onbeschrijfelijk, aan de andere kant zijn er vast ook wel dingen overdreven.
Het onbeschrijfelijke overdreven. Ik proef deze zin even in de mond...De smaak is bitter!
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Waar sentiment en emotie de plaats innemen van argument wordt niet licht gedeeld begrip bewerkt...
sjun
Ervaren pen
Contacteer:

Bericht door sjun »

Gerben schreef:Och ik hou wel van hoor en wederhoor. De winnaars van de oorlog en de slachtoffers van de vervolging hebben hun verhaal kunnen doen. Het kan wel eens interessant zijn het verhaal eens van de andere kant te horen. Wat er is gebeurd is natuurlijk onbeschrijfelijk, aan de andere kant zijn er vast ook wel dingen overdreven.
Het is jammer dat de regering in Iran ook geen vlekkeloze reputatie heeft wat betreft hun weergave van de werkelijkheid.
Van de andere kant zijn er overigens best verhalen te bekomen al zullen deze deels door schaamte bij bewustwording achteraf weinig worden verteld. Mensen zijn immers misleid geworden deel uit te maken van een grootse beschaving die zich het recht toe-eigende levensruimte elders op te gaan eisen. En daar bleef het niet bij. Men kwam ertoe het leven van diverse onschuldigen te nemen om de eigen-waan te kunnen blijven financieren.

Het lijkt me geen pretje jezelf bewust te worden van wat er daadwerkelijk speelde als je je op zo'n stroming liet meesleuren en je je geweten bleef sussen tot het niet meer opspeelde. Het lijkt me bijzonder frustrerend erachter te moeten komen dat je was misleid door de machtshonger van enkelen met bijzonder weinig benul van oog en oor voor anderen. Dat je mogelijk een meergelijke behandeling kon ondergaan door anderen aan te geven, te vernederen, te misbruiken of hen zelfs te doden. Het zal ongetwijfeld beschamend zijn te moeten beseffen dat een Herrenkultur degeneerde tot parasitisme van een soort dat de gastheer het licht in de ogen nog niet gunde...
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Balou: je haalt de woorden uit mijn mond. (Ik denk dat je mijn gevoel bij het lezen van jouw woorden wel kan invoelen, ik iig wel bij de jouwe)
ik zou heel graag van Gerben die "andere" kant wel eens willen horen, welke kant dacht hij aan? De kant der NAZI's en hun kinderen, de "verliezers" van de WO2? Wel, deze zijn al uitentreure bij diverse rechtzaken aan het woord geweest en ik vraag me af welk nut het heeft deze mensen nog verder aan het woord te laten. Maar als je het nog leuk vindt: weduwe Rost van Tonningen schijnt nog steeds te leven en geeft regelmatig thuis les in de prachtige ideologie van haar overleden man, zum kotsen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Hij wilde denk ik de 'andere kant' wel eens horen van de Holocaust ontkenners cq jodenhaters. Naar mijn idee een sterk gekleurde en verre van op waarheid berustende andere kant. Volop te lezen op sites als stormfront.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ach, ik vind het geen probleem om vandaag uit te roepen tot linkjesdag en vanavond als ik weer achter mijn computer zit, mijn antisemitische linkjes hier te deponeren. (onder het motto "ken je vijand" heb ik een goed aantal)

Overigens, ik ken diverse mensen waarvan de ouders of dichtbije familieleden lid zijn geweest van foute clubs zoals de NSB en SS. Bij geen van al deze mensen zou het maar in mijn hoofd opkomen om op voorhand ze te beoordelen of te veroordelen om wat hun familieleden tijdens WO2 hebben gedaan.

Overigens, er is wel een heel bekend boek geschreven over de kinderen van de veroordeelden van het bekendste Neurenberg tribunaal (door dezelfde psycholoog als die de veroordeelden van het grote Neurenberg-tribunaal heeft geïnterviewd). Herinner me niet exact de titel maar kan ik wellicht binnenkort opzoeken. De meeste van de kinderen zijn ofwel een heel andere politieke tak op gegaan (ik meen dat sommige topleden van de RAF zelfs de kinderen van top NAZIs waren en dat de zoon van een NAZI later president van West-Duitsland is geworden voor de SDP) en een enkeling, ik meen de zoon van Himmler, heeft zelf zeer antisemitische opvattingen en pleitte voor eerherstel van zijn vader. Aan de andere kant is er ook een dochter van ik dacht Goering die met een Joodse Israeli is getrouwd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie