Gratis DVD "The god who wasn't there"
Moderator: Moderators
Gratis DVD "The god who wasn't there"
Ontvang de gratis DVD "The God who wasn't there"
http://richarddawkins.net/article,425,T ... lenge,The-
http://www.blasphemychallenge.com/
No further comment.
http://richarddawkins.net/article,425,T ... lenge,The-
http://www.blasphemychallenge.com/
No further comment.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Re: Gratis DVD "The god who wasn't there"
Een slecht initiatief. Het bestrijden van religie hoort thuis in het intellectuele debat en zou niet moeten worden gereduceerd tot een stupide spelletje waarin a priori wordt aangenomen dat God bestaat, en met het blaten van het zinnetje "I deny the Holy Spirit" in een eigengemaakte YouTube video een dvd kan worden binnengehaald.Gerard schreef:http://www.blasphemychallenge.com/
Groetjes,
Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
Ik zie niet in waarom religie bestreden moet worden als het een verhaal biedt dat individuen bij oog en oor voor elkaar bepaalt. Maar ieder zijn of haar vermaak met het nemen van de eigen maat...
equilibrist
Voor de minder gezouten mening...
Sjun, zou je ook redenen kunnen bedenken waarom religie wel bestreden zou moeten worden? Of zijn die er niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Voor mij niet. Maar ik zie religie dan ook vooral als het delen van elkaar bevestigende rituelen. Een onschadelijk vermaak zolang dit niet resulteert in buitensluiting en claiming van de openbare ruimte. Wel zou ik me weer hard maken voor bestrijding van al te goed gelovigheid die erin resulteert dat het luisterende oor verstopt raakt en sentimenten de plaats van argumenten gaan innemen bij een discussie.Kitty schreef:Sjun, zou je ook redenen kunnen bedenken waarom religie wel bestreden zou moeten worden? Of zijn die er niet.
equilibrist
Inderdaad, zolang dat niet resulteert in... Dit is denk ik nu juist de reden dat men zich tegenover religie a;s zodanig plaatst. Juist omdat er ook nare uitwerkingen van religie zijn. Niemand zal religie willen bestrijden als het in de persoonlijke sfeer gebeurt en het geen opdringerige factor in zich zou hebben. Aangezien dit bij bepaalde religieuze groepen wel zo is, krijg je afweren tegen religie als geheel. Misschien niet geheel terecht, maar het is wel de uitwerking van religie aan de ene kant en de afweer tegen die uitwerking aan de andere kant. Religie als bron van alle kwaad wordt dan de opvatting. En kwaad dient bestreden te worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Bestrijding van kwaad is een goede zaak zolang dit niet zelf verwordt tot kwaad. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de politiek correcte moord op Pim Fortuyn, het welbewuste loopje met het rechtdat Janmaat om zijn mening en de toeschrijving van anderen veroordeelde en de gewoonte vcan AFAscisten om naar geweld te grijpen om een door hen ongewenste mening de mond gesnoerd te krijgen.
equilibrist
Het probleem met bestrijding van het kwaad is inderdaad dat het kwaad niet altijd objectief wordt beoordeeld. Er zijn duidelijke verschillen in opvatting over wat als kwaad wordt gezien en wat niet. Kwaad dat objectief als kwaad wordt gezien, is het probleem niet, daar is namelijk ieder het over eens. De ellende ontstaat wanneer het kwaad subjectief wordt bepaald, waarbij dat vaak binnen een bepaalde groep weer objectief wordt gezien.
Zodra de discussie over onderwerpen onmogelijk wordt gemaakt kun je er volgens mij wel van uitgaan dat subjectiviteit bij de duiding van zaken aan het toeslaan is. Wie of wat beproefd kan worden heeft immers geen bevoogdend taboe nodig.
equilibrist
Een bevoogdend taboe over wat besproken kan worden is ook niet aan de orde, maar wel richtlijnen hoe men zaken dient te bespreken. Indien er geen discussies mogelijk zijn over een mening, dan kun je niet verder. Iedere discussie meteen afblokken omdat denkbeelden niet overeenkomen is geen goede zaak. Kritisch zijn moet naar beide kanten werken, dus ook kritiek naar eigen denkbeelden kunnen verdragen en ook wat zelf kritisch zijn, zal een goede discussie alleen maar ten goede komen. Verder kan je mensen ook niet altijd kwalijk nemen dat het ze wat aan zelfkritiek ontbreekt. Ten volle overtuigd zijn van de eigen waarheid maakt het aanvaarden en nadenken over kritiek vaak onmogelijk. Je krijgt dan zoiets dat een ander zegt dat iets groen is dat jij echt en overtuigt als rood ervaart.
Ik herken dat wel,.. zo ervaar ik sommige opzetjes bij Nova als rood terwijl anderen dit als neutrale nieuwsvoorziening beschouwen. 

equilibrist
Die indruk heb ik ook heel sterk inderdaad. En niet alleen bij Nova 8)sjun schreef:Ik herken dat wel,.. zo ervaar ik sommige opzetjes bij Nova als rood terwijl anderen dit als neutrale nieuwsvoorziening beschouwen.
Religie een onschadelijk 'vermaak'? Ik hoop van harte dat je zo lang mogelijk in staat zal zijn deze wensgedachte te koesteren.sjun schreef:... Een onschadelijk vermaak zolang dit niet resulteert in buitensluiting en claiming van de openbare ruimte.
Groetjes,
Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
Vandaar ook de toevoeging: zolang dit niet.... enz.Baruch schreef:Religie een onschadelijk 'vermaak'? Ik hoop van harte dat je zo lang mogelijk in staat zal zijn deze wensgedachte te koesteren.sjun schreef:... Een onschadelijk vermaak zolang dit niet resulteert in buitensluiting en claiming van de openbare ruimte.
Groetjes,
Baruch