"Westerlingen" over "moslims"

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: "Westerlingen" over "moslims"

Bericht door dikkemick »

Ronaldus67 schreef: 25 aug 2021 20:11 Ben je het verder met mij eens dat moslims vaak overgevoelig op kritiek op hun religie reageren?
Hoeveel moslims heb jij gevraagd naar het hoe en wat van het belijden van hun geloof? Hoe ze erin staan? Hoe ze omgaan met kritiek?
Ik denk dat het afhangt van de manier waarop de kritiek gegeven wordt EN van de persoon aan wie het gevraagd wordt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

dikkemick schreef: 25 aug 2021 20:57
Ronaldus67 schreef: 25 aug 2021 20:11 Ben je het verder met mij eens dat moslims vaak overgevoelig op kritiek op hun religie reageren?
Hoeveel moslims heb jij gevraagd naar het hoe en wat van het belijden van hun geloof? Hoe ze erin staan? Hoe ze omgaan met kritiek?
Ik denk dat het afhangt van de manier waarop de kritiek gegeven wordt EN van de persoon aan wie het gevraagd wordt.
Zou het echt voor jou uitmaken als ik met getallen kwam over hoeveel moslims ik hierover bevraagd heb?

Luister eens naar deze invloedrijke moslim die tevens de oprichter is van het grootste islamitische televisienetwerk in de wereld met maar liefst meer dan 200 miljoen kijkers (om maar eens een getal te noemen). Luister hoe hij antwoord geeft op de vraag waarom moslims zo gevoelig zijn voor kritiek op hun religie en die gevoeligheid ook helemaal niet onder stoelen of banken hoeven te steken. Het antwoord is even helder als verontrustend:
"Wij moslims moeten Allah en de profeet meer liefhebben dan onszelf! Zeg je iets kritisch over ons dan is dat in principe niet zo erg. Maar kom je met kritiek op Allah en de profeet dan worden wij wel gedwongen ons gekwetst te voelen."
Zijn alle moslims nu ineens intolerant en overgevoelig? Nee, natuurlijk niet! Maar hun religie geeft daar maar al te vaak blijk van. Dat is geen kwestie van generaliseren, maar een zaak van niet de olifant in de kamer te negeren.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 aug 2021 08:26
Peter van Velzen schreef: 25 aug 2021 02:45
vegan-revolution schreef: 24 aug 2021 20:47
Volgens de Koran moeten overheersend niet-islamitische gebieden omgevormd worden tot overheersend islamitische gebieden.
Welke Soera?
Zo is de islam al door Mohammed zelf verspreid.
Dus niet "volgens de Koran"?
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ronaldus67 schreef: 25 aug 2021 22:17
"Wij moslims moeten Allah en de profeet meer liefhebben dan onszelf! Zeg je iets kritisch over ons dan is dat in principe niet Hetb zo erg. Maar kom je met kritiek op Allah en de profeet dan worden wij wel gedwongen ons gekwetst te voelen."
Zijn alle moslims nu ineens intolerant en overgevoelig? Nee, natuurlijk niet! Maar hun religie geeft daar maar al te vaak blijk van. Dat is geen kwestie van generaliseren, maar een zaak van niet de olifant in de kamer te negeren.
Ik zie meerdere lagen.
Wij hebben hebben bezwaar tegen het gedrag van sommige moslims.
Sommige "westerlingen" stellen dat alle moslims daar verantwoordig voor dragen
Sommige "westerlingen" zeggen: Nee daar is de Islam verantwoordelijk voor.
Sommige "westerlingen" zeggen: Nee daar is de Islam van de daders verantwoordelijk voor.
Maar ik zeg: Daar is de idolatie - het meer liefhebben dan je eigen oordeelvermogen - verantwoordelijk voor.

Je mag best vertrouwen in hen die meer kennis hebben dan jezelf, Maar dat vertrouwen mag nooit totaal zijn en dient op de proef gesteld te kunnen worden. De idee dat niet zou mogen is de grootste fout die je kan maken. De aap weet dat als zij sterft haar jong ook verloren is. De gelovige verbeeld zich anders
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ronaldus67 schreef: 25 aug 2021 22:17
"Wij moslims moeten Allah en de profeet meer liefhebben dan onszelf! Zeg je iets kritisch over ons dan is dat in principe niet zo erg. Maar kom je met kritiek op Allah en de profeet dan worden wij wel gedwongen ons gekwetst te voelen."
Zo waar. Zo belangrijk om in te zien. Overigens is deze houding van "gekwetst voelen" ook heel veel voorkomend in het christelijk geloof. En het christendom in de VS laat zien dat die houding op den duur een steeds sterker wordende vijandigheid van gelovigen kan creëren, uitmondend in extremisme. Extremisme ontstaat doordat de tegenpartij het toelaat, te weinig tegengas geeft.

Deze woorden die Georgie ooit op dit forum schreef raad ik aan om uit het hoofd te leren:
Georgie schreef:Het gaat mij om wat ik in mijn laatst zin schreef: Religie is per definitie ondemocratisch.
De gelovige stelt:’ Ik geloof dit. Ik doe daarom zo. Dat MOET JIJ DUS OOK’.
Ik als atheïst zeg: ‘Ik geloof niet wat jij gelooft. Ik doe de dingen dus anders, maar het STAAT JOU VRIJ je leven naar eigen inzicht in te richten.
Het is fijn op een ethisch hoger niveau te staan, en steeds proberen daaraan vast te houden, maar juist dan moet je je des te meer bewust zijn van het gevaar dat hieraan kleeft.
Born OK the first time
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Peter van Velzen schreef: 26 aug 2021 01:26
Welke Soera?
TIBERIUS CLAUDIUS doelt hier op Soera 33:21 waarin staat :
Voorzeker, de Boodschapper van Allah is (in elk opzicht) een lichtend voorbeeld voor (zowel de gelovigen als de hypocrieten onder) jullie, voor wie op (de veelbelovende ontmoeting met) Allah en de Laatste Dag hoopt. En voor wie Allah veelvuldig gedenkt.
Dit betekent zoveel als dat moslims zich moeten richten naar het voorbeeld dat de profeet Mohammed gemanifesteerd heeft. Uit andere delen van de Koran blijkt dat de profeet Mohammed samen met mede-moslims overheersend niet-islamitische gebieden omvormde tot overheersend islamitische gebieden. Aldus is het afleidbaar door meerdere Soera's te combineren. Het gaat dus niet om slechts 1 Soera, maar om meerdere Soera's met elkaar gecombineerd.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

axxyanus schreef: 25 aug 2021 08:26
vegan-revolution schreef: 24 aug 2021 23:22
axxyanus schreef: 24 aug 2021 21:21 Maar begrijp je het belang daar dan niet van? Jij noemt vijf procent fundamentalisten bij moslims een belangrijk aandeel. Maar als die andere godsdiensten ook vijf procent fundamentalisten tellen, dan lijkt vijf procent mij eerder een normaal aandeel dan een belangrijk aandeel.

Je gebruikt dus woorden die suggereren dat het specifiek bij moslims een probleem is, terwijl je niet weet in welke mate dat werkelijk het geval is.
Ik beweer niet dat fundamentalisme buiten de islam geen probleem is. Fundamentalisme binnen het jodendom kan óók een probleem zijn, bijvoorbeeld. Maar als het gaat om de verspreiding van fundamentalisme in de wereld dan lijkt het islamitisch fundamentalisme de afgelopen decennia de kroon te hebben gespannen.
Maar je hoeft niet ronduit iets te beweren om toch die suggestie op te wekken. Dat maakt het juist zo verraderlijk. Je gebruikt woorden die een bepaald idee inplanten zonder het expliciet te verwoorden, zodat je je daarna kan terugtrekken door te stellen dat je het niet beweerd hebt.
Je kunt in feite van elk stuk tekst beweren dat iets niet gezegd wordt maar wel gesuggereerd. Zo lukt het altijd om in een volstrekt schoon betoog nog wel een smet te ontdekken. Een dergelijke "uitlegkunde" en "hineininterpretieren" komt op mij nogal paranoïde over.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mag ik daar aan toevoegen (@Peter) dat opvoeding en omgeving eveneens een zeer belangrijke rol spelen.

Maar de intolerantie (van ons westerlingen) versterkt het "wij"-gevoel van moslims natuurlijk wel. En die "wij" wordt dan m.n. gericht op de overeenkomst, nl. de religie die ze allen aanhangen. Maar denk nu niet dat alle moslims in Nederland, kwijlbekkend naar de T.V zit te kijken als ze beelden van de Taliban zien. Zo van: "Dat willen wij hier ook!"
Willen we ze begrijpen moeten we toch echt in gesprek gaan. Veroordelen kan altijd nog. En wat de koran allemaal voorschrijft: Dat weet de gemiddelde Nederlandse moslim(a) helemaal niet.

Wat betreft Amerika: Daar maak (maakte?) ik me ook zorgen over. Dat je er bijna moet liegen over je religieuze voorkeur om in een belangrijke positie terecht te komen. Maar dat dit zou doorslaan naar Europa, lijkt me anno 2021 kansloos.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

dikkemick schreef: 26 aug 2021 07:50Maar de intolerantie (van ons westerlingen) versterkt het "wij"-gevoel van moslims natuurlijk wel.
Je kunt je afvragen wat de voornaamste bron van intolerantie is. Welke invloed zou er uit kunnen gaan van hoe ongelovigen (niet-moslims) in de Koran worden afgeschilderd?
dikkemick schreef: 26 aug 2021 07:50Willen we ze begrijpen moeten we toch echt in gesprek gaan.
Sowieso. Maar bedenk daarbij wel steeds dat het moslims vanuit de islam is toegestaan om niet-moslims te misleiden (voor te liegen).
dikkemick schreef: 26 aug 2021 07:50En wat de koran allemaal voorschrijft: Dat weet de gemiddelde Nederlandse moslim(a) helemaal niet.
Hoe weet jij dat?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 26 aug 2021 01:26
Welke Soera?
Toen Mohammed door een van zijn vrouwen werd vergiftigd was er nog geen Koran, die kwam pas later.
Niettemin had hij al een aardig machtsgebied dat hij te vuur en te zwaard had veroverd.
Wie zijn geloof niet overnam werd gewoon gedood.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 26 aug 2021 07:50En wat de koran allemaal voorschrijft: Dat weet de gemiddelde Nederlandse moslim(a) helemaal niet.
Hoe weet jij dat?
[/quote]
geldt voor elke religie

meestla zijn de extremisten het beste op de hoogte. jij kent de koran ook pakken beter als 95% vd moslims+ je weet ook welk de e"enige geldige interpretatie is
meestal die vd taliban, al saida en IS. In die zin ben jij perfect geconditioneerd door hen

ff opgezocht voor tiberius
Alle moslims in afghanistan blij met de taliban?

https://www.bbc.com/news/world-asia-58283177
voor de taliban waren er al bijna 6 miljoen op de vlucht, 15 à 20% vd bevolking.

nu vrees ik wel dat dit percentage te laag zal zijn voor Tiberius en hij verder zal toeteren dat afghanen gelukkig zijn met extremistische moslims aan de macht
appelfflap
Banned

vegan-revolution schreef: 26 aug 2021 07:59
Hoe weet jij dat?
geldt voor elke religie

meestal zijn extremisten het beste op de hoogte. jij kent de koran ook pakken beter als 95% vd moslims+ je weet ook welk de enige geldige interpretatie is
meestal die vd taliban, al qaida en IS. In die zin ben jij perfect geconditioneerd door hen

voor de taliban waren er al bijna 6 miljoen op de vlucht, 15 à 20% vd bevolking.

nu vrees ik wel dat dit percentage te laag zal zijn voor Tiberius en hij verder zal toeteren dat afghanen gelukkig zijn met extremistische moslims aan de macht
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 26 aug 2021 08:30
Hoe weet jij dat?
geldt voor elke religie

meestal zijn extremisten het beste op de hoogte. jij kent de koran ook pakken beter als 95% vd moslims+ je weet ook welk de enige geldige interpretatie is
meestal die vd taliban, al qaida en IS. In die zin ben jij perfect geconditioneerd door hen

Die miljoenen waren al weg gevlucht voor de VS.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je kunt je afvragen wat de voornaamste bron van intolerantie is. Welke invloed zou er uit kunnen gaan van hoe ongelovigen (niet-moslims) in de Koran worden afgeschilderd?
Ik denk dat de voornaamste bron het nieuws is. Wat komt er in het nieuws vwb islam? Dat is nu kranten pagina's vol met Taliban. En dan krijg ook ik een uitermate negatief beeld van islam. Maar, dat krijg ik ook bij het zien van een gemiddelde Amerikaanse (t.v)-dominee.
...bedenk daarbij wel steeds dat het moslims vanuit de islam is toegestaan om niet-moslims te misleiden (voor te liegen).
Lekkere insteek om een gesprek aan te gaan, als je er al vanuit gaat dat je opponent liegt.

En op je vraag hoe ik weet dat de gemiddelde moslim in dit land de koran nauwelijks (begrijpelijk) kent: Ik baseer me op de gemiddelde christen in dit land. Maar weinigen kennen de boeken van voor tot achter.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 26 aug 2021 08:40 Die miljoenen waren al weg gevlucht voor de VS.
wegvluchten van eht westen?
daarom vluchten ze dus naar europa?

Je spreekt jezelf echt wel tegen hoor :)
Plaats reactie