Game over

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Game over

Bericht door dikkemick »

Vanaf vandaag is het voor Chinese kinderen officieel uit met de pret. Van maandag tot en met donderdag mogen zij van de overheid niet meer online gamen. In het weekend en op feestdagen nog slechts één uurtje per dag.

Zelfs de WHO had al eerder gewaarschuwd tegen teveel online zijn van de kinderen. Kinderen onder de 5 zouden per dag niet meer dan een uur naar een scherm moeten kijken.
Ook het oogfonds en het Nederlands centrum jeugdgezondheid propageren dit.

Als ouders de verantwoordelijkheid niet nemen, mag een overheid dan ingrijpen? In Nederland voel ik op voorhand al onoverkomelijke weerstand vanuit de privacy hoek.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Game over

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 01 sep 2021 11:41 Vanaf vandaag is het voor Chinese kinderen officieel uit met de pret. Van maandag tot en met donderdag mogen zij van de overheid niet meer online gamen. In het weekend en op feestdagen nog slechts één uurtje per dag.

Zelfs de WHO had al eerder gewaarschuwd tegen teveel online zijn van de kinderen. Kinderen onder de 5 zouden per dag niet meer dan een uur naar een scherm moeten kijken.
Ook het oogfonds en het Nederlands centrum jeugdgezondheid propageren dit.

Als ouders de verantwoordelijkheid niet nemen, mag een overheid dan ingrijpen? In Nederland voel ik op voorhand al onoverkomelijke weerstand vanuit de privacy hoek.
Hier is het niet aan de orde, want het is niet te controleren.
En al kan het wel gecontroleerd worden, dan kopen de ouders wel een playstation of zoiets.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En dat is wat mij betreft het ethisch dilemma. Ouders die vaak uit gemakzucht de kinderen maar achter alle schermpjes laten zitten.
Hoe bescherm je dan de jeugd? Mag een overheid hier ingrijpen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 01 sep 2021 12:20 En dat is wat mij betreft het ethisch dilemma. Ouders die vaak uit gemakzucht de kinderen maar achter alle schermpjes laten zitten.
Hoe bescherm je dan de jeugd? Mag een overheid hier ingrijpen?
Ik weet niet of het gemakzucht is, veel kinderen willen niet anders en de ouders leggen zich daar maar bij neer om geen heibel in de tent te hebben.
Niet dat ik daar mee eens ben, maar ik ga daar niet meer over.
(mijn oudste is net 50 geworden en die luisteren niet meer zo goed naar hun vader. :lol: )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef: 01 sep 2021 11:41 Vanaf vandaag is het voor Chinese kinderen officieel uit met de pret. Van maandag tot en met donderdag mogen zij van de overheid niet meer online gamen. In het weekend en op feestdagen nog slechts één uurtje per dag.
Wat een interessant nieuws, zeg.
China gaat inderdaad op alle fronten de westerse wereld voorbij; het lijkt me waarschijnlijk dat ze er studieuurtjes voor substitueren. Prachtig dubbelzinnige topictitel.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maar waar t mij stiekem ook een beetje om te doen is: privacy! Zijn deze ingrepen van hogerhand wenselijk of niet? Hebben ouders t alleenrecht over hun kroost of mag de regering hier ook een vinger in de pap hebben?
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 01 sep 2021 13:43 Maar waar t mij stiekem ook een beetje om te doen is: privacy! Zijn deze ingrepen van hogerhand wenselijk of niet? Hebben ouders t alleenrecht over hun kroost of mag de regering hier ook een vinger in de pap hebben?
Mij lijkt overheids ingrijpen verre van wenselijk hier.

Men gooit dan het kind met het waswater weg.
Om maar even het object van het topic aan te houden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ja, weet je? Als ouders kun je maar wat aanmodderen met je kind.
Maar dan moet je eens gaan adopteren. Moet je ineens aan allerlei vereisten voldoen.
Gamen hoort daar dan weer niet bij.
Maar persoonlijk heb ik er niet heel veel moeite mee als ons jonge kroost een beetje beschermd wordt
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 01 sep 2021 14:51 Ja, weet je? Als ouders kun je maar wat aanmodderen met je kind.
Maar dan moet je eens gaan adopteren. Moet je ineens aan allerlei vereisten voldoen.
Gamen hoort daar dan weer niet bij.
Maar persoonlijk heb ik er niet heel veel moeite mee als ons jonge kroost een beetje beschermd wordt
Weet dan wel waar je de deur voor open zet.
Een ander zou misschien bij hebben willen ingrijpen omdat ik de topsport minacht terwijl die ander vindt dat ik ze de liefde er voor moet leren.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik begrijp je waarschijnlijk verkeerd, maar vergelijk je gamen met topsport?
Ik zou een t eerder willen vergelijken met ongezond eten. Een regering die indirect ingrijpt door ongezonde producten duurder te maken, gezonde producten goedkoper.
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 01 sep 2021 15:10 Ik begrijp je waarschijnlijk verkeerd, maar vergelijk je gamen met topsport?
Ik zou een t eerder willen vergelijken met ongezond eten. Een regering die indirect ingrijpt door ongezonde producten duurder te maken, gezonde producten goedkoper.
Ik zie dat wat breder.
Iedereen heeft wel iets, waarvan hij/zij vindt dat kinderen wel of niet mogen en dat zo belangrijk vinden dat ze bij ouders mogen ingrijpen.

Je vergelijking is trouwens onjuist, het zou dan een overheid zijn die in huis ingrijpt wat kinderen wel of niet mag worden voorgezet.

Dus driemaal per week Patattekes met Mayo..................... gelijk een zware boete.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Iedereen heeft wel iets, maar we hebben het hier over gerenommeerde instituten die er een mening over hebben. De WHO, het oogfonds EN Jeugdzorg!
Het lijkt m.i dan een maatschappelijk probleem.
En mag de maatschappij er dan geen oplossing voor bedenken?
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 01 sep 2021 15:32 Iedereen heeft wel iets, maar we hebben het hier over gerenommeerde instituten die er een mening over hebben. De WHO, het oogfonds EN Jeugdzorg!
Het lijkt m.i dan een maatschappelijk probleem.
En mag de maatschappij er dan geen oplossing voor bedenken?
Iedereen heeft wel iet dat klopt.
Die iedereen heeft op zijn beurt altijd wel een rede om dat in de opvoeding te verplichten.

Zodra jre de een dit toestaat kun je tegen de ander geen NEE meer verkopen op principiële gronden.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gebruik VPN en je kunt in China de hele dag gamen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lanier schreef: 01 sep 2021 15:44 Gebruik VPN en je kunt in China de hele dag gamen.
Ja, omzeilen kun je alles. Maar is dat wenselijk? Ik vind dat een regering deze verantwoordelijkheid best op zich mag nemen. Maar dan indirect zoals belasting op de frikadel of game-taks voor jonge kinderen.
Einstein/Mick
Plaats reactie