atheistische ideologie(ën)

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: atheistische ideologie(ën)

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 12 sep 2021 08:38 Terwijl Rereformed en ik de combinatie "atheïstische ideologie" begrijpen als: een ideologie die atheïsme verlangt van haar aanhangers of als uitgangspunt heeft, nagestreefd wordt
maar dan loop je opnieuw vast
niet in god(en) geloven volstaat niet voor een ideologie.

wat mij betreft is elke ideologie hoe dan ook een hele rits van ideeën/uitgangspunten/wensbeelden hoe je een maatschappij wil organiseren.
op basis van maar 1 streven of eis, niet geloven, zul je geen maatschappij georganiseerd krijgen.

ecologisten een heel gamma aan wensen en ideeën om onze wereld te verbeteren. In de details zullen er verschillen zijn maar de essentie is wel bij iedereen dezelfde.
een andere ideologie heeft dan een heel ander gamma aan ideeën om hetzelfde doel te bereiken maar ook binnen die ideologie gaan de leden akkoord met de grote lijnen.

bij een atheist blijft het bij:" er is geen god".
of je dat als uitgangspunt eist of ernaar streeft maakt neit uit, het is onvoldoende om ideologie genoemd te worden
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 12 sep 2021 11:02 We gaan weer a-la-Rereformed op de persoon.
Soms is de manier waarop iemand reageert zo vaak problematisch, dat dat een normale reactie is.
dikkemick schreef: 12 sep 2021 11:02Ik zie een combinatie van 2 woorden die dusdanig gekoppeld zijn als 1. Een zuur ijsje, een harde steen, een liberale economie, een atheïstische ideologie.

En dan ga ik lezen en kijken wat 'zuur' betekent en 'ijsje' en dan denk ik: "Ja...dat kan. Evenzo met harde steen en economie
Maar een atheïstische ideologie, waarbij ik 'ideologie' interpreteer en begrijp zoals op internet uitgelegd (bovendien in combinatie met de communistische Stalin!), dan kom ik in de problemen.
En dat is dan gewoon jouw probleem. En het verleden heeft mij geleerd dat van zodra jij een combinatie gebruikt van "ik" en "probleem" dat je je van dan af gewoon door je buikgevoel laat leiden en blind en doof wordt voor wat anderen aanreiken.

En ja dat is opnieuw op de persoon. Maar dat heb je dan gewoon aan je zelf te danken. Je kan niet in vroegere topics duidelijk maken dat eens je buikgevoel aangeeft dat je ergens een probleem mee hebt, wat jou betreft alle bedenkingen aan de kant geschoven mogen worden en enkel nog je buikgevoel telt en verwachten dat anderen dat voor de rest negeren.

Waarom zouden andere deelnemers geen rekening met jouw buikgevoel mogen houden bij nieuwe topics als het er op begint te lijken dat het weer zover is?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je hebt gelijk Axxyanus maar stap eens in de rol van onderwijzer die zijn wat minder begaafde leerling toch weet uit te leggen wat hij bedoelt. Op een andere manier. Een atheïstische IDEOLOGIE.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 12 sep 2021 11:51
axxyanus schreef: 12 sep 2021 08:38 Terwijl Rereformed en ik de combinatie "atheïstische ideologie" begrijpen als: een ideologie die atheïsme verlangt van haar aanhangers of als uitgangspunt heeft, nagestreefd wordt
maar dan loop je opnieuw vast
niet in god(en) geloven volstaat niet voor een ideologie.
Ja en? Niets in het bovenstaand impliceert dat de ideologie enkel op atheïsme steunt. Dus neen, ik loop niet vast. Jij koppelt er gewoon je eigen gevolgen aan vast.
appelfflap schreef: 12 sep 2021 11:51wat mij betreft is elke ideologie hoe dan ook een hele rits van ideeën/uitgangspunten/wensbeelden hoe je een maatschappij wil organiseren.op basis van maar 1 streven of eis, niet geloven, zul je geen maatschappij georganiseerd krijgen.
Dat heeft ook niemand ontkent. Alleen als tussen die hele rits van ideeën/uitgangspunten, een verwachten van of streven naar atheïsme zit, kan je aan die ideologie het adjectief atheïstisch toevoegen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 12 sep 2021 12:01 Je hebt gelijk Axxyanus maar stap eens in de rol van onderwijzer die zijn wat minder begaafde leerling toch weet uit te leggen wat hij bedoelt. Op een andere manier. Een atheïstische IDEOLOGIE.
Ik ga mij niet als een onderwijzer gedragen t.o.v. iemand die zich hier eerder als een gelovige gedraagt dan als een leerling die graag wat meer uitleg wil.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je hebt gelijk Axxyanus. Een vrijdenker onwaardig, maar je hebt, zoals te doen gebruikelijk, gelijk!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 12 sep 2021 12:59 Je hebt gelijk Axxyanus. Een vrijdenker onwaardig, maar je hebt, zoals te doen gebruikelijk, gelijk!
Dikkemick, hoe jij anderen de maat van het vrijdenken neemt, is een ware gotspe. Als het je uitkomt dan gooi je gewoon alle vrijdenkers idealen overboord om toch maar aan je buikgevoel te kunnen blijven hangen. Het gaat daarbij niet gewoon om een menselijk falen in het nastreven van vrijdenkers idealen maar in een doelbewust opzij schuiven ervan.

Maar als een ander dan eens IJO een uitschuiver maakt, ben je daar om die ander te omschrijven als: "een vrijdenker onwaardig". Jij verwacht van anderen dat ze bijna het equivallent van een vrijdenkers heilige zijn, terwijl je voor jezelf het recht opeist om alle vrijdenkers idealen opzij te schuiven als je anders teveel last van je buik krijgt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je hebt gelijk Axxyanus, maar ik heb me nooit als vrijdenker pur sang gebombardeerd terwijl er hier een paar haantjes met een superioriteitsgevoel zitten die middels misbruik van de Nederlandse taal altijd hun gelijk denken te kunnen behalen.
En ALS dat dan niet lukt gaan we op de man spelen of taalfouten corrigeren.
Schiet bij mij in het verkeerde keelgat, that's all. Het lukt jullie gewoon niet de combinatie van woorden 'atheïsme' met 'ideologie' uit te leggen.
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Jullie vergeten het Opperlands dat de nederlander voortdurend benut:
De Nederlander wordt bij het horen of zien van een woord orenfluisterlijk en ogenblikkelijk afgeleid door de betekenis daarvan.

De Opperlander heeft van die betekenis geen last. Voor hem is het woord als een kastanjeboom, de zin als muziek.
Opperlands ligt in tussen sport en kunst.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

O ja, de cryptische oppervariant... dat helpt!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 12 sep 2021 12:04 Alleen als tussen die hele rits van ideeën/uitgangspunten, een verwachten van of streven naar atheïsme zit, k
wat zijn dan die hele rits andere ideeën en uitgangspunten van jouw atheïsme die het mens, maatschappij en wereldbeeld van een atheist mee zouden bepalen?

Een ideologie is, by definition, een verzameling van ideeën, overtuigingen, uitgangspunten en concepten die uw mens en maatschappijbeeld bepalen.
heb je maar 1 idee/overtuiging/ uitgangspunt..., nl dat god niet bestaat, dan kan je nu eenmaal onmogelijk over een ideologie praten.
daar vallen mick en ik over.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Appelfflap, Leg je erbij neer en face it: Axxyanus heeft gelijk!
Einstein/Mick
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

appelfflap schreef: 12 sep 2021 15:38 Een ideologie is, by definition, een verzameling van ideeën, overtuigingen, uitgangspunten en concepten die uw mens en maatschappijbeeld bepalen.
heb je maar 1 idee/overtuiging/ uitgangspunt..., nl dat god niet bestaat, dan kan je nu eenmaal onmogelijk over een ideologie praten.
Gelukkig zijn we er nu uit. In de quote een fraaie uitleg van het begrip atheïstische ideologie.
Na 6 pagina's lijkt eindelijk het kwartje bij Dikkemick en Appelfflap gevallen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vilaine schreef: 12 sep 2021 15:57
appelfflap schreef: 12 sep 2021 15:38 Een ideologie is, by definition, een verzameling van ideeën, overtuigingen, uitgangspunten en concepten die uw mens en maatschappijbeeld bepalen.
Gelukkig zijn we er nu uit. In de quote een fraaie uitleg van het begrip atheïstische ideologie.
Na 6 pagina's lijkt eindelijk het kwartje bij Dikkemick en Appelfflap gevallen.
Maar dan moet eerst Axxyanus het met deze alinea eens zijn, want.....Axxyanus heeft altijd gelijk.
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 12 sep 2021 15:38
axxyanus schreef: 12 sep 2021 12:04 Alleen als tussen die hele rits van ideeën/uitgangspunten, een verwachten van of streven naar atheïsme zit, k
wat zijn dan die hele rits andere ideeën en uitgangspunten van jouw atheïsme die het mens, maatschappij en wereldbeeld van een atheist mee zouden bepalen?
Deze vraag toont aan dat je in een poging kritiek te hebben in hoe ik "atheïstische ideologie" invul, je daarbij al na twee bijdragen moet terugvallen op hoe jij "atheïstische ideologie" invult. Om te verhinderen dat we eeuwig het zelfde rondje draaien, verwijs ik gewoon naar een vorige bijdrage: https://freethinker.nl/forum/viewtopic. ... 00#p594200
Gesloten