Blijf scherp in je denken: dat jij dagelijks opgewekt bent staat helemaal los van de bewering die je deed. De bewering op zichzelf leidt naar een sombere visie. Je beweerde niet dat "een boel taal" gebruikt wordt voor misleiden, ompraten, overhalen, verleiden, maar dat taal voornamelijk daarvoor gebruikt wordt. Met andere woorden het hoofddoel van taal is waarheid, duidelijkheid, en helderheid te vermijden.heeck schreef: 17 sep 2021 11:17Helemaal niet, want ik ga dagelijks zeer opgewekt bergafwaarts en juist het besef dat een boel taal weinig meer om het lijf heeft dan het vlooien bij apen, draagt aan die opgewektheid bij.“Reref” schreef: Dat is wel een heel sombere kijk op het leven. Ikzelf zou het liever omgekeerd zeggen: misleiden, ompraten enz. wordt voornamelijk via de taal gedaan. Maar misschien heb je wel gelijk.![]()
Overigens was het Nietzsche die als eerste met deze zienswijze aankwam. Bij hem doemde dit inzicht op toen hij besefte dat de mens al zijn verdichtsels maakt om het leven maar te kunnen overleven. De waarheid over alles en jezelf in te zien is voor een mens onverdraaglijk. Met andere woorden het is een existentiële behoefte om taal te gebruiken om zichzelf ermee te bedriegen. Hij besefte ook dat hijzelf, net als ieder ander mens, zich schuldig aan maakte aan verdichtsels. Niemand ontkomt er aan: "Het leven wil misleiding, het leeft van de misleiding. Zo heb ik dan op een keer, toen ik er behoefte aan had, ook de 'vrije geesten' verzonnen: zulke 'vrije geesten' zijn er helemaal niet, waren er niet, - maar ik had ze destijds, zoals gezegd, als gezelschap nodig, om goedgeluimd te blijven onder barre omstandigheden."
Oh, wat heerlijk om in deze barre tijden voor het Freethinkerforum, waar nauwelijks meer wat zinnigs wordt gezegd, weer het Voorwoord tegen te komen van Nietzsches boek Menselijk, al te menselijk, en weer eens opnieuw te lezen. Wat een sublieme tekst, wat een sublieme denker!
Hij schrijft voor dat men het beste zijn geestelijke gezondheid op kan krikken door zichzelf vooral iedere keer enkel op slechts een kleine dosis waarheid te tracteren.
Vergeet Hitch niet. Dit is de gelegenheid waar hij aankwam met de onovertroffen zinsnede voor een debat met katholieken:Dank voor Stephen Fry zijn briile.
"Ever since I discovered that my god given male member was going to give me no peace, I decided to give it no rest in return.