Coronavirus - en de onbetrouwbare overheid

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Diehard

Coronavirus - en de onbetrouwbare overheid

Bericht door Mcmadtasty »

afgesplitst van: Coronavirus - Wuhanviirus
Peter van Velzen
gerard_m schreef: 27 okt 2021 22:00
Mcmadtasty schreef: 27 okt 2021 17:22
doctorwho schreef: 26 okt 2021 19:41
Heb tot nu toe in 1 op 1 gesprekken met vaccinatiemijders nog geen argumenten gehoord die bij doorvragen stand hielden.
?
Niet stand hielden of niet voldeden aan jouw goedkeuring?
Niet stand houden.

Over beleid kun je discussiëren.
Over feiten niet.
Zoals het percentage ongevaccineerden in ziekenhuizen of de mate van veiligheid van vaccins.

Ontkennen van feiten hou je niet vol zonder je toevlucht te zoeken in theorieën die te bizar voor woorden zijn als je er nuchter over zou nadenken.
Bijvoorbeeld dat alle dokters en verpleegkundigen zich hebben laten omkopen door Big Pharma (om een gevaarlijk vaccin van twee tientjes te verkopen) of dat alle politici (behalve Trump) in de greep zijn van een geheime elite.

Niet alleen bizar, maar impliciet ook een zeer kwalijke beschuldiging aan grote groepen mensen die gewoon hun werk proberen te doen.
Het wantrouwen wordt daarmee dus een feit.
Hoe onzinnig een verklaring ook mag overkomen, het wantrouwen spreekt eruit.
Statistieken zijn niet overtuigend en evenmin is er een vertrouwen in de veiligheid van vaccins.
Je stelt dat mensen dat moeten geloven, wat ze niet geloven.
Het wantrouwen houdt stand. Doch goedkeuring........?
🤔😎😜😁😃😉👍
gerard_m
Superposter

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door gerard_m »

Mcmadtasty schreef: 27 okt 2021 22:58
Het wantrouwen wordt daarmee dus een feit.
Hoe onzinnig een verklaring ook mag overkomen, het wantrouwen spreekt eruit.
Statistieken zijn niet overtuigend en evenmin is er een vertrouwen in de veiligheid van vaccins.
Je stelt dat mensen dat moeten geloven, wat ze niet geloven.
Het wantrouwen houdt stand. Doch goedkeuring........?
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Als je bedoelt dat dit wantrouwen er nu eenmaal is en mensen door statistieken nu eenmaal niet overtuigd worden, dan ben ik het met je eens.

Vrijwel alle mensen die zich door feiten laten leiden, zijn allang gevaccineerd. Anderen hebben uiteenlopende redenen om er niet aan te willen. Een algemeen wantrouwen, bijvoorbeeld tegenover de overheid, is daar één van. Heel begrijpelijk vind ik maar tegelijk een probleem waar we naar mijn idee wel iets mee moeten. De zorg nog een keer plat leggen (of de samenleving nog een keer platleggen) zouden we niet meer moeten willen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Mcmadtasty
Diehard

gerard_m schreef: 28 okt 2021 17:58
Maar misschien heb jij / hoor jij andere op feiten gebaseerde redeneringen ?
Zoals ik al zei." Het wantrouwen" Het verlies in het vertrouwen is niet uit de lucht gegrepen, maar op feiten gebaseerd.
Het hoeft niet eens corona gerelateerd te zijn, maar wanneer bepaalde mensen iets zeggen, waarvan bekend is dat ze in andere gevallen gelogen hebben, wordt dat met wantrouwen bekeken. Zo kan ook een instantie, zoals een "regering" gewantrouwd worden, wanneer "regeringen" hebben gelogen. Het is niet alleen maar de persoon, maar ook dat waar deze voor staat waar het vertrouwen in geschaadt wordt.
🤔😎😜😁😃😉👍
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mcmadtasty schreef: 28 okt 2021 19:25
Zoals ik al zei." Het wantrouwen" Het verlies in het vertrouwen is niet uit de lucht gegrepen, maar op feiten gebaseerd.
Het hoeft niet eens corona gerelateerd te zijn, maar wanneer bepaalde mensen iets zeggen, waarvan bekend is dat ze in andere gevallen gelogen hebben, wordt dat met wantrouwen bekeken. Zo kan ook een instantie, zoals een "regering" gewantrouwd worden, wanneer "regeringen" hebben gelogen. Het is niet alleen maar de persoon, maar ook dat waar deze voor staat waar het vertrouwen in geschaadt wordt.
Daar ga ik een eind in mee.
Er is teveel geblunderd door diverse personen om ze nu nog op hun mooie blauwe ogen te vertrouwen.

Verontrustend is trouwens de haat die velen uitstralen om zondebokken aan te wijzen.
Nu is dat iets wat altijd wel gebeurde in tijden van ellende. (denk aan de heksen processen van destijds)

Maar nu zie je het weer.
Eerst kregen de ouderen alle schuld, zij zouden het virus verspreiden en er kwamen groepen op die de ouderen zoveel beperkingen wilde opleggen dat ze bijna uit de samenleving werden gestoten. Ineens bleken het juist de jongeren te zijn die de hoofdschuldigen waren en toen verstomde dat.

Nu richt deze zondebok haat zich tegen mensen die niet zijn ingeënt en wil men die min of meer uit de maatschappij stoten.
Dit is sterk verwant aan de heksen waan uit het verleden.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Absoluut waar, en ik begrijp ook volledig dat mensen het vertrouwen kwijt zijn in (bijvoorbeeld) de overheid. Een op feiten gebaseerde redenering lijkt me dan om aanbevelingen van de overheid niet zondermeer te volgen. Dat lijkt vooral heel verstandig.

Dat betekent dat je je besluit om je wel of niet te laten vaccineren op iets anders zou moeten baseren. Bijvoorbeeld op de wetenschap of de visie van immunologen. Of minister Huge de Jonge er wat van vindt, doet er dan eigenlijk niet meer toe.
Of zie jij dat anders?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Mcmadtasty
Diehard

gerard_m schreef: 28 okt 2021 21:39
Absoluut waar, en ik begrijp ook volledig dat mensen het vertrouwen kwijt zijn in (bijvoorbeeld) de overheid. Een op feiten gebaseerde redenering lijkt me dan om aanbevelingen van de overheid niet zondermeer te volgen. Dat lijkt vooral heel verstandig.

Dat betekent dat je je besluit om je wel of niet te laten vaccineren op iets anders zou moeten baseren. Bijvoorbeeld op de wetenschap of de visie van immunologen. Of minister Huge de Jonge er wat van vindt, doet er dan eigenlijk niet meer toe.
Of zie jij dat anders?
Als dat een reden van iemand is zich niet te laten vaccineren omdat deze "de overheid" wantrouwt, waarom zou deze zich dan moeten richten op iets anders om toch te gaan doen wat deze "overheid" van hem verlangt en dit niet vertrouwt?
Besluit is toch zich niet te vaccineren uit wantrouwen?
🤔😎😜😁😃😉👍
Mcmadtasty
Diehard

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 okt 2021 21:11
Daar ga ik een eind in mee.
Er is teveel geblunderd door diverse personen om ze nu nog op hun mooie blauwe ogen te vertrouwen.

Verontrustend is trouwens de haat die velen uitstralen om zondebokken aan te wijzen.
Nu is dat iets wat altijd wel gebeurde in tijden van ellende. (denk aan de heksen processen van destijds)

Maar nu zie je het weer.
Eerst kregen de ouderen alle schuld, zij zouden het virus verspreiden en er kwamen groepen op die de ouderen zoveel beperkingen wilde opleggen dat ze bijna uit de samenleving werden gestoten. Ineens bleken het juist de jongeren te zijn die de hoofdschuldigen waren en toen verstomde dat.

Nu richt deze zondebok haat zich tegen mensen die niet zijn ingeënt en wil men die min of meer uit de maatschappij stoten.
Dit is sterk verwant aan de heksen waan uit het verleden.
..... Verdeel en heers.....?
🤔😎😜😁😃😉👍
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 28 okt 2021 23:08 Als dat een reden van iemand is zich niet te laten vaccineren omdat deze "de overheid" wantrouwt, waarom zou deze zich dan moeten richten op iets anders om toch te gaan doen wat deze "overheid" van hem verlangt en dit niet vertrouwt?
Omdat wantrouwen je geen informatie bied waarop je kan bouwen. Stel dat iemand die wantrouwig staat tegenover de overheid bij een dokter terecht kan, die hij volledig vertrouwt en die dokter kan hem duidelijk uitleggen wat de voordelen en de nadelen zijn van een vaccins, waaruit duidelijk naar voor komt dat de voordelen de nadelen duidelijk overschaduwen. Waarom zou je in die omstandigheden weigeren je te laten vaccineren? Dan is wantrouwen niet meer de reden maar tegendraadsheid.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Tenzij je het rijksinstituut wantrouwt zijn dit de werkelijke contra indicaties. Je moet van hele goede huize komen deze aan te vullen met
zinnige (bewezen) overige contra indicaties.
Maar met mensen die alles en iedereen wantrouwen valt geen goed gesprek aan te gaan. Dan is de eigen mening leidend.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Mcmadtasty
Diehard

axxyanus schreef: 29 okt 2021 07:58
Mcmadtasty schreef: 28 okt 2021 23:08 Als dat een reden van iemand is zich niet te laten vaccineren omdat deze "de overheid" wantrouwt, waarom zou deze zich dan moeten richten op iets anders om toch te gaan doen wat deze "overheid" van hem verlangt en dit niet vertrouwt?
Omdat wantrouwen je geen informatie bied waarop je kan bouwen. Stel dat iemand die wantrouwig staat tegenover de overheid bij een dokter terecht kan, die hij volledig vertrouwt en die dokter kan hem duidelijk uitleggen wat de voordelen en de nadelen zijn van een vaccins, waaruit duidelijk naar voor komt dat de voordelen de nadelen duidelijk overschaduwen. Waarom zou je in die omstandigheden weigeren je te laten vaccineren? Dan is wantrouwen niet meer de reden maar tegendraadsheid.
Zo simpel is het niet :lol: De vraag die ik aan een arts zou stellen, wanneer mijn wantrouwen jegens "de regering" de reden zou zijn twijfelen me te vaccineren is "Waarom zouden leugenaars willen dat ik me laat vaccineren?"
Daar krijg je geen antwoord op, tenzij je naar de comlottheorieën gaat kijken.
Het wantrouwen kan een arts dus niet wegnemen, doch kan het een logisch gevolg zijn dat er gedacht wordt dat verstrekte informatie niet deugd.
Er wordt gelogen en niemand weet hoever die leugen strekt. Dat maakt een arts niet tot leugenaar, maar die weet ook allen maar wat hij weet. Het hoe en waarom blijft onduidelijk.
Vertrouwen in deze op wetenschap is niet weten wat je precies doet. Niet de gevolgen kennen op langere termijn van het vaccineren, alleen maar omdat een leugenaar je vraagt je te laten vaccineren.
🤔😎😜😁😃😉👍
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mcmadtasty schreef: 29 okt 2021 10:07 Zo simpel is het niet :lol: De vraag die ik aan een arts zou stellen, wanneer mijn wantrouwen jegens "de regering" de reden zou zijn twijfelen me te vaccineren is "Waarom zouden leugenaars willen dat ik me laat vaccineren?"
Daar krijg je geen antwoord op, tenzij je naar de comlottheorieën gaat kijken.
Het wantrouwen kan een arts dus niet wegnemen, doch kan het een logisch gevolg zijn dat er gedacht wordt dat verstrekte informatie niet deugd.
Er wordt gelogen en niemand weet hoever die leugen strekt. Dat maakt een arts niet tot leugenaar, maar die weet ook allen maar wat hij weet. Het hoe en waarom blijft onduidelijk.
Vertrouwen in deze op wetenschap is niet weten wat je precies doet. Niet de gevolgen kennen op langere termijn van het vaccineren, alleen maar omdat een leugenaar je vraagt je te laten vaccineren.
1 Arts zou in het complot kunnen zitten. 2 Artsen, 3 artsen ook. Maar ALLE artsen uit de hele wereld??? (met een enkele uitzondering daargelaten misschien)? Zelfde geldt voor regeringsleiders. Een aantal zouden in een complot kunnen zitten, maar ALLE wereldleiders, wereldwijd? Totaal absoluut onmogelijk tenzij je in buitenaardse hersenspoeling gaat geloven. Maar dan hadden die buitenaardsen de wappies ook mee kunnen nemen in hun complot of poging de mensheid te chippen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mcmadtasty schreef: 29 okt 2021 10:07
Zo simpel is het niet :lol: De vraag die ik aan een arts zou stellen, wanneer mijn wantrouwen jegens "de regering" de reden zou zijn twijfelen me te vaccineren is "Waarom zouden leugenaars willen dat ik me laat vaccineren?"
Waarom zou je een arts vragen naar de beweegredenen van politici?
Dat weet de arts natuurlijk ook niet. Hij weet iets van ziektes, je immuunsysteem en hoe vaccins werken.
Hij kan slechts uitleggen waarom vaccinatie verstandig is.
Daar krijg je geen antwoord op, tenzij je naar de complottheorieën gaat kijken.
Buiten complottheorieën zijn er veel rationelere verklaringen voor politici die onbetrouwbaar zijn.
Dat zou een mooi onderwerp zijn voor een apart topic.
In liegen moeten ze in elk geval een bepaald voordeel zien.
Het lijkt er in je redenering op dat politici ALTIJD liegen, maar dat doet vrijwel geen mens omdat het niet altijd een voordeel biedt. Bijvoorbeeld omdat leugens vaak uitkomen.

Een gevaarlijk vaccin promoten zou altijd uitkomen en leiden tot het eind van je politieke carrière.
Een epidemie onder controle krijgen lijkt me voor je carrière dan weer gunstig.
Ook een "leugenaar" zoals een minister heeft er alle belang bij dat de boel niet nog verder uit de klauwen loopt.
Dan vertrouw je toch echt de dokter zelf niet en je argument is dat de overheid het met hem eens is. Als je vervolgens ziek wordt, zal je alsnog je vertrouwen in deze dokter leggen (en hij zal je helpen).

Logisch is deze redenering niet.
De overheid zegt dat we een autogordel moeten dragen en ons aan de maximumsnelheid moeten houden. Als ik naar een verkeerskundige stap en hem vraag waarom de overheid liegt, weet hij dat natuurlijk ook niet. Hij kan je alleen uitleggen waarom autogordels en een maximumsnelheid zinvol zijn.

Je draagt geen autogordel omdat de minister dat wil maar omdat deskundigen hebben onderzocht dat dit veiliger is.
Die "leugenaar" heeft er (rationeel) weinig mee te maken: de overheid herhaalt in dit geval slechts wat wetenschappers hebben onderzocht, meer niet.

Je draait het in je redenering bijna om. Als de overheid zich afzijdig zou houden, kun je beter op wetenschappelijke feiten vertrouwen dan als de overheid het ermee eens is?
Mcmadtasty
Diehard

gerard_m schreef: 29 okt 2021 14:29
Mcmadtasty schreef: 29 okt 2021 13:47
Het gaat niet zozeer om dat artsen niet vertrouwd worden wanneer je een regering niet vertrouwd.
Het gaat meer om de vraag wat weet een regering wat een arts niet weet.
Sorry, ik begrijp dit niet goed.
Het gaat hier toch gewoon om medische kennis van de arts?
Als een arts een medicijn voorschrijft of een operatie uitvoert, vraagt je je toch ook niet af of de regering soms meer weet?

Wat zou de regering dan nog meer moeten weten dan de artsen ?
Een arts schrijft echter geen medicijn voor in dit geval. het is een leugenachtige regering die dit eigenlijk doet.
Een arts schrijft medicatie voor met het doel je te genezen.
Wanneer iemand die liegt dit voorschrijft, dan gaat het waarschijnlijk om heel iets anders. En die vraag beantwoord een arts niet.

Het is vergelijkbaar met de stelling "Irak heeft massa vernietigingswapens" De leugen waarop de oorlog met irak op gebaseerd is.
Je stelt dan ter vergelijking vraag een expert wat die massavernietigingswapens kunnen doen.
Die expert zal je dan alleen vertellen wat welke massavernietigingswapes doen. Niet dat Irak deze niet heeft.
Informatie van een arts geeft in vergelijking hetzelfde. Zegt alleen maar iets over het vaccin, niet over de plannen van de leugenaar.
Dat maakt de informatie van een arts niet relevant aan de vraag is het betrouwbaar het vaccin te nemen. Want die kent de doelstelling evenmin van de leugenaar. Met andere woorden wat het vaccin precies doet, wanneer een leugenaar dit voor zijn eigen doeleinden voorschrijft, weet een arts niet. Alleen maar datgene wat hijzelf weet vanuit zijn eigen vakgebied.
🤔😎😜😁😃😉👍
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Mcmadtasty schreef: 29 okt 2021 15:02
Een arts schrijft echter geen medicijn voor in dit geval. het is een leugenachtige regering die dit eigenlijk doet.
Wanneer iemand die liegt dit voorschrijft, dan gaat het waarschijnlijk om heel iets anders. En die vraag beantwoord een arts niet.
Nee, het zijn toch echt de artsen die vaccins onderzoeken, toedienen en promoten.
Hun kennis komt uit eigen onderzoek, patient ervaringen, medische vakbladen....

Denk je serieus dat artsen het zouden accepteren als de overheid hun zou opleggen om gevaarlijke vaccinaties te gaan geven die niet werken vanwege een onbekend geheim doel?
Het is vergelijkbaar met de stelling "Irak heeft massa vernietigingswapens" De leugen waarop de oorlog met irak op gebaseerd is.
Je stelt dan ter vergelijking vraag een expert wat die massavernietigingswapens kunnen doen.
Die expert zal je dan alleen vertellen wat welke massavernietigingswapes doen. Niet dat Irak deze niet heeft.
Je voorbeeld gaat mank: de overheid zegt niet dat massavernietigingswapens goed of slecht zijn, maar doet een uitspraak wie ze heeft.
Je zou in dit geval niet naar een bommenexpert moeten gaan, maar naar een inlichtingendienst.

Vaccinatie of niet is een medische vraag, geen politieke vraag.
Verschil met Irak is dat bij vaccinatie de enige relevante vraag is wat de vaccins voor jou (of de mensen om je heen) doen.

Zelfs als de overheid een geheim doel zou hebben met het promoten van vaccins, dan is dat nog steeds niet relevant als ze veilig zijn en jouw risico op ernstig ziekte kleiner maken.

Als ze mij voorschrijven om een autogordel te dragen met als geheime reden de gordelindustrie rijk maken, beschermen die dingen mij nog steeds.

Informatie van een arts geeft in vergelijking hetzelfde. Zegt alleen maar iets over het vaccin, niet over de plannen van de leugenaar.
Dat maakt de informatie van een arts niet relevant aan de vraag is het betrouwbaar het vaccin te nemen.
Vraag is dus wat je het meest relevant vindt: het tegenwerken van een mogelijk geheim plan van de overheid of je gezondheid.
axxyanus
Moderator

Re: Coronavirus - en de onbetrouwbare overheid

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 29 okt 2021 15:02 Een arts schrijft echter geen medicijn voor in dit geval. het is een leugenachtige regering die dit eigenlijk doet.
Maar je weet niet dat de overheid liegt over haar motivatie om dit voor te schrijven.

Er is een verschil tussen de overheid liegt in haar motivatie om die vaccins voor te schrijven en de overheid is onvoldoende betrouwbaar omdat ze in het verleden te vaak gelogen heeft. Iemand die onbetrouwbaar is liegt niet altijd. Als je wil nagaan in hoeverre wat de overheid nu over die vaccins beweert, ook klopt, graaft zo diep je wil. Maar als je al op voorhand de beweringen van de overheid als leugens ziet, is er een redelijke kans dat je naar een dubbele agenda blijft zoeken ook als die er niet is.
Mcmadtasty schreef: 29 okt 2021 15:02Het is vergelijkbaar met de stelling "Irak heeft massa vernietigingswapens" De leugen waarop de oorlog met irak op gebaseerd is.
Neen, daat is het niet vergelijkbaar mee. Als je echt wil beweren dat het hiermee vergelijkbaar is, dan beweer je te weten dat het daadwerkelijk om leugens gaat vanuit de overheid. Dan zet je een serieuze stap verder dan argwaan.
Mcmadtasty schreef: 29 okt 2021 15:02Je stelt dan ter vergelijking vraag een expert wat die massavernietigingswapens kunnen doen. Die expert zal je dan alleen vertellen wat welke massavernietigingswapes doen. Niet dat Irak deze niet heeft.
De arts weet wat een vaccin kan bereiken en wat niet. Die kan dus een betrouwbare inschatting maken van in hoeverre zo'n vaccin wel of niet past in de "plannen" die wantrouwige burgers aan de overheid toeschrijven.
Mcmadtasty schreef: 29 okt 2021 15:02Dat maakt de informatie van een arts niet relevant aan de vraag is het betrouwbaar het vaccin te nemen. Want die kent de doelstelling evenmin van de leugenaar. Met andere woorden wat het vaccin precies doet, wanneer een leugenaar dit voor zijn eigen doeleinden voorschrijft, weet een arts niet. Alleen maar datgene wat hijzelf weet vanuit zijn eigen vakgebied.
Natuurlijk is de informatie van de arts relevant. Als een arts weet wat een vaccin doet, dan kan die aan de hand van die informatie bv. tot een min of meer gegrond besluit komen dat de overheid daar geen kwaad mee kan aanrichten met zo'n vaccinatie.

Dat hoeft jou niet tegen te houden om tegen beter weten in toch volop de kaart van de argwaan te trekken. Maar op een bepaald moment begint gezonde argwaan dan wel over te gaan in paranoia
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 30 okt 2021 03:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel gewijzigd
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie