Graad van orthodoxie onder moslims

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Graad van orthodoxie onder moslims

Bericht door vegan-revolution »

Worden moslims orthodoxer of juist minder orthodox? En waar worden ze dat?

Dit is in dit kader een hoopgevend artikel uit de Groene Amsterdammer van Rob Vreeken op 27 oktober 2021 :

De koran is mensenwerk

Daaruit :

Hoewel de meeste mensen nog in God zeggen te geloven, trekken met name jongeren zich steeds minder aan van de godsdienstige regels, praktijken en voorschriften. De islam is op de terugtocht, zowel in het dagelijks leven als in de hoofden van de burgers. Wat Atatürk nooit echt lukte – de Turkse samenleving seculier maken – lijkt onder president Erdogan vanzelf te gebeuren, al diens pogingen Turkije islamitischer te maken ten spijt.
Sinds 2014 heeft het land een atheïstenvereniging, Ateizm Dernegi, de enige in het Midden-Oosten. 'De islam is in gevaar', waarschuwde de radicaal-rechtse krant Yeni Akit na de oprichting. 'Word wakker, moslims!' kopte Milli Gazete.
De islamisten hebben reden genoeg tot zorg, want meer nog dan het atheïsme is een breder fenomeen bezig hun positie te ondergraven: het deïsme. Steeds meer – vooral jonge – Turken geloven nog wel in een God, maar laten zich niet langer door de religie voorschrijven hoe te leven. God heeft de wereld geschapen, sindsdien moet de mens het zelf maar uitzoeken.
Alle jonge alevieten, de minderheid waar Pali zelf uit voortkomt, zijn volgens hem deïst. Het is een levenshouding die sowieso al goed aansluit bij het alevitisme, in veel opzichten meer een cultuur dan een religie. 'In mijn omgeving is iedereen deïst', zegt Pali. 'Veel mensen zijn in de praktijk helemaal niet religieus meer. Geen moskee, geen koran, niet bidden. Daarom ziet de regering-Erdogan deïsme als een groter gevaar dan het atheïsme. Atheïsme is veel kleiner.'
Minder anekdotisch pakt socioloog Volkan Ertit het aan. Uitgangspunt van zijn werk, de afgelopen dertien jaar, was dat de Turkse samenleving steeds minder gelovig en meer seculier wordt. Tal van onderzoeken – ook van anderen – bevestigen dat godsdienst in het leven van de Turkse burgers gestaag een minder bepalende rol speelt.
Moslims in Turkije zijn aanzienlijk gematigder dan die in andere islamitische landen. Het aantal aanhangers van de sharia is er veel lager, zo bleek in 2013 uit onderzoek van Pew Research. In Turkije vond twaalf procent dat de sharia officieel wet moet worden. De percentages elders: 83 procent in Marokko, 74 in Egypte, 84 in Pakistan, 71 in Jordanië, 72 in Indonesië en 99 in Afghanistan. Bovendien is onder de Turkse aanhangers van de sharia het aantal voorstanders van een strenge sharia (steniging, doodstraf voor afvalligen) veel lager dan elders in de moslimwereld.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Graad van orthodoxie onder moslims

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik vrees dat de schrijver aan het wensdromen is.

Kijk naar Egypte, daar durft bijna geen Egyptische vrouw nog in Westerse kleding de straat op.
Dat was onder Nasser wel even anders.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 okt 2021 12:17 Ik vrees dat de schrijver aan het wensdromen is.

Kijk naar Egypte, daar durft bijna geen Egyptische vrouw nog in Westerse kleding de straat op.
Er is wat dat betreft inderdaad decennialang een achteruitgang geweest in diverse moslimlanden. De vraag is echter of het tij dan nu toch eindelijk aan het keren zou kunnen zijn. En áls het tij in sommige moslimlanden aan het keren is, dan hoeft dat niet te betekenen dat het tij in westerse landen aan het keren is. In westerse landen zou de islamitische orthodoxie nog steeds kunnen groeien.

Men moet inderdaad oppassen voor wensdromen. Maar in het in het artikel dat genoemd werd in de topic-opener wordt verwezen naar onderzoeken in gebieden waar de islamitische orthodoxie op zijn retour lijkt te zijn gegaan.

Maar je zou bijvoorbeeld als criterium voor Egypte kunnen stellen dat het in Egypte pas echt weer de goede kant opgaat als Egyptische vrouwen er zich weer vrijer voelen dan onder Nasser. Dat kan misschien nog lang gaan duren.

Hoe dan ook : het anekdotische "ik heb aardige alevietische moslims met een Turkse achtergrond als buren" zou het beeld kunnen vertekenen van hoe het op grotere schaal zit met de islamitische orthodoxie onder moslims.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 31 okt 2021 12:17 Ik vrees dat de schrijver aan het wensdromen is.

Interessante opmerking, In howverre heeft dat met orthodoxie te maken, en inhoeverre met het feit dat men zich minder aan de (staats)autoriteiten stoort? En wat is westerse kleding? Die zag er in Nasser's tijd ook anders uit dan tegenwoordig. (rokken tot halverwege de kuit versus voorgescheurde spijkerbroeken).

Orthodxie is overigens een twijfelachtig woord. Zosls Bart Ehrman pleegt te zeggen: "Orthodoxie is my doxie and heterodoxie is your doxie" Je kunt ook strenger zijn dan de "rechte" (="mijn") leer!
Of het geloof zich beweegt in de richting van een wensdroom of van een nachtmerrie weten we pas als iedereen openlijk zijn mening kan verkondigen, zonder gevaar te lopen. Hetgeen met sommige meningen wat lastig ligt.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 01 nov 2021 01:02

Interessante opmerking, In howverre heeft dat met orthodoxie te maken, en inhoeverre met het feit dat men zich minder aan de (staats)autoriteiten stoort? En wat is westerse kleding? Die zag er in Nasser's tijd ook anders uit dan tegenwoordig. (rokken tot halverwege de kuit versus voorgescheurde spijkerbroeken).

Orthodxie is overigens een twijfelachtig woord. Zosls Bart Ehrman pleegt te zeggen: "Orthodoxie is my doxie and heterodoxie is your doxie" Je kunt ook strenger zijn dan de "rechte" (="mijn") leer!
Of het geloof zich beweegt in de richting van een wensdroom of van een nachtmerrie weten we pas als iedereen openlijk zijn mening kan verkondigen, zonder gevaar te lopen. Hetgeen met sommige meningen wat lastig ligt.
De mini rokken zijn je kennelijk ontgaan. :lol:

Ik denk trouwens dat in Egypte de gemiddelde islamiet strenger in de leer is geworden.
Dat geldt miet alleen voor Egypte ook in Pakistan en Indonesië lijkt dat het geval.

PS.
De wensdroom van de een is vaak de nachtmerrie van de ander.

Deislamitische staat waar bijna alle moslims van dromen zou voor mij een nachtmerrie zijn.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 01 nov 2021 01:02 Of het geloof zich beweegt in de richting van een wensdroom of van een nachtmerrie weten we pas als iedereen openlijk zijn mening kan verkondigen, zonder gevaar te lopen. Hetgeen met sommige meningen wat lastig ligt.
Het niet vrij kunnen uiten van meningen zegt al iets. In landen die wij beschouwen als relatief vrij en tolerant, zoals Turkije en Indonesië, is dit de laatste tijd niet echt vooruit gegaan.

Maar misschien broeit wat vrijheid onder de oppervlakte of voorzichtig op social media. Ik hoop het.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 01 nov 2021 17:39
Peter van Velzen schreef: 01 nov 2021 01:02 Of het geloof zich beweegt in de richting van een wensdroom of van een nachtmerrie weten we pas als iedereen openlijk zijn mening kan verkondigen, zonder gevaar te lopen. Hetgeen met sommige meningen wat lastig ligt.
Het niet vrij kunnen uiten van meningen zegt al iets. In landen die wij beschouwen als relatief vrij en tolerant, zoals Turkije en Indonesië, is dit de laatste tijd niet echt vooruit gegaan.

Maar misschien broeit wat vrijheid onder de oppervlakte of voorzichtig op social media. Ik hoop het.
Als men atheistischr bloggers in Bangladeh wil vermoorden, geeft dat aan dat er nog veel haat jegens hen heerst, maar ook dat ze er desondanks zijn. Dus welke groep groeit (het snelst?) Bedenk dat gedurende 30 jaar oorlog in Vietnam de bevolking er alsmaar groeide. Dat had ik - toen ik destijds het nieuws volgde niet verwacht, Er was een Pol Pot voor nodig om dat - in Cambodja - ongedaan te maken.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 03 nov 2021 03:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tikfout verbeter: Pok Pot gewijzigd in Pol Pot
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je bedoelt: pokke Pol Pot?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Verzuiling zal in de islam ook steeds meer plaatsvinden. Een uitstekende ontwikkeling! Laat ze maar afsplitsen. Uiteindelijk blijft er, zoals in het christendom, nog een kleine club malloten over die volgens de sharia willen leven
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 02 nov 2021 15:09 Verzuiling zal in de islam ook steeds meer plaatsvinden. Een uitstekende ontwikkeling! Laat ze maar afsplitsen. Uiteindelijk blijft er, zoals in het christendom, nog een kleine club malloten over die volgens de sharia willen leven
Bij een onderzoek een jaar of vijf terug bleek anders wel dat een grote meerderheid van de islamieten in Nederland vindt dat de Sharia boven de wereldlijke wetten behoort te staan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 nov 2021 15:32
dikkemick schreef: 02 nov 2021 15:09 Verzuiling zal in de islam ook steeds meer plaatsvinden. Een uitstekende ontwikkeling! Laat ze maar afsplitsen. Uiteindelijk blijft er, zoals in het christendom, nog een kleine club malloten over die volgens de sharia willen leven
Bij een onderzoek een jaar of vijf terug bleek anders wel dat een grote meerderheid van de islamieten in Nederland vindt dat de Sharia boven de wereldlijke wetten behoort te staan.
Er is een verschil tussen zeggen en praktiseren
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 02 nov 2021 16:15
Dat zullen ze gaan doen als ze er de ruimte voor krijgen.

In VK hebben al seculiere rechters vrouwen naar de Sharia verwezen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 nov 2021 16:42
dikkemick schreef: 02 nov 2021 16:15

VK? Kun je een link sturen?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 02 nov 2021 17:33
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 nov 2021 16:42
dikkemick schreef: 02 nov 2021 16:15 Er is een verschil tussen zeggen en praktiseren

Die zal er stellig zijn.
Het was destijds nogal een rel en kan je moeilijk ontgaan zijn, alhoewel het advies niet onlogisch was.
De seculiere rechter daar kan geen islamitisch huwelijk ontbinden, dat door hun wordt geaccepteerd.

Ik heb wel iets soortgelijks in Nederland. https://www.youtube.com/watch?v=UsNZLt7RwX4

Ook dit is wel het lezen waard.

https://www.vn.nl/zo-werken-de-shariaraden-in-engeland/
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 nov 2021 17:42
dikkemick schreef: 02 nov 2021 17:33
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 02 nov 2021 16:42 Dat zullen ze gaan doen als ze er de ruimte voor krijgen.

Die zal er stellig zijn.
Het was destijds nogal een rel en kan je moeilijk ontgaan zijn, alhoewel het advies niet onlogisch was.
De seculiere rechter daar kan geen islamitisch huwelijk ontbinden, dat door hun wordt geaccepteerd.

Ik heb wel iets soortgelijks in Nederland. https://www.youtube.com/watch?v=UsNZLt7RwX4

Ook dit is wel het lezen waard.

https://www.vn.nl/zo-werken-de-shariaraden-in-engeland/
het parlementslid viel dan ook van haar stoel! ik zie dit toch als een rechterlijke dwaling. Een mislukte grap wellicht? Een rechter met kennis van zaken zal in serieuze rechtspraak de sharia erbuiten laten.
Plaats reactie