Sorry, daar heb je wel een punt.
Ik denk eigenlijk dat de tegenstelling Randstad - buitengebieden geen rol zal spelen.lanier schreef: ↑23 mar 2021 11:13 Ik zou graag willen weten of ze bij de samenstelling van een nieuw kabinet kijken naar de landelijke uitslag, of dat ze zich meer richten op de Randstad. Want de buitengebieden zijn niet echt interessant om te kunnen scoren. Uiteraard zijn er landelijke punten zoals klimaat. Maar veel projecten spelen zich af in de Randstad en wil je daar goodwill kweken bij de kiezers. De meeste mensen wonen ook in de Randstad (8,3 miljoen).
Niet alleen is de PVV onbetrouwbaar als het aankomt op meeregeren, ook scoren zij met name in de provincie goed. De VVD en D66 scoren eigenlijk overal goed. In de Randstad scoort GL beter dan in de provincie. Ook Denk doet het goed in de grote steden. Dus misschien dat over links regeren meer voor de hand ligt.
Kijk, VVD probeert nu het te doen voorkomen dat D66 met de JA21 optie een voorkeur van de VVD zou afschieten. Eigenlijk zou Kaag moeten zeggen: is goed, gaan we met JA21 in zee. Als ze dat zegt krabbelt de VVD direct terug, want dat wil de VVD namelijk niet. Ze kunnen wel 7 senatoren in de 1e kamer hebben, maar dat zijn natuurlijk losse kikkers zonder kruiwagen, dus die 7 kikkers is net zoiets als 10 vogels in de lucht, en wat telt is hoeveel je er in de hand hebt.
PvdA en Groenlinks gaan niet zonder elkaar. Dus die buitenspel zetten zal eigenlijk alleen gaan met VVD-D66-CDA-SP. Die optie lijkt mij overigens niet onmogelijk. En voor de VVD aantrekkelijker dan D66 + Groenlinks + PvdA er bij. Crux is wat D66 wil, en dat vind ik maar moeilijk te voorspellen. Uiteindelijk zullen zowel Rutte als Kaag wel aan elkaar moeten toegeven, want als Rutte het initiatief verliest is komt Wilders aan zet, en dat wil niemand. Rutte noch Kaag hebben dus een veto-mogelijkheid. Nou ja, Rutte theoretisch wel, maar dan komt hij niet om PVV, Forum, of JA21 heen, en daar wil hij gewoon niet mee in zee, dat is zeker.