Verkiezingen 2e kamer2021 Nederland

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

BdO
Forum fan

Re: Verkiezingen 2e kamer2021 Nederland

Bericht door BdO »

lanier schreef: 23 mar 2021 11:13 Volgens mij gaat dit draadje niet over seculier onderwijs, het staat ook niet hoog aangeschreven bij welke partij dan ook.
Sorry, daar heb je wel een punt.
lanier schreef: 23 mar 2021 11:13 Ik zou graag willen weten of ze bij de samenstelling van een nieuw kabinet kijken naar de landelijke uitslag, of dat ze zich meer richten op de Randstad. Want de buitengebieden zijn niet echt interessant om te kunnen scoren. Uiteraard zijn er landelijke punten zoals klimaat. Maar veel projecten spelen zich af in de Randstad en wil je daar goodwill kweken bij de kiezers. De meeste mensen wonen ook in de Randstad (8,3 miljoen).
Niet alleen is de PVV onbetrouwbaar als het aankomt op meeregeren, ook scoren zij met name in de provincie goed. De VVD en D66 scoren eigenlijk overal goed. In de Randstad scoort GL beter dan in de provincie. Ook Denk doet het goed in de grote steden. Dus misschien dat over links regeren meer voor de hand ligt.
Ik denk eigenlijk dat de tegenstelling Randstad - buitengebieden geen rol zal spelen.

Kijk, VVD probeert nu het te doen voorkomen dat D66 met de JA21 optie een voorkeur van de VVD zou afschieten. Eigenlijk zou Kaag moeten zeggen: is goed, gaan we met JA21 in zee. Als ze dat zegt krabbelt de VVD direct terug, want dat wil de VVD namelijk niet. Ze kunnen wel 7 senatoren in de 1e kamer hebben, maar dat zijn natuurlijk losse kikkers zonder kruiwagen, dus die 7 kikkers is net zoiets als 10 vogels in de lucht, en wat telt is hoeveel je er in de hand hebt.
PvdA en Groenlinks gaan niet zonder elkaar. Dus die buitenspel zetten zal eigenlijk alleen gaan met VVD-D66-CDA-SP. Die optie lijkt mij overigens niet onmogelijk. En voor de VVD aantrekkelijker dan D66 + Groenlinks + PvdA er bij. Crux is wat D66 wil, en dat vind ik maar moeilijk te voorspellen. Uiteindelijk zullen zowel Rutte als Kaag wel aan elkaar moeten toegeven, want als Rutte het initiatief verliest is komt Wilders aan zet, en dat wil niemand. Rutte noch Kaag hebben dus een veto-mogelijkheid. Nou ja, Rutte theoretisch wel, maar dan komt hij niet om PVV, Forum, of JA21 heen, en daar wil hij gewoon niet mee in zee, dat is zeker.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

lanier schreef: 21 mar 2021 22:00
dikkemick schreef: 21 mar 2021 13:49 Wat mij betreft had Femke het bij het juiste eind. SECULIER onderwijs.
Bidden doe je thuis.

Maar Nederland heeft gekozen en Femke zit nu thuis.
Seculier onderwijs is voor niemand een speerpunt. Het is niet dé reden om op een partij te stemmen. Mensen stemden VVD of D66 omdat ze dachten dat Rutte of Kaag het voortouw kunnen nemen en de boel uit het slop kunnen trekken, bij hun gaat het om vertrouwen. Bij Baudet en Wilders draait het juist om wantrouwen in de regering. Bij de rest zijn het redenen als klimaat, dierenleed, immigratie, etc. Maar tijdens deze coronacrisis draait het nadrukkelijk om vertrouwen of wantrouwen.
Een aantal berichten afgesplitst naar Seculier onderwijs te beginnen met de post van dikkemick.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Met meneer Rutte weet je het nooit.
Wij kunnen wel zeggen welke partijen wel en niet logisch zijn maar of dat opgaat?
PVV en FvD lijkt me van niet, de rest hou ik open.
Links heeft dan wel afgesproken met twee partijen aan te willen schuiven maar dat kan zo veranderen.
Het is politiek he.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Rutte is een slim mannetje. Als partijen staan te trappelen om te gaan regeren dan doen ze sneller concessies. Alles wordt vastgelegd in het regeerakkoord dus daar komen ze later niet meer makkelijk onderuit. Rutte verdedigd dan ook handig de standpunten van de VVD.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lanier schreef: 23 mar 2021 15:11 Rutte is een slim mannetje. Als partijen staan te trappelen om te gaan regeren dan doen ze sneller concessies. Alles wordt vastgelegd in het regeerakkoord dus daar komen ze later niet meer makkelijk onderuit. Rutte verdedigd dan ook handig de standpunten van de VVD.
Regeer-akkoorden zijn niet democratisch - tenzij je ze vóór de vetkiezingen al sluit. Zie ook Lubach afgelopen zondag. Ik vindt het best als de twee grootste partijen een extra-parlementair kabinet vormen met wat deskundigen erbij. Ik zou ook liefst een extra verkiezing hebben van de premier, die dan meteen het kabinet bijeeb kan gaan schrapen. Nu ze door anderen "heks" wordt genoemd zou Kaag allleen daarom al mijn stem kunnen krijgen (als ze al niet om alle andere redenen beter was dan Rutte die ik overigens ondanks zijn partij ook zo slecht niet vind) Maar helaas, het enige goede plan uit 1966 heeft haar partij laten schieten,
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

lanier schreef: 23 mar 2021 15:11 Rutte is een slim mannetje. Als partijen staan te trappelen om te gaan regeren dan doen ze sneller concessies. Alles wordt vastgelegd in het regeerakkoord dus daar komen ze later niet meer makkelijk onderuit. Rutte verdedigd dan ook handig de standpunten van de VVD.
Dat lijkt mij ook.
Rutte is bezig met de verdeel en heers methode.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Regeer-akkoorden zijn niet democratisch - tenzij je ze vóór de vetkiezingen al sluit
Dat kan toch niet? Je weet de verkiezingsuitslag niet voor de verkiezingen dus valt er niets te overleggen. Het is in zekere zin democratisch dat je met een meerderheid aan partijen afspraken maakt. Je weet waar je dan aan toe bent. De oppositie heeft er vaak voor gekozen niet mee te willen regeren. Dan moet je ook niet zeuren als je niet mee mag beslissen.
Peter van Velzen
Site Admin

lanier schreef: 24 mar 2021 13:42
Regeer-akkoorden zijn niet democratisch - tenzij je ze vóór de vetkiezingen al sluit
Dat kan toch niet? Je weet de verkiezingsuitslag niet voor de verkiezingen dus valt er niets te overleggen. Het is in zekere zin democratisch dat je met een meerderheid aan partijen afspraken maakt. Je weet waar je dan aan toe bent. De oppositie heeft er vaak voor gekozen niet mee te willen regeren. Dan moet je ook niet zeuren als je niet mee mag beslissen.
Het lijkt mij veel democratischer als elke partij zich zoveel mogelijk aan haar eigen programma houdt. Daar hebben de kiezers voor gekozen. Niet voor de coalitie-partners.

De oppositie heeft meestal helemaal niet gekozen om niet mee te regeren. in 2010 werd hen de vraag niet eens gesteld. En ook nu hebben PVV en FvD niets te kiezen. Omdat dit reeds voor de verkiezingen was uitgesproken is dat best democratisch. Maar als Rutte kiest voor JA21 in plaats van voor de PvdA dan is dat niet de schuld van de huidige PvdA. Het is ook helemaal niet waar dat de opositie niet mee mag beslissen het is de coalitiepartner die door het regeerakkoord wordt gemuilkorft. Soms dus ook de VVD.
Ik wens u alle goeds
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het lijkt mij veel democratischer als elke partij zich zoveel mogelijk aan haar eigen programma houdt. Daar hebben de kiezers voor gekozen. Niet voor de coalitie-partners.
Dat kan alleen als er maar twee partijen zijn zoals in Amerika. Er moet nu eenmaal een coalitie worden gevormd en dan moet je soms water bij de wijn doen. Kiezers kiezen een partij maar kiezen geen coalitie. Er moet een coalitie komen omdat één partij nooit een meerderheid zal halen, zeker niet nu er een record is aan nieuwe partijen. Die kleine partijen snoepen meer dan 20 zetels af, dat is enorm veel. Alle partijen zijn uitgenodigd voor een gesprek. Het is aan de VVD en D66 om wel of niet te kiezen voor een coalitiepartner als ze tenminste willen regeren. Je wilt geen partner die ruzie gaat maken in het kabinet, daarom ook een regeerakkoord.
Peter van Velzen
Site Admin

lanier schreef: 25 mar 2021 08:46
Dat kan alleen als er maar twee partijen zijn zoals in Amerika. Er moet nu eenmaal een coalitie worden gevormd en dan moet je soms water bij de wijn doen. Kiezers kiezen een partij maar kiezen geen coalitie.
Het udeaal van de trias politica is onafhankelijkheid, van uitvoerende macht, wetgevende macht en rechtelijke macht. Ook in de VS is dat absoluut niet gelukt. Rechters worden door een kleine meerderheid van ak=lleen de senaat benoemd en de president is ook van een partij die ongeveer de helft van de parlementzetels heeft.

De coalitie in het parlement zou per wetsontwerp kunnen plaatsvinden, Maar dan dus een coalitie die het bij voorbaat al ergens op hoofdlijnen over eens is. De ministers zouden geen wetten moeten maken, maar ze moeten uitvoeren, *uiteraard wel waarschuwen als een ingediend wetsontwerp moeilijk uitvoerbaar is, Het bedenken van uitvoeringsmaatregelen kun je san de departementen over laten Uiteraard zijn sommige zaken zo complex dat ze integraal moeten worden opgepakt. Maar detailzaken zoals euthenasiewetgeving, vereisen dat niet,Daar hoef je dus geen regeerakkoord over te hebben, Wel over klimaatverandering bijvoorbeeld. Want dat raakt aan vrijwel alles.

Juist in een veelpartijenstelsel kun je een (minister)president kiezen door elke kiezer de kandidaten een rangnummer te geven en de kandidaat die met de laagst mogelijk n door 50% of meer van de kiezers op de 1e t/m n-de plaats is geplaatst wordt minister president. zijn er daar meerdere van dan uiterard die met de meeste stemmen. DIe kandidaat stelt een ministersploeg samen naar eigen inzicht rekening houdend met wat hij weet van de partijen in het parlement. Uiteraard kan het gebeuren dat de uitvoerende en wetgevende macht te veel botsen, In dat geval worden er nieuwe verkiezingen gehouden, waarbij de kiezer het conflict kan oplossen,

Overigens ben ik van menig dat dit op Europees niveau dient te gebeuren,

Dus: Kies de president van Europa!
Ik wens u alle goeds
holog
Diehard

Bericht door holog »

robbert dijkgraaf minister in nederland ? , wat een totaal onverwacht (voor mij altans) mega vet cool nieuws is me dadde.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

holog schreef: 31 dec 2021 11:20 robbert dijkgraaf minister in nederland ? , wat een totaal onverwacht (voor mij altans) mega vet cool nieuws is me dadde.
Ik heb al eerder zo'n Professor ten onder zien gaan in een soortgelijk kabinet.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik snap niet dat die man dat dóet heh..?
Je hebt de kans met die lieg bedrieg en treiterpollitiek dat als je daar je hand in steekt, dat die er als gehakt weer uitkomt. Ik zou dat in zijn geval niet willen. Maar goed, wellicht ziet hij wat ik niet zie? 8*)
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Peter van Velzen
Site Admin

Als hij zijn handen niet bezeerd dan zou het wel eens een zegen kunnen zijn. Ik ga even youtube video's bekijken die ik uitgelijdt krijg me als zoekargument Robbert Dijkgraaf. Maar het is in elk geval heel bijzonder. Een Einsteinopvolger (in Princeton) in de regering. Misschien gaat binnenkort de reativiteits-theorie op de schop?
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 02 jan 2022 01:55 Als hij zijn handen niet bezeerd dan zou het wel eens een zegen kunnen zijn. Ik ga even youtube video's bekijken die ik uitgelijdt krijg me als zoekargument Robbert Dijkgraaf. Maar het is in elk geval heel bijzonder. Een Einsteinopvolger (in Princeton) in de regering. Misschien gaat binnenkort de reativiteits-theorie op de schop?
Voor dat op de schop nemen moet je meer bij een andere Nederlander zijn: Erik Verlinde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erik_Verlinde
Plaats reactie