Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Een ex-gelovige of een verdwaalde?

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 01 jan 2022 13:07
Georgie schreef: 01 jan 2022 12:58
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 01 jan 2022 11:58 Wat ze dus vaak doen is een afgezwakte vorm van: De gok van Pascal .

Klopt, maar zo hard wilde ik het niet brengen.
Ik vraag me wel af: Zijn ze nou cynisch of zit er toch zoiets als verborgen angst voor de hel achter?
Hoe dan ook de argumentatie blijft vals.
Dat ben ik niet met jullie eens.
Je kunt je wel degelijk onthouden van een definitieve harde waarheidsclaim, als je beseft dat ook al heel vaak in de geschiedenis een illusie is gebleken.
Voor velen is het slechts een achterdeurtje in het besef (nog) niet alles te weten, wat er misschien ooit te weten valt.
Dan moet men wel consequent zijn en ook de mogelijkheid open houden dar er: kabouters , trollen , kobolds , draken etc bestaan.

Het is ook geen open proces waarin twee zaken worden gewogen.
Er zijn mensen die beweren dat dit soort zaken bestaan, de Atheïst wijst die beweringen ""wegens gebrek aan bewijs van de hand en neemt deze beweringen niet over.

Het is niet zoals gelovigen graag beweren kiezen tussen twee (?gelijkwaardige?) mogelijkheden (geloven) .
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Duizenden jaren zocht men bewijs en de laatste eeuwen is het retoriek, semantiek en chantage

Ik aanvaard god per direct als er bewijs is. Maar ik ga me niet inbeelden dat sprookjesfiguren toch niet misschien bestaan, ook al kan ik dat niet met zekerheid uitsluiten

Hier aanbellen en mij genezen zou al iets zijn qua bewijs
Maria
Moderator

Re: Dawkins - geloofsschaal van 1 tot 7

Bericht door Maria »

Berichten vanuit het Een ex-gelovige of een verdwaalde? in het Persoonlijke Forum Getuigenissen hier samengevoegd.
De oorspronkelijke tekst van de citaten is te vinden door de hyperlink achter de naam van de auteur te volgen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik ben zowel agnostisch als hardcore atheist. Ik zal - naar ik hoop - nooit beweren iets ABSOLUUT zeker te weten en over goden weten we - objectief gezien - in feite helemaal niets. We weten slechts wat anderen er over beweren, Dat kunnen we dus beter negeren, Die deur heb ik dus dicht gedaan en ze gaat alleen open als er empirisch bewijs is dat in een andere richting wijst, Ik ga er echter niet op wachten, want voor je het weet wacht je weer 2000 jaar. 8*)
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De geloofsschaal heeft het steeds over God. Dat is weer wat anders dan praten over een god.

Dat God bestaat zoals in de Bijbel beschreven, acht ik volkomen onwaarschijnlijk. Dat wordt sowieso een 7.

Voor de rest acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat een intelligent wezen de natuurkrachten kan omzeilen, wat zo'n beetje de basis is voor de definitie van een god. Volledig uitsluiten kunnen we dat niet, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk dat dit ook een 7 wordt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef: 01 jan 2022 16:53
NobelEnVry schreef: 03 okt 2021 11:15 Ik weet, of ik weet niet.
Hoe neem je dan beslissingen? Want uiteindelijk weten we vaak zaken niet. We nemen ze aan omdat we ze als redelijk waarschijnlijk evalueren maar we weten het niet.
Dat weet ik niet. :wink:

En dat is precies de reden, waarom ik in de praktijk vaak een keuze zal moeten maken en dan ga ik ervan uit, dat er geen boven- of buitennatuurlijke entiteiten bestaan.
Vandaar de eventuele mogelijkheid van 6, maar keuze voor 7.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bonjour schreef: 03 jan 2022 07:43 De geloofsschaal heeft het steeds over God. Dat is weer wat anders dan praten over een god.

Dat God bestaat zoals in de Bijbel beschreven, acht ik volkomen onwaarschijnlijk. Dat wordt sowieso een 7.
De persoonlijke God en ook alle andere bekende, door mensen ingevulde godsbeelden naar gelijkenis en eigenschappen van zichzelf.
Ook definitief 7.
Bonjour schreef: 03 jan 2022 07:43 Voor de rest acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat een intelligent wezen de natuurkrachten kan omzeilen, wat zo'n beetje de basis is voor de definitie van een god. Volledig uitsluiten kunnen we dat niet, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk dat dit ook een 7 wordt.
Je omschrijft het nog als een intelligent wezen, mijn entiteit dus, wat ik nog als iets verdergaand wil benoemen dan "iets".

Maar, zullen mensen zeggen, er bestaat toch wel "iets". Een geloof wat mi. eerder naar 5 neigt.
In dat geval, denk ik, dat op het moment het wordt bewezen, dat "dat iets" bestaat, het ook niet meer als boven- of buitennatuurlijk gezien kan worden.

Bij nader inzien wordt het voor dat "iets", nadat ik het bovenstaande bedacht, ook 7.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 03 jan 2022 00:31 Ik ben zowel agnostisch als hardcore atheist. Ik zal - naar ik hoop - nooit beweren iets ABSOLUUT zeker te weten en over goden weten we - objectief gezien - in feite helemaal niets.
maar dat geldt ook voor de sint, de paashaas of sneeuwwitje
toch zal iedereen zeggen dat die niet bestaan en is daar weinig discussie over

de vraag is waarom god die uitzonderingspositie krijgt en james bond niet (of eender welk ander fictief of literair personage)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

appelfflap schreef: 03 jan 2022 10:11 maar dat geldt ook voor de sint, de paashaas of sneeuwwitje

de vraag is waarom god die uitzonderingspositie krijgt en james bond niet (of eender welk ander fictief of literair personage)
Ik denk, dat dat veel te maken heeft met hoe we er kennis mee gemaakt hebben.
Hoe was jouw eerste kennismaking met deze figuren in vergelijking met die van God of andere vergelijkbare spirituele entiteiten?
Wat was het eerste, wat je erover te horen kreeg, toen je nog ontvankelijk was?
En wat volgde er korte tijd later, toen je eveneens nog ontvankelijk was, maar wel je vragen begon te krijgen?
Ik denk dat dit het wezenlijke verschil is, en waarom je deze nu genoemde sprookjes/mythische/legendarische/fantasie figuren niet kunt vergelijken. Is het je ooit voor waar verteld of niet en hoelang heeft dat geduurd?
James Bond valt hier mi. helemaal buiten.

Hoelang het geloof doorgaat is voor veel mensen heel verschillend, maar binnen geloofsgemeenschappen blijft het geloof in het bestaan van God dus doorgaan vanwege aanname, totdat je intellectueel zelfredzaam wordt en je eigen gedachten daarover de doorslag gaan geven.

Zo zijn er nog steeds hele volksstammen, die het geloof in een permanente aanwezigheid van geesten en een duivel niet kunnen loslaten, als ze dat van huis uit altijd hebben meegekregen.
En dit zo in het Christendom is ingebed, dat er vaak (haast) evenveel belang aan wordt gehecht als aan de Bijbelse Heilige Geest.

Dat zal duidelijk niet het geval zijn, als er de eerste keer bij verteld wordt, dat het maar een (griezel)verhaal was of een metafoor.
Bij volwassenen zal het mi. ook pas post vatten, als de ontvankelijkheid ervoor aanwezig is.
Dat ligt dan niet alleen aan de voorgeschiedenis, maar ook aan het karakter en de denkwijze van de betreffende persoon.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 03 jan 2022 14:35Dat zal duidelijk niet het geval zijn, als er de eerste keer bij verteld wordt, dat het maar een (griezel)verhaal was of een metafoor.
Bij volwassenen zal het mi. ook pas post vatten, als de ontvankelijkheid ervoor aanwezig is.
Dat ligt dan niet alleen aan de voorgeschiedenis, maar ook aan het karakter en de denkwijze van de betreffende persoon.
Ik denk dat het erger is.

De mens is er ontvankelijk voor, doordat het een soort geloof-gen heeft ontwikkeld.
Ik denk dat het uitvloeisel was van het ontstaan van de spraak.
Bewijzen kan ik het niet hoor, het is meer mijn persoonlijke opvatting.
Ik heb wel argumenten hiervoor, maar die vallen buiten dit onderwerp.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Maria schreef: 03 jan 2022 14:35
appelfflap schreef: 03 jan 2022 10:11 maar dat geldt ook voor de sint, de paashaas of sneeuwwitje

Ik denk, dat dat veel te maken heeft met hoe we er kennis mee gemaakt hebben.
Hoe was jouw eerste kennismaking met deze figuren in vergelijking met die van God of andere vergelijkbare spirituele entiteiten?
En wat volgde er korte tijd later, toen je eveneens nog ontvankelijk was, maar wel je vragen begon te krijgen?
Ik denk dat dit het wezenlijke verschil is, en waarom je deze nu genoemde sprookjes/mythische/legendarische/fantasie figuren niet kunt vergelijken.
Ik begrijp het bovenstaande niet goed. Heel wat atheïsten kunnen sprookjes/mythische/legendarische/fantasie figuren nu juist best wel vergelijken met goden. Ze zien bij beide een vergelijkbaar gebrek aan epistemologische ondersteuning. De vraag is dan waarom agnosten die uitzonderingspositie voor god uitkiezen. Het zou me verwonderen dat atheïsten en agnosten zo'n verschillende achtergrond hebben in kennismaken met god en de andere figuren dat daar een uitleg te vinden is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 jan 2022 14:55
Maria schreef: 03 jan 2022 14:35Dat zal duidelijk niet het geval zijn, als er de eerste keer bij verteld wordt, dat het maar een (griezel)verhaal was of een metafoor.
Ik denk dat het erger is.

De mens is er ontvankelijk voor, doordat het een soort geloof-gen heeft ontwikkeld.
Ik denk dat we in zekere zin in dezelfde richting denken, iig. waar het de gevolgen in de praktijk betreft.
Ik noem ook het effect van karakter en aard, wat deels in de genen zit, vooral de aanzet tot verdere karakterontwikkeling.
In een specifiek geloofs-gen geloof ik niet.
Net zoals ik niet geloof in een "God-spot", wat ik ook alleen zie als de locatie in de hersenen waar in zekere zin gevoelens van verwondering, bevreemding tot zelfs mystieke gevoelens, door wwargenomen kunnen worden.
Ik denk dat het uitvloeisel was van het ontstaan van de spraak.
Bewijzen kan ik het niet hoor, het is meer mijn persoonlijke opvatting.
Ik heb wel argumenten hiervoor, maar die vallen buiten dit onderwerp.
Daar heb je het al eens over gehad, meen ik me te herinneren.
Dat gaat hier idd. wat ver weg van het topic..
Misschien kun je het eens opzoeken, want toch een interessant onderwerp, wat toen niet helemaal uitgepierd was, dacht ik.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

axxyanus schreef: 03 jan 2022 15:04
Maria schreef: 03 jan 2022 14:35 Ik denk, dat dat veel te maken heeft met hoe we er kennis mee gemaakt hebben.
Ik denk dat dit het wezenlijke verschil is, en waarom je deze nu genoemde sprookjes/mythische/legendarische/fantasie figuren niet kunt vergelijken.
Ik begrijp het bovenstaande niet goed. Heel wat atheïsten kunnen sprookjes/mythische/legendarische/fantasie figuren nu juist best wel vergelijken met goden. Ze zien bij beide een vergelijkbaar gebrek aan epistemologische ondersteuning.
Kennistheorie of epistemologie
Daarnaast onderzoekt de kennisleer aan kennis verwante concepten als overtuiging, rechtvaardiging, waarheid en waarneming. Vaak wordt er gezocht naar een criterium, hetzij in de mens zelf, hetzij ergens in de buitenwereld, om als fundament van zekere, betrouwbare kennis te kunnen dienen.
Ik denk, dat je bij atheïsten een verschil moet maken tussen mensen, die nooit gelovig zijn opgevoed en mensen, die dat wel mee hebben gekregen nog voor de tijd dat zij zelf kritisch zijn gaan denken en daar ook later nog een tijd in meegeleefd hebben.
En dus weten, dat er andere argumentaties nodig zijn om van huis uit gelovigen te overtuigen, dan om van huis uit atheïsten nodig hebben om hun gedachten alleen bevestigd te zien worden.
Dan zie je het wezenlijke verschil tussen het voorgelezen krijgen uit de kinderbijbel in een religieus gezin of uit een sprookjesboek.

Ik moet dan denken aan mijn jeugd, toen ik samen met atheïstische jongeren in de klas zat.
De meesten hadden geen idee, waarover ze het hadden. Niet eens kinderbijbel kennis hadden ze.
Ook geen moeite deden, maar zich stoer gedroegen onderling door ermee te spotten. De meeste gelovigen, ook ik, distantieerden zich daar dan van.
En het spoorde al helemaal niet de manier van denken van een gelovige, die ze echt niet konden overtuigen met de combinatie "sprookjesgelovers en dat in het belachelijke te trekken.
Zeker had ik vaak mijn twijfels, maar goede rationele inhoudelijke argumenten hoorde ik nooit.
Slechts dat gelovigen kinderachtig zijn omdat ze in sprookjes geloven.
En dat is nu nog steeds vaak exact hetzelfde.

Het enige wat bereikt werd was dat de oren en de ogen nog meer werden gesloten voor het rationele van het verstandelijke denken.
Het is zelfs onderdeel van het geloof vlg. de Bijbel, dat ze in verzoeking zullen worden gebracht door de verleidingen van de ongelovigen.
Dat en alleen dat is de betekenis van de Gok van Pascal.
Het niet meer kunnen geloven, maar stel dat........
Dat is mi. de belangrijkste reden van geloofsafvalligen, die minstens de eerste 10 jaar van hun leven, velen nog tot in de volwassenheid, hebben geloofd.
De belangrijkste eerste jaren, die in een bepaalde vorm het hele leven wordt meegegenomen, omdat toen het denken is gevormd.
"Wie niet voor mij is, is tegen mij", is de reden dat velen geen definitieve uitspraak kunnen doen en er voor zichzelf een draai aan geven.
Geboren uit en onderhouden door een bepaalde behoefte.
De wereld van het rationele en die van de metafysica zijn voor gelovigen twee parallelle werelden, die niet samen kunnen gaan. Velen zullen daar altijd nog mee geconfronteerd worden, zij het vaak onbewust.
Het optimale wat je dan kunt bereiken kan dan zijn, zoals Peter het verwoordt. Ook al hoeft dat niet vanwege een religieuse achtergrond te zijn.
Zowel in je jeugd zo voorgeleefd te zijn, als het niet mogen zeggen wat je denkt, kunnen beiden daar al een reden voor zijn.
Niet het achterste vann de tong te laten zien, verdedigd door zijn intellectuele gedachten is dan het optimale gevolg.
De vraag is dan waarom agnosten die uitzonderingspositie voor god uitkiezen. Het zou me verwonderen dat atheïsten en agnosten zo'n verschillende achtergrond hebben in kennismaken met god en de andere figuren dat daar een uitleg te vinden is.
Ik kan het nu niet even waarmaken, maar mijn ervaring is, dat de meeste agnosten ooit gelovig waren.
Iig. religieus opgevoed.
Of al zodanig rationalistisch, dat hen de fylosofische en wetenschappelijke gedachte is voorgehouden, dat je eigenslijk nooit iets zeker kunt weten.
Dus nooit sterke uitspraken zullen doen, waarbij ze het achterste van hun tong laten zien.
JeroenDerk

Bericht door JeroenDerk »

Ik zou mezelf als een solide 6 neerzetten. De schaal lijkt mij wel een goede toevoeging aan het debat rond het bestaan van God, omdat het een zekere nuance toevoegt aan de mate waarin men gelooft.

Ook denk ik dat een zekere mate van agnosticisme alleen maar beleefd is, je stoot andere mensen nogal voor het hoofd door te zeggen “jullie God bestaat niet”. Dat kan tot kwaad bloed leiden, het kan heel haatdragend overkomen. Niemand zal aanstoot nemen als ik zeg, James Bond bestaat niet, want er is algemeen een overeenkomst dat hij fictief is (en bijna meer karikatuur geworden dan een afbeelding van een echt mens). God of goden echter, daar word nog oprecht in geloofd, en dus loont het men om sensitief om te springen met andermans gedachtengoed.

Betekent dat echter dat wij waandenkbeelden moeten gedogen? Kijk als je iemand tegenkomt die vasthoud aan het begrip van een platte aarde, zou je hem dan niet de fantastische YouTube video toesturen van Felix Baumgartner’s opstijgen tot 39 km hoog onder een ballon, waar de kromming van de aarde duidelijk zichtbaar is, en de volgende bloedstollende parachutesprong terug naar de aarde in 2012? Op dezelfde wijze zou je niet mensen die in God geloven terug willen brengen naar een geloof in bewijs, als zij er maar een beetje voor openstonden. Misschien is dat iets voor de predikers onder ons, zoals Dawkins.
De samenleving is niet je vriend, hij wil dat jij een vervangbaar
radertje word in de grote machine. — Terence McKenna
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

JeroenDerk schreef: 03 jan 2022 20:49 Ook denk ik dat een zekere mate van agnosticisme alleen maar beleefd is, je stoot andere mensen nogal voor het hoofd door te zeggen “jullie God bestaat niet”. Dat kan tot kwaad bloed leiden, het kan heel haatdragend overkomen.
Toch is dit op eieren lopen wanneer het om een favoriet opperwezen gaat merkwaardig. De die hard gelovigen zijn blijkbaar nogal wankel/kwetsbaar in hun geloof op het moment dat ze gekwetst kunnen worden door ongeloof. Een "echte" gelovige trekt zich daar niets van aan en hoeft het favoriete opperwezen niet te te ondersteunen. Een almachtig opperwezen dat afhankelijk is van het handelen of gemoedstoestand van aanhangers is niet almachtig :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie