Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Re: Covid-19

Bericht door doctorwho »

Nou Ik sta zelf geregeld hele dagen met een mond-neusmasker op en geen centje pijn. Als ik daarbij mijn saturatie meet is deze net zo hoog als zonder masker. Ben er niet zuinig mee en verbruik meerdere maskers per dag.

Het dragen van een chirurgisch of stoffen mondmasker kunnen sommigen als hinderlijk ervaren. Er is echter geen reden om aan te nemen dat deze maskers de ademhaling bemoeilijken (tenzij tijdens het sporten, maar dan draag je ze beter niet). Mondmaskers veroorzaken geen tekort aan zuurstof noch een teveel aan koolstofdioxidegas in het bloed. De FFP2-maskers vormen hierop een uitzondering. Die hebben deze ongewenste effecten een zeldzame keer wel, maar deze maskers worden dan ook niet aanbevolen voor de bevolking.
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... ker-draagt

Face masks effectively limit Sars-CoV-2 transmission
New study shows how face masks reduce the effective reproduction number of Covid-19, and why their efficacy varies between different environments under virus-limited and virus-rich conditions
Don't forget the mask' - although most people nowadays follow this advice, professionals express different opinions about the effectiveness of face masks. An international team led by researchers from the Max Planck Institute for Chemistry in Mainz, Germany, has now used observational data and model calculations to answer open questions. The study shows under which conditions and in which way masks actually reduce individual and population-average risks of being infected with Covid-19 and help mitigate the coronavirus pandemic. In most environments and situations, even simple surgical masks effectively reduce the transmission of Sars-CoV-2 and the effective reproduction number for Covid-19. In environments with potentially high airborne virus concentrations such as medical settings and densely occupied indoor spaces, however, masks with higher filtration efficiency (N95/FFP2) should be used and combined with other protective measures such as intensive ventilation.
bron en meer:
https://www.mpg.de/16926779/face-masks- ... ansmission

Dr. Tom Lawton Ran 22 Miles In A Mask To Prove A Point
https://runnersconnect.net/running-inte ... e-a-point/
Laatst gewijzigd door doctorwho op 31 dec 2021 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

elle schreef: 31 dec 2021 14:37
elle schreef: 31 dec 2021 13:50
Dit zullen medische mondmaskers zijn. Gewone mensen in de buitenwereld mogen die niet dragen.
Kennelijk is dit veranderd en is het nu wel toegestaan.
Ze waren in aanvang niet verkrijgbaar voor particulieren
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

elle schreef: 31 dec 2021 13:50
gerard_m schreef: 31 dec 2021 12:01 Waarom zou dit werken als hij dat op de OK draagt en niet meer in de trein naar huis?
Vergelijk je nu een operatiekamer met een treinreis?
Dit volg ik niet
Iets dat ziektekiemen tegenhouden in een ruimte, doet dat ook in een andere ruimte.
Iets dat al jaren veilig gebruikt wordt in een ruimte, is niet ineens schadelijk in een andere ruimte.

Maar de verplichting in het ziekenhuis is al heel lang zo. Met andere woorden, een chrurg wéét dat een medisch mondmasker noodzakelijk is op de operatiekamer.
Diezelfde functie kan een mondkapje ook buiten het ziekenhuis hebben.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Laat ik iedereen in dit topic een gelukkig en vooral gezond jaar toewensen!
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fenomeen schreef: 31 dec 2021 15:39 Laat ik iedereen in dit topic een gelukkig en vooral gezond jaar toewensen!
Dank je wel.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Dank aan Gerardm en Docterwho voor hun pogingen om Elle voor te lichten over het nut van mond(en neus)maskers.
Ik wens u alle goeds
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Fenomeen schreef: 31 dec 2021 15:39 Laat ik iedereen in dit topic een gelukkig en vooral gezond jaar toewensen!
Dank je en hetzelfde van mij voor jou en de anderen. :wink:
We zullen het hard nodig hebben.
Velen worden een tikje murw.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Een wens en een voornemen wat ik iedereen gun, speciaal in de komende tijd.
Een tijd van motivatie voor positief denken en handelen in solidariteit met elkaar.
En niet alleen deze eerste dagen van het nieuwe jaar.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Dank je wel, ik wens jou hetzelfde :)

Peter van Velzen schreef:
Dank aan Gerardm en Docterwho voor hun pogingen om Elle voor te lichten over het nut van mond(en neus)maskers.
:lol:
Non sum qualis eram
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Maria schreef: 01 jan 2022 09:40 Een wens en een voornemen wat ik iedereen gun, speciaal in de komende tijd.
Een tijd van motivatie voor positief denken en handelen in solidariteit met elkaar.
En niet alleen deze eerste dagen van het nieuwe jaar.

Ja, dat was al die jaren hiervoor ook het verlangen.
Maar je ziet wat er zo af en toe en hier en daar van terecht komt. :roll:
Blijf echter wensen, dat doe ik ook, wie weet wat er nog kan veranderen.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

elle schreef: 01 jan 2022 10:36
Dank je wel, ik wens jou hetzelfde :)

Peter van Velzen schreef:
:lol:
Ik ben blij met af en toe een pauze en wat ontspanning.
Humor is ook de beste manier om af en toe wat te kunnen relativeren.
Gerard R. schreef: 04 jan 2022 19:54 Blijf echter wensen, dat doe ik ook, wie weet wat er nog kan veranderen.
Zeker nu, op de valreep van weer een nieuwe periode, waarvan we niet weten hoe die zal eindigen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Joost_de_groot schreef: 07 jan 2022 14:32 En er zijn genoeg virologen die juist pleiten voor natuurlijke immunisatie voor deze groepen om zo een robuustere immuniteit op te bouwen. De onderzoeken die pleiten dat het vaccin beter beschermd dan natuurlijke immuniteit worden door een aantal wetenschappers zeer kritisch bekeken, waaronder Malone. Het feit dat men niet eens wist hoe lang het vaccin zou werken (voor oudere mensen iets van 3 maand) zegt wel genoeg over hoeveel men nog niet weet over de werking. Ik vind het allemaal veels te gehaast gaan.
Wie de voorkeur geeft aan “natuurlijke immuniteit”. Moet wel beseffen wat dat inhoudt. De vaccins bieden slechts een betere immuniteit dan een infectie met milde symptomen. Bij ernstige symptomen is dat andersom. Iemand die een milde infectie heeft ondergaan loopt bepaald meer risico dan iemand die is gevaccineerd en een nieuwe infectie kán soms erger uitpakken dan de eerste. (waarom, dat weet men nog niet).

De werking van het vaccin lijkt voornamelijk te berusten op de hoeveelheid anti-stoffen die daardoor aanwezig zijn. Dat blijkt in dit geval nogal belangrijk. Men heeft dezelfde processen gevolgd als voor andere vaccinaties, maar in dit geval (en wellicht voor Corona-virussen in het algemeen) duurt het aanmaken van nieuwe anti-stoffen door b-cellen blijkbaar te lang.

Dat men haast had kwam door de honderduizenden doden (wereldwijd) elke maand en omdat men de samenleving moeilijk 18 maanden (de kortste ontwikkeltijd tot dan toe) op slot kon gooien.

Het zijn niet zozeer de nieuwe soorten vaccins waarin men zich heeft vergist alswel de eigenschappen van covid-19 (of van corona-virussen in het algemeen).

Ze worden – zo lijkt het - het best bestreden door onze slijmvliezen. Maar die voeren het virus af naar buiten, waar ze nieuw slachtoffers kunnen. Ik denk dat Omicron beter in staat is om juist slijmvliescellen te penetreren. Indien ik gelijk heb, dan leidt dat tot wat men waarneemt: Mildere symptomen en snellere verspreiding.

Ik vermoed dat de geringe vatbaarheid van jonge kinderen daar ook op berust. Ze kunnen immers nog nauwelijks immuuniteit hebben opgebouwd tegen wat dan ook en zijn dus afhankelijk van hun snotneusen. Die neuzen zitten lager en zijn minder krachtig dan bij volwassenen, hetgeen wellicht ook het besmettings-risico vermindert. Dat zal de komende tijd hopelijk onderzocht worden.

Je overige opmerkingen die blijkbaar mijn intentie over het hoofd zien, om niet iedereen die niet gevaccineerd is als een verpreider van samenzweringstheoriën te beschouwen negeer ik verder.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 08 jan 2022 03:19 Wie de voorkeur geeft aan “natuurlijke immuniteit”.
stel u voor dat de deltavariant ons in maart 2020 had gepakt.

zijn niet zozeer de nieuwe soorten vaccins waarin men zich heeft vergist alswel de eigenschappen van covid-19 (of van corona-virussen in het algemeen)
.
men kan onmogelijk inschatten heo het virus evolueert. Op lange termijn naar besmettelijker en minder tot onschadelijk omdat dit evolutionair het interessantste is voor een virus of bacterie.
maar welke varianten tussenin nog opduiken is afwachten en kan tegenslagen.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 08 jan 2022 17:19 Men kan onmogelijk inschatten heo het virus evolueert. Op lange termijn naar besmettelijker en minder tot onschadelijk omdat dit evolutionair het interessantste is voor een virus of bacterie.
maar welke varianten tussenin nog opduiken is afwachten en kan tegenslagen.
Dat was vroeger inderdaad zo, op de duur werd het milder.
De pest is hier een voorbeeld van.

Of dat nu weer zo is staat te bezien, de voordelen die een ziekte er mee heeft worden namelijk steeds kleiner.
Daar is tegen gewaarschuwd, maar zoals altijd niet naar geluisterd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 08 jan 2022 18:57 Of dat nu weer zo is staat te bezien, de voordelen die een ziekte er mee heeft worden namelijk steeds kleiner.
waarom? evolutionaire mechanismen veranderen niet.
Plaats reactie