gerard_m schreef: ↑14 jan 2022 17:06
Er zijn twee opties:
1) Wetenschappers die in medische tijdschriften publiceren, hebben goed onderzoek gedaan en de statistieken kloppen: vaccins blijken zeer veilig te zijn. Op basis van kennis en ervaring, kan men risico's goed inschatten.
Er zijn helemaal geen twee opties. Die bedenk je nu even. Je kan ook 4 opties maken, of 8. Je simplificeert de boel weer. Dit is iets wat je nu zelf verzint. Daarnaast, zo werkt wetenschap helemaal niet. Soms heb je tegenstrijdige onderzoeken of zijn dingen nog onzeker. Dan heb je meer wetenschappelijk onderzoek nodig. Gebeurd zo vaak dat er achteraf zaken toch anders lijken.
2) Malone en nog enkele andere mensen in video's hebben gelijk: het wetenschappelijk onderzoek deugt niet en de statistieken kloppen niet: vaccins zijn toch onveilig of in de toekomst duiken alsnog ineens gevaren op. Dan kan de kennis van de rest van de wetenschap de prullenbak in.
Dat zegt Malone helemaal niet. Hij zegt nergens dat het onveilig is. Hij heeft het vaccin zelf toch ook genomen. Hij laat gewoon alle data zien die er voor handen is omdat hij vind dat het debat te eenduidig wordt gevoerd. Hij wil dat mensen op een eerlijke manier een keuze kunnen maken met een complete set aan beschikbare data. Hij nuanceert juist. Als je naar hem luistert en vervolgens de artikelen over hem leest hoor je twee totaal verschillende verhalen. Dat is toch vreemd?
Nee. Bijwerkingen van vaccins zijn bekend, het verloop van Myocarditis is bekend, risico's van de ziekte zijn bekend.
Wat we bijvoorbeeld weten is dat het risico op Myocarditis 6 x zo groot is na corona als na vaccinatie. En dat een ernstig verloop zeer zeldzaam is (27% van heel zeldzaam dus). In Europa: 5 dodelijke gevallen van mensen met onderliggende ziektes na 177.000.000 prikken die mogelijk door vaccinatie kwamen.
Nee de bijwerkingen zijn niet bekend. Nogmaals, je kan niet in de toekomst kijken. Wat je nu doet is aannemen dat de huidige Myocarditis hetzelfde is al het soort myocarditis dat door andere oorzaken ontstaat. Dat is niet hetzelfde en is een aanname.
Je kunt theoretische mogelijkheden gaan bedenken van gevaren die misschien nog gaan opdoemen. Bijvoorbeeld: Myocarditis heeft ineens over een paar jaar een heel ander verloop dan zoals we het nu kennen. Tja. Speculeren heeft natuurlijk niets met wetenschap te maken als daar geen aanwijzingen voor zijn. En die aanwijzingen zijn er niet.
Volgens Malone en vele anderen niet. Wat jij hier aanhaalt is gewoon je mening maar heeft niks met wetenschap te maken. Speculatie is het ook niet. Want hij zegt dat hij het niet weet. Dat is geen speculatie, dat is gewoon eerlijk zijn. Jij speculeert juist dat de kans nagenoeg onmogelijk zou zijn. Dat is juist speculeren. Dat Reuters gelijk helemaal los gaat op personen die dit opbrengen is ook erg vreemd. Er wordt helemaal niks extreems gezegd door Malone, gewoon eerlijk iets benoemd.
Probleem is nu juist dat hij niet alleen speculaties doet, maar veel meer zegt, en een groot aantal uitspraken niet kloppen.
En de uitspraak dat we niets zeker weten dus wie weet doemen er ineens nog gevaren op, kun je evengoed loslaten op een willekeurig ander medicijn of vaccin. Of op corona.
Waarom is het dan zo gevaarlijk als hij de discussie wil nuanceren met zijn kennis en staat van dienst? Dat is toch allemaal niet zo spannend? Waarom spreek jij steeds van speculeren? Ik vind juist dat hij vrij objectief probeert te blijven. Iedereen zal wel eens fouten maken en onbewust speculeren of verkeerde inschattingen maken. Dat is toch allemaal niet zo erg? Daar heb je toch ook debat en opinievorming voor? Waarom moet hij dan van Twitter af? Waarom moet hij gelijk met de grond gelijk gemaakt worden in allerlei fact checks die voor het grootste deel op de persoon spelen?
Nee. Zonder aanwijzingen gevaren noemen die zich in theorie zouden kunnen voordoen, heeft niets met wetenschap te maken.
Wel vreemd dat het OMT niet anders doet dan dat en er wordt volop beleid op gemaakt! Nogmaals, dit is gewoon jouw mening. Ik vind het juist wetenschappelijk dat je gewoon kan toegeven wat je nog niet weet. Lange termijn effecten kun je niet weten omdat dit virus nog maar 2 jaar bestaat. Dat is gewoon een eerlijke houding.
Een immuunsysteem is, net als het klimaat of de beurs, een complex systeem. Je kan niet overzien wat de gevolgen zullen zijn als je daar variabelen aan toevoegt. Daar zal tijd overheen moeten gaan om dit uit te wijzen. Mensen kunnen nog niet eens voorspellen hoe één enkel aandeeltje zich zal gedragen gedurende één dag. En jij denkt dat het onrealistisch zal zijn dat er zaken naar voren kunnen komen die we niet kunnen voorzien in een veeeeeel complexer systeem. Nou dan vind ik je houding bijzonder arrogant.
En ja we weten ook niet wat de lange termijn effecten zullen zijn van Corona. Dat is ook zorgelijk. Het kan best zijn dat het Spike eiwit op de lange termijn iets kan veroorzaken wat we niet kunnen voorzien. Wat is daar dan zo speculatief aan?
Indien je interesse hebt in de waarheid i.p.v. alleen bevestiging zoekt, zou je ook open moeten staan voor kritiek op Malone.
In dat geval raad ik je bijvoorbeeld deze video aan..
Dan heb je een verkeerd beeld van me. Die video ga ik zeker wel kijken. Sterker nog, ik volg hem al sinds de fact-check over Geert van den Bossche

. Dat is wat ik het liefste doe, bronnen checken en horen wat mensen zelf te zeggen hebben. Zal het deze week beluisteren. Luister dan vooral zelf ook eens naar Malone en Rogan.
Ik heb ook nooit gezegd dat ik alles van Malone aanneem. Ik overweeg gewoon zijn standpunten, net zoals ik de standpunten uit jouw video zal overwegen. Het gaat me niet zo om de persoon zelf. Iedereen zegt onbedoeld onware uitspraken. Maar ik weet wel dat Malone vaak genoeg zijn fouten toegeeft. Mijn inziens een teken van intellectuele eerlijkheid.
Maar waar ik vooral moeite mee heb is de behandeling die critici krijgen van media en daardoor een grote invloed hebben over de beeldvorming van deze mensen. Dat is iets wat op een meta niveau speelt en daar ging mijn openingspost ook over.
Nee. Kenmerk van wetenschap is nu juist dat het niet vanuit één waarheid werkt. En dat zie je heel duidelijk terug met corona. Nieuwe feiten blijken uit onderzoek (niet uit speculatie) en kennis wordt bijgesteld. Er wordt dan ook heel anders gedacht over preventie, ernst en de manier van behandelen dan 1,5 jaar geleden.
Ja precies, dat zeg ik toch ook. Ik bedoelde dat sarcastisch, maar dat komt wel vaker niet helemaal over geloof ik.
Huh? Dus jij gelooft dat de WHO bepaalt wat onderzocht wordt of wat de uitkomst moet zijn? Anders wordt er gecensureerd?
Waarom zou de WHO dat doen?
En waarom zouden wetenschappers zich daaraan houden?
Nope, het gaat om de
https://www.bbc.com/mediacentre/2020/tr ... nformation trusted new initiative. Big tech bedrijven verwijderen alle informatie die niet in ligt met de uitspraken van de WHO. Dus deze samenwerking heeft een enorme invloed op het wetenschappelijke narratief.
Ik vind dit zeer zorgelijk omdat je dan een samenwerkingsverband de monopolie op de waarheid geeft. Alles wat tegen het WHO narratief ingaat wordt dus verwijderd van alle socials. Dat is voor mij gewoon censuur. Daarom werden ook vele critici (waaronder Maurice de Hond) van LinkedIN/ Twitter/ Facebook/ Youtube afgeknikkerd. WHO had gefactchecked (zie mijn openings post) dat het virus zich niet via Aerosolen zou verspreiden. Critici die zeiden van wel kregen dus geen platform meer. Maar het WHO had niet gelijk. Dus die critici werden gecensureerd terwijl ze de waarheid vertelden. Het WHO verspreidde toen zelf (onbedoeld) misinformatie. Daarom is zo’n trusted news initiative ook zo’n griezelig construct.
Je conclusie is voorbarig door het selectief gebruiken van informatie.
Uit wat Maurice schrijft valt niet te concluderen dat Omikron milder is dan griep. Je zet een getal uit 2018 naast een zeer voorlopig getal van nu, terwijl de omstandigheden totaal verschillen.
Om de ernst van het virus te bepalen, moet je corrigeren voor de verschillen met 2018, zoals vaccinatiegraad tegen het virus en contact beperkende maatregelen.
Het is of je de conditie van een 20 jarige roker vergelijkt met die van een 83 jarige niet-roker, en concludeert dat roken je conditie bevordert.
Nee hoor, ik gebruikte heel bewust de woorden ’tot nu toe’. Dat kan inderdaad nog veranderen. Maar het lijkt allemaal erg mee te vallen. Alleen maar goed nieuws toch? Ik vind het goed dat Maurice de boel wat nuanceert. Goede tegenhanger van het OMT die de boel juist flink overdrijft.
Daarnaast is het de vraag of boosters nu wel zo zinnig zijn:
Uit bron:
https://www.maurice.nl/2022/01/16/vacci ... tatistiek/
Recent Deens onderzoek laat zien dat een 2e vaccinatie na drie maanden een bescherming van 53 tot 65 procent tegen de Delta-variant geeft. De booster tegen de Omikron-variant beschermt de eerste maand 36 tot 54 procent. Het biedt in de twee tot drie maanden daarna nog maar voor 4 tot 9 procent bescherming. Na 90 dagen wordt dit opgevolgd door een negatieve bescherming van de vaccinatie.
De periode waarover de effectiviteit wordt berekend is heeft maar betrekking op enkele maanden en niet over een jaar. Na vaccinatie hebben mensen een verzwakte immuunrespons gedurende een periode van maximaal 28 dagen. Daardoor is de kans dat men in die periode een infectie door Sars-Cov-2 of andere infectieuze ziektes oploopt groter dan zonder vaccinatie.
De mRNA-vaccins bieden maar tijdelijk bescherming en zijn daarom geen uitweg uit deze pandemie. Je kunt je zelfs afvragen of de voordelen van de booster met deze milde Omikron variant nog opwegen tegen de nadelen. Zeker als we van plan zijn om de gehele bevolking van een booster te voorzien.
Ondanks het bewijs dat de effectiviteit van vaccins ondersteunt, is het vaccin waarschijnlijk minder effectief dan uit onderzoeken blijkt. Zeker als het gaat om bescherming tegen nieuwe varianten waarbij het vaccin ook korter lijkt te werken.
De huidige manier van rapportage waarbij de eerste twee weken na de prik zijn uitgezonderd en de werkzame periode van de vaccins steeds korter wordt, gebruikt het RIVM en het OMT als advies aan onze regering. Dit leidt tot verkeerde beslissingen.
Dit betekent dat het oppikken van een bijwerking van het vaccin bijna onmogelijk is. En in plaats daarvan wordt dit nadeel gebruikt om de illusie van een hogere werkzaamheid van het vaccin te wekken