De keuze voor het volgen van de maangestalten is geen expliciet, maar een impliciet omzeilen van wat wij schrikkeldagen & jaren noemen.Peter van Velzen schreef: ↑15 mar 2022 02:33 Ik heb de vertaling van siera 9(het berouw) er nog eens op na gelezen en krijg de indruk dat wikipedia zich vergist. Vers 36 stelt dat het aantal maanden in een jaar 12 is, en dus slaat het uitstellen in vers 37 waarschijnlijk op het invoegen van een 13e maand, zoals gebruikelijk was bij de meeste maankalenders, om het jaar enigzins met de seizoenen gelijk te doen lopen, Waar Mohammed dat idee vandaan had is mij niet bekend. Het lijkt mij nogal dwaas. De schrikkelmaand was niet perfect, maar voorkwam in elk geval dat de zonnewende meer dan een maand ten opzichte van de maandkalender, naar achteren schoof. En ze beruste volledig op astronomische waarnemingen. Maar dat zal de gelovigen waarschijnlijk worst zijn. (terwijl men tegelijk geloofde dat Allah de zon de maan en de sterren aanstuurde).
Hoe dan ook ik kan geen tekstuele ondersteuning vinden in de soera die het invoegen van een schrikkeldag verbiedt. Overigens is dat ook volstrekt overbodig bij een kalender die gebaseerd is op waarnemingen van de maan.
Roeland