Schrikkeldagen.

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Schrikkeldagen.

Bericht door heeck »

Peter van Velzen schreef: 15 mar 2022 02:33 Ik heb de vertaling van siera 9(het berouw) er nog eens op na gelezen en krijg de indruk dat wikipedia zich vergist. Vers 36 stelt dat het aantal maanden in een jaar 12 is, en dus slaat het uitstellen in vers 37 waarschijnlijk op het invoegen van een 13e maand, zoals gebruikelijk was bij de meeste maankalenders, om het jaar enigzins met de seizoenen gelijk te doen lopen, Waar Mohammed dat idee vandaan had is mij niet bekend. Het lijkt mij nogal dwaas. De schrikkelmaand was niet perfect, maar voorkwam in elk geval dat de zonnewende meer dan een maand ten opzichte van de maandkalender, naar achteren schoof. En ze beruste volledig op astronomische waarnemingen. Maar dat zal de gelovigen waarschijnlijk worst zijn. (terwijl men tegelijk geloofde dat Allah de zon de maan en de sterren aanstuurde).

Hoe dan ook ik kan geen tekstuele ondersteuning vinden in de soera die het invoegen van een schrikkeldag verbiedt. Overigens is dat ook volstrekt overbodig bij een kalender die gebaseerd is op waarnemingen van de maan.
De keuze voor het volgen van de maangestalten is geen expliciet, maar een impliciet omzeilen van wat wij schrikkeldagen & jaren noemen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 15 mar 2022 02:33 Ik heb de vertaling van siera 9(het berouw) er nog eens op na gelezen en krijg de indruk dat wikipedia zich vergist. Vers 36 stelt dat het aantal maanden in een jaar 12 is, en dus slaat het uitstellen in vers 37 waarschijnlijk op het invoegen van een 13e maand, zoals gebruikelijk was bij de meeste maankalenders, om het jaar enigzins met de seizoenen gelijk te doen lopen, Waar Mohammed dat idee vandaan had is mij niet bekend. Het lijkt mij nogal dwaas. De schrikkelmaand was niet perfect, maar voorkwam in elk geval dat de zonnewende meer dan een maand ten opzichte van de maandkalender, naar achteren schoof. En ze beruste volledig op astronomische waarnemingen. Maar dat zal de gelovigen waarschijnlijk worst zijn. (terwijl men tegelijk geloofde dat Allah de zon de maan en de sterren aanstuurde).

Hoe dan ook ik kan geen tekstuele ondersteuning vinden in de soera die het invoegen van een schrikkeldag verbiedt. Overigens is dat ook volstrekt overbodig bij een kalender die gebaseerd is op waarnemingen van de maan.
Het in de pas lopen met het zonnejaar is vooral belangrijk voor landbouwers in gebieden waar de seizoenen sterk verschillen.
Zo'n maankalender zou dan ook bij de: Kelten, Germanen en Slaven niet verkoopbaar zijn geweest.

PS.
Dat laatste klopt, mijn bron zat er kennelijk naast.
Want hun kalender kent wel degelijk schrikkeldagen, zoals ik al vermeldde.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 14 mar 2022 20:41
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 14 mar 2022 19:31 ...
Ik vermoed ,maar heb geen bewijs, dat het anders zit.
In de oerversie van Excel had men er gewoon niet aan gedacht of geneeerd en naderhand was het moeilijk om aan te passen.
Programmeurs waren/zijn buiten gewoon slordig en gemakzuchtig op dit terrein.
In de bron die ik geef wordt de volgende verklaring gegeven
Toen Lotus 1-2-3 voor het eerst werd uitgebracht, werd ervan uitgegaan dat het jaar 1900 een schrikkeljaar was, ook al was het geen schrikkeljaar. Dit maakte het gemakkelijker voor het programma om schrikkeljaren af te handelen en heeft vrijwel alle datumberekeningen in Lotus 1-2-3 geen schade berokkend.

Toen Microsoft Multiplan en Microsoft Excel werden uitgebracht, werd ook ervan uitgegaan dat 1900 een schrikkeljaar was. Met deze aanname konden Microsoft Multiplan en Microsoft Excel hetzelfde seriële datumsysteem gebruiken dat lotus 1-2-3 gebruikte en grotere compatibiliteit bieden met Lotus 1-2-3. Door 1900 als schrikkeljaar te behandelen, is het voor gebruikers ook gemakkelijker om werkbladen van het ene programma naar het andere te verplaatsen.
Maar uiteindelijk is het allemaal terug te voeren op een overwerkte programmeur die niet gehinderd door enige kennis van zaken wat code heeft zitten krassen onder druk van een reeds gepubliceerde volstrekt onhaalbare deadline in de tijd dat die mannen nog met zwarte koffie en zware shag in een achteraf bezemkast van een bedrijf in leven werden gehouden.
Daar zit veel waars in.
Het millennium probleem was iets soortgelijks.
Dat speelde pas over dertig jaar, dus waarom je daar over druk maken?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

De zonnewendes zijn door iedere boer voldoende nauwkeurig vast te stellen om daarna, slechts wat manen tellende, onbekommerd aangaande schrikkeldagen, maanden of jaren, de zaaitijd te weten.
Gewoonweg door bij benadering het langer worden van de dagen te markeren.

Toevallig liep ik tegen mijn eigen vakantiekiekjes over de slag bij de Boyne en de ouder dan Stonehenge zijnde onthutsend precieze
‘Zonnestraalvanger” op:

Www.Newgrange.com.
As the sun rises higher, the beam widens within the chamber so that the whole room becomes dramatically illuminated. This event lasts for 17 minutes, beginning around 9am. The accuracy of Newgrange as a time-telling device is remarkable when one considers that it was built 500 years before the Great Pyramids and more than 1,000 years before Stonehenge.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie