Tongentaal

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Marcus Scaurus
Forum fan

Tongentaal

Bericht door Marcus Scaurus »

Ik doe wat onderzoek naar tongentaal, dat in wetenschappelijke termen ook wel xenolalie of glossolalie genoemd wordt. Het betreft hier het spreken van een vreemde taal waarvan je geen kennis hebt. Met Google heb ik enigzins gezocht, maar de meeste bronnen waren christelijk en het is moeilijk om goed wetenschappelijke informatie te vinden, hoewel Wikipedia wel doorverwijst naar enkele boeken, wat aangeeft dat er wel onderzoek naar gedaan is. Zelf denk ik dat het te maken kan hebben met Noam Chomsky's generative grammar, wat leert dat grammaticale structuren al bij geboorte aanwezig zijn. Wat denken jullie? Is er (sceptisch) onderzoek naar gedaan?
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
Antiscience
Banned

Re: Tongentaal

Bericht door Antiscience »

Hallo Marcus,

heb je wat aan " stemmenhoren " in verschillende talen ?
Er zijn mensen die horen stemmen in verschillende talen die ze niet geleerd hebben.
Soms zelfs met een stem die de onbekende taal vertaald.

http://www.stemmenhoren.nl
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Een uitgebreide literatuurstudie over Tongentaal vind je

hier

Inhoud
1. Definities
2. Geschiedenis
3. Glossolalie in de bijbel
4. Onderzoek naar glossolalie
4.1. Het begin
4.2. Trance en ASC's: Glossolalie als extraordinary behavior
4.3. Glossolalie als anomalous behavior: William Samarin en de linguïstische benadering.
4.3.1. Xenoglossie
4.3.2. Uitleg en gebruik
4.4. Glossolalie als aberrant behavior: John P. Kildahl en de psychologie van het spreken in tongen
4.5. Groepservaring of privégebed; het ritueel
5. Conclusies
6. Slot
7. Literatuur
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Many Christian evangelists encourage their audiences to engage in “speaking in tongues.” While engaged in this practice, performers (both preachers and worshipers) mumble gibberish which is believed by the faithful to be a secret prayer language understood only by God. The fact that each person mumbles differently matters not a whit. God, angels, and anointed ministers, we are told, are able to understand.
Technically, this psychological phenomenon is known as glossolalia. Early Methodists, Quakers, Shakers, and Mormons adopted it, then de-emphasized it. It fell into disuse until about 1830, when it reappeared in England among “females of excitable temperament,” Until recently, there was not much emphasis on it in Christianity but now the Pentecostal sects have revived it.
Scripturally, glossolalia is traced back to the Bible in Acts 2:4, and a meeting of the apostles, wherein they were all filled with the Holy Spirit, and began to talk in other tongues, as the Spirit gave them power of utterance.

Non-Christian glossolalia predates the modern version considerably, being described in very ancient religions and known in primitive societies untouched by Christianity. It was known to Plato, who described it in use in his day: Greek and Roman oracles spoke in tongues. Virgil wrote, in the Aenead, Book Six, about a Roman Sibyl who babbled that way. Moslems embraced the idea, too. Non-Pentecostal fundamentalists believe that their Pentecostal brothers might be inspired to glossolalia by Satan.
It says in 1 Corinthians 14:2 that when a man is using the language of ecstasy he is talking with God, not with men, for no man understands him.

This is an exact use of magical spells and incantations, an intrinsic part of magical methodology, and is indistinguishable from it, though it is called “religion” by today's priests.

Zie: http://www.randi.org/encyclopedia/glossolalia.html
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Marcus Scaurus
Forum fan

Hartelijk dank voor het materiaal! Zelf vond ik nog een vrij uitgebreide studie: http://www.psihijatrija.com/bibliografi ... LEGIUM.pdf
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Schiet me net te binnen dat ik een keer iets hierover heb gezien in een documentaire over exorcisme. Een vrouw bracht zichzelf in trance en sprak namens de duivel. Volgens mij was de verklaring dat het lijkt alsof in een vreemde taal wordt gesproken, maar dat het slechts om bepaalde klanken gaat die lijken op een vreemde taal, en dat grammaticaal, zinsbouw en vertaling van woorden in het geheel niet overeenkomen. M.a.w.: het lijkt alsof iemand bijvoorbeeld chinees spreekt vanwege de klanken, maar een chinees kan er geen touw aan vastknopen. We kunnen als we allemaal willen, wel iets zeggen wat lijkt op chinees, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook chinees is uiteraard!

Doet me denken aan "vlieg met me mee naar de regenboog" van Paul de Leeuw. :wink:
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

lanier schreef: We kunnen als we allemaal willen, wel iets zeggen wat lijkt op chinees, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook chinees is uiteraard!
Ik heb dit praten in tongen wel eens gehoord, wat ze te gehore brachten leek op geen enkele taal die mij bekend was en niemand verstond het. Ze wisten zelf niet wat ze wat de betekenis was. Sommigen dachten dat het de taal van de engelen was, maar hadden zelf geen idee wat het doel was. Het kwam me vrij zinloos voor.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het heeft ook niets te maken met heilige geest of God of wat dan ook. Dat hebben ze er gewoon weer aangehangen. Het schijnt gewoon een vaardigheid te zijn die iedereen zou kunnen. Je kan je natuurlijk afvragen waarom je zoiets zou willen doen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame »

Inderdaad, Kitty. Dit is vrij typisch voor de Pinksterbeweging
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Ik heb middenin groeperingen gezeten waar dit gepraktiseerd werd.

Wat mij opviel was dat als je het niet kon praktiseren je gerekend werd tot de "minderbedeelden" van de geest. Zelf heb ik dus weleens "geacteerd" met tongen. En ervanuitgaande dat ik nooit een op zich staand fenomeen ben, zullen meerderen dat gefeked hebben.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Marcus Scaurus
Forum fan

MOODY BLUE schreef:Ik heb middenin groeperingen gezeten waar dit gepraktiseerd werd.

Wat mij opviel was dat als je het niet kon praktiseren je gerekend werd tot de "minderbedeelden" van de geest. Zelf heb ik dus weleens "geacteerd" met tongen. En ervanuitgaande dat ik nooit een op zich staand fenomeen ben, zullen meerderen dat gefeked hebben.
Dit roept bij mij de vraag op: hoe kan je in tongentaal spreken? Moet je in een soort trance komen? Hoe kan je het oproepen?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Marcus,

Als je de link leest die ik gaf een paar postings eerder dan kun je daar het antwoord op je vraag lezen. Hier staat vrij uitgebreid beschreven wat het is, en hoe je het kan oproepen.

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Marcus Scaurus schreef:
MOODY BLUE schreef:Ik heb middenin groeperingen gezeten waar dit gepraktiseerd werd.

Dit roept bij mij de vraag op: hoe kan je in tongentaal spreken? Moet je in een soort trance komen? Hoe kan je het oproepen?
O.a. een soort trance, maar ook moedwillige fake.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

O.a. een soort trance, maar ook moedwillige fake.
Ik heb ooit eens erg veel succes gehad tijdens optredens op de Gentse Feesten met de gezamelijk gebrulde vocale en instrumentale moderne jazz-matige vertolking van " poolse " liedjes ...De teksten waren in het "fantasie-pools" van eigen makelij en naar goeddunken van de uitvoerders ter plekke uitgevonden ... maar bijna niemand had het in de gaten ;
Het grootste succesnummer noemde "Uztenekskè klabowps "
De muziek en de model-"flut" tekst waren geschreven/geimproviseerd door Tsjokski Grounkin , de zigeuner Storo .en gearrangeerd voor grote anarchistische fanfare , door de zeeuwen , Rob & Dies Leduc ( die laatste speelde ook wel eens doedelzak met strijkers ) ... de mensen kregen er nooit genoeg van ( sommigen gingen kompleet uit de bol ... of in " trance " ? ) ook in Nederland .. het ding bleef namelijk op ons repertoire tijdens al onze tournees

Tegenwoordig pakt dat soort kennis van het "Pools en poolse volksliedjes "niet meer ... Er zitten nu namelijk teveel echte Polen in het land ...Maar misschien kan het toch nog ... in de kerken die nu terug vollopen met ... Polen
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Esther12

Bericht door Esther12 »

Zijn hier ook mensen die ooit in tongen hebben gesproken? Ik ben namelijk heel nieuwsgierig hoe jullie dat destijds hebben ervaren en hoe jullie er nu tegenover staan, nu je geen christen meer bent.
Bijvoorbeeld:
Was het echt of fake?
Als het fake was, werd dat gemerkt door anderen?
Als het echt was, waar kwam het dan volgens jou vandaan en wist je zelf wat je zei?
Ook hoe je er toen tegenover stond en hoe je er nu tegenover staat.

Ik vraag het hier omdat ik denk dat je hier als ex-christen objectiever tegenover staat dan als christen.
Plaats reactie