Het christelijk Kerstfeest

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

P. Strootman
Forum fan

Het christelijk Kerstfeest

Bericht door P. Strootman »

Bisschop Muskens richtte zich in diverse kranten tot te lezers met een Kerstboodschap. Hij deed dit n.a.v. Johannes 1.9, waar staat:

’HET WAARACHTIGE LICHT, DAT IEDER MENS VERLICHT, WAS KOMENDE IN DE WERELD’

Hij begon met te verwijzen naar de grote wereldgodsdiensten, die bepaalde technieken hebben ontwikkeld om innerlijke rust te verwerven en om via een weg van meditatie in contact te komen met een hogere goddelijke werkelijkheid. ‘Veel tijdgenoten gaan ook deze wegen’, zo merkte Muskes (misschien wel spijtig?) op en besloot met de volgende conclusie:
‘De meeste levensbeschouwingen wijzen zó de weg naar God’
Maar dan komt hij met een kritische noot!
Hij vindt de leer van die meditatieve weg van de wereldgodsdiensten precies het omgekeerde van het christelijk Kerstfeest, waarin men gedenkt dat God zich een weg baande naar de wereld door de komst van Jezus Christus. In zijn leven ontwaren we - aldus de Bisschop - geen filosofische zoektocht. Ook leert Hij ons geen ascetische methoden! In alle vrijheid gaat Hij zijn weg, ten dode toe. U begrijpt het al, een filosofische of meditatieve zoektocht naar een hogere goddelijke werkelijkheid, ziet de Bisschop niet zitten. Volgens hem vinden we de waarheid niet in onszélf, maar in Jezus!
Wat het zoeken van de wereldgodsdiensten naar de waarheid in onszelf betreft, citeerde hij echter een tekst, die juist pleit voor de meditatieve weg! Met het waarachtige licht, dat ieder mens verlicht wordt immers niet een persoon, Jezus, bedoeld, maar een innerlijk licht dat in beginsel in ieder mens aanwezig is. In vers 4 staat dat het Woord leven is en het léven het licht der mensen. Welnu, álle mensen die leven, hebben dit licht van nature in zich! Of zij het geloven, of niet! Als vers 9 betrekking zou hebben op een mens, Jezus, dan zouden miljarden en miljarden mensen die Hem ongetwijfeld nooit gekend, of van zelfs nooit van Hem gehoord hebben, van Hem verstoken blijven en misschien wel verloren gaan.? Gaat het daarom niet ten diepste om die ínnerlijke kracht, die in íeder mens, potentieel aanwezig is en waarnaar die grote wereldgodsdiensten zoeken?
Maar wie is de Logos in Johannes 1(vertaald door ‘Woord’) dan wél? Dat is eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Maar het moet het enig wezenlijke zijn, de eeuwige Geest, de eeuwige Bron van leven en kracht, waardoor de wereld gewórden is. Ja, waardoor álle dingen geworden zijn! En, zoals ik al opmerkte, dit licht huist in íeder mens. In vers 12 van het 1ste hoofdstuk van Johannes lezen we dan ook, dat mensen macht van God gekregen hebben om zonen Gods te worden, hun, die in zijn naam geloven. In welke naam geloofden zij dan? In Jezus’ naam? Nee, dat was toen nog niet mogelijk, want hierná, in vers 26, schreef Johannes over Jezus:’Midden onder u staat Hij, van wie gij niet weet’ En in vers 31:’En zelf wist ik niet van Hem’ Tenslotte in vers 33 nóg een keer:’En ik kende Hem niet’ Die mensen in vers 12 konden dus tóen nog niet in Jezus geloven, omdat Hij nog niet geopenbaard was. Maar zij geloofden in het licht, dat ieder mens verlicht en komende was in de wereld. Dat de Logos geen persoon (Jezus) is, maar een metafysische Waarheid, wordt vrijwel door álle theologen, zowel Rooms Katholieken als Protestanten, hardnekkig tegengesproken. Maar hier zien wij, dat die Oosterse godsdiensten toch niet ver verwijderd waren van wat er in de bijbel gezegd wordt over de meditatieve weg, ofwel over het licht, dat ieder mens verlicht. Godsdiensten zoals o.a. het Boeddhisme en het Confucianisme leerden dit al eeuwen voordat het christendom ontstond. En Herakleitos, de Griekse wijsgeer, die gezien wordt als de grondlegger van de Logosleer en die overgenomen werd door de apostel Johannes. Herakleitos zei van de Logos:’De Logos, waardoor de wereld geworden is, bestaat van eeuwigheid tot eeuwigheid, de menigte ziet hem niet en leeft alsof hij niet bestond’ Zo zal het zijn en de mens, die diep in zichzelf schouwt, op zoek naar zijn eigen innerlijke, intuïtieve kennis, zal het door God in hemzelf ‘verborgene’(Rom.2.16) bewust worden en tot ontwikkeling gaan brengen. Jezus leerde dan ook:’Het Koninkrijk Gods is ín u’ Heeft een Aziatische theoloog het dan tóch goed gezien, toen hij schreef:’Christus (de Geest) als de Logos, is de werkelijkheid als zodanig, die aan elk mens zijn eigenlijke existentie (bestaansverwerkelijking) mogelijk maken kan, ook als hij Jezus van Nazareth niet kent’
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Heeft een Aziatische theoloog het dan tóch goed gezien, toen hij schreef:’Christus (de Geest) als de Logos, is de werkelijkheid als zodanig, die aan elk mens zijn eigenlijke existentie (bestaansverwerkelijking) mogelijk maken kan, ook als hij Jezus van Nazareth niet kent’
"Christus de geest" :lol: :wink:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

een duidelijk verhaal waarin ik mij geheel kan vinden
in essentie wordt in de islam jezus ook niet erkend als een god op een manier die overeenkomt met de opvatting der rooms-katholieken en protestantschristelijken
zoals ik het heb begrepen wordt e.e.a in de koran in het midden gelaten
de wezenlijke betekenis van het evangelie wordt onthuld in het boek "de mysterijen van jezus in ons leven" geschreven door j.w. kaiser
http://www.synthese.ws/index.php?p=boek&n=145
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Voor die meditatieve weg heb je de kerk niet nodig en die kerk bestaat bij de gratie van zijn aanhangers. Dus zullen alle kerkautoriteiten elke vorm van zelfmeditatie om het licht in jezelf te ontsteken tegen werken of afkeuren.
Een vergelijking met het veel oudere Boeddhisme dat die meditatie nu juist hoog in het vaandel heeft staan en de nieuwere gestichte godsdiensten die steeds autoritairder worden met als laatste de islam, waar elke letter van de koran als waar wordt beschouwd en waarop geen enkele kritiek mag zijn noch dat er anders over mag worden nagedacht.
Juist dat vast willen houden van mensen binnen zo´n beperkte bewustzijnsontwikkeling zal er toe leiden dat die godsdiensten op den duur verdwijnen. De leegloop van de christelijk kerken is daar al een voorbeeld van en datzelfde zal met de moslims gebeuren die in een vrijere wereld komen te leven en ontdekken dat hun islam slechts een rem is op hun persoonlijke bewustzijnsontwikkeling. Hoe groter de roep is vanuit de conservatieve kern van de islam om de wereld met geweld onder hun heerschappij te brengen hoe groter hun nederlaag zal zijn.
Ze steunen nu nog op de vrijwel ongeletterde massa, die zich alles laat aanpraten tot het fabeltje van te moeten moorden om een bordeel te verdienen aan toe.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

een georganiseerde religie is als een graf waarin een lijk ligt
als men het daarin zoekt, blijkt er niets te vinden te zijn
de symboliek van het evangelie, dat zich per definitie tegen geloven op gezag keert, zegt genoeg
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

mustafa schreef:een georganiseerde religie is als een graf waarin een lijk ligt
de symboliek van het evangelie, dat zich per definitie tegen geloven op gezag keert, zegt genoeg
Als je dit vindt, waarom noem je jezelf dan moslim? Of vind jij in de Islam geen geloven op gezag. Ik zie dit juist in de Islam heel sterk. En als je het evangelie zo hoog acht, waarom noem je jezelf dan geen christen?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Wat zoek je dan in de islam, hoewel de term graf daar erg toepasselijk voor is.?
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Vreemd dat zo velen een eigen visie op Jezus hebben, terwijl hij (Jezus) hoogstwaarschijnlijk niet eens heeft bestaan.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

skeptic schreef:Vreemd dat zo velen een eigen visie op Jezus hebben, terwijl hij (Jezus) hoogstwaarschijnlijk niet eens heeft bestaan.
Precies, in ieder geval niet zoals hij beschreven werd in de evangeliën.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Inderdaad.
Het lijkt me dan ook een goed plan, de beste kerstboodschap, om lekker van dit extra lange weekend te gaan genieten met de gedachte dat er nooit een Jezus op deez' aard heeft rondgelopen en god niet bestaat.

Prettige kerstdagen allemaal!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
P. Strootman
Forum fan

Bericht door P. Strootman »

cluny schreef:Inderdaad.
Het lijkt me dan ook een goed plan, de beste kerstboodschap, om lekker van dit extra lange weekend te gaan genieten met de gedachte dat er nooit een Jezus op deez' aard heeft rondgelopen en god niet bestaat.

Hij is hóeft geen historische figuur te zijn, om tóch zeer veel van het gehele verhaal te kunnen leren. En al zou hij wél een historisch figuur geweest zijn, dan hebben wij (niet-joden) toch niets met hem te maken. Maar zie hem als een ‘leermodel’, want zó is de mens, die hij het zoonschap Gods bereikt heeft.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

P. Strootman schreef:
cluny schreef:Inderdaad.

Hij is hóeft geen historische figuur te zijn, om tóch zeer veel van het gehele verhaal te kunnen leren. En al zou hij wél een historisch figuur geweest zijn, dan hebben wij (niet-joden) toch niets met hem te maken. Maar zie hem als een ‘leermodel’, want zó is de mens, die hij het zoonschap Gods bereikt heeft.
Ach, ik kan best wel leven zonder dat mythische, slappe tegenstrijdige verhaaltje.
Trouwens ik noem mijzelf nooit een niet-jood.
Laatst gewijzigd door Cluny op 25 dec 2006 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Waarom wens je mensen prettige kerstdagen wanneer je daar niet in gelooft.
Ik heb vanavond gezapt over de 100 kanalen die we via de satelliet hebben en daarvan waren de Duitse kanalen het beste met mooie muziek. Muziek van componisten die zeker geen aanhanger waren van de skeptic sekte.
Muziek die toch was geïnspireerd door iets wat boven dat alle daagse uitging. En toen vroeg ik mij af of een lid van die sekte in staat zou zijn om ook zulke muziek te componeren.
Goede muziek stijgt boven het alledaagse uit en daar komt toch iets meer voor kijken dan een hoop vlees met botten, waartoe een mens volgens die gedachten wordt gedegenereerd.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Nou en. Ze hebben CD-tjes uitgevonden zodat iedereen het hele jaar naar die mooie muziek kan luisteren.

En eigenlijk is de rest van je reactie overbodig en ook gedeeltelijk feitelijk onjuist.
Ik vraag me af waar jij met je gedachten zit de hele dag.
Het lijkt er op dat je leefplekje dodelijk saai is.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Kitty schreef:
Als je dit vindt, waarom noem je jezelf dan moslim? Of vind jij in de Islam geen geloven op gezag. Ik zie dit juist in de Islam heel sterk. En als je het evangelie zo hoog acht, waarom noem je jezelf dan geen christen?
hoe ik mijzelf noem is niet zo wezenlijk
en in de islam komen ook jezusmoslims voor
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Plaats reactie