Kerkscheuring dreigt: mogen vrouwen een officiële rol bekleden?

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Kerkscheuring dreigt: mogen vrouwen een officiële rol bekleden?

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 20 jun 2022 19:55 Deze link heb ik geplaatst naar aanleiding over de opmerkingen over het schrikbewind van Calvijn.
Ik vroeg me af of handen afhakken in Calvijn's Genève nou zo'n centrale plaats had. Een direct antwoord heb ik nog niet, maar dit leek me wel een relevante publicatie voor discussies over het onderwerp.
En de heer Rereformed lijkt er al belangstelling voor te hebben. Fijn.
Als je verkeerd naar de buurvrouw keek kon je dat een oog kosten.
Een praktijk die ook de Wederdopers in Munster toepasten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Rereformed schreef: 22 jun 2022 06:48

Voor mij is het echter moeilijk te geloven dat men aan afhakken van handen deed. Dat doet men in het strikte moslimgeloof voor stelen. Ik heb nog nooit gehoord dat men dat in christelijke groeperingen heeft toegepast als straf. Men heeft altijd begrepen dat de uitspraak van Jezus niet bedoeld is om letterlijk opgevolgd te worden. Hoewel er uiteraard altijd vreemde uitzonderingen zijn. Zo schijnt Origenes, als men Eusebius kan geloven, zichzelf ontmand te hebben naar aanleiding van het letterlijk opvolgen van Matteüs 19:12. Maar in gevallen zoals dit doet iemand dat zichzelf aan vanwege extreme vroomheid. Zoiets jezelf aandoen is ook het enige wat men uit de uitspraak van Jezus via letterlijk toepassen zou kunnen halen.

Wat Inge Bosscha als "doordenker" aangeeft is dus geforceerd en hoogstens leuk gevonden, maar - in tegenstelling tot wat Tiberius Claudius zonder onderbouwing beweert - heeft geen basis in de christelijke geschiedenis. Het is een gedachtenspelletje dat in het artikel van Bosscha enkel dienst doet om een retorisch punt te scoren.
Mee eens! Voor wat betreft het wel of niet letterlijk nemen van Bijbelteksten kun je heel makkelijk scoren met teksten die presumptief metaforisch bedoeld zijn, zoals bij handen afhakken en ogen uitrukken.

Feit blijft dat het zeer onsmakelijk is dat de auteurs van deze teksten tot ziekelijke overdrijvingen moesten komen om blijkbaar hun punt te kunnen maken.

Maar als we terug gaan naar waar dit topic om te doen is, vraag ik mij af hoe de bewuste tekst metaforisch gelezen kan worden dan wel ooit metaforisch bedoeld is geweest?
1 Korintiërs 14: 34-35
Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets te weten willen komen, moeten zij thuis hun mannen om opheldering vragen, want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente.
Een hand afhakken metaforisch beschouwen is nog te doen. Maar welke metafoor is in bovenstaande tekst te vinden?
Gelovigen zitten gewoon enorm met teksten zoals 1 Korintiërs 14 in hun maag, omdat je er geen kant mee op kunt.
Het is namelijk overduidelijk dat dit soort zaken in de cultuur van die tijd moeten worden geplaatst. En als je in een cultuur van tweeduizend jaar geleden blijft hangen, kom je vroeg of laat in moreel opzicht in de problemen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rereformed schreef: 22 jun 2022 06:48
B.S. schreef: 20 jun 2022 19:55 Deze link heb ik geplaatst naar aanleiding over de opmerkingen over het schrikbewind van Calvijn.
Ik vroeg me af of handen afhakken in Calvijn's Genève nou zo'n centrale plaats had. Een direct antwoord heb ik nog niet, maar dit leek me wel een relevante publicatie voor discussies over het onderwerp.

Voor mij is het echter moeilijk te geloven dat men aan afhakken van handen deed. Dat doet men in het strikte moslimgeloof voor stelen. Ik heb nog nooit gehoord dat men dat in christelijke groeperingen heeft toegepast als straf. Men heeft altijd begrepen dat de uitspraak van Jezus niet bedoeld is om letterlijk opgevolgd te worden. Hoewel er uiteraard altijd vreemde uitzonderingen zijn.
..............
Wat Inge Bosscha als "doordenker" aangeeft is dus geforceerd en hoogstens leuk gevonden, maar - in tegenstelling tot wat Tiberius Claudius zonder onderbouwing beweert - heeft geen basis in de christelijke geschiedenis. Het is een gedachtenspelletje dat in het artikel van Bosscha enkel dienst doet om een retorisch punt te scoren.
Bedenk dat tot in de late middeleeuwen de meeste ons bekende naties theocratieën waren.
Of minstens de Kerk een heel dikke vinger in de pap had.

Tot 1600 was het vingers of zelfs handen afhakken een wettige straf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijfstraf ... age_Landen
In de middeleeuwen werden lijfstraffen vaak toegepast volgens het spiegelstraf-beginsel, waarbij de aard van de straf samenhing met het vergrijp (Bijbels oog om oog-beginsel of ruimer, bij wijze van 'poëtische gerechtigheid'). Dieven en straatschenders werden bijvoorbeeld gebrandmerkt om anderen voor hen te waarschuwen.
Bij een geweldpleger werden de vingers afgehakt, of de hele hand als het geweld tegen een gerechtsdienaar betrof. Valsemunters werden levend gekookt (zoals hun minderwaardige muntspecie).

Andere lijfstraffen bestonden uit onder meer het uitsteken van ogen (bij spionnen die 'te veel zien') of het afsnijden van de tong, een oor of lip en geseling.

De gevangenis diende tot 1600 slechts als huis van bewaring, waarin gevangenen wachtten op hun vonnis of straf. De lijfstraf geschiedde op gerechtelijk bevel (maar veelal zonder scheiding der machten), en werd uitgevoerd door de beul. In 1854 werden in Nederland de gerechtelijke lijfstraffen afgeschaft, met uitzondering van de geseling die in 1870 verdween.
Wat normaal en legaal was, zullen zeker ook christelijke organisaties toegepast hebben.
Zeker als het gaat om misdaden tegen kerkelijke machtshebbers, zoals dat gebruikerlijk is in theocratieën.

https://www.amsterdam.nl/nieuws/achterg ... amsterdam/
Hier zijn het de ketters, oa. Wederdopers, die deze straf moeten ondergaan.
Door de eeuwen heen heeft Amsterdam nauwkeurig al haar misdaad- en strafstatistieken bijgehouden. Wat zijn de opvallendste cijfers?

Amsterdam rond 1540, klein stadje aan het IJ met 15.000 inwoners

De zogenaamde schepenbank houdt zich bezig met berechting, alhoewel er ook veel onderling of via de kerk wordt opgelost. In 1540 worden er in totaal 57 delicten berecht, variërend van doodslag en mishandeling tot diefstal en oplichting. Tot de straffen behoren naast geldboetes en verbanning, ook verminkingen zoals ogen uitsteken, oor afsnijden of brandmerken. Handig om veroordeelde misdadigers te herkennen.
Dit was normaal
https://www.gevangenpoort.nl/nl/verhale ... /gruwelijk
Een stap verder gingen de lijfstraffen. Deze gaven tijdelijke pijn en ongemak, zoals stok- en zweepslagen. Er waren ook straffen waarbij je permanent verminkt werd, zoals brandmerken, het afhakken van ledematen of het verminken van je tong, neus, oren of ogen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat opvalt:
In het Rasphuis zitten alleen mannen, voor vrouwen is er het Spinhuis aan de Oudezijds Achterburgwal. Daar zitten de veroordeelde dievegges, prostituees en oplichtsters de hele dag garen te spinnen of kleding te naaien. Het Spinhuis zit goed vol, want in de Gouden Eeuw zijn de Amsterdamse vrouwen verantwoordelijk voor de helft van alle gepleegde misdaden.
............................
Anno nu
Volgens de laatste OIS rapportage heeft Amsterdam in 2017 854.316 inwoners. De regio Amsterdam-Amstelland heeft ongeveer 6000 politiemensen.

Het goede nieuws is dat het aandeel van Amsterdamse vrouwen daarin gedaald is van 50% naar 15%.
Mogelijke verklaring, die kan worden gegeven.
Voor 100 jaar en nog minder geleden, waren vrouwen absoluut rechteloos en afhankelijk van de man en dus de huwelijkse staat.
Alleen op de wereld zonder rechten en toch voor je kostje en dat van je kinderen moeten zorgen?
Alleen vrouwen met kapitaal hadden tot op zekere hoogte rechten, die konden worden gekocht.
Zonder man; afhankelijk van liefdadigheid en kerk.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De keiharde tot gruwelijke ('in onze ogen dan') straffen tot vroeger tijden in Europa zijn mij uiteraard wel bekend. In sommige gevallen bleven ze zelfs gelden tot in de negentiende eeuw, in ieder geval op papier (maar lang niet altijd - koning Willem de Eerste b.v. kondigde in de jaren dertig van de negentiende eeuw nog een 'Gesel en Worg' besluit af, waarbij keiharde straffen voor een deel terugkeerden).

Over handen afhakken voor puur religieuze vergrijpen in b.v. Genève lijkt echter weinig bekend.

Me nu een beetje ingelezen hebbend - de Kerkenraad of Consistorie in Genève kon niet zelf 'wereldse' straffen opleggen. Waar dit nodig werd bevonden werd dit dan doorverwezen naar het stadsbestuur en zijn rechtsspraak.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 22 jun 2022 14:45 De keiharde tot gruwelijke ('in onze ogen dan') straffen tot vroeger tijden in Europa zijn mij uiteraard wel bekend. In sommige gevallen bleven ze zelfs gelden tot in de negentiende eeuw, in ieder geval op papier (maar lang niet altijd - koning Willem de Eerste b.v. kondigde in de jaren dertig van de negentiende eeuw nog een 'Gesel en Worg' besluit af, waarbij keiharde straffen voor een deel terugkeerden).

Over handen afhakken voor puur religieuze vergrijpen in b.v. Genève lijkt echter weinig bekend.

Me nu een beetje ingelezen hebbend - de Kerkenraad of Consistorie in Genève kon niet zelf 'wereldse' straffen opleggen. Waar dit nodig werd bevonden werd dit dan doorverwezen naar het stadsbestuur en zijn rechtsspraak.
Tijdens zijn (tweede schrikbewind) lag alle macht bij Calvijn.
Natuurlijk zwijgen de meest Calvinisten deze gebeurtenissen liever dood of bagatelliseren ze.

Net als de RK die vaak het bestaan van de Inquisitie en haar gruwel praktijken negeren.
Of zoals de Lutheranen negeren dat Luther een pure Jodenhater was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 jun 2022 14:53 Tijdens zijn (tweede schrikbewind) lag alle macht bij Calvijn.
Natuurlijk zwijgen de meest Calvinisten deze gebeurtenissen liever dood of bagatelliseren ze.
Net als de RK die vaak het bestaan van de Inquisitie en haar gruwel praktijken negeren.
Of zoals de Lutheranen negeren dat Luther een pure Jodenhater was.
Maria schreef:Wat normaal en legaal was, zullen zeker ook christelijke organisaties toegepast hebben.
Het heeft geen pas om Calvijn te beschuldigen van iets waar de geschiedenis niet over rept enkel met het argument dat het wel gebeurd zal zijn.

Bovendien behelst dit topic niet gruwelpraktijken op zich, maar hoe christenen met hun bijbelteksten omgaan. De interpretatie van het bijbelvers dat in het doordenkertje van Inge Bosscha wordt aangegeven is voor zover mij bekend niet te vinden in de gehele geschiedenis van het christendom, laat staan bij Calvijn, die niet bekend staat voor naieve bijbeluitleg. Zoals ik al heb aangegeven kan dat ook helemaal niet, aangezien de tekst spreekt over zelfverminking.

Voor beide zaken geldt dat men beweringen die men doet moet kunnen staven met evidentie. Anders vervallen we tot christian bashing.
Ronaldus67 schreef:Maar als we terug gaan naar waar dit topic om te doen is, vraag ik mij af hoe de bewuste tekst metaforisch gelezen kan worden dan wel ooit metaforisch bedoeld is geweest?
1 Korintiërs 14: 34-35
Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets te weten willen komen, moeten zij thuis hun mannen om opheldering vragen, want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente.
Een hand afhakken metaforisch beschouwen is nog te doen. Maar welke metafoor is in bovenstaande tekst te vinden?
Gelovigen zitten gewoon enorm met teksten zoals 1 Korintiërs 14 in hun maag, omdat je er geen kant mee op kunt.
Het is namelijk overduidelijk dat dit soort zaken in de cultuur van die tijd moeten worden geplaatst. En als je in een cultuur van tweeduizend jaar geleden blijft hangen, kom je vroeg of laat in moreel opzicht in de problemen.
Precies. Zoals ik in een vorige bijdrage aangaf komt dit misverstand op conto van het NOS nieuwsartikel, waar de uitdrukking "de bijbel letterlijk nemen" tweemaal ten onrechte in voorbij komt. Er kan in dit geval helemaal geen sprake zijn van vatbaarheid voor meerdere interpretaties. Het gaat hier dus niet om de interpretatie-tegenstelling letterlijk of figuurlijk, maar puur om de vraag of een uitspraak van Paulus voor christenen voor alle tijden bindend is of niet. Antwoordt men hierop ja, vanwege dat Paulus goddelijk geïnspireerd zou zijn in alles wat uiteindelijk in de bijbelteksten van hem is bewaard gebleven, dan kan een gelovige eenvoudig niet dit gebod in de wind slaan. Men kan het ten hoogste een beetje afzwakken. Zo heeft men vanaf de oudste tijden (Tertullianus) dit vers zelfs zo strikt onderhouden dat het de vrouwen in samenkomsten ook verboden was om mee te zingen. In kerken vanaf de Reformatie is dit soms afgezwakt. Terecht, want het gaat hier duidelijk om het spreken in de positie van autoriteit, niet om het spreken op zich.

Maar legt de gelovige het gebod van Paulus naast zich neer, met het argument dat 'onze cultuur' boven de woorden van Paulus is uitgegroeid, dan komt men automatisch onmiddellijk met de vraag te zitten in hoeverre men die bijbel dan überhaupt serieus moet nemen. Welke andere zaken in het nieuwe testament kan men dan eveneens naast zich neerleggen? Mij schiet als eerste te binnen het verhaal van het uitwerpen van een boze geest uit een jongen die met zekerheid duidelijk het slachtoffer was van wat men nu kent als epilepsie: Mk. 9:17-27; Mt. 17:14-18 and Lk. 9:37-43. Met andere woorden die boze geesten zitten dan meteen flink op de helling. Oftewel men ziet dat men zich dan onmiddellijk begeeft op de weg naar vrijzinnigheid en afsterven van het geloof. Onze cultuur is tenslotte boven alle wonderen uitgegroeid. Dat is het dilemma voor alle behoudende groeperingen.

Overigens schrijft Paulus in 1 Kor. 11:5 voor dat indien een vrouw in de samenkomsten bidt of profeteert, zij een hoofddeksel moet hebben vanwege de engelen. Dit ludieke vers spreekt de uitspraak van 1 Kor. 14 over zwijgen en 'ondergeschikt zijn' dus flink tegen, want iemand die profeteert spreekt als een autoriteit. Dit geeft pientere theologen wat ruimte voor wat woordgegoochel en gedachtenacrobatie.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

B.S. schreef: 22 jun 2022 14:45 Over handen afhakken voor puur religieuze vergrijpen in b.v. Genève lijkt echter weinig bekend.

Rereformed schreef: 23 jun 2022 06:18
Maria schreef:Wat normaal en legaal was, zullen zeker ook christelijke organisaties toegepast hebben.
Het heeft geen pas om Calvijn te beschuldigen van iets waar de geschiedenis niet over rept enkel met het argument dat het wel gebeurd zal zijn.
Ik ken de analen van de geschiedenis uit die tijd van Genève niet.

Men kende de methoden en de straffen, die konden volgen, als er werd aangeklaagd.
Het meeste is bekend uit de rechterlijke archieven, mits die zijn bewaard gebleven en niet verloren gegaan.
Aanklachten bleken vaak plaatselijk te zijn, mede afhankelijk van de persoon, die de aanklacht deed en de oordelen en willekeur van de officiële aanklagers en de rechters, bijna altijd plaatselijk.
Uit die tijden is er meestal alleen iets bekend hierover, als het is opgeschreven door een klerk oftewel griffier van de rechterlijke macht bij de rechtspraak, vonnissen en de uitvoering daarvan. Soms summier, soms in detail.

Het doet me sterk denken aan het doodsvonnis van Jezus, die ook van het kastje naar de muur werd gestuurd, omdat het recht bij halsdelicten lag bij de Romeinen, maar waar plaatselijk leiders een zeer sterke invloed hadden. In dat geval waren het de Romeinen met Pilatus, en ook de veelzeggende reactie van Herodes, die op deze manier genoemd werden in de latere geschriften.
Terwijl de joodse leiders degenen waren, die hem hadden aangeklaagd.

Maar je hebt gelijk.
Dit is niet het topic waar het gaat over:
""Het is vrouwen bevolen onderdanig te zijn" - 1 Korinthe 14"
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Maria schreef: 23 jun 2022 06:51
Rereformed schreef: 23 jun 2022 06:18
Ik ken de analen van de geschiedenis uit die tijd van Genève niet.
Ja en? Doet dat wat af van wat ik hier uitspreek? Is er niet zoiets als een forumregel die uitspreekt dat men hier op dit forum niet geïnteresseerd is in loze kreten, maar beweringen onderbouwd dienen te worden?

Ik heb me er ook nooit in verdiept, daarom vond ik waar B.S. mee aankwam interessant. Ik wilde er wel eens meer van weten. Tiberius Claudius kwam aan met een bewering waarvoor hij geen bewijsvoering gaf. B.S. reageert daarop door een link te geven naar een academisch boek waarin uitgebreid verslag wordt gedaan van hoe men handelde. Waarin niet gerept wordt over afhakken van handen.
In plaats van dat Tiberius Claudius dat boek gaat lezen of een link geeft naar informatie die zijn standpunt bevestigen, maakt hij het nóg bonter. Terwijl B.S. schrijft:
Ik vroeg me af of handen afhakken in Calvijns Genève nou zo'n centrale plaats had.
geeft Tiberius Claudius hierop het volkomen holle commentaar:
Tiberius claudius schreef:Als je verkeerd naar de buurvrouw keek kon je dat een oog kosten.
Nota bene terwijl in de academische link die B.S. geeft tien pagina's lang (bladzijde 100-109) uitleg gegeven wordt over wat voor straffen konden volgen op overspel. Het is allemaal niet mis wat je dan kon overkomen, maar dat het je een oog kon kosten wordt niet vermeld, laat staan dat enkel verkeerd kijken naar de buurvrouw je al een oog kon kosten.

De zaak via niet-onderbouwde beweringen tot in het extreme op te voeren, terwijl je een academische studie die een ander voor je voeten werpt volkomen negeert, is een kwalijke zaak.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 jun 2022 09:11
forumregel E5 schreef: Mensen die stelselmatig reageren met oneliners, of ... zijn niet gewenst.
Dat je de onliner over twee regels verdeeld hebt redt je deze keer. Maar pas op!
Gelieve verder aan te geven waar wordt beweerd (DOOR ANDEREN) dat de wederdopers in Münster ogen uitstaken.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 24 jun 2022 01:03
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 jun 2022 09:11
forumregel E5 schreef: Mensen die stelselmatig reageren met oneliners, of ... zijn niet gewenst.
Dat je de onliner over twee regels verdeeld hebt redt je deze keer. Maar pas op!
Gelieve verder aan te geven waar wordt beweerd (DOOR ANDEREN) dat de wederdopers in Münster ogen uitstaken.
Ik tap mijn kennis niet uit het internet maar uit mijn geheugen wat ik heb gelezen en wat ik aan docu's heb gezien.
Ik acht internet bronnen minderwaardig, je kunt ook niet tegen studenten zeggen dat staat daar op het internet.

Deze informatie kwam uit een serie van docu's die over dit soort tijdelijke stedelijke stadtheocratieën werden behandeld.
De derde ging over een Italiaanse stad waar zo iemand ook een schrikbewind voerde, hij deed dit via straatkinderen die een soort geheime dienst vormden.
Met hem is het ook niet goed afgelopen, troepen van buitenaf maakten er een einde aan en hij werd ter dood gebracht.

Omdat ik nu de naam niet meer weet kan ik het toch nog wel vermelden?
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Misschien kunt u op YouTube nog een link naar de docu's vinden? Een Discovery/National Geographic-achtige docu hoeft niet perse betere informatie te geven dan internet. ZDF/Arte-achtige docu's idem, ondanks de Duitse makelij. Misschien BBC? Zelfs daar...
Internet is geen minderwaardige bron als je het weet te gebruiken. De door mij geplaatste link leidt een naar een officiële wetenschappelijke publicatie die, heel bijzonder, vrij is in te zien.
Die andere 'engerd' was de monnik Savoranola in Florence in de jaren negentig van de vijftiende eeuw.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 24 jun 2022 12:34 Misschien kunt u op YouTube nog een link naar de docu's vinden? Een Discovery/National Geographic-achtige docu hoeft niet perse betere informatie te geven dan internet. ZDF/Arte-achtige docu's idem, ondanks de Duitse makelij. Misschien BBC? Zelfs daar...
Internet is geen minderwaardige bron als je het weet te gebruiken. De door mij geplaatste link leidt een naar een officiële wetenschappelijke publicatie die, heel bijzonder, vrij is in te zien.
Die andere 'engerd' was de monnik Savoranola in Florence in de jaren negentig van de vijftiende eeuw.
Ik kijk inderdaad veel naar het ZDF maar zen ders die alleen per schotel zijn binnen de krijgen. (Zoals ZDF-IFO en ZDF-NEO.)
Maar ook zijn er nog wel meer.
Discovery en National Geografic zijn in de meest gevallen te zwaar onder de maat.
Maar bedankt voor de naam.
Heb even op de vier Wiki-versies gekeken, valt op dat men ook hier het echte "hele erge" weglaat.

Eindeloos zoeken op het internet, wat mijn kennis bevestigd trekt me niet zo.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

U zou toch wat meer over die documentaires kunnen vertellen. Uit welke periode komen ze? In welke taal?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 24 jun 2022 15:43 U zou toch wat meer over die documentaires kunnen vertellen. Uit welke periode komen ze? In welke taal?
Dat zal snel tien jaar terug zijn geweest.
De taal staat me niet meer bij, de Duitse zenders synchroniseren bijna altijd na.
Plaats reactie