Het atheisme bestaat niet. Het is niet omdat je achter een woord isme kunt zetten dat dit nieuwe woord nhoudelijk ergens op slaat.
Een atheist gelooft niet in goden. Meer is het niet en meer zegt dat woord ook niet overdie persoon.
Moderator: Moderators
Het atheisme bestaat niet. Het is niet omdat je achter een woord isme kunt zetten dat dit nieuwe woord nhoudelijk ergens op slaat.
Ik geloof nog wel in de Griekse en Romeinse Goden, met name Zeus, Poseidon en Hades, maar je mag me ook gerust atheist noemen. Ik ken bijvoorbeeld een heleboel Indiaase Goden niet. Of Azteekse Goden. Voor mij is een God een soort stamoudste, er zijn meerdere stammen. De Abrahamitische godsdienst kent hun ene God. Ik weet niet of ik een afstammeling ben van Abraham, vast niet.appelfflap schreef: ↑19 jul 2022 21:20Waarom getrol
Geloof jij in de oude romeinse en griekse goden? Dat is mijn vraag
Het antwoord is ja of neen en bij neen ben je een atheïst wat die goden betreft
Neem iemand uit dat gebied uit die tijd.Leon schreef: ↑20 jul 2022 17:48Ik geloof nog wel in de Griekse en Romeinse Goden, met name Zeus, Poseidon en Hades, maar je mag me ook gerust atheist noemen. Ik ken bijvoorbeeld een heleboel Indiaase Goden niet. Of Azteekse Goden. Voor mij is een God een soort stamoudste, er zijn meerdere stammen. De Abrahamitische godsdienst kent hun ene God. Ik weet niet of ik een afstammeling ben van Abraham, vast niet.appelfflap schreef: ↑19 jul 2022 21:20Waarom getrol
Dna onderzoek zegt 85,8% Noord- en West-Europees, 7% Engels 4,3% Baltisch 1,8% Fins 1,1% Oost-Europees, weinig zuidelijksTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 jul 2022 18:09Neem iemand uit dat gebied uit die tijd.Leon schreef: ↑20 jul 2022 17:48Ik geloof nog wel in de Griekse en Romeinse Goden, met name Zeus, Poseidon en Hades, maar je mag me ook gerust atheist noemen. Ik ken bijvoorbeeld een heleboel Indiaase Goden niet. Of Azteekse Goden. Voor mij is een God een soort stamoudste, er zijn meerdere stammen. De Abrahamitische godsdienst kent hun ene God. Ik weet niet of ik een afstammeling ben van Abraham, vast niet.appelfflap schreef: ↑19 jul 2022 21:20
Waarom getrol
Dan is de kans vrij groot dat je van hem/haar afstamt.
Natuurlijk niet over de puur mannelijke of vrouwelijke lijn.
Dat zal best.Leon schreef: ↑20 jul 2022 18:33Dna onderzoek zegt 85,8% Noord- en West-Europees, 7% Engels 4,3% Baltisch 1,8% Fins 1,1% Oost-Europees, weinig zuidelijksTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑20 jul 2022 18:09Neem iemand uit dat gebied uit die tijd.Leon schreef: ↑20 jul 2022 17:48
Ik geloof nog wel in de Griekse en Romeinse Goden, met name Zeus, Poseidon en Hades, maar je mag me ook gerust atheist noemen. Ik ken bijvoorbeeld een heleboel Indiaase Goden niet. Of Azteekse Goden. Voor mij is een God een soort stamoudste, er zijn meerdere stammen. De Abrahamitische godsdienst kent hun ene God. Ik weet niet of ik een afstammeling ben van Abraham, vast niet.
Dan is de kans vrij groot dat je van hem/haar afstamt.
Natuurlijk niet over de puur mannelijke of vrouwelijke lijn.
Hoe zit dat dan met het christen bewustzijn waar je het regelmatig over had? Is Jezus voor jou dan een stamoudste?Leon schreef: ↑20 jul 2022 17:48Ik geloof nog wel in de Griekse en Romeinse Goden, met name Zeus, Poseidon en Hades, maar je mag me ook gerust atheist noemen. Ik ken bijvoorbeeld een heleboel Indiaase Goden niet. Of Azteekse Goden. Voor mij is een God een soort stamoudste, er zijn meerdere stammen. De Abrahamitische godsdienst kent hun ene God. Ik weet niet of ik een afstammeling ben van Abraham, vast niet.appelfflap schreef: ↑19 jul 2022 21:20Waarom getrol
Ik beschouw geloof meer als “filosofie”. Christenbewustzijn is dan een filosofische theorie die gaat over het inzicht dat je krijgt bij beschouwing van het Kruis met de lijdende Jezus en de zegevierende Christus. Ik ga er wel van uit dat de 12 stammen uit de Bijbel iets zeggen of je gezegend bent of niet (in geloof). Jezus is meer de koning over de 12 stammen.Mullog schreef: ↑20 jul 2022 20:27Hoe zit dat dan met het christen bewustzijn waar je het regelmatig over had? Is Jezus voor jou dan een stamoudste?Leon schreef: ↑20 jul 2022 17:48Ik geloof nog wel in de Griekse en Romeinse Goden, met name Zeus, Poseidon en Hades, maar je mag me ook gerust atheist noemen. Ik ken bijvoorbeeld een heleboel Indiaase Goden niet. Of Azteekse Goden. Voor mij is een God een soort stamoudste, er zijn meerdere stammen. De Abrahamitische godsdienst kent hun ene God. Ik weet niet of ik een afstammeling ben van Abraham, vast niet.appelfflap schreef: ↑19 jul 2022 21:20
Waarom getrol
Ik had het niet noodzakelijkerwijs over spreken, maar over "In verbinding staan" Het woord verbinding heeft al ruimtelijke betekenis. Ook al zijn niet alle verbindingen materiëel maar kunnen het ook golven zijn. Het veronderstelt ook twee-richtingen, want als er maar één is, kun je de verbinding missen, het zou dan net zo goed als een deel van jezelf kunnen worden beschouwd. Ik denk dus wel dat het voor de hand ligt om in termen van communicatie te denken. Maar ook zwaartekracht gaat twee kanten op, en dat zien we meestal niet als communicatie.Amerauder schreef: ↑20 jul 2022 13:16Peter van Velzen schreef: ↑20 jul 2022 03:03Nou volgens mij ben je compleet gek als je daar in de praktijk in gelooft. Je kunt alleen met mij in verbinding staan als tijd en plaats bepaald zijn. Voor mijn conceptie en na mijn dood kun je dat niet. Je moet of op dezelfde plaats zijn of met dezelfde plaats verbonden zijn (de plek waarop de forumapplicatie draait). Probeer het maar eens zonder!Amerauder schreef: ↑19 jul 2022 12:12
Uiterst problematisch inderdaad. Wat helpt om dit iets beter te begrijpen is het besef dat ook wijzelf gedeeltelijk buiten tijd en ruimte staan. Sinds Kant weten we namelijk dat tijd en ruimte geen aan onszelf voorafgaande, op zichzelf bestaande categorieën zijn, maar door de menselijke geest opgeworpen categorieën. Zo beschouwd is het zo gek dus helemaal niet, om in verbinding te staan met iets wat zich buiten ruimte en tijd bevindt.
Volgens mij benader je het nu in iets te menselijke termen. Zoals alien-gelovers, die over andere levensvormen spreken die in ieder detail exact als mensen zijn, maar dan met een groene huid en puntige oren, zo wordt ook over God gesproken als een man met een baard die op de wolken zit.
Als je God meer ziet als een fundamentele oerkracht, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Wil bij Schopenhauer, dan wordt duidelijk hoe deze oerkracht enerzijds de oorsprong van tijd en ruime zelf kan zijn, en er als zodanig buiten staat, en tegelijkertijd ook een individueel mens van inspiratie kan voorzien.
Ja, ik maak het erg abstract. Misschien valt er alleen zo van het woord ‘communicatie’ iets te maken. Willen we het spreken letterlijk opvatten, als een gesprek tussen mensen, ja dan heeft het er inderdaad enige schijn van dat wie het zo bedoeld even knettergek is als de figuren die je benoemt die spreken over het wel of niet van een morele plicht aangaande contact met marsmannetjes! (Let op deze omdraaiing!)
axxyanus schreef: ↑20 jul 2022 13:01 Het gaat in alle die gevallen om hersenspinsels. Namelijk om zaken die uit iemands fantasie ontsproten zijn maar waarvoor verder geen epistemologische ondersteuning te vinden is. Daar gaat het mij om. Dat gelovigen zich blind staren op hoe zij een ontologisch verschil zien tussen goden en aardmannetjes is mijn probleem niet. Ik richt mij op het epistemologisch aspect.
Doe jij dat met elk onderwerp? Als iemand het heeft over zijn hond die ziek is: Ga jij dan ook reageren met de opmerking: "Pardon meneer, maar zolang het niet duidelijk is wat u onder "hond" en "ziek" verstaat, ben ik bang dat ik uw bewering als onzinnig moet beschouwen.
En stel dat iemand dan de moeite doet om te proberen dat duidelijk te maken, dan kan je toch opnieuw er woorden uitpikken en reageren met de opmerking: "Pardon meneer, maar zolang u dit niet duidelijk gemaakt hebt moet ik uw bewering als onzinnig beschouwen.
Ja, net zoals het gebruik van elk woord in om het even welke taal een zekere kennis van dat woord impliceert. Woorden hebben over het algemeen een redelijke duidelijk kernbetekenis met een grijze rand. Ik ga uit van het principe dat als iemand iets beweert dat ik mag terugvallen op de standaard betekenissen van de woorden die gebruikt worden.
Ik heb het niet over wie. Ik heb het over wat. Dat het niet altijd mogelijk is om epistemologisch vast te stellen wie de kwakzalver is betekent nog niet dat er een probleem is om te begrijpen wat er bedoeld wordt als het woord gebruikt word.Amerauder schreef: ↑20 jul 2022 11:26 Verschuil je nou toch niet achter vermeende vaststaande of ‘normale’ betekenissen en reeds lang geleden gegeven antwoorden. Iedereen weet, ook jij, dat het onzin is om te beweren dat het vast zou staan – of zelfs maar bekend zou zijn! – wie een kwakzalver is en wie niet, wat een hersenspinsel is en wat niet, dus je kunt deze begrippen er ook niet op die manier aan de haren bij slepen.
Als het gerecht een moord onderzoekt maar nog geen idee heeft wie de moordenaar zou kunnen zijn, dan wordt daardoor de betekenis van "moordenaar" nog niet onduidelijk.
Ga je me nu echt proberen te vertellen dat als ik een groep christenen vind die bang zijn van zwarte katten, dat jij het dan eens bent met de bewering dat "Zwarte katten brengen ongeluk" een gedeelde mening/verhaal/fantasie is onder christenen en dat dat deel uitmaakt van hun religie?
chromis schreef: ↑20 jul 2022 13:59Of: betrek de Brahman er eens bij, of het Absolute. Of je doet een 'Meister Eckhartje' (die bijna op de brandstapel is gekomen, maar in bepaalde exoterische kringen wel 'gebruikt' is om preken te 'ontwerpen'). Of we doen het op z'n Sufi'schDeze concepten zijn wat mij betreft alles behalve "exoterisch", eerder "esoterisch" (vandaar dat ik dat verschil graag maak). Maar dat verschil maak jij volgens mij ook, "exoterisch" is dat veel theïsten inderdaad "een persoonlijke God" 'willen'.
Strikt genomen is het zoeken naar een "verklaring" vanuit een niet-wetenschappelijk (dat wil zeggen menselijk) oogpunt het zoeken naar "een verhaal" waar we 'vrede mee hebben'. Dan gaan we er inderdaad vaak "bij zitten", we vinden het goed zo,Amerauder schreef: ↑20 jul 2022 10:58Wat gebeurt er als een tegenbeweging ophoudt tegenbeweging te zijn, en uitgroeit tot het nieuwe normaal? Dat is dus de grote vraag! Wat als de mensen die vastgeroeste waarheden gingen bevragen op een dag het vragen moe worden, er bij gaan zitten, en zeggen dat alle vragen al lang beantwoord zijn? Dan ontstaat daar, wellicht, een nieuwe dogmatiek....
Het is me wat!appelfflap schreef: ↑20 jul 2022 22:58 Leon
Plots beweer je dat zeus bestaat, gooi je dna erbij met een sausje genaamd christenbewustzijn, wat dat ook is.
Leon schreef: ↑21 jul 2022 11:09Het is me wat!appelfflap schreef: ↑20 jul 2022 22:58 Leon
Plots beweer je dat zeus bestaat, gooi je dna erbij met een sausje genaamd christenbewustzijn, wat dat ook is.
Dat is zeker raar als je er maar tien bent tegengekomen die allemaal nauw verwant zijn.
Die twaalf stammen waren al lange tijd voor de ballingschap verdwenen.