Dat verliep via het derde door jou niet aangehaalde citaat.Amerauder schreef:Een tweetal prachtige citaten die mij aan het hart gaan. En hoe wil je ze verbinden met de kwestie die hier aan de orde is?
Roeland
Moderator: Moderators
Dat verliep via het derde door jou niet aangehaalde citaat.Amerauder schreef:Een tweetal prachtige citaten die mij aan het hart gaan. En hoe wil je ze verbinden met de kwestie die hier aan de orde is?
Wat ik "een samengeraapt rommeltje van verhalen, mythes en legendes die door de menselijke geschiedenis heen zijn ontstaan en geëvolueerd" noem is vastgelegd in de bijbel, in het Gilgamesj epos, in de Griekse mythen en sagen en eigenlijk in alles wat er geschreven is overgebleven uit de ongetwijfeld nog veel grotere verzameling van mondelinge overleveringen die uit ons geheugen zijn verdwenen. Dat is een integraal deel van onze geschiedenis en cultuur. Ongeacht of je religieus bent, van welke religie dan ook, of atheïst. Het is onderdeel van de mensheid.Amerauder schreef: ↑22 jul 2022 15:37 ...
En nu dan de hamvraag: denk je dat het atheïsme een uitzondering vormt op deze stelling, of niet?
De atheïsten die hier nu bij zichzelf denken: nee hoor, het atheïsme niet, het atheïsme is o zoveel anders dan de rest, het is heel speciaal, die atheïsten lijken in dat gedrag in ieder geval zeer op hun religieuze voorgangers.
Hoe lang ben jij hier nog van plan met je woordspelletjes opzichtig door de mand te vallen? Niet dat je listige kunstgrepen niet ook vermakelijk zijn hoor. Ga vooral voort. Maar het begint langzamerhand wel een beetje gênant voor je te worden.Amerauder schreef: ↑22 jul 2022 13:57
Hee maar dat is interessant! Wat een eerbied voor een woord ineens!
Weet je welke term nog vele malen omvattender is? God. Geen probleem om daar op te spugen, maar het woordje vooruitgang, een van de heilige huisjes van de moderniteit, daar mogen we ineens niet aankomen, dat mag geen hersenspinsel genoemd worden, ondanks dat het precies aan de hier door jouzelf opgeworpen definitie voldoet. Waar is de ‘epistemologische ondersteuning’ voor deze term?
Begrijp nou toch, niet het spugen op de term God is wat ik hier aan de orde stel – doe wat je niet laten kunt! – maar juist het voor heilig verklaren van andere idealen. Laat dit voor heilig verklaren nu juist een kenmerk van religie zijn...
Misschien willen zij graag op voet van gelijkheid verkeren? Dat kan natuurlijk ook andersom (door te claimen dat religie net zo weinig om het lijf heeft als atheisme), maar dat zal niet zo aantrekkelijk voor hen zijn. Wie abstracties ziet als personen, heeft een wat naieve kijk op de wereld. Die manier van denken verlaten lijkt een probleem te zijn, voor veel mensen, maar lijkt mij een voorwaarde voor het begrijpen van abstracte zaken. Religie is in zeker zin een allegorie, waarin veel niet persoonlijke oorzaken als personen worden weergegeven. atheisten hebben althans een deel van het allegorisch denken (met name in personen) achter zich gelaten.Ronaldus67 schreef: ↑22 jul 2022 23:20 De vraag bij dit topic zou dus eigenlijk niet moeten luiden of atheïsme de nieuwe religie is, maar waarom sommigen (vooral religieuzen) alles uit de kast halen er beslist een nieuwe religie van te willen maken? Welke psychologie zit voor hen hierachter?
Het probleem met elk woord (dus: symbool) is dat 'het woord het ding niet is', het is een referentie. Dat klinkt op zich simpel, maar het heeft (als je hierover wenst te contempleren) verregaande consequenties. Met woorden spelen kan zeker leuk en belangrijk zijn, maar het zijn zandkastelen 'op het strand' en voor je het weet... wordt het vloed. Maar het zijn de enige 'tools' die we hebben om effectief te kunnen communiceren en kennis over te dragen.Amerauder schreef: ↑22 jul 2022 15:37Als het is zoals jij nu schetst, dan moeten we dus niet alleen religie maar vooral ook het sterk atheïsme achter ons laten, dat eigenlijk de deur naar het gebruik van het woord God wagenwijd openhoudt, en alleen nog maar agnosticisme en zwak atheïsme goedkeuren, die deze deur immers voor een oninteressante dan wel onzinnige deur verklaren.
Carlo Rovelli heeft Nagarjuna wat in de schijnwerper gebracht met de Relational interpretatie van QM. Ik ga er van de veronderstelling uit dat dit in de achtergrond ligt van u bovenstaande opmerking . Kan je uw ´time to move on ..´ wat verder toelichten ? (Rekening houdende dat ik geen flauw benul heb waar Maharja voor staat)chromis schreef: ↑23 jul 2022 08:41 Nouja, Maharaj is inderdaad relatief modern (en een figuur op zich), veel moderner dan Nagarjuna, maar "te oud" om er een webcam op gericht te kunnen hebben voor een Youtube kanaal. In elk geval ligt het buiten de comfort zone van veel Westerse Christelijke theïsten en de atheïsten die zich voornamelijk "op dat Christelijke" vastbijten. Time to move on...?
Maar is Nisargadatta een theoloog? Voor zover ik iets over hem kan terugvinden lijkt hij eerder in de mistieke traditie thuis te horen. Ja de mistiekelingen hadden wel eens ideeën die parallellen hebben met wat moderne theologen vertellen. Maar in hoeverre moeten we daar rekening mee houden?chromis schreef: ↑23 jul 2022 08:41 .Axxyanus schrijft: "Jij laat je gewoon verblinden door de moderne theologen."; dat is wel 'l*llig' om te lezen als je in werkelijkheid zit te snoepen van een opengetrokken blikje Nisargadatta's.Nouja, Maharaj is inderdaad relatief modern (en een figuur op zich), veel moderner dan Nagarjuna, maar "te oud" om er een webcam op gericht te kunnen hebben voor een Youtube kanaal. In elk geval ligt het buiten de comfort zone van veel Westerse Christelijke theïsten en de atheïsten die zich voornamelijk "op dat Christelijke" vastbijten. Time to move on...?
Nieuwsgierigheidje:Chromis schreef:Overigens ontken ik niet per definitie datgene waar mystici e.d. naar verwijzen, . . .
Ook onder het niet ontkenbare?De keuze van de 3-daagse dryfast (het breatharian programma) moet echt een roeping voor je zijn en is een totale overgave aan het goddelijke. Maar als je medicijnen slikt die niet kunnen worden verminderd, bij hartproblemen, psychose, depressie of soortgelijke, kies je eerst voor de 3 dag vasten (met water) om je immuunsysteem te resetten. Hierna zullen je lichaam en geest gezonder worden en ben je na 6 tot 12 maanden klaar om het Breatharian programma alsnog te volgen.