appelfflap schreef: ↑28 jul 2022 17:50
Amerauder schreef: ↑28 jul 2022 14:37
En als een theïst zegt: God bestaat, vraag je dan hetzelfde? Heb je er dan evenveel belangstelling voor hoe hij dat woord dan op dat moment gebruikt?
Dan gebruikt hij dat woord zoals het in ons taalgebied gangbaar is
axxyanus schreef: ↑28 jul 2022 19:34
Neen, de athëist definieert god niet zelf, hij gaat af op de maatschappelijke aanvaarde betekenis.
Een kleinburgerlijke versie van de christelijke God dus.
Het verwerpen daarvan heb ik in het bericht dat jullie citeren als situatie 1) beschreven.
Door dat concept te verwerpen spreek je enkel en alleen het kleine groepje gelovigen tegen dat de term op die manier begrijpt. Er is niets mis mee om dat te doen, maar atheïsme is het niet. Ook moslims verwerpen dit godsbeeld. Ook hindoes. Zelfs de meeste christenen verwerpen het.
Dat kun je toch geen atheïsme noemen? Dan zou vrijwel iedereen atheïst zijn.
Atheïsme verwerpt alle goden, niet alleen de ‘gangbare’ of ‘maatschappelijk aanvaarde’, of het woord is betekenisloos.
En als een theïst zegt: God bestaat, vraag je dan hetzelfde? Heb je er dan evenveel belangstelling voor hoe hij dat woord dan op dat moment gebruikt?
Daar lijkt het niet op. Er lijken nu andere maatstaven te gelden. Kijk toch eens hoe je Spinoza wegwuift
Die twee zijn niet in strijd met elkaar. Als ik Spinoza lees --- net zoals wanneer ik T.A. Smedes las --- dan zal ik zo goed mogelijk proberen te begrijpen wat hij probeert duidelijk te maken en in welke betekenis hij die woorden gebruikt. Maar dat hoeft mij daarna niet te beletten om een oordeel uit te spreken over dat woordgebruik.
In die zin zal iedere disccussie inderdaad altijd een semantisch getouwtrek blijven.
“Ik vind dat we dit woord zo moeten gebruiken.”
“Nee, zo is beter.”
Etc.
Daarover:
Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen dan, ‘niet wijd aanvaard’? Wat doet het er toe, wat de massa’s vinden, als die al iets zouden kunnen vinden? Zeg je nu niet een paar zinnen later zelf, dat het de gebruiker zelf is die bepaald hoe hij een term gebruikt, en niet een of andere vermeende ‘algemeenheid’?
De gebruiker bepaald hoe hij het woord gebruikt ja, maar daarmee riskeert hij wel dat hij niets meer te zeggen heeft over het concept dat maatschappelijk achter dat woord schuilgaat.
Dat is toch het hele punt nu juist. Spinoza zegt: die manier waarop jullie over God spreken, dat is de al te simplistische manier van het gepeupel, hier is een betere manier, de manier waarop filosofen het begrip benaderen. En zo doen alle filosofen het. Wat ze niet doen is zich verschuilen achter een 'maatschappelijke aanvaarde betekenis'.
Dat is nu juist precies waar het wetenschappers, filosofen en dichters om te doen is. De betekenis van woorden aanpassen.
Het is ook waar discussies om draaien. Het is ook wat ik nu doe als ik zeg dat ik het afwijzen van de ‘gangbare betekenis van het woord God’ geen geschikte manier is om het woord atheïsme te gebruiken. Zo blijft het vrij betekenisloos, en begrip van de zaak op niveau hoger dan dat van een religieus fundamentalist ga je er niet mee kunnen bereiken. Waarom zou je op dat niveau willen blijven steken?
Peter van Velzen schreef: ↑29 jul 2022 02:48
OK Amrauder, we zijn het er over eens dat (een) god "geen ding" is.
Een atheist doet het dus alleen met zaken die wel "een ding" zijn.
Blijf je met de defintie van "een ding" zitten.
Mijns inziens is "een ding" in deze context iets dat (behoorlijk) objectief en empirisch kan worden aangetoond (kan ook een mens of een gebeurtenis, of een natuurwet zijn) Ik vermoedt dat zowel de atheist, als de theist dan met "(A) God is not a thing" uit de voeten kunnen. Dat sommige "niet dingen" door somiggen niet goden wordengenoemd is m.i. bijzaak. De atheist die jij en ik voor ogen hebben gelooft daar meestal ook niet in. Uitzonderingen blijven er altijd, maar bij (voldoende) grote aantallen wijkt het gemiddelde resultaat nauwelijk af.
Hoevelen er nu precies in bepaalde zaken wel en niet geloven is moeilijk vast te stellen. Net zoals we niet precies weten hoeveel Saudi-Arabiërs daadwerkelijk gelovig zijn en hoeveel slechts de voorschriften navolgen, zo weten we ook niet precies in welke hoedanigheid aan seculiere overtuigingen geloof geschonken wordt.
Gemakkelijker vast te stellen, toegankelijker, en daarom ‘objectiever’, is de correlatie tussen atheïsme en het voorschrijven van bepaalde overtuigingen (de vooruitgang, het materialisme, etc.) door maatschappelijke instituties (scholen, media, etc.).
Dat is het interessante gegeven dat zich hier aandient. Vrijwel overal waar het institutioneel voorschrijven van traditionele religieuze overtuigingen afneemt zien we het institutioneel voorschrijven van andere overtuigingen juist toenemen, en zien we, ondanks dat wij niet bij mensen in het hoofd kunnen kijken, het ene geloof vervangen worden door het andere.
Evenwel kan het voor wie maar voldoende in deze zaken gelooft moeilijk te zien zijn dat ze inderdaad worden voorgeschreven. Voor wie deze overtuigingen de norm zijn is het soms maar moeilijk voor te stellen dat andere mensen hier aan zouden kunnen twijfelen, net zoals dat voor de fundamentalist soms moeilijk te bevatten is. Dat is juist hoe gelooft werkt.