Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Chronos
Ervaren pen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Chronos »

appelfflap schreef: 03 aug 2022 07:43
Chronos schreef: 03 aug 2022 07:34 Het resultaat (oorlog+geweld+afscheiding) is gebleken dat er conform de grondwet gewerkt had moeten worden.
Poetin had altijd een reden gevonden voor een aanval. Maak u niets anders wijs
Zelfs al hen je gelijk, dat rechtvaardigt nog steeds niet de russische misdaden
Het rechtvaardigt niets.
Echter een beetje slim zijn in het verleden heeft een betere toekomst in het vooruitzicht.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Chronos schreef: 03 aug 2022 07:34
axxyanus schreef: 02 aug 2022 13:54 Oekraïne had BMW nochtans een reputatie voor corruptie, machtsmisbruik, politiegeweld en mensenrechtenschendingen.

Ik weet niet of gezond verstand in die omstandigheden zegt dat je moet wachten tot de nieuwe onderdrukkende wetgeving uitgevoerd wordt.
Het resultaat (oorlog+geweld+afscheiding) is gebleken dat er conform de grondwet gewerkt had moeten worden.
Dat is een post hoc ergo propter hoc drogreden.

Rusland is ook Zuid-Ossetië binnengevallen. Daar was van een coup in Georgië helemaal geen sprake. Op wat baseer jij je dan om de oorzaak van deze oorlog bij de coup te leggen.

En waarom leg jij zo de nadruk op de coup? Zelfs als je ervan uitgaan dat dat toen een coup was, zijn er ondertussen toch vrije verkiezingen geweest. Dan is het regime in Kiev toch legitiem? Dan lijkt die afscheiding daarna toch heel wat meer op een coup dan de oorspronkelijke protesten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

axxyanus schreef: 03 aug 2022 08:11
axxyanus schreef: 02 aug 2022 13:54 Oekraïne had BMW nochtans een reputatie voor corruptie, machtsmisbruik, politiegeweld en mensenrechtenschendingen.

Ik weet niet of gezond verstand in die omstandigheden zegt dat je moet wachten tot de nieuwe onderdrukkende wetgeving uitgevoerd wordt.
Het resultaat (oorlog+geweld+afscheiding) is gebleken dat er conform de grondwet gewerkt had moeten worden.

Rusland is ook Zuid-Ossetië binnengevallen. Daar was van een coup in Georgië helemaal geen sprake. Op wat baseer jij je dan om de oorzaak van deze oorlog bij de coup te leggen.

En waarom leg jij zo de nadruk op de coup? Zelfs als je ervan uitgaan dat dat toen een coup was, zijn er ondertussen toch vrije verkiezingen geweest. Dan is het regime in Kiev toch legitiem? Dan lijkt die afscheiding daarna toch heel wat meer op een coup dan de oorspronkelijke protesten.
Mij lijken die verkiezingen meer op een klucht dan echt vrije verkiezingen.
Maar dat zijn de verkiezingen in Rusland ook.

Men moet daar al blij zijn dat men doet alsof ze echt vrij zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 03 aug 2022 09:05 Mij lijken die verkiezingen meer op een klucht dan echt vrije verkiezingen.
waarop baseer je je idee dat de verkiezing van Zelensky frauduleus was?

Bij Poetin weten we dit zeker, net als bij de talloze nepreferende die Rusland doorgaans in bezet gebeid organiseert
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

Dat is het gevolg van het onrechtmatig afzetten van een wettelijk gekozen president Janoekovitsj.
Niets geen drogreden. Stukken consequenter dan jouw excuses voor het niet volgen van de grondwet. :mrgreen:
Als Janoekovitsj president was gebleven, had Rusland de Krim niet ingenomen.

https://www.knack.be/nieuws/wereld/tijd ... rimcrisis/
Ik had totaal geen belangstelling voor dit conflict en heb daarom geen oordeel.
Dit is nog steeds van toepassing: Een beetje slim zijn in het verleden heeft een betere toekomst in het vooruitzicht. En niet bijdehand doen in de buurt van een boze beer.
Dit zijn excuses waarmee je komt.
Alles was echt anders gelopen als Janoekovitsj president was gebleven.
Maar hebzucht naar macht en geld is dit nu het resultaat.
Petro Porosjenko is zo corrupt als het maar kan.
“In de jaren ’90 is de boel verdeeld tussen een aantal mensen die de industrieën hebben opgekocht, gemonopoliseerd en zijn uitgegroeid tot oligarchen. Petro Porosjenko, de voormalige president van Oekraïne, is daar een van. Er zijn ook een aantal andere miljardairs en die bepalen wat er in het land gebeurt.”
https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenl ... s-oekraine
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Chronos schreef: 03 aug 2022 20:17
Dat is het gevolg van het onrechtmatig afzetten van een wettelijk gekozen president Janoekovitsj.
Niets geen drogreden. Stukken consequenter dan jouw excuses voor het niet volgen van de grondwet. :mrgreen:
Als Janoekovitsj president was gebleven, had Rusland de Krim niet ingenomen.
Dat kan jij niet weten. Stel dat Janoekovitsj op een normale manier zou opgevolgd zijn door een president die meer toenadering wil tot Europa en minder tot Rusland, dan kan jij niet garanderen dat Rusland in dat geval de Krim niet zou zijn binnengevallen.
axxyanus schreef: 03 aug 2022 08:11Rusland is ook Zuid-Ossetië binnengevallen. Daar was van een coup in Georgië helemaal geen sprake. Op wat baseer jij je dan om de oorzaak van deze oorlog bij de coup te leggen.
Ik had totaal geen belangstelling voor dit conflict en heb daarom geen oordeel.
Het illustreert dat een coup niet nodig is voor Rusland om een land binnen te vallen.
axxyanus schreef: 03 aug 2022 08:11En waarom leg jij zo de nadruk op de coup? Zelfs als je ervan uitgaan dat dat toen een coup was, zijn er ondertussen toch vrije verkiezingen geweest. Dan is het regime in Kiev toch legitiem? Dan lijkt die afscheiding daarna toch heel wat meer op een coup dan de oorspronkelijke protesten.
Dit zijn excuses waarmee je komt.
Alles was echt anders gelopen als Janoekovitsj president was gebleven.
Misschien maar dat legitimeert de inval van Rusland nog niet. Bovenstaande argumentatie, is de argumentatie van de bullebak. Je deed mijn zin niet, zie nu wat je mij hebt laten doen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Wat heeft Chronos toch met constitutionele correctheid in Oekraïne?
In een oorlog zou deze zich niet houden aan de Conventie van Genève...maar dat moet je dan juist wel doen! Als je overleeft en je handen zijn niet schoon gebleven dan ben je mooi strafbaar! Regels zijn er niet voor niets hoor! 🙄

Wat er ook in Oekraïne gebeurt is in 2014, dat gaf Rusland niet het recht om binnen te vallen.
Het is helemaal niet uitgesloten dat de post-Janoekovitsj regering een nieuwe verstandhouding had gezocht. Niets wijst er ook op dat er al plannen waren de Russische basis in Sevastopol op te heffen, zo de Oekraïense overheid dat al had kunnen afdwingen.

De VS en 'ons' worden ook wel erg gemakkelijk door elkaar gehaald.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 03 aug 2022 23:09 Wat heeft Chronos toch met constitutionele correctheid in Oekraïne?
In een oorlog zou deze zich niet houden aan de Conventie van Genève...maar dat moet je dan juist wel doen! Als je overleeft en je handen zijn niet schoon gebleven dan ben je mooi strafbaar! Regels zijn er niet voor niets hoor! 🙄

Wat er ook in Oekraïne gebeurt is in 2014, dat gaf Rusland niet het recht om binnen te vallen.
Het is helemaal niet uitgesloten dat de post-Janoekovitsj regering een nieuwe verstandhouding had gezocht. Niets wijst er ook op dat er al plannen waren de Russische basis in Sevastopol op te heffen, zo de Oekraïense overheid dat al had kunnen afdwingen.

Wat de politiek van de Nato betreft is er weinig verschil. Met name omdat veel Europese landen hun (vaak betere) democratie niet zonder de VS menen te kunnen beschermen. Ook Nederland heeft maar al te vaak de mores van de VS gevolgd.
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Navolanden als Frankrijk en Duitsland hebben een door de VS gepusht Oekraïens en Georgisch lidmaatschap ook tegengehouden.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

B.S. schreef: 04 aug 2022 02:50 Navolanden als Frankrijk en Duitsland hebben een door de VS gepusht Oekraïens en Georgisch lidmaatschap ook tegengehouden.
Hmmmm. zou dat Poetin hebben aangemoedigd? Had hij een Natoland durven binnenvallen? Of had hij het dan juist eerder gedaan? (vóórdat het een nato-land werd?) Hij wekt de induk van wel. . .
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Chronos schreef: 03 aug 2022 07:47
Chronos schreef: 03 aug 2022 07:34 Het resultaat (oorlog+geweld+afscheiding) is gebleken dat er conform de grondwet gewerkt had moeten worden.
Het rechtvaardigt niets.
Echter een beetje slim zijn in het verleden heeft een betere toekomst in het vooruitzicht.
Maar wat is slim in het verleden? Is het slim om toe te geven aan een agressieve buur? Op de korte termijn misschien wel maar op de lange termijn ontneemt dat je land van elke onafhankelijkheid.

Wat slim is en wat niet slim is, is niet zo vanzelfsprekend vast te stellen op het moment. Dat een beslissing goed/slecht is uitgedraaid, betekent niet automatisch dat het een slimme/domme beslissing was.

Beslissing/gebeurtenissen beoordelen op hoe het is uitgedraaid, is een beslissing/gebeurtenis beoordelen op basis van informatie die toen niet ter beschikking was.
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

axxyanus schreef: 03 aug 2022 20:37 Dat kan jij niet weten. Stel dat Janoekovitsj op een normale manier zou opgevolgd zijn door een president die meer toenadering wil tot Europa en minder tot Rusland, dan kan jij niet garanderen dat Rusland in dat geval de Krim niet zou zijn binnengevallen.
Dat zullen wij nooit meer weten.
Mijn inschatting is dat een zooitje zal blijven, maar oorlog zoals nu is onwaarschijnlijk.
Het illustreert dat een coup niet nodig is voor Rusland om een land binnen te vallen.
Ik heb geen flauw idee wat er dar is gebeurd. Ik kom er nog op terug.
Maar wederom, denk ik, dat het met de uitbreiding van de NATO te maken heeft.
axxyanus schreef: 03 aug 2022 08:11 Misschien maar dat legitimeert de inval van Rusland nog niet. Bovenstaande argumentatie, is de argumentatie van de bullebak. Je deed mijn zin niet, zie nu wat je mij hebt laten doen.
Ik rechtvaardigt Rusland niet.
Echter op dat niveau, waar er geweld wordt gebruikt (of kan worden), is geen legitimatie nodig.
Het recht van het sterkste geldt dan.
Misschien de woorden van Poetin in het verleden wat meer serieus nemen?
Oekraïne is de rode lijn.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Nee.. gewoon weer in z'n hok. Niet de hele wereld zo.laten worden #-o
Maar helaas...
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

B.S. schreef: 03 aug 2022 23:09 Wat heeft Chronos toch met constitutionele correctheid in Oekraïne?

De grondwettelijke regels is de basis van onze samenleving.
Ga je die grens over, verwacht niet dan dat elke ander groepering dit ook eventueel zal doen.
En dus niet janken als je de ander nawijst dat die zich niet aan de regels houdt.
Flexibel zijn is het succes van het winnen. :mrgreen:

Zoek maar eens op hoe de VS de regels van het Internationaal recht hebben opgerekt/verdraaid.
Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos »

axxyanus schreef: 04 aug 2022 09:37
Chronos schreef: 03 aug 2022 07:47

Het rechtvaardigt niets.
Maar wat is slim in het verleden? Is het slim om toe te geven aan een agressieve buur? Op de korte termijn misschien wel maar op de lange termijn ontneemt dat je land van elke onafhankelijkheid.

Wat slim is en wat niet slim is, is niet zo vanzelfsprekend vast te stellen op het moment. Dat een beslissing goed/slecht is uitgedraaid, betekent niet automatisch dat het een slimme/domme beslissing was.

Beslissing/gebeurtenissen beoordelen op hoe het is uitgedraaid, is een beslissing/gebeurtenis beoordelen op basis van informatie die toen niet ter beschikking was.
Gezien de gevechten, met de vele destructie, doden en gewonden is het mijns inziens niet slim.

Luisteren naar de woorden van Poetin en daarop anticiperen, lijkt mij beste wel slim.
Niet achteraf zeggen: dat heb ik niet kunnen onderkennen.
Misschien had men een functie elders moeten zoeken. :mrgreen:
Plaats reactie