Ik ken die Winnetou-boekjes inhoudelijk eigenlijk helemaal niet, maar ik maak voor het gemak even de aanname dat ze helemaal niet te vergelijken zijn met...
een boekje zoals dit!:
dat roept wel wat gevoelens op, ja...
Maar goed,
Axxyanus: ja, goed en beschouwend verwoord!

dank je wel.
Er is inderdaad een belangrijk verschil tussen "
welke rechten we hebben" (vanuit justitie) en "
hoe een (sub)cultuur op sociaal vlak werkt/straft". Ik neig te stellen: je mag (binnen de grenzen van de wet) "je mening uiten" maar dan dien je ook botweg de (sociale!) gevolgen daarvan te accepteren, zolang de gevolgen ook binnen de grenzen van de wet vallen. Ik vraag me af welke wissel-werking deze twee aspecten hebben en/of krijgen, en in welke mate we ons daar zorgen over moeten maken.
Ik
vermoed trouwens dat "de activisten" een relatieve kleine (maar luidruchtige) groep is maar wellicht op 'social media' een bepaalde 'sociale tendens' kan veroorzaken die niet noodzakelijkerwijs
echt leeft, in "
the real world". In welke mate de mensen binnen ondernemingen (uitgeverijen) wellicht (en: volgens Tiberius) 'liever zwichten' voor (vanuit hun perspectief) "onacceptabele sociale consequenties" is echter wel een praktische uitwerking van een dergelijke invloed. Dan zie ik nog een andere mogelijkheid: wellicht geloven 'ze' dat de positieve sociale gevolgen van 'de verontschuldiging' juist als iets 'verdienstelijks' of 'deugdelijks' kan worden gezien, als positieve reclame. Als dit klopt dan draait het (in dit geval) niet eens per definitie een eerlijke 'schuldbelijdenis'.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.