Eerst even een punt in het algemeen dat in meerdere berichten naar voren komen.
Dat het atheïsme bestaat
axxyanus schreef: 04 okt 2022 14:52
Atheïsme speelt in onze samenleving helemaal geen belangrijke rol. Zeker niet in de betekenis die jij aan atheïsme gaf in het topic: "Is atheïsme de nieuwe religie?" Het is op geen enkele manier in onze samenleving nodig/nuttig/voordelig om je atheïsme kenbaar te maken.
heeck schreef: 05 okt 2022 14:40
Ook voor doctrines gebruik ik de normale beteknis, wat wil zeggen eens set van voorschriften die in bepaalde situaties normatief zijn. Religies, internationaal recht of verenigingen van aandeelhouders kennen die.
Atheisme niet
Henry II schreef: 05 okt 2022 16:21
Ik begrijp nog steeds niet hoe je überhaupt Atheïsme als een sluitende groep of begrip kunt benaderen.
Ik bemerk onder de deelnemers hier enige weerzin het atheïsme te willen benoemen als ding.
Dan is het steeds van: “Nee, zo’n ding als dat is het atheïsme helemaal niet.
Het is geen religie, stroming, doctrine, het speelt geen belangrijke rol, het is niet nuttig om het kenbaar te maken. Het is helemaal geen sluitende groep of begrip.”
Oké, prima, maar wat is het dan wel?
En kom nu niet met die negatieve beschrijving van dit is het in ieder geval niet, dat is te gemakkelijk. Wat het niet is, daar is zoveel van op te noemen. Het is geen olifant en ook geen vliegtuig en ook geen... Kom nou eens met een positieve beschrijving. Want het is gewoon een fenomeen, we kunnen het atheïsme gewoon ervaren in de wereld als bestaand feit.
Het is voor mij op zijn minst te beschrijven als een houding, een standpunt. Elders heb ik gevraagd of we het ook als een religie kunnen zien, maar dat doe ik nu niet. Ik stel dat het ook een terminologie is; een begrippenkader; een methode om beschrijvingen te doen. Dat is hier nu de insteek: hoe gebruiken het het atheïsme, als symbolentaal, om de ervaring mee te beschrijven.
Of je het nu een stroming, een houding of een begrippenkader noemt – het staat inderdaad ter discussie wat nou precies de juiste benaming is, doe vooral suggesties voor beschrijvingen waar jullie je goed bij voelen zou ik zeggen! – doet er voor nu niet zo heel veel toe. Waar het mij nu in de eerste plaats om gaat, en wat jullie tegen lijkt te staan – al weet ik niet precies waarom – is het benoemen van het atheïsme als ding. Gewoon, het atheïsme, ‘zoals dat zich in onze samenleving voordoet’. Het bestaat. Het is iets. Laten we daar nou toch niet omheen draaien.
Dan even wat andere berichten waar ik nog niet aan toe was gekomen:
heeck schreef: 05 okt 2022 14:40
Als Leeuwarden je niet te ver is, kom dan eens langs want dan kan je ervaren dat je voornamelijk een stel verwonderlijke aannames overboord hebt te zetten.
...
Je doet dat door alweer te verschuiven van een bergrijpen van atheisme naar het daarvoor in de plaats stellen en aanemen dat atheisten intuitie zouden ontberen.
Nee, wacht even, zoiets heb ik dus niet beweerd. Waarom neem je eigenlijk aan dat ik dit aanneem? Hoe zou iemand het aan intuïtie kunnen ontberen? Dat kan helemaal niet. We zijn een ieder van ons volledig aan de intuïtie overgeleverd.
Wat ik zeg is dat de atheïstisch kaders minder ruimte bieden om dit overgeleverd-zijn accuraat te beschrijven. Ze zijn een beetje simpel en misschien wel een beetje barbaars op dit punt. Is het mogelijk dat de religieuze kaders vaak (maar niet altijd!) net iets subtieler en genuanceerder zijn, in die zin dat ze de werking van de intuïtie net een klein beetje beter (en meer ook niet!) kunnen beschrijven?
Dat zit hem dus puur het beschrijven-van en respect-hebben-voor, dat heeft niets met het hebben-van en luisteren-naar intuïtie te maken, waar niemand onderuit kan.
of veronachtzamen daarvan
Ja, dat komt al meer in de buurt. Maar die onachtzaamheid is slechts een direct gevolg van het niet goed kunnen beschrijven. Doordat de woorden ervoor ontbreken wordt het ook niet goed opgemerkt, die twee hangen met elkaar samen. Als je niet weet wat een eik is dan zul je die ook niet zo gemakkelijk opmerken tijdens een boswandeling.
Wie weet heeft er ooit iemand de moeite genomen een boekje te schrijven met een titel:
"Voordrachten over atheïsme voor niet-atheïsten"
En verdraaid die bestaan ook nog en eentje, een stevig gelovende, viel me op omdat je een geloofsbroeder lijkt te hebben.
Wetenschap als nieuwe religie
Hoe Corona de spirituele schaarste in onze samenleving blootlegde
Auteur: Ronald Meester
Prikkelende blik op onze samenleving over hoe de wetenschap onze god werd
Verrassend genoeg is die hier al eens becommentarieerd:
viewtopic.php?p=82948#p82948
"Ik zou het noch pantheïsme noemen, noch christelijk, noch religie, maar eenvoudig behoefte aan intense emoties."
De overdrachtelijke gelijkenis met jouw inbreng is treffend!
Hahaha ik heb dat boekje over wetenschap als religie wel eens voorbij zien komen, en ja de titel spreekt zeker aan. De man lijkt zich te richten op interessante thema's, zoveel is zeker. Of dat ons tot geloofsbroeders maakt dat lijkt me een tamelijk overhaaste en weinig geïnformeerde conclusie, maar doe toch vooral wat je niet laten kunt!
Henry II schreef: 05 okt 2022 16:21
Juist die stap van geloof, dat de wil en wet van God het gevoel moet overtroeven, daar walg ik van.
Beste Henry,
In de rest van je bericht beschrijf je met name een aantal nare ervaringen met religie. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat religie deze nare kanten bezit. En ik ben het met je eens dat ook atheïsme uit de intuïtie voortkomt, en dat de mannelijk-vrouwelijk indeling (die ik natuurlijk niet verzonnen heb) te wensen overlaat.
Dat ‘de wil en wet van God’ het gevoel zou moeten overtroeven echter, dat lijkt op een misverstand te berusten.
Waar zouden ‘de wil en wet van God’ vandaan moeten komen dan, als niet uit het eigen gevoel?