Peter van Velzen schreef: ↑21 dec 2022 01:57
VseslavBotkin schreef: ↑20 dec 2022 23:22
Er bestaat een bekend verhaal, uit India volgens mij, over blinde mannen en een olifant:
Het is duidelijk, dat wie alleen vertrouwt op zijn persoonlijke - in dit geval beperkte - waarneming, het object niet goed leert kennen. Maar het is even duidelijk dat Jij wel degelijk weet, wat een Olifant is, en er zelfs van uit gaat, dat ik dat ook weet. Voor ons beiden maken Olifanten deel uit van onze werkelijkheid. Ook al kunnen we er op dit moment niet één zien, ruiken of horen; Laat staan aanraken.
Je wisselt nu van onderwerp. Ik had het over objecten binnen tijd en ruimte; dingen die in de wereld zijn. Daarnaast bestaat er inderdaad zoiets als het
concept van een olifant, ontdaan van alle specifieke details, platgeslagen en een-dimensionaal. Dat dat in zekere zin bestaat zal ik niet ontkennen, maar het idee dat zo'n concept een verlichtend verhaal over de realiteit of onze verhouding ertoe vertelt, of dat we dat zouden moeten nastreven, vind ik op zijn zachtst gezegd misplaatst.
Elk van de blinden had op het simpele idee kunnen komen, om zich rond de Olifant te verplaatsen en zo een completer idee te krijgen over de Olifant. Een andere manier om dit te doen was de indrukken met elkaar uit te wisselen en te combineren.
Ja, daar zit natuurlijk een kern van waarheid in. Je kunt op bepaalde hoogte ervaringen met elkaar uitwisselen en daardoor zeggen; "de olifant is niet alleen x, maar ook y, maar ook z". Maar! Wat je dan doet is niet perspectieven combineren, maar perspectieven naast elkaar leggen. Dat is iets heel anders... Je kunt niet tegenstrijdige perspectieven samen oplossen in één concept, dat is een fantasiebeeld; je kunt ze ook niet vergelijken zonder dat er iets van complexiteit verloren gaat. Vandaar dat ik, in de rest van mijn bericht wat je hebt afgesneden, benadruk dat het afhangt van wat je wilt weten.
Als ik mezelf de vraag stel, "wat is de textuur van de olifant?", dan kun je daar gewoon geen eenduidig antwoord op geven. Je zult specifieker moeten zijn; of überhaupt specificeren waarom je dat wilt weten. Het idee van "kennis an sich", alsof dat (als het al zou bestaan) waarde zou hebben, is ook weer zo'n luchtkasteel van de Westerse epistemologie dat al lang lek had moeten zijn.
NB
Er bestaan wel degelijke subjectievere en objectievere perspectieven omtrent de Olifant evenals completere en imcompletere. Wat wellicht nooit zal bestaan is het ultieme perspectief. Er zouden immers altijd nog nieuwe aspecten van de Olifant bij kunnen komen, die nog niet eerder waargenomen zijn. Dat ulitieme perspectief is iets waar je wel naar kunt streven, maar je zult nooit weten of en wanneer je het bereikt hebt.
PS Voordat je met een auto gaat rijden lijkt het me zinnig om je er van te vergewissen, dát er banden om de wielen zitten.
Het is niet na te streven, het bestaat niet, en als we het zouden hebben zou het compleet en totaal waardeloos zijn. De enige reden waarom mensen hier nog iets in zien is door de droom van de Verlichting, gebaseerd op idealistische noties van universaliteit, die al achterhaald is sinds Wittgenstein I. "Kijk, we hebben een pseudo-ultiem perspectief, ontdaan van alle details, ontdaan van alle complexiteit, "universeel!"". Nietzsche noemde wetenschap eens "het kerkhof van de waarnemingen".