TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑19 dec 2022 09:44
@Peter van Velzen
Het spijt me maar volgens mij rammelt je systeem aan alle kanten.
Je beroept je ook te vaak op: "Dat zal wel niet voorkomen".
Ik vrees dat jouw systeem nooit zal voldoen er er telkens nieuwe problemen/ongewenstheden zullen op doeken. (vergelijkbaar met Godel)
Voor de VS zal het terecht nooit in deze vorm worden geaccepteerd, daar iemand die gekozen is wordt geacht de belangen van
zijn Staat te bewaken. Dat is niet verenigbaar met dat hij zijn positie krijgt met stemmen uit andere Staten.
Natuurlijk kan dat worden aangepast, maar dan moet alles op de schop. (waar ik voor zou zijn)
Hoe het werkt met de verkiezingen van een president is me nog steeds onduidelijk.
Ook maakt het het beloofde denk ik niet waar. (een president die door de meerderheid wordt geaccepteerd)
Het is mij niet duidelijk wat je bedoelt met "het rammelt aan alle kanten".
Ik beriep mij niet op "dat zal wel niet voorkomen" Ik bestreed alleen jouw bewering dat het "waarschijnlijk" zou zijn, dat de meeste congresleden uit Californië zouden komen. Het is wel waarschijnlijk dat het er meer zouden zijn dan - op grond van het aantal inwoners proportioneel zou zijn.
Dat elk systeem problemen en ongewenstheden zal opleveren, is ongetwijfeld waar. Ik denk echter dat het huidige systeem véél meer problemen en ongewenstheden heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld:
2. Bill Clinton won de verkiezingen in 1992 omdat Ross Perot 19% van de stemmen haalde. Had Perot niet meegedaan, dan waren die stemmen mogelijk naar George H. Bush gegaan.
2. Bij de laatste twee verkiezingen voor de senaat in Californië konden de kiezers slechts kiezen uit twee democraten.
3. Ondanks dat in 2020 beide Republikeinse kandidaten voor de Senaat in Georia ongeveer 49% van de stemmen haalden, werden toch twee Democraten gekozen.
4. Een senator uit de staat Vermont die minder dan 200.000 stemmen verkreeg, heeft evenveel stemkracht in de Senaat als een senator uit de staat Texas die bijna 6 miljoen stemmen kreeg.
5. Door
Gerrymandering kan een partij, ook als ze minder stemmen haalt binnen een staat, toch de meeste zetels verwerven. Dit is wellicht nog niet het ergste. Ook zonder Gerrymandering, kan een partij die slechts een fractie meer van de stemmen behaalt, in theorie ALLE zetels verwerven. Ik geef grif toe dat dit onwaarschijnlijk is maar:
6. In 1964 verkregen de Democraten een 2/3 meerderheid in het huis van afgevaardigden, ondanks dat de Repubikeinen meer dan 42% van de stemmen kregen.
7. Bij de senaatsverkiezingen In 1962 kregen de republikeinen zelfs 49% van de stemmen, maar slechts 14 van de 39 senaatszetels die dat jaar betwist konden worden. (een senator wordt voor 6 jaar gekozen, Daarom staan er elke 2 jaar slechts een deel op het stembiljet)
Ik heb - omdat ik zelf een voorkeur heb voor Democraten - bewust naar voorbeelden gezocht waarin de Republikeinen werden benadeeld. Uiteraard is het huidig systeem pas echt funest voor een eventuele derde partij.
Ik denk overigens - net als jij - dat de meeste Democraten en Republikeinen die nu het congres vormen, geen elke verandering zullen accepteren, die een derde (of vierde partij) een serieuse kans zal opleveren.
Dat het terecht zou zijn dat iemand alleen met behulp van stemmen uit de staat waar hij zelf vandaan komt kan worden gekozen, lijkt mij een twijfelachtig standpunt. Als een partij in elke staat 0,1% van alle stemmen in de VS krijgt. Zou die volgens dat criteria niet altijd in het congres komen, ondanks dat zij in totaal 5% van alle stemmen zou hebben verkregen. Een partij die slechts 0,2% van de stemmen zou krijgen, maar al die stemmen kwamen uit dezelfde staat, zou wél met zekerheid in het congres komen.
Inderdaad, vrijwel alles zou op de schop moeten, daar zijn we het over eens.
Wat de verkiezingen van de president betreft.
hier een wikepedia artikel waarin het wordt uitgelegd.
Dat de zowel de Democraten als de Republikeinen daar niet voor zijn, lijkt me evident. Dat zij wel soms
Ranked choice voting accepteren, komt omdat in dat systeem meestal toch óf een Democraat óf een Republikein zou winnen. Mensen kunnen weliswaar gerust een kandidaat uit een derde partij op plaats één zetten. zonder dat ze daarmee een extreem rechtse Republikein, of een extreem linkse democraat bevoordelen. Maar daar is wel alles mee gezegd.