Over de vuurwerk traditie

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Over de vuurwerk traditie

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 05 jan 2023 10:48 Ontmoedigen door duurder maken, kan een stap de goede kant op zijn zonder een samenleving te creëren waarin niets meer kan.
Het zal vaak averechts werken me zal gaan zeggen:

"Ik betaal er toch voor? Dus wat zeur je nou?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 jan 2023 09:59 Als het duurder wordt verdwijnt het niet en dat is nu net nodig,
vuurwerk met nieuwjaar hoeft niet te verdwijnen

het probleem is volgens mij
1) dat je anderen evtl in gevaar brengt. ik ben ook eens op 1 januari een dag doof geweest
2) dat je zelf in redelijke staat bent als je het afvuurt, dus niet strontzat
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 05 jan 2023 11:45 vuurwerk met nieuwjaar hoeft niet te verdwijnen

het probleem is volgens mij
1) dat je anderen evtl in gevaar brengt. ik ben ook eens op 1 januari een dag doof geweest
2) dat je zelf in redelijke staat bent als je het afvuurt, dus niet strontzat
Zwarte Piet hoeft niet te verdwijnen

Het probleem is volgens mij
1) dat je anderen niet NODELOOS en moedwillig kwetst (hetgeen ook niet gebeurt)
2) dat je je als zwarte piet niet als onderdaan opstelt tov de witte superieure Sinterklaas.

Axxyanus, tradities veranderen en verdwijnen soms. Uitlaatgassen, zware metalen de lucht inschieten en de boel vernielen zou niet meer van deze tijd moeten zijn. De maatschappij verandert mee... De maatschappelijke roep om een verbod wordt, evenals bij zwarte piet, steeds luider.
Beiden vind ook ik inmiddels wel terecht. De voordelen (uurtje plezier) wegen niet meer op tegen de nadelen (vervuiling, astmapatiënten, geluidsoverlast en ... vernielingen en lichamelijk letsel!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 jan 2023 11:27
gerard_m schreef: 05 jan 2023 10:48 Ontmoedigen door duurder maken, kan een stap de goede kant op zijn zonder een samenleving te creëren waarin niets meer kan.

Dat is nu toch ook al zo?

Nogmaals: de alternatieven zijn: alles zo laten of verbieden.
En ik zie niet op grond waarvan we selectief een van de vele schadelijke pleziertjes wel zouden gaan verbieden en andere niet.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 05 jan 2023 15:03
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 jan 2023 11:27

Dat is nu toch ook al zo?

Nogmaals: de alternatieven zijn: alles zo laten of verbieden.
En ik zie niet op grond waarvan we selectief een van de vele schadelijke pleziertjes wel zouden gaan verbieden en andere niet.
Ik ook niet.
Er zal om effect te krijgen bij veel dingen wereldwijd moeten worden ingegrepen.
Er zijn veel zaken die veel vervuilender zijn dan dat vuurwerk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Er zijn ook veel zaken die meer vervuilen dan Tata Steel
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 04 jan 2023 10:22
Wie zegt mij (jullie) dat een flinke tik op de knie niet zal werken?
Als politie op gaat treden als handhaver, rechter EN beul krijgen we zulke misstanden:
NOS Nieuws vandaag, 14:05 schreef:
Bewoners 's-Gravendeel doen aangifte van mishandeling tegen ME

Ook dit keer is er met vuurwerk naar politieagenten gegooid, hoort bewoonster Elisha van Zanten achteraf. Maar dat was verderop in het dorp, zegt ze. Van Zanten vermoedt dan ook dat de ME de verkeerde groep heeft ingesloten en geslagen. "We werden behandeld als honden", stelt ze.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ook hier geldt: politie en ME is een VAK. Een professie waarbij we er vanuit moeten gaan dat ze zeker zichzelf kunnen handhaven. Ik zou derhalve een slechte agent zijn!
Heterdaadjes is dan ook iets anders dan op de gok een groep afstraffen.
Maar hier lijkt me inmiddels genoeg over gezegd, blijft over wel of geen vuurwerk verbod.
Ik ben nog steeds voorstander om de welbekende reden:

Milieu
Overlast (stank en herrie)
Schade met bijkomende kosten (politie/me/ verzekeringswerk)
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

dikkemick schreef: 05 jan 2023 10:22 Zou, muv de harde kern, het overgrote merendeel van de (Nederlandse) bevolking het niet fijn vinden als deze sloperijen tot in de kiem gesmoord zouden worden?
Ja
Laten we ons nu niet in een houtgreep nemen door een kleine ongeregelde groep hooligans?
Nee
Wat blijft er over behalve: wie niet luisteren wil moet voelen?
Heropvoeden, waarschuwingen herhalen, Taakstraffen, voorwaardelijke straffen. Arresteren. Stadionverboden, Auto verbeurd verklaren, straffen naar rato van inkomen, een alcoholslot op elke auto, zorgen dat allen zich deel voelen van de samenleving (en waarschijnlijk nog veel meer),alles afhankelijk van de context en degene die zich misdraagt.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef: 06 jan 2023 02:18 Heropvoeden, waarschuwingen herhalen, Taakstraffen, voorwaardelijke straffen. Arresteren. Stadionverboden, Auto verbeurd verklaren, straffen naar rato van inkomen, een alcoholslot op elke auto, zorgen dat allen zich deel voelen van de samenleving (en waarschijnlijk nog veel meer),alles afhankelijk van de context en degene die zich misdraagt.
Vrijwel volledig mee eens, behalve dan dat herhalen, herhalen, herhalen... Alsof hooligans niet weten dat ze niet met fietsen naar agenten mogen gooien of auto's in de fik steken en dat met oud en nieuw niet bekend is dat je andermans spullen niet mag opblazen met bommen.
Stadionverbod is een goede optie, maar dan komt al snel privacy weer aan bod.
En het naar rato bekeuren? Graag. Nivellering van inkomens schijnt een enorm goede oplossing te zijn om tevredenheid in een maatschappij te creëren.
Maar tot die tijd geven we een duidelijk signaal af wat wel en wat niet door de beugel kan. En dat moet dan helaas a-la-minute en lik op stuk. En dan op zo'n wijze dat herhaling (zo goed als) uitgesloten is.

Want wat denk je hiervan: Politie ziet explosieve stijging van eergeweld in Nederland

https://www.ad.nl/binnenland/politie-zi ... ~a1598a32/
Het neemt TOE ipv af. En waarom neemt t toe? Teveel immigratie? Dat mag je in Nederland iets zeggen want dan discrimineer je of tast je de privacy van groepen aan.

Volgens mij blijft het met de excessen uit de hand lopen. Neem drugscriminaliteit. Nederland schijnt een uitstekend land te zijn voor drugscriminelen. Waarom?
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 06 jan 2023 07:43
Peter van Velzen schreef: 06 jan 2023 02:18 Heropvoeden, waarschuwingen herhalen, Taakstraffen, voorwaardelijke straffen. Arresteren. Stadionverboden, Auto verbeurd verklaren, straffen naar rato van inkomen, een alcoholslot op elke auto, zorgen dat allen zich deel voelen van de samenleving (en waarschijnlijk nog veel meer),alles afhankelijk van de context en degene die zich misdraagt.
Vrijwel volledig mee eens, behalve dan dat herhalen, herhalen, herhalen... Alsof hooligans niet weten dat ze niet met fietsen naar agenten mogen gooien of auto's in de fik steken en dat met oud en nieuw niet bekend is dat je andermans spullen niet mag opblazen met bommen.
Stadionverbod is een goede optie, maar dan komt al snel privacy weer aan bod.
En het naar rato bekeuren? Graag. Nivellering van inkomens schijnt een enorm goede oplossing te zijn om tevredenheid in een maatschappij te creëren.
Maar tot die tijd geven we een duidelijk signaal af wat wel en wat niet door de beugel kan. En dat moet dan helaas a-la-minute en lik op stuk. En dan op zo'n wijze dat herhaling (zo goed als) uitgesloten is.

Want wat denk je hiervan: Politie ziet explosieve stijging van eergeweld in Nederland

https://www.ad.nl/binnenland/politie-zi ... ~a1598a32/
Het neemt TOE ipv af. En waarom neemt t toe? Teveel immigratie? Dat mag je in Nederland iets zeggen want dan discrimineer je of tast je de privacy van groepen aan.

Volgens mij blijft het met de excessen uit de hand lopen. Neem drugscriminaliteit. Nederland schijnt een uitstekend land te zijn voor drugscriminelen. Waarom?
Wat heeft dit bericht te maken met vuurwerktraditie?
En wat heeft hooligan (zinloos geweld topic daarover gesloten,) te maken met eergeweld?
Is dit laatste niet een heel hoofdstuk apart?

Wat bende gedrag betreft: Het zijn vooral groepen jongeren die zich hieraan schuldig maken.
Laten we gokken op de leeftijd van 15 tot 20 jaar.
Dan zal het inderdaad een kwestie zijn van herhalen en nog eens herhalen en dapper doorgaan met wat Peter voorstelde en waar al jaren heel veel energie in wordt gestoken.
En dat elke gedurende lange tijd voor elke nieuwe generatie van 5 jaar opnieuw en dat inderdaad herhalen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik help het je dan hopen @Maria. Herhaling.....
Vanmorgen krant waarin gemeld wordt dat landen waar de inkomensverschillen genivelleerd zijn de tevredenheid groter is. Dus geen veelvraten CEO's die bonussen opstrijken. Maar zover zijn we hier (vvd) nog lang niet. Dus blijft t behelpen en....herhalen??
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Blijkbaar is dit topic over vuurwerktraditie ook uitgepierd en kan dus voor dit jaar gesloten worden.
Met dank aan dikkemick.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gesloten