De zoveelste stroman.VseslavBotkin schreef: ↑15 jan 2023 14:54 En het masker is afgevallen. Alles is betekenisloos, de menselijke ervaring heeft geen gewicht, (vrije) wil bestaat niet, alles is materie. Iedereen die afwijkt van dit dogma is een kwakzalver.
Er is een verschil tussen de menselijke ervaring het juiste gewicht toekennen en de (beweringen over de) menselijke ervaring op een of andere manier als onfeilbaar te zien en kritiekloos te aanvaarden. Dat laatste is wat jij hier al een hele tijd van de andere deelnemers verwacht als jij ervaringen ter sprake brengt.
Als mensen beweren god te hebben ervaren, dan hebben ze wat mij betreft enkel iets ervaren waar ze het etiket "god" hebben opgeplakt. Ik hoef niet aan te nemen dat ze inderdaad een aanraking met god hebben meegemaakt.
Als mensen beweren een uittreding ervaren te hebben, dan wil ik best aannemen dat ze iets ervaren hebben dat hen naar dat etiket heeft geleid. Ik hoef daarom nog niet aan te nemen dat ze werkelijk als een soort geest boven hun lichaam zijn gaan zweven.
Als mensen beweren de vrije wil te ervaren, dan wil ik best aannemen dat ze iets ervaren hebben waar ze het etiket: "vrije wil" hebben opgeplakt. Ik hoef daarom nog niet aan te nemen dat wat ze ervaren werkelijk de vrije wil is. Zelfs als we ervan uitgaan dat mensen een vrije wil hebben, kunnen we onze bedenkingen hebben bij de uitspraak dat die kan ervaren worden.