heeck schreef: 15 jan 2023 20:46
zaken als wil, liefde, etc. als epiphenomenale zaken afschrijven/
Ik denk er niet aan; wat een suggestie!
heeck schreef: 16 jan 2023 19:08
Dat jij bibbertjes krijgt bij “epiphenominal” dat snap ik wel, maar
Haha wat is dit nu? Jij bent het die dit woord gebruikt, om het af te wijzen!
Ik ben enkel benieuwd hoe dat zit met die afwijzing, terwijl je het voor het overige juist lijkt te onderschrijven.
Nou dat doe ik dus, bij dezen, voor de derde keer! Hoe zit dat?
En wat is het toch met dat steeds maar ontwijken van die vraag? Ben ik eindelijk eens geïnteresseerd in jouw mening, in plaats van alleen maar mijn eigen op te dringen, begin je over andere dingen, denk je Schopenhauer tegen mij op te kunnen voeren, haha.
Toch geen obscurantisme hoop ik?
?
Ik citeer heeck. En die citeert Botkin weer, maar zonder aanhalingstekens, hetgeen bijdraagt aan de onduidelijkheid.
Ik snap ook niet waarom hij dat woord gebruikt. Dat is nu juist de vraag.
axxyanus schreef: 16 jan 2023 20:11
Het is alsof je zou zeggen dat iemand een schilderij als een hoop verfvlekken zou afschrijven omdat die erkent dat een schilderij uiteindelijk uit verfvlekken wordt opgebouwd.
Exact, en zoals het schilderij dus meer is dan een hoop verfvlekken, ondanks dat we toegeven dat het uit verf bestaat, zo ook is de mens meer dan een vleesmachine.
Liefde is gewoon liefde of het nu iets epiphenomenaal zou zijn of niet.
Natuurlijk niet, het maakt een groot verschil. Als het belangrijkste wat er is, in de voorstelling ondergeschikt gemaakt wordt aan het meest simpele, meest laag-bij-de-grondse wat er maar is, dan is dat de wereld op zijn kop, met alle gevolgen van dien.
Sommige mensen kunnen blijkbaar niet langer van een regenboog genieten, eens hen uitgelegd is hoe zo'n regenboog kan ontstaan. De dichter Keats was zo iemand. Ze hebben blijkbaar een gevoel van misterie nodig om volop van de regenboog te kunnen genieten.
Blijkbaar denk jij zo over liefde, anders zou je nooit het woord "afschrijven" gebruiken.
Geen zorgen, dat mysterie gaat zo gemakkelijk niet weg hoor. Het trekt zich er helemaal niets van aan of iemand misschien een Wikipedia pagina gelezen heeft en het nu denkt te kunnen verklaren, daar wordt het niets minder mysterieus van.
Dat het behalve onvermijdelijk daarnaast ook gewenst is dat het leven een mysterie is, dat klopt helemaal.
Geen mysterie meer over zou betekenen dat je de toekomst kunt voorspellen, en dat zou ook betekenen dat je een slaaf wordt van je eigen voorspellende vermogens. En dat is weer heel mooi uitgewerkt in de Dune serie, waarin zeer uitgebreid wordt ingegaan op deze mogelijkheid.
”Frank Herbert” schreef:
To know the future absolutely it to be trapped into that future absolutely.
If certainty is knowing absolutely an absolute future, then that’s only death disguised.