axxyanus schreef: ↑19 jan 2023 12:03
Amerauder schreef: ↑19 jan 2023 10:36axxyanus schreef: ↑17 jan 2023 18:45
Van daaruit tot het besluit komen dat materie als
de Schepper wordt opgevoerd, komt dan enkel voort uit jouw impliciete aanname dat het leven iets goddelijks vereist.
Schrik nou niet teveel van dat woordje. Inderdaad hangt er bagage aan maar kijk nou even waar er mee op gewezen wordt: de materie als veroorzaker van het leven.
Waarom mag jij wel schrikken van woorden, zoals hierboven waar je problemen hebt met mijn gebruik van "natuurlijk" maar moet ik de normale betekenis van het woord "Schepper" met een hoofdletter nog wel, negeren.
Ik geef gewoon aan dat de woorden materie en Natuur voor mij twee verschillende betekenissen dragen die je niet zomaar op één hoop kunt gooien.
Natuur betekent zoiets als proces, verandering, wording. En heel veel dingen meer uiteraard. Het woord materie heeft voor mij die connotaties niet.
Dat een materialist ze tot één en hetzelfde wil reduceren, ja, dat is nu juist wat hier ter discussie staat.
Overigens zit het woord ‘fysiek’ al wel een stuk dichter tegen het woord Natuur aan, en die hebben etymologisch gezien ook een meer verwante oorsprong.
Fysiek betekent o.a. ‘betreffende de Natuur’ – wat dat betreft is dit woord misschien zo slecht nog niet en ben ik het in ieder geval wel mee eens dat de verschuiving naar fysicalisme of naturalisme die Peter en heeck voorstellen een verbetering omhelst.
Fysiek betekent echter ook lichamelijk. Dat vind ik dan wel weer een verkeerde connotatie hebben, zoals de medische voorbeelden van een lichamelijke verandering tegenover een gedragsverandering aantonen.
Amerauder schreef: ↑19 jan 2023 10:36Dat is nogal wat! Woorden schieten tekort om de grootsheid van dit gebeuren te omschrijven. Vandaar de vergelijking met het goddelijke. En misschien is dat lichtelijk overdreven, prima, dat mag je vinden, maar adresseer het punt nou toch eens waarnaar ik daarmee wijs, in plaats van eromheen te draaien:
De materie wordt voor veel meer verantwoordelijk gehouden dan waar het redelijkerwijs verantwoordelijk voor zou kunnen zijn.
Ik adresseer het punt en ik draai er niet omheen. Jij bent van oordeel dat materie voor meer verantwoordelijk wordt gehouden dan redelijk is. En dus suggereer je bovennatuurlijke of bovenmateriële alternatieven. Zoals laatst waar je toch sterk een immateriële ziel suggereerde.
Dat jij dat zo vindt klinken, of de indruk krijgt dat ik suggestief ben, daar kan ik helemaal inkomen, maar dat is toch echt jouw zwart-wit interpretatie. Ik spreek over geen bovennatuurlijke zaken, enkel immateriële.
Mijn punt is nu juist dat de materialist bovennatuurlijke krachten aan de materie toeschrijft.
Daar kun je het gemakkelijk mee oneens zijn natuurlijk, ik zal geen moeite doen om dat te bestrijden, maar ik geef een voorbeeld van wat ik daarmee bedoel:
abiogenese. Veel van wat daarover verteld wordt klinkt mij als religieuze waan in de oren waarin het wensdenken de boventoon voert.
De verstandige wetenschapper, die laat gewoon in het midden waar alles vandaan komt, en beperkt zich tot wat hij onderzoeken kan. Hij spreekt niet over God, niet in zijn werk, en hij begint al helemaal geen stompzinnige verhaaltjes te mijmeren over blikseminslagen in modderpoelen waaruit het leven dan zou kunnen zijn ontstaan, kom op nou! Dat is toch gewoon pure fantasie en wensdenken? En niet eens een mooie fantasie! En dat dan ter ondersteuningen van het grotere idee dat deze prachtige wereld van ons mechanistisch te verklaren zou zijn, alsof we in een groot stuk kinderspeelgoed zouden leven! Ik vind het maar slap, en lelijk, en dat is gewoon een waardeoordeel, een kwestie van smaak meer nog dan een kwestie van argumenten.
Goed, alles is mogelijk, en misschien kom ik nog eens een versie van dit verhaaltje tegen waar ik minder om moet lachen, maar ik ben op dit moment niet overtuigd dat dit de richting is waar we het zoeken moeten, en ik vind het ronduit grappig dat dit idee door sommigen als 'de wetenschap' wordt gepresenteerd.
En dat ik daar dan een beetje om moet lachen betekent dus niet dat ik daarom ineens allerlei christelijke dogma’s ondersteun. Als dat zo lijkt – dat zou kunnen natuurlijk, ik kan me dat goed voorstellen – dan is dat ben ik bang toch echt alleen maar jouw eigen gebrek aan fantasie en al te simplistische zwart-wit indeling. Alsof dat de enige twee opties zijn!
chromis schreef: ↑19 jan 2023 20:32
Conversatie met gelovigen impliceert "
metafysica vs. metafysica" (in de praktijk meestal vs. dualisme, lijkt mij). Als dit geprojecteerd wordt op Amerauder en Vseslav terwijl hun motief "
metafysica vs. niets" zou zijn dan is dat natuurlijk wel jammer.
Inderdaad, je merkt terecht op, zoals je
al eens eerder terecht hebt opgemerkt, dat het in een gesprek soms wel heel gemakkelijk, te gemakkelijk van “ben je niet A?” naar “dan ben je dus B!” gaat. Nee, niet-A zijn betekent niet automatisch dat je daarom B bent, zo zwart-wit is de wereld gelukkig niet. Gelukkig niet!
Als ik metafysica zou willen bedrijven, en
al wat is zou willen reduceren tot één enkele substantie, dan zou dat energie zijn:
vuur, zoals Heraclitus heeft voorgesteld. Maar ik wantrouw die hele poging, dat hele reduceren, dat hele: dingen-willen-terugbrengen-op-iets-anders, dus ben ik daar voorzichtig mee. Misschien, ik hou het voor mogelijk, is dat hele metafysica-gebeuren wel iets waar we mee op mogen houden, zoals Nietzsche heeft voorgesteld. Maar ook die gedachte is mij nog te metafysisch!
Maar we varen nu regelrecht op het mystieke af, dus ik gooi maar gauw het roer om.
Gauw terug naar het al-te-alledaagse!
Ik beging soms te twijfelen dat jij wel nederlands spreekt.
Ah, ironie, daar hou ik van! Bedoel je soms “Ik begi
n soms te twijfelen
of jij wel
Nederlands spreekt"?
Of doe jij dit opzettelijk om verwarring te stichten?
Nog zo'n inkoppertje! Maar deze laat ik maar even gaan, dit is te makkelijk.
Neen, een derivaat is niet een bijproduct.
En we gaan door op de woordenboektour! Lekker simpel en laag-bij-de-gronds! Je hoeft alleen maar te kunnen lezen, denken niet vereist!
Derivaat
1) Afgeleid product 2) Afgeleid woord 3) Afgeleide 4) Afgeleide stof 5) Afleiding
6) Bijproduct 7) Het afgeleide 8) Iets dat afgeleid is 9) Scheikundige term 10) Uit andere stoffen verkregen materiaal 11) Wat afgeleid is 12) Wat uit andere stoffen verkregen is
https://www.encyclo.nl/begrip/derivaat
Dat heb ik daar zeker stiekem toegevoegd of niet?
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het derivaat minder belangrijk is dan de stoffen waaruit het ontstaat.
Het is niet noodzakelijk nee, dat is waar. Maar vaak wel. De negatieve connotatie is wel degelijk nadrukkelijk aanwezig en is niet uit de lucht gegrepen.
Het oorspronkelijkere wordt in de regel als het hogere gezien. Dus als iets van iets anders is afgeleid, dan is dat latere, niet altijd
maar meestal wel, ondergeschikt aan de bron waaruit het voortkomt.
Zoals bijvoorbeeld in deze Engelse definitie van het nauw aan het zelfstandig naamwoord derivaat verwante bijvoeglijk naamwoord derivative:
derivative
2
: having parts that originate from another source : made up of or marked by derived elements
a derivative philosophy
3
: lacking originality : banal
a derivative performance
a film using a derivative plot device
https://www.merriam-webster.com/dictionary/derivative
Uitspraken als: “a derivative plot device” en “a derivative philosophy” zijn onmiskenbaar negatieve waardeoordelen. Het komt voort uit iets oorspronkelijks, en dat oorspronkelijke wordt daarin het betere, hogere genoemd. Ik heb dat niet verzonnen, dat is gewoon hoe wij de wereld aantreffen.
Zoals gezegd, het is niet de enige mogelijk interpretatie, je kunt er ook andere kanten mee op, maar de kant die ik er mee op ga is alles behalve uit de lucht gegrepen.
Als ik zeg dat een bank een meubel is om op te zitten, dan kan het argument daartegen natuurlijk niet zijn: “Nee dat is onzin, want een bank is een financiële instelling.” Maar dat is wel de indruk die hier vaak gewekt wordt. Zoals dit ook:
Peter van Velzen schreef: ↑20 jan 2023 03:18
Ik stel voor dat je het wikipedia artikel omtrent
Derivaat in de scheikunde eens doorleest. Dan zul je ontdekken dat het (meestal) helemaal geen bijproduct is, maar het bedoelde resultaat.
Alsof het woord alleen een scheikundige dimensie kent, en dat ineens de enige juiste versie van het woord is, kom op nou, stap even uit deze tunnelvisies!
Vergeet niet dat ik het als minderwaardig bestempelen van emoties dat ik hier interpreteer – inderdaad, het is een interpretatie – bovendien ook verbindt aan de vele praktische toepassingen van die opvatting zoals het toedienen van emotie-onderdrukkende chemicaliën en het oplossen van psychologische problemen door middel van een borstvergroting. Het staat niet op zichzelf!
Amerauder schreef: ↑19 jan 2023 10:36
Ik heb het helemaal nergens over materialisme als in behoefte aan bezit en dergelijke, hoe kom je er toch steeds bij? Dat verband is wel te maken uiteraard, maar daar zou jij alleen maar van in de war raken, dus laat ik het maar even achterwege.
Het woord principe betekent meer dan alleen ethische richtlijn. Het betekent ook grondbeginsel.
Meen je dat nu? Eerst materialisme als verderfelijk neerzetten en schrijven dat er geen grond is om de principes van het materialisme te verdedigen maar nu wil je dat we geloven dat die principes die IJO niet te verdedigen zijn, niet op dat verderfelijke terugslaan?
Jammer dat het steeds over dit soort details gaat. We hebben zoveel mooie dingen te bespreken en dan komt soort gekibbel erdoorheen, zonde.
Als ik de principes, grondslagen van het materialisme verderfelijk noem, dan is dat
mijn normatieve waardeoordeel over dit stelsel.
Ik ben dan degene die normatief is, niet het materialisme. Dat was jouw verwarring, dat je dacht dat ik het materialisme een normatief stelsel noemde, zoals het materialisme in de andere zin van het woord, de materialistische levenshouding, maar dat doe ik niet. Ik vel een oordeel over de metafysische idee.