Wat is uw mening over seksuele voorlichting?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Georgie
Ervaren pen

Re: Wat is uw mening over sexuele voorlichting?

Bericht door Georgie »

Maria schreef: 19 jan 2023 16:20.

Allen terug naar het topic onderwerp aub. [/modinfo]
Je hebt gelijk. Ik heb me laten meeslepen op dit doodlopende zijpad.
Welnu:
Als de middelbare school nog seksuele voorlichting moet geven zijn de ouders hopeloos tekortgeschoten.
Er zit iets hypocriets in deze houding tegenover de menselijke seksualiteit.
Het is ook frappant dat binnen de orthodox-religieuze gemeenschappen naaktheid en seksualiteit een taboe vormen en tegelijkertij…
Oh jee daar gaan we weer: off topic.

Terug naar het onderwerp: seksuele voorlichting is in de eerste plaats een taak van de ouders. Behoort van jongs af aan een integraal deel van de opvoeding te zijn met de school, zowel de basisschool als het vervolgonderwijs op de achtergrond om de hiaten op te vullen en puntjes op de i te zetten.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Niet akkoord
Sexualiteit is gelaagder

De loutere kennisoverdracht, bv soa’s, is onderwijs
Emotioneel/relationele toch eerder ouders of familie. Denk aan het 1e liefdesverdriet
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 20 jan 2023 06:56 Niet akkoord
Sexualiteit is gelaagder

De loutere kennisoverdracht, bv soa’s, is onderwijs
Emotioneel/relationele toch eerder ouders of familie. Denk aan het 1e liefdesverdriet
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.
Het zit zeker gedeeltelijk op privé terrein en daar moet een overheid (dus ook de onderwijzer) zoveel mogelijk afblijven.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Seksuele voorlichting zal in de huidige tijd ook meer moeten behelzen dan wat 'vroegâh' zoal verzwegen werd omdat zulks toen taboe was. Ik denk daarbij in het hier en nu ff speciaal aan Internet en de nieuwe media. Wellicht moeten ook ouders zich meer in deze materie gaan verdiepen zodat ze goed beslagen ten ijs komen, maar gezien veel ouders in vergelijking met hun kroost behoorlijk digibeet zijn, ligt hier mijns inziens zeker een taak voor het onderwijs!

NOS Nieuws gisteren, 23:10 schreef:
Impact online seksueel misbruik op slachtoffers groot: 'Veroordeel niet'

Vandaag werd bekend dat de 24-jarige Gianni de W. wordt verdacht van het afpersen van meer dan honderd meisjes. Het Openbaar Ministerie spreekt van "een van de grootste onderzoeken in Nederland ooit".

<<< knip >>>

Dijk stelt dat een eerste reactie van ouders of naasten vaak is: waarom heb je dat gedaan?

"Zo'n reactie richt eigenlijk alleen maar meer schade aan", zegt de adviseur van Slachtofferhulp. "Je kan beter vragen waar je hem of haar bij kan helpen en wat iemand nodig heeft."

Soekhai is niet verbaasd over de omvang van de zaak. "Het internet is zo toegankelijk, dit komt geregeld voor. Vroeger sprak een kinderlokker je aan op straat, maar nu zitten ze achter hun scherm", zegt de advocaat. "Het kan echt ieders kind overkomen."

Nieuwsuur wijdde er uitgebreid aandacht aan:

NOS Nieuwsuur gisteren, 15:10 schreef:
Meer dan honderd minderjarige meisjes online afgeperst

Het is een van de grootste onderzoeken naar online misbruik van minderjarigen ooit in Nederland: een man van 24 uit Etten-Leur wordt verdacht van het afpersen van meer dan honderd minderjarige meisjes. Hij verleidde ze tot het sturen van naaktfoto's en perste ze vervolgens af. Welk gesprek moet en kan je met kinderen voeren om 'sextortion' te voorkomen. Te gast is Anke van Dijke, directeur van Fier, het expertise- en behandelcentrum voor slachtoffers van seksueel geweld.

VIDEO
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 jan 2023 10:41 Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt.
Het zit zeker gedeeltelijk op privé terrein en daar moet een overheid (dus ook de onderwijzer) zoveel mogelijk afblijven.
sexualiteit is echt een heel breed onderwerp en dat begint heel jong
ontdekt dat 4 jarig jongetjes dat zijn piemeltje aanraken leuk is dan moet elke betrokken volwassene duidelijk maken dat dit mag maar niet op school. wel op zijn kamer bv.
tegen hem meot ge ni over anale sex beginnen, dat is dan voor ietsje later :)
MorrisUniLeiden

Bericht door MorrisUniLeiden »

Sexuele is verkeerd gespeld en moet seksuele zijn*
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

MorrisUniLeiden schreef: 25 jan 2023 20:52 Sexuele is verkeerd gespeld en moet seksuele zijn*
Seksuele klinkt net zo sexy als Sexuele [SIC]. :mrgreen:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MorrisUniLeiden schreef: 25 jan 2023 20:52 Sexuele is verkeerd gespeld en moet seksuele zijn*
Dat is niet mooi!!!
Nu moeten we van voren af aan beginnen. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Re: Wat is uw mening over seksuele voorlichting?

Bericht door Maria »

Ik heb het in de titel veranderd.

Zou je ook in een reactie aan kunnen geven wat je denkt over de meningen van degenen die reageren?
Misschien ook of je tegengestelde meningen hierover tegenkomt elders en wat dan vlg. jou de achtergronden zijn daarvan?
Ik denk dan aan bijvoorbeeld leeftijd, opvoeding thuis, verdere sociale omgeving religie, of ervaringsdeskundigheid etc. van de respondenten.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie