Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door B.S. »

Valt het niet op dat hier in feite dezelfde discussies worden gevoerd als vorig jaar?
'Het Westen is zo hypocriet'
'Wat zijn die Russen toch met iets vreselijks bezig. Zo hoort het toch niet te gaan?'
'Het potentieel van Rusland is immens. Er is geen uitzicht.'
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 27 jan 2023 13:11 Valt het niet op dat hier in feite dezelfde discussies worden gevoerd als vorig jaar?
'Het Westen is zo hypocriet'
'Wat zijn die Russen toch met iets vreselijks bezig. Zo hoort het toch niet te gaan?'
'Het potentieel van Rusland is immens. Er is geen uitzicht.'
Ja, het Westen is hypocriet. Maar dat praat horror niet goed. En dan..:
schrijf je nou in werkelijkheid, dat er maar EEN oplossing is; ze vernietigen? Dat kan, maar...
Dat lijkt me ook weer wat over the top. Er zijn zat goede Russen hoor, maar ja... die moeten hun kop houden van
die bende in het Kremlin. En dan de 'Wagner-groep' N.B.....!! Waar is me hakenkruis.... Niet in Ukraine.

De Russen moeten in ieder geval wat mij betreft naar hun eigen land terug. Misschien dat die tanks uit het Westen
daarbij helpen.
Russen hebben in autonoom Ukraine NIETS te zoeken.
De vroegere Sovjet Unie IS niet meer. (Zo ging Rusland ook om met Hongarije en Tsjechowlowakije en later met
de Russische federatie Georgië en Tsjetsjenië. Syrië was weer een ander verhaal, maar ook vreselijk.)

Ukraine zit niet meer in een 'Russische federatie.
Maar zie nou eens wat gebeurt...... 8-[ Dat kan nog wat worden met al die republiekjes nog waarlijk onder de Russische
knoet... Dat rijk vernielt zich van binnenuit op termijn, schat ik maar zo in alle eenvoud. Maar wie weet hoe fout
ik zit; onze wereld lijkt steeds voor het kwade te kiezen.
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Gerard R. schreef: 27 jan 2023 15:01 Dat rijk vernielt zich van binnenuit op termijn,
zo ging het ook met die andere grote rijken uit het verleden. de ottomanen en Oostenrijk-hongaren op kop.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

'why The Worlds Economy No Longer Needs Russia' https://youtu.be/XbF-Hkp3-YU
MSNBC. Heel Amerikaans, heel triomfantelijk. Al te voorbarig, wellicht. Wel duidelijk is dat Rusland de wereld gewoon niets pakkends te bieden heeft. Grondstoffen, niet onvervangbaar, maar verder vooral een trauma over vergane 'glorie' en geweld.
Persoonlijk ben ik niet zo naïef te denken dat economische realiteiten Poetin gauw gaan doen inbinden, maar het land staat er helemaal niet goed voor.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Niet alleen Rusland, maar ook China wordt steeds meer in de tang genomen. Bijvoorbeeld het streven om de export van hoogwaardige geavanceerde technologie richting China zoveel mogelijk te blokkeren. Dit kan Rusland en China wel steeds dichter bij elkaar brengen. De vraag is trouwens hoeveel het onthouden van hoogwaardige geavanceerde technologie aan China gaat opleveren aangezien China steeds meer in staat lijkt te komen om zelfstandig geavanceerde hoogwaardige technologie op eigen grondgebied te ontwikkelen. Hoever Rusland in het geheim is met het ontwikkelen van geavanceerde hoogwaardige technologie is deels misschien nog duister. Maar "verrassingen" vanuit Rusland op dat gebied moeten we op voorhand denk ik zeker niet uitsluiten.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

vegan-revolution schreef: 27 jan 2023 22:20 Niet alleen Rusland, maar ook China wordt steeds meer in de tang genomen. Bijvoorbeeld het streven om de export van hoogwaardige geavanceerde technologie richting China zoveel mogelijk te blokkeren. Dit kan Rusland en China wel steeds dichter bij elkaar brengen. De vraag is trouwens hoeveel het onthouden van hoogwaardige geavanceerde technologie aan China gaat opleveren aangezien China steeds meer in staat lijkt te komen om zelfstandig geavanceerde hoogwaardige technologie op eigen grondgebied te ontwikkelen. Hoever Rusland in het geheim is met het ontwikkelen van geavanceerde hoogwaardige technologie is deels misschien nog duister. Maar "verrassingen" vanuit Rusland op dat gebied moeten we op voorhand denk ik zeker niet uitsluiten.
Dat laatste geldt voor elke partij in dit klimaat van gevaarlijke grimmigheid.
Zo heb ik b.v. een bericht gezien dat de VS ook supersonische wapens heeft nu.
Daar ging Putin zo prat op. :roll:
De Chinezen zouden heel veel werk maken van anti vliegdekschip-raketten. En er zal veel meer interessants zijn...
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Uiteindelijk zijn het gewone burgers die uiteindelijk het gelag moeten betalen voor militaire avonturen van machthebbers. Niet alleen in oorlogsgebieden, maar ook daarbuiten, aangezien oorlogen ook impact hebben in landen die niet in oorlog zijn (hoewel sommige landen misschien aan te wijzen zijn als "indirect in oorlog").
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Tijdens de Koude Oorlog was er constante vrees, al dan niet bewust bevorderd, voor allerlei technologische voorsprongen in de Sovjet-Unie. In mindere mate voor verondestelde voorsprongen in de DDR. Er bleek uiteindelijk weinig van
Projecteren we nu dergelijke angsten op Rusland en China?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik kan me meer de angsten voor de hoeveelheden tanks herinneren.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Veel hysterie was Amerikaans. De schok van de lancering van Spoetnik door de SU maakte b.v. heel veel los on de VS.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

B.S. schreef: 29 jan 2023 19:54 Tijdens de Koude Oorlog was er constante vrees, al dan niet bewust bevorderd, voor allerlei technologische voorsprongen in de Sovjet-Unie. In mindere mate voor verondestelde voorsprongen in de DDR. Er bleek uiteindelijk weinig van
Projecteren we nu dergelijke angsten op Rusland en China?
Waar bespeur je die angst (afgezien van de losse flodder van vegan-revolution)? Ik denk dat die vóór het uitbreken van de oorlog wel aanwezig was: zo ongeveer iedereen dacht, net als Poetin zelf, dat het Russische leger oppermachtig was en Oekraïne in tijd van een paar dagen op de knieën zou krijgen. Maar sinds het uitliep op een debacle en het Russische leger dagelijks haar onkunde, slecht oorlogsmateriaal en nu zelfs gebrek aan materiaal laat zien, is de gedeelde mening juist dat het Russische leger geen serieuze tegenstander is voor een oorlog tegen het westen. De oorlog bewijst juist dat Rusland niets nieuws te bieden heeft maar nog enkel teert op de restjes van macht van de Sowjet-Unie, hetgeen in de moderne wereld volkomen achterhaald is. Het Russische leger schijnt meer dan 3000 tanks te hebben verloren, voor een deel zelfs in goede staat achtergelaten en door de Oekraïeners overgenomen. En hun opgetrommelde leger van honderdduizenden nieuwe recruten heeft een effect van een oprukkingskracht van een kilometer per maand onder een verlies van tienduizend man per maand.
Juist vanwege de onvoorstelbare zwakte ontstaat de angst dat Rusland uit wanhoop nucleaire wapens zou kunnen gaan gebruiken. En díe angst is niet onredelijk. Hoewel het Rusland niets zal baten doen mensen uit wanhoop nu eenmaal gemakkelijk de allerdomste dingen. De westerse taktiek is daarom een balanceren tussen "Rusland de oorlog zo langzaam mogelijk te laten verliezen", en "Oekraïne via wapenleverancies serieus de kans geven om bezette gebieden weer terug te veroveren".

China is een verhaal dat op de achtergrond speelt. Als men de geopolitici - oa. "This is Peter Zeihan from snowy Venus" - moet geloven is het gedaan met de economische globalisatie via China, en gaat het westen - vooral de VS - over op een netwerk van andere landen. China schijnt demografisch in te klappen en overgeleverd te worden aan binnenlandse problemen.
Noch Rusland noch China hebben iets met "technische voorsprongen" te maken. Integendeel, de technische, economische en militaire hegemonie van de westerse landen schijnt via de Russisch-Oekraïense oorlog juist tot op een nieuwe hoogte te komen. Toen dit topic begon was ik ontmoedigd over de zogenaamde zwakte van de westerse landen: "Het laatste moment om er nog wat aan te doen. Maar wij Europeanen staan er eenvoudig bij te kijken. Ik word er zo moedeloos van", waarop ik het commentaar kreeg: "Europa staat er altijd bij te kijken. In dit geval voelen we ons niet verbonden met Oekraïne en zal het ons een zorg zijn of ze onafhankelijk zijn of onder Russisch bestuur staan. Zolang hier de kachel maar blijft branden. Oekraïne valt niet onder de EU en ook niet onder de NAVO. Bij een Russische inval zitten we weer met popcorn op schoot naar CNN te kijken."
Beiden hadden we ongelijk! Nu, een jaar later, is de situatie volledig omgedraaid. De westerse naties laten een ongekende kracht zien. Uiteraard onder leiding van de VS. Maar Europa laat ook zien dat het menens is. Een onverwachte eenheid in het denken en op de koop toe een ongekende omschakeling naar nieuwe technologie voor energieproductie. Ik heb nu het gevoel dat de Oekraïense oorlog het startschot is voor de hegemonie van de westerse wereld en waarden voor de rest van deze eeuw.
Born OK the first time
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De 'losse flodder' (niet mijn formulering) van Vegan Revolution komt ook wel ergens vandaan. Mijn laatste zin eindigde ook met een vraagteken,
Ik heb ook sterk de indruk dat Rusland zijn reputatie letterlijk aan het verschieten is. Maar...al die honderdduizenden soldaten zijn er wel, de Russen zullen het blijven proberen, Oekraïne verliest veel in de symbolisch beladen strijd om Bachmoet en we hebben de laatste maanden weinig van Oekraïnse offensieven vernomen.

De opkomst van China - het is ook een door het 'Westen' zelfgeschapen monster geweest. Het al die decennia met een bijna masochistisch genoegen door allerlei media en instituten uitgedragen 'China wordt de supermacht van de 21ste eeuw'. Maar goed, men is wakker geworden zeker in de VS. Niet in Nederland, waar men nog gauw die chipsmachine aan China wil leveren voor het van de VS echt niet meer mag, niet in Duitsland dat China een groot deel van de haven van Hamburg geeft...
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Geen F-16's voor Oekraïne.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Een artikel uit de Kyiv Independent herfst vorig jaar. https://kyivindependent.com/national/ho ... eally-have
Voornaamste conclusie: Rusland gaat niet door zijn tanks heenraken, al zal er veel opgekalefaterd materiaal van tegen de zestig jaar oud worden ingezet.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

B.S. schreef: 31 jan 2023 14:10 Geen F-16's voor Oekraïne.
Nog niet
Zo begon de discussie met leopards ook, eerst neen tot ze nu komen.

Bij f16’s de vraag hoe je de piloten en oekraiense luchtmacht snel genoeg kunt opleiden. Dat is volgens mij een serieuze struikelblok
Plaats reactie