Ik weet dat de TM-beweging pretendert daar veel [wetenschappelijk?] onderoek naar gedaan te hebben, maar die zijn inmiddels zo door en door commercieel dat ze rijk genoeg zijn om gunstige resultaten te kunnen kopen en dus niet betrouwbaar. Kennelijk is gedegen wetenschappelijk onderzoek nogal duur dus welke onafhankelijke wetenschapper is bereid om aan zoiets zweverigs veel geld/tijd/energie te besteden?doctorwho schreef: ↑28 jan 2023 10:21Interessant meen wel dat het Corpus Callosum over het algemeen bij vrouwen beter is ontwikkeld. Maar om te weten of meditatie deze verbinding fysiek kan veranderen zou volgens mij vooraf moeten gaan met een nul-meting bij niet mediteerders en deze later te meten. Nu is het voor mij een beetje "wel correlatie maar onzekere causaliteit".
Ik heb me geruime tijd geleden proberen te verdiepen in Ken Wilber's 'integrale theorie van het bewustzijn', maar door omstandigheden destijds besloten om me met wat aardser zaken bezig te houden, al vond ik wel heerlijke [zware!] kost! Ik meen me te herinneren dat hij probeerde aan te tonen dat bewustzijn materie kan beheersen/veranderen door zijn hartslag door middel van zijn 'Vrije Wil'[?] naar één hartslag per minuut omlaag te brengen of zoiets. In hoeverre zijn onderzoeken al dan niet wetenschappeljk waren weet ik niet.
Ken Wilber in 1,5 minuut over 'The Secret of Ultimate Reality'
Het blijkt dat hij zijn 'Brain Waves' stopte!
VIDEO duur10 minuten: