Rusland en Oekraïne
Moderator: Moderators
Re: Rusland en Oekraïne
Mocht Poetin meelezen op dit forum: ik heb een tip
Zet je leger in om Turkije en Syrië er weer zsm bovenop te helpen. Zeker weten dat die soldaten meer gemotiveerd zijn, dan ze nu zijn met t slopen van een land.
Win je wellicht wereldwijd een klein beetje sympathie terug !
Zet je leger in om Turkije en Syrië er weer zsm bovenop te helpen. Zeker weten dat die soldaten meer gemotiveerd zijn, dan ze nu zijn met t slopen van een land.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
De reden waarom hulpgoederen niet of zeer langzaam bij het rampgebied in SyrIë techt komen is het regime Assad.dikkemick schreef: ↑10 feb 2023 16:50 Mocht Poetin meelezen op dit forum: ik heb een tip
Assad wordt gesteund en gepamperd door de Russen, lees Putin.
De Russen krijgen van mij reuze lang geen sympathie meer terug na hun geopolieke U-bocht helaas.
Ze zijn dodelijk voor de wereld.
Ik denk dat dat wereldwijd in veel landen zo wordt gevoeld, maar we geven toe.. lang niet overal.
Daarbij... je ziet tegenwoordig de gekste, lees wreedste e.d., dingen.
De Mens is een beetje malende...
Zo worden op dit moment Russische Wagner-groepen/-troepen in Afrika ontplooid. Dat kan ook nog heel wat worden.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Ik weet t. De superieure kroon op de schepping maakt er een grote puinhoop van!Gerard R. schreef: ↑10 feb 2023 22:17 De reden waarom hulpgoederen niet of zeer langzaam bij het rampgebied in SyrIë techt komen is het regime Assad.
Assad wordt gesteund en gepamperd door de Russen, lees Putin.
De Russen krijgen van mij reuze lang geen sympathie meer
Daarbij... je ziet tegenwoordig de gekste, lees wreedste e.d., dingen.
De Mens is een beetje malende...
Zo worden op dit moment Russische Wagner-groepen/-troepen in Afrika ontplooid. Dat kan ook nog heel wat worden.
Maar soms, bij rampen van deze omvang zie je af en toe het goede in de mens naar boven komen. Helaas niet bij allemaal. Assad is en blijft een lul en dat geldt uiteraard ook voor Poetin!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Volgens Stoltenberg van de NAVO is een grootschalig offensief begonnen. De Russen zullen heus niet tot 24 februari wachten, des te sneller (indien mogelijk) des te beter voor hun.
Ondertussen raakt Oekraïne door de munitie heen. De levertijd voor zware granaten is inmiddels 2.5 jaar. Er wordt veel meer munitie verbruikt dan dat er wordt geproduceerd. Stoltenberg roept de fabrikanten op om meerdere shifts te gaan draaien en ook 's weekends het personeel in te zetten. Aldus nu.nl.
De Russen draaien nu een oorlogeconomie, terwijl het westen op normaal tempo munitie produceert. Dat is een serieus probleem. Wij kunnen de fabrieken niet forceren, de Russen kunnen dat wel. Dit kan alleen maar leiden tot escalatie. Want serieus tegenstand bieden met minder munitie betekent dat je zwaarder materieel gaat inzetten. Of materieel (zoals vliegtuigen) die nog niet eerder is ingezet en waarvan wij nog voldoende voorraad hebben. Ook voor de Leopard tanks zal er nog munitie zijn. Maar wanneer worden die voldoende ingezet? Het grote probleem nu is artillerie en geweermunitie. En dat is zeker in het voordeel van de Russen. Het is goed mogelijk dat ze heel veel munitie hebben ingekocht van Noord-Korea of zelfs China.
We gaan zien wat er gaat gebeuren, maar ik ben bang dat zonder nieuw zwaar materieel de Oekraïeners het niet gaan redden.
Ondertussen raakt Oekraïne door de munitie heen. De levertijd voor zware granaten is inmiddels 2.5 jaar. Er wordt veel meer munitie verbruikt dan dat er wordt geproduceerd. Stoltenberg roept de fabrikanten op om meerdere shifts te gaan draaien en ook 's weekends het personeel in te zetten. Aldus nu.nl.
De Russen draaien nu een oorlogeconomie, terwijl het westen op normaal tempo munitie produceert. Dat is een serieus probleem. Wij kunnen de fabrieken niet forceren, de Russen kunnen dat wel. Dit kan alleen maar leiden tot escalatie. Want serieus tegenstand bieden met minder munitie betekent dat je zwaarder materieel gaat inzetten. Of materieel (zoals vliegtuigen) die nog niet eerder is ingezet en waarvan wij nog voldoende voorraad hebben. Ook voor de Leopard tanks zal er nog munitie zijn. Maar wanneer worden die voldoende ingezet? Het grote probleem nu is artillerie en geweermunitie. En dat is zeker in het voordeel van de Russen. Het is goed mogelijk dat ze heel veel munitie hebben ingekocht van Noord-Korea of zelfs China.
We gaan zien wat er gaat gebeuren, maar ik ben bang dat zonder nieuw zwaar materieel de Oekraïeners het niet gaan redden.
'Het Westen' zitten slapen het afgelopen half jaar?
De Navo schijnt geen partij te zijn, maar het hoofd van de organisatie roept wel op tot meer inspanningen van de Navo-leden die dit niet als Navo-leden moeten doen.
(Bewust de onbenul spelende hier.)
Oekraïne dreigt weer te gaan verliezen? Nadat veel media maanden lang de boodschap uitdragen dat Rusland 'de oorlog niet meer kan winnen' en er al gespeculeerd werd door sommigen dat Oekraïne tegen de zomer weleens de Krim kon hebben heroverd?
De meeste Oekraïnse artillerie is nog geworteld in het Sovjet-materiaal meen ik. De munitie hiervoor komt toch niet zomaar uit 'Westerse' fabrieken?
(Bewust de onbenul spelende hier.)
Oekraïne dreigt weer te gaan verliezen? Nadat veel media maanden lang de boodschap uitdragen dat Rusland 'de oorlog niet meer kan winnen' en er al gespeculeerd werd door sommigen dat Oekraïne tegen de zomer weleens de Krim kon hebben heroverd?
De meeste Oekraïnse artillerie is nog geworteld in het Sovjet-materiaal meen ik. De munitie hiervoor komt toch niet zomaar uit 'Westerse' fabrieken?
Maak uw borst maar nat: Peter Zeihan - het is nog niet eens begonnen https://youtu.be/4QRMcrvyQ_U
-
appelfflap
- Banned
BS
de nato as such is niet betrokken,het zijn individuele landen die helpen en dan vooral de Britten en de VS.
probeer qeens neutraal en afstandelijk naar de steeds wederkerende discussie rond wapens te kijken en Oekraiene die bedelt.
OEkraine krijgt nog steeds nauwelijks high-tech wapens, geen aanvalswapens, elke vraag vn hen eindigt wekenlang gediscussieer
...
probeer u eens in te beelden als de Navo echt betrokken zou zijn en die de russen echt wilenl verslaan.
zouden de tanks er dan niet al lang geweest zijn? zouden er dan neit al F16's rondvliegen? zouden ze dan neit al lang himars oo vele kracht gekregen ehbbeb ipv een gecastreerde versie?
Oekraine krijgt steun maar net geneog om niet te verliezen. OF de nato eigenlijk het einddoel weet? Rusland verslaan betekent eigenlijk?
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb ditzelfde verhaal al een half jaar geleden gelezen. Reden waarom ik het niet erg serieus neem.lanier schreef: ↑13 feb 2023 19:25 Ondertussen raakt Oekraïne door de munitie heen. De levertijd voor zware granaten is inmiddels 2.5 jaar. Er wordt veel meer munitie verbruikt dan dat er wordt geproduceerd. Stoltenberg roept de fabrikanten op om meerdere shifts te gaan draaien en ook 's weekends het personeel in te zetten. Aldus nu.nl.
De Russen draaien nu een oorlogeconomie, terwijl het westen op normaal tempo munitie produceert. Dat is een serieus probleem. Wij kunnen de fabrieken niet forceren, de Russen kunnen dat wel.
Iedereen weet dat westerse fabrikanten vanzelfsprekend zitten te popelen om meer te gaan verdienen wanneer er alle kans voor is.
En de Russische wapenproductie staat in geen vergelijking tot wat het westen produceert. Enkel Groot-Britannië geeft al meer uit aan defensie dan Rusland. De VS zelfs tien maal zoveel. Frankrijk leverde in 2021 bijna tweemaal zoveel wapens aan het buitenland dan Rusland. De VS bijna viermaal zoveel.
Van de vijftig grootste wapenproducenten in de wereld zijn 42 gevestigd in Europa en de VS. De zes grootste producenten in de wereld zijn gevestigd in Groot-Britannië en de VS. De grootste Russische wapenproducent staat op de wereldranglijst enkel op de 17e plaats.
Voor westerse producenten is het enige probleem dat ze snel moeten omschakelen op een productie van specifiek materiaal voor Oekraïne, een probleem dat ze ongetwijfeld zo snel mogelijk oplossen, ook zonder dat Stoltenberg ze daartoe aanmaant.
Er is nog steeds geen enkele kans dat Rusland zal winnen en eeuwig gepraat over escalatie begint saai te worden. Het westen kan zich niet veroorloven dat Rusland de oorlog wint. Oekraïne zal daarom dit jaar heus wel het materiaal krijgen dat ze nodig heeft.Dit kan alleen maar leiden tot escalatie. Want serieus tegenstand bieden met minder munitie betekent dat je zwaarder materieel gaat inzetten. Of materieel (zoals vliegtuigen) die nog niet eerder is ingezet en waarvan wij nog voldoende voorraad hebben. Ook voor de Leopard tanks zal er nog munitie zijn. Maar wanneer worden die voldoende ingezet? Het grote probleem nu is artillerie en geweermunitie. En dat is zeker in het voordeel van de Russen. Het is goed mogelijk dat ze heel veel munitie hebben ingekocht van Noord-Korea of zelfs China.
Hier is het resultaat van het zogenaamde Russische offensief: de laatste berichten van de Britse defense intelligence laten weten dat Rusland op dit moment per dag zo'n 850 soldaten verliest, dwz. iedere acht, negen dagen net zoveel verlies als de VS in twintig jaar oorlog in Irak en Afganistan.
appelfflap schreef: ↑14 feb 2023 08:20 Oekraine krijgt steun maar net genoeg om niet te verliezen. OF de nato eigenlijk het einddoel weet? Rusland verslaan betekent eigenlijk?
Het einddoel is voor de westerse landen absoluut niet wazig: alle door Rusland ingepikte gebieden terug naar Oekraïne en Rusland voorgoed uitgespeeld als wereldmacht.
Men begrijpt dat dit doel enkel bereikt wordt door Rusland zo langzaam mogelijk te laten verliezen, via langdurige economische en morele uitmergeling, uitputting en frustratie.
Overigens loont het de moeite om soms even voor een moment de zaak te bekijken door de ogen van de tegenpartij: "Dus wij Russen moeten duizend levens geven voor de verovering van één of twee vierkante kilometer. Hoeveel vierkante kilometer heeft Oekraïne ook al weer?"
Born OK the first time
De Russische leiding geeft sterk de indruk dat het die prijs zeker wil betalen.
Een functionaris als Stoltenberg zegt nooit iets zonder agenda.
Een functionaris als Stoltenberg zegt nooit iets zonder agenda.
Ja, er kunnen nog heel wat reservisten dood, nog heel wat materieel kapot en nog heel wat meer schade geleden
worden door Rusland, als het aan het Kremlin ligt. Maakt allemaal niet uit. Geen prijs te hoog om Ukrainers het
leven zuur te maken, bv. in en rond een gehucht als Bakhmut, waarvoor slag wordt geleverd die ronduit zinloos
en idioot is. Grappig als het niet zo in en in triest zou zijn.
Verder zou ik de Russen willen aanmoedigen om zoveel mogelijk Westwaarts te gaan. Dan zullen ze mettertijd
in de rug, op de flanken en op aanvoerlijnen worden aangevallen tot de extreem dodelijke pesterij van burgers vanzelf ophoudt. In een soort maanlandschap, dat ze zelf vervaardigd hebben. Wát een volk is dat....
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Beetje te simpel geredeneerd. Alsof munitie maken een simpel karweitje is. De howitzers en andere artillerie gebruiken 155mm granaten. Bij de levering van deze wapens zijn 800.000 granaten geleverd. Die heeft Oekraïne nagenoeg verbruikt. Amerika heeft een fabriek die momenteel 14.400 granaten per maand maakt. Dat willen ze in 3 jaar tijd opschroeven naar 36.000 stuks. Het is echt geen kwestie van wat meer mensen inzetten en draaien maar. Deze granaten bevatten TNT of Compositie B explosieven. Ze zijn 80cm lang en wegen 43kg per stuk. Buiten Amerika zijn er nog een paar fabrieken die deze granaten maken. Die kunnen nu zo'n 250.000 stuks leveren, dat is inclusief wat Zuid-Korea in voorraad heeft. Maar die stop je niet in een doosje en verstuur je met de post naar Kiev. Dat gaat maanden duren, mede vanwege het vele papierwerk en bureaucratie aan Amerikaanse kant. Dan hebben we het nu slechts over één type munitie gehad specifiek voor westerse artillerie.Ik heb ditzelfde verhaal al een half jaar geleden gelezen. Reden waarom ik het niet erg serieus neem.
Iedereen weet dat westerse fabrikanten vanzelfsprekend zitten te popelen om meer te gaan verdienen wanneer er alle kans voor is.
-
appelfflap
- Banned
mja munitie
himars heeft gps
elk kleuterspeelgjoedje van 0,99 cent heeft tegenwoordig gps
zet toch op elke halve granaat zo'n gps-ding en uw muniti wordt onmiddellijk vrij doeltreffend (op 1 meter nauwkeurig). een vrij stevige besparing denk ik dan
ik ben natuurlijk maar een leek
himars heeft gps
elk kleuterspeelgjoedje van 0,99 cent heeft tegenwoordig gps
zet toch op elke halve granaat zo'n gps-ding en uw muniti wordt onmiddellijk vrij doeltreffend (op 1 meter nauwkeurig). een vrij stevige besparing denk ik dan
ik ben natuurlijk maar een leek
En dat probleem hebben ze echt nu pas door?
Het uiten van zorgen over munitie weerhoudt het Pentagon er niet van in de lente een Oekraïns tegenoffensief verwachten https://www.bbc.com/news/live/world-europe-64634760
Dat doe je niet zomaar, zou je denken.
Dat doe je niet zomaar, zou je denken.