Verklaar je nader want mijn vurende neuronen kunnen hier geen wijs uit wordenVseslavBotkin schreef: ↑18 feb 2023 09:44 Die vooronderstelde overgang van kwantiteit naar kwaliteit is nog magischer dan Jezus die water in wijn verandert, als je er dieper over nadenkt. Een soort alchemistische transformatie.
Ons sociale brein.
Moderator: Moderators
Re: Ons sociale brein.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- VseslavBotkin
- Diehard
Ik vind het mechanisme waardoor jouw neuronen tot kwalitatieve (zie ook het woord qualia) bewustzijnstoestanden zouden leiden erg magisch klinken. Het roept bij mij meer vragen dan antwoorden op.doctorwho schreef: ↑18 feb 2023 10:02Verklaar je nader want mijn vurende neuronen kunnen hier geen wijs uit wordenVseslavBotkin schreef: ↑18 feb 2023 09:44 Die vooronderstelde overgang van kwantiteit naar kwaliteit is nog magischer dan Jezus die water in wijn verandert, als je er dieper over nadenkt. Een soort alchemistische transformatie.![]()
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)
https://fanged-nominals.blogspot.com/
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ben ík inconsistent als ik denk dat wat nooít was, ooit zou kunnen zijn?
Ik wens u alle goeds
Dat je het mechanisme erachter niet begrijpt maakt het niet magischVseslavBotkin schreef: ↑18 feb 2023 10:11Ik vind het mechanisme waardoor jouw neuronen tot kwalitatieve (zie ook het woord qualia) bewustzijnstoestanden zouden leiden erg magisch klinken. Het roept bij mij meer vragen dan antwoorden op.doctorwho schreef: ↑18 feb 2023 10:02Verklaar je nader want mijn vurende neuronen kunnen hier geen wijs uit wordenVseslavBotkin schreef: ↑18 feb 2023 09:44 Die vooronderstelde overgang van kwantiteit naar kwaliteit is nog magischer dan Jezus die water in wijn verandert, als je er dieper over nadenkt. Een soort alchemistische transformatie.![]()
https://www.ntvg.nl/artikelen/dat-had-j ... erspectief
Ik zal eens zien of ik ergens een synopsis kan vinden, waarin de essentie wordt weergegeven.
Hieronder vast een informatieve site
- Peter van Velzen
- Site Admin
Weer wordt de zaak veel te eenvoudig voorgesteld. Alsof een boek op louter een verzameling letters is. Die neuronen zijn verschillend en hebben ieder wel duizend verbindingen met andere neuronen en elke verbinding is verschillend en verandert steeds. Het is overigens wel chemisch.VseslavBotkin schreef: ↑18 feb 2023 09:44 Die vooronderstelde overgang van kwantiteit naar kwaliteit is nog magischer dan Jezus die water in wijn verandert, als je er dieper over nadenkt. Een soort alchemistische transformatie.
Ik wens u alle goeds
Zeker Peter en kalium en natrium spelen een sleutelrol. Geen alchemie maar biochemiePeter van Velzen schreef: ↑18 feb 2023 11:00 Weer wordt de zaak veel te eenvoudig voorgesteld. Alsof een boek op louter een verzameling letters is. Die neuronen zijn verschillend en hebben ieder wel duizend verbindingen met andere neuronen en elke verbinding is verschillend en verandert steeds. Het is overigens wel chemisch.
via dit linkje een mooi plaatje
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neurotran ... _diag1.svg
bron en hele artikel over neurotransmitters Wiki
https://nl.wikipedia.org/wiki/Neurotransmitters
Dat is toch geen bewijs? Dat is de gebruikelijke theorie, een hypothese! Toch?doctorwho schreef: ↑18 feb 2023 09:28Zeker: In de hersenpan wonen ongeveer 86 miljard neuronen die actie-potentialen afvuren en en uit deze kakofonie wordt middels inhiberende systemen ons denken geboren. Bij de ongelukkigen waar er onvolkomenheden of defecten bestaan/ontstaan zie je de gevolgen. Bij de verschillende vormen van dementie wordt dit in de meest schrijnende vorm duidelijk.
Sinds ik hier op Freethinker van alles lees, en dus ook over bewustzijn, is me duidelijk geworden dat er weliswaar veel [wetenschappelijk] onderzoek is gedaan naar de rol van het brein bij bewustzijn, maar dat de precieze relatie tussen bewustzijn en het lichaam een van de grootste mysteries van de moderne wetenschap blijft.
Inmiddels is tot mijn bewustzijn doorgedrongen[!] dat er ook andere theorieën zijn. Theorieën die suggereren dat er meer is dan dat alleen het brein betrokken bij de totstandkoming van bewustzijn. Zoals bijvoorbeeld:
- Non-lokaal bewustzijn: Sommige spirituele en religieuze tradities stellen dat bewustzijn niet alleen geassocieerd is met het fysieke lichaam, maar ook bestaat buiten de grenzen van tijd en ruimte. Dit wordt ook wel "non-lokaal bewustzijn" genoemd. Volgens deze theorie kan bewustzijn worden beschouwd als een universele kracht die de hele kosmos doordringt en niet beperkt is tot het brein of het lichaam.
- Panpsychisme: Dit is de theorie dat bewustzijn een fundamentele eigenschap is van het universum en dat alle materie, inclusief atomen en subatomaire deeltjes, bewustzijn bezit. In deze visie is bewustzijn niet beperkt tot levende organismen, maar is het inherent aan alle vormen van materie.
- Quantumtheorie: Sommige wetenschappers hebben gesuggereerd dat bewustzijn verband houdt met de kwantumfysica, die ons begrip van de werking van de natuur op een fundamenteel niveau heeft veranderd. Volgens deze theorie zou bewustzijn kunnen worden verklaard als een eigenschap van kwantumsystemen in de hersenen, die verantwoordelijk zijn voor het verwerken van informatie en de coördinatie van neurale activiteit.
- Multidimensionaal bewustzijn: Sommige theorieën suggereren dat er meerdere dimensies van bewustzijn bestaan, die niet alleen gerelateerd zijn aan ons fysieke lichaam of ons brein, maar ook aan hogere niveaus van bewustzijn die niet gemakkelijk te beschrijven zijn met woorden of concepten.
- Advaita en in het verlengde daarvan Non-Dualiteit.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Bedankt voor je advies.doctorwho schreef: ↑18 feb 2023 09:35Ik wil je nu toch adviseren eerst wat leeswerk te doen over het ontwikkelen van levensvormen.HierEnNu schreef: ↑18 feb 2023 08:38 Wat is de reden dat het kennelijk onmogelijk wordt geacht dat 4 miljard jaar geleden niet de zeer complexe materie zou hebben kunnen bestaan die bewustzijn had?
Enerzijds wordt beweerden anderzijds
- dat machines [in theorie! ooit in de toekomst!]
bewustzijn kunnen hebbenZulks is mijns inziens intrinsiek inconsistent, of maak ik daar een denkfout?
- wordt het onmogelijk geacht dat er vóór er biologisch leven op aarde was
bewustzijn zou hebben kunnen bestaan.
Je vergelijkt in je geopperde schijnbare inconsistentie twee verschillende grootheden Non sequitur
Je oppert dat ik zulks vergelijk, maar dat lijkt maar zo omdat je het eerste gedeelte van mijn post weglaat. Mijns inziens was het de schrijver van de post waar ik op reageerde die twee verschillende grootheden in zijn stelling verwerkte. Bovendien staat het ontwikkelen van levensvormen los van de essentie die ik aankaart, daar het juist gaat over de eventuele mogelijkheid van machines met bewustzijn.
Nou ik daar dieper over nadenk besef ik plotseling de diepere betekenis van dat verhaal.VseslavBotkin schreef: ↑18 feb 2023 09:44Die vooronderstelde overgang van kwantiteit naar kwaliteit is nog magischer dan Jezus die water in wijn verandert, als je er dieper over nadenkt. Een soort alchemistische transformatie.
Jezus veranderde dus kennelijk water in wijn en verkondigde tevens:
- "Heb uw vijanden lief!"
Mocht deze post naar aanleiding zijn van mijn vraag naar aanleiding van jouw post:Peter van Velzen schreef: ↑18 feb 2023 10:19 Ben ík inconsistent als ik denk dat wat nooít was, ooit zou kunnen zijn?
- nee Peter, in dat geval ben jij niet inconsistent!
maar daarmee impliceerde ik beslist niet dat jij inconsistent zou zijn.
Wat ik me daar afvraag is meer een vraag voor iedereen:
HierEnNu schreef: ↑18 feb 2023 08:38Wat is de reden dat het kennelijk onmogelijk wordt geacht dat 4 miljard jaar geleden niet de zeer complexe materie zou hebben kunnen bestaan die bewustzijn had?
Enerzijds wordt beweerden anderzijds
- dat machines [in theorie! ooit in de toekomst!]
bewustzijn kunnen hebbenZulks is mijns inziens intrinsiek inconsistent, of maak ik daar een denkfout?
- wordt het onmogelijk geacht dat er vóór er biologisch leven op aarde was
bewustzijn zou hebben kunnen bestaan.
Voor zover ik weet is dit de geldende opvatting binnen de wetenschap en neurologie in het bijzonder.HierEnNu schreef: ↑18 feb 2023 12:38Dat is toch geen bewijs? Dat is de gebruikelijke theorie, een hypothese! Toch?doctorwho schreef: ↑18 feb 2023 09:28Zeker: In de hersenpan wonen ongeveer 86 miljard neuronen die actie-potentialen afvuren en en uit deze kakofonie wordt middels inhiberende systemen ons denken geboren. Bij de ongelukkigen waar er onvolkomenheden of defecten bestaan/ontstaan zie je de gevolgen. Bij de verschillende vormen van dementie wordt dit in de meest schrijnende vorm duidelijk.
De andere theorieën over bewustzijn die je oppert verwijs ik naar het rijk der fabelen. Als je die toch au sérieux neemt en gelijkwaardig acht aan de opvatting dat het bewustzijn toch echt in de hersenpan huist dan kan ik er ook nog wel een paar bij verzinnen. Want het gaat hier om verzinsels om een uitweg te hebben van onze fysieke toestand en riekt naar een bewustzijnveroorzaker buiten onszelf.
Ik vrees dat deze in relatie tot de studie van bewustzijn, de meest misbegrepen en compleet bevooroordeelde is van allen. Waarbij in de veroordeling de bal volledig mis wordt geslagen vanwege een 'oudbollig' begrip van quantumtheorie.
Naar mijn inziens zou catergorie theorie eigenlijk een 'no brainer' horen te zijn voor de wiskunde studie van bewust zijn.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
EERST even TERUG naar de TopicTiitel-TEGENSTELLING
met Robert Sapolsky *) zijn inzicht:
https://www.human.nl/onbehagen/denkers/ ... olsky.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Sapolsky
En dan gelijk even een korte (7 minuten) van Sapolsky over vurende neuronen die telkens reageren op voorgaande neuronen.
Inclusief christenen hun houding tegenover andere religies en het effect van vooraf gespeelde muziek. Oei!
There is no causeless cause!
Roeland
met Robert Sapolsky *) zijn inzicht:
https://www.human.nl/onbehagen/denkers/ ... olsky.html
Neurobioloog Robert Sapolsky *) is auteur van het boek 'Behave'. Daarin beschrijft hij
hoe mensen door dezelfde biologische oorzaken zowel extreem gewelddadig als altruïstisch kunnen zijn.
*). . . Zo laat de bioloog zien hoe moeilijk het is om menselijk gedrag te verklaren aan de hand van één perspectief.
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Sapolsky
En dan gelijk even een korte (7 minuten) van Sapolsky over vurende neuronen die telkens reageren op voorgaande neuronen.
Inclusief christenen hun houding tegenover andere religies en het effect van vooraf gespeelde muziek. Oei!
There is no causeless cause!
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- VseslavBotkin
- Diehard
Ene "Joe Black" vat het in zijn comment mooi samen:
I think this view is full of contradicitons and actually wrong. It results from the philosophical position known as "metaphysical realism" (on which also most modern science is based) with its concept of causality which is perceived as part of the "objective reality" and thus leads to "naive determinism". The view ignores epistemology and philosophy of language and thought and takes the human cognitive ability and access to reality for granted (which becomes its blind spot). From Protagoras, Berkeley, Hume, Kant, Schopenhauer to modern radical constructivists, there is an opposite view that causality is only a form of perception, the way human mind structures reality. Therefore, the world of perception appears to be structured according to causality, where as the inner self of man is felt as free (free will), as it is not part of the perception but is experienced 'directly'. This eliminates the contradiction between the feeling of free will and determinism of the percieved/constructed representation of reality.
"Any proposition passing the lips of a priest is necessarily totally false, excepting only insidiouses whose message is momentarily misunderstood. It is impossible to deny him without discovering some buried fragment or reality." (Nick Land)