Peter van Velzen schreef: ↑01 mar 2023 03:02
Dat speelt inderdaad een belangrijke rol, maar ik geef ter overweging, dat zij die de “anderen” van nabij meemaken vaak toleranter zijn dan hen die nauwelijks contact hebben met die “anderen”. Allochtoon-onvriendelijke partijen krijgen soms meer stemmen in gemeenten waar weinig allochtonen zijn dan in de grote steden, waar er juist veel zijn. Dat moet op een andere manier verklaard worden. Blijkbaar hebben de (nieuws)media ook een verregaande invloed.
Ik schreef ook dat het om een eerste reactie gaat. Bijna altijd verandert dat bij nadere kennismaking. De argwaan vermindert en verdwijnt. De Ander hoeft niet persé in de eigen groep opgenomen te worden, maar zijn/haar status verandert van ‘De Ander’ in ‘één van de anderen’ en kan zelfs ‘één van ons’ worden. Er kan waardering of vriendschap en zelfs liefde ontstaan.
Dat allochtoon-onvriendelijke politieke partijen deze reactie voeden en exploiteren is niet zo verwonderlijk en dat zij daarbij in ‘allochtoon-arme dorpen meer sicces hebben valt volgens mij te verwachten. Daar is de gewenning nog niet zo ver gevorderd en kunnen de vooroordelen die door de media bewust of onbewust gevoed worden groter zijn. En vergeet ook niet de onvloed die ‘de kerk’ hierin heeft, die zeker in orthodoxe kringen veel groter is dan men daarbuiten aanneemt.
Wederom kan ik slechts accepteren dat het volgens jou zo is, en dat jij daar het zwaartepunt wil leggen.
Ik kan daar voor een groot deel in meegaan, maar misschien spelen er nog andere – even belangrijke – zaken mee, die wij niet goed onderkennen. In de VS is dat duidelijk het geval. Zo vormen “zwarte” Amerikanen ongeveer 15% van de bevolking aldaar, maar vormen ze 50% van de armen. Die armoede is óók van groot belang voor hoe zij behandeld worden. In Nederland zal dit minder navrant zijn, maar we moeten onze ogen niet sluiten voor de gevolgen van zoiets.
Volgens mij vergis je je een beetje.
Ik heb het hier over het discriminerende gedrag zelf. Niet over de oorzaken ervan, de mentale mechanismen die dit gedrag
‘triggeren’. Daar horen inderdaad ook andere zaken bij dan alleen maar de direct zichtbare fenotypische kenmerken. Maar dat is een ander punt van mijn ‘Piekerans’. Daar was ik nog niet aan toe.
Discriminatie betekent “onderscheid maken” en dat is op zich niet kwalijk.s.
Discrimineren in de oorspronkelijke betekenis van ‘onderscheid maken’ doet iedereen elke keer als iemand anders in de buurt van de ‘comfort zone’ komt. Op straat, in de winkel, in openbare gelegenheden. Overal waar mensen elkaar ontmoeten, al is het maar vluchtig.
Onwillekeurig bewaar je tot de een meer afstand dan tot de ander, benader je een bekende, ook al is het maar een kassamedewerkster die je vaker geholpen heeft, dan volkome vreemden, ook al ontmoet je haar heel toevallig op een heel andere plek dan in de winkel waar ze werkt. Dat is dat instinct waar ik het steeds over heb.
Als we echter individuën behandelen op grond van de veronderstelde eigenschappen van de groep waartoe we hen rekenen, dan doen we ze vaak groot onrecht aan. Hoe groot, hangt af van de vraag in welke context het gebeurd, maar ook van de betreffende groep, de veronderstelde eigenschappen en de vraag in hoeverre het individu die eigenschap persoonlijk heeft. Het zal moeilijk zijn om de verschillende vormen van generaliserende discriminatie buiten de discussie te houden. Al ben ik het met je eens, dat we dat waar mogelijk wel moeten proberen. Maar bijvoorbeeld inkomens- en machtsverschillen tussen de betreffende bevolkingsgroepen mogen we niet negeren, anders missen we wellicht alle institutionele vormen van discriminatie. En dat lijkt me niet zo slim.
Ik zie niet in wat voor verschil het maakt om wat voor zichtbare of veronderstelde (groeps)eigenschappen da ook je iemand discrimineert.
Of het nu om zijn/haar etniciteit of (eventueel veronderstelde) geaardheid, religie, huidskleur, gender enzovoort. Discriminatie blijft discriminatie: buitensluiten, onderschatten, vernederen, lichamelijk dan wel geestelijk kwetsen enzovoort.
We moeten overigens nooit vergeten dat discriminatie in de allereerste plaats gaat om perceptie, zowel bij degene die discrimineert als bij degene die gediscrimineerd wordt. Pas veel later komen de intenties aan de orde.