bonifacius schreef: ↑09 mar 2023 13:10
Peter van Velzen schreef: ↑09 mar 2023 01:49
Er zijn in Nederland vorig jaar 28 mensen overleden aan het gebruik van psychedelia.
Peter, ik wacht op de gefundeerde (wetenschappelijke) onderbouwing van je stelling.
Zeg Peter, vooraleer je de moeite doet, als ik het over psychedelica heb, dan bedoel ik wel de
klassieke die al in de oudheid werden gebruikt, zowel in het oude Griekenland (waarschijnlijk ook in de mysterie scholen van het oude Egyte) als in midden en zuid Amerika en dat altijd in ceremoniële setting.
Vandaar maar effe twee namen bij in gele kleur in de onderste "hallucinogene" cirkel gezet.
Ik heb het dus over mescaline, psilocybine en DMT. Eigenlijk dus maar over drie soorten. LSD tel ik al niet meer mee. Dat is als enige in de cirkel geplaatst door die Vlaamse toxicoloog die blijkbaar niet meer inspiratie had dan die éne soort.
Je moet dus geen moeite doen om drama's in de internet krant te zoeken en te tonen die zouden te maken hebben met ketamine, ibogaine (is al een party drug), PCP's en designer drugs of NPS (nieuwe psychoactieve stoffen) etc.
In de drie jaar dat ik nu ervaring mee heb met die drie soorten heb ik zowat 10 keer mee gedaan aan ceremonieën van 20 tot 40 personen elk. Ruw geteld heb ik dus een 300 personen ontmoet en die de morgen erop (ceremoniën zijn meestal 's nachts) geen zelfmoord gedrag vertoonden. Ik heb veel van die mensen ook meerdere keren ontmoet in die kringen en nooit gehoord van latere drama's met die of die deelnemer.
Mijn bevindingen komen dus overeen met die van Michael Pollan in zijn bestseller 'verruim je geest'.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!