Kambo (drug) therapie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Kambo (drug) therapie

Bericht door dikkemick »

Het zit jullie erg hoog.

Start een topic!

Hier alle medische voordelen en toekomst van kambo
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

bonifacius schreef: 13 mar 2023 17:21
dikkemick schreef: 13 mar 2023 16:17 Kun je aangeven waar ik mezelf vrijdenker genoemd heb?
Je hebt op dit forum 15.478 post sinds 2006, ruim 5.000 meer dan forumlid heeck - waarvan ik vermoed dat hij in de raad van bestuur bij stichting skepp zetelt - jouw passie is bulliën van gelovigen en alles wat naar 'kwakzalverij' ruikt pogen te ontmaskeren, maar jij noemt je zelf geen vrijdenker.

@heeck / Roeland, noem jij jezelf ook geen vrijdenker?
Bonifacius,

Ik heb geen zin, noch tijd over om te reageren op van alles dat in jouw hoofd opkomt en niet eens terzake is.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

axxyanus schreef: 12 mar 2023 20:08
bonifacius schreef: 12 mar 2023 17:50
doctorwho schreef: 12 mar 2023 17:43 Dat het je niet interesseert is merkwaardig als kambo je zo na aan het hart ligt. Ik zou naar mogelijke verklaringen zoeken bedenk goed causaliteit is niet hetzelfde als correlatie :idea:
Sowieso heb ik naar mogelijke verklaringen gezocht. Dacht je soms dat ik dom en bijgelovig ben?
Neen, gewoon kwetsbaar voor "confirmation bias" zoals alle mensen.
"confirmation bias"? Wat the f**k betekend dat nu weer?
Leve google...
What Is Confirmation Bias? | Definition & Examples

Published on September 19, 2022 by Kassiani Nikolopoulou. Revised on March 10, 2023.

Confirmation bias is the tendency to seek out and prefer information that supports our preexisting beliefs. As a result, we tend to ignore any information that contradicts those beliefs.

Confirmation bias is often unintentional but can still lead to poor decision-making in (psychology) research and in legal or real-life contexts.
:lol: :lol: :lol:
Ja, wie weet ben ik wel goed en bijgelovig. Ik heb nochtans die reputatie niet volgens mijn omgeving, eerder andersom waardoor ik wel is als een pain-in-the-ass wordt ervaren.
Maar in de ogen van stichting skepp aanhangers ben je zonder bewijs van het tegengestelde alsvast kwetsbaar voor "confirmation bias", zoals alle mensen.
axxyanus schreef: 12 mar 2023 20:08 Kan jij kambo verdedigen op een manier die je onderscheid van een kwakgebruiker?
Tuurlijk kan ik dan. Maar ik hoef niets te verdedigen. Of sta ik hier terecht in een rechtbank van stichting Skepp? 8*)
Laatst gewijzigd door bonifacius op 13 mar 2023 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 13 mar 2023 20:05 Bonifacius,

Ik heb geen zin, noch tijd over om te reageren op van alles dat in jouw hoofd opkomt en niet eens terzake is.

Roeland
Ook al geen confirmatie dat jij een vrijdenker bent. Nou, ik ga er toch maar vanuit dat je een vrijdenker bent, een link naar stichting skepp in je onderschrift zetten is voldoende bewijs voor mij.
Zo maar snel even googlend op 'stichting skepp en vrijdenkers', vind ik bewijs dat beiden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Vrijdenker 2019 feb cover - De Vrije Gedachte - https://www.devrijegedachte.nl
PDF
2 okt 2019 — De Stichting Skepsis en de Vereniging tegen. Kwakzalverij spannen zich in om de steeds weer nieuwe paranormale claims of zogenaamde successen ...
bonifacius
Diehard

HierEnNu schreef: 13 mar 2023 17:58 @dikkemick:
.....

Wat mij bijvoorbeeld opvalt is dat niemand, jij ook niet, ingaat op mijn bijdrage van wetenschappelijk onderzoeken waarop de positieve werking van Kambo gebaseerd kan worden.
Puik werk van je, ik had em gezien en haal je bijdrage naar hier...
HierEnNu schreef: 10 mar 2023 17:09
doctorwho schreef: 08 mar 2023 19:50
bonifacius schreef: 08 mar 2023 19:35
Oh jeetje, die vrijdenkers toch. Je identificeert je met rol van vrijdenker of niet.
Yep en juist daarom vraag ik je om onderbouwing. Vrijdenken is niet hetzelfde als alles voor zoete koek aannemen
Welke miraculeuze medicinale werking van Kambo bedoel je?
Er werd niets 'bovennatuurlijks' veronderstelt voor zover ik begreep, waar lees jij zulks?

De veronderstelde medicinale werking van Kambo zonder die miraculeuze bias
is best wel te onderbouwen hoor:

Kambo is afkomstig van de groene boomkikker, Phyllomedusa Bicolor.

Foto Wikipedia - Mooi gifkikkertje, toch?

Kambo wordt al eeuwenlang gebruikt door inheemse stammen van Zuid-Amerika om verschillende gezondheidsproblemen te behandelen.

Dat er meer onderzoek nodig is om de veronderstelde medicinale werking van Kambo bij mensen wetenschappelijk te bevestigen is me duidelijk, maar zulks betekent uiteraard niet dat er om die reden geen medicinale werking van Kambo zou zijn.

Ik vond het volgende op Internet:
  • Ten eerste wordt Kambo vaak gebruikt als een natuurlijk antibioticum vanwege zijn antimicrobiële eigenschappen. De huidsecretie van de kikker bevat verschillende bioactieve peptiden en proteïnen die in vitro getoond hebben dat ze de groei van bacteriën, virussen en schimmels kunnen remmen. Dit kan helpen bij de behandeling van verschillende infecties, waaronder die van de huid, urinewegen, en luchtwegen.
  • Daarnaast kan Kambo ook helpen bij de behandeling van pijn. De kikkersecretie bevat verschillende opioïde peptiden, zoals dermorphine en deltorfine, die in staat zijn om pijn te verminderen. Deze peptiden werken door te binden aan de opioïde receptoren in de hersenen en het zenuwstelsel, waardoor de pijnervaring van het lichaam wordt verminderd.
  • Bovendien is Kambo ook bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen. De bioactieve peptiden in de kikkersecretie kunnen ontstekingsreacties in het lichaam verminderen door het remmen van de afgifte van pro-inflammatoire cytokines. Dit kan helpen bij de behandeling van verschillende ontstekingsziekten, zoals artritis, colitis en astma.
  • Ten slotte wordt Kambo ook gebruikt als een natuurlijk hulpmiddel bij de behandeling van depressie en angst. De kikkersecretie bevat verschillende peptiden die de hersenen kunnen beïnvloeden, waaronder corticotropin-releasing factor (CRF), dat betrokken is bij de stressrespons van het lichaam. Door het verminderen van de CRF-niveaus kan Kambo helpen bij het verlichten van symptomen van depressie en angst.
Enkele studies die zijn uitgevoerd naar de effecten van Kambo,
studies die ik niet kon vinden op Internet:
  • Antimicrobiële eigenschappen:
    • In vitro studies hebben aangetoond dat Kambo antimicrobiële eigenschappen heeft en
      de groei van bacteriën, virussen en schimmels kan remmen
      • Bron:
        C. Montanari et al., "Antimicrobial Peptides from Phyllomedusa bicolor Secretions Promote Differentiation and Proliferation on Human HaCaT Keratinocytes,"
        in BioMed Research International, vol. 2016, 2016.
  • Pijnbestrijding:
    • Studies op dieren hebben aangetoond dat Kambo opioïde peptiden bevat die in staat zijn om pijn te verminderen door te binden aan de opioïde receptoren in de hersenen en het zenuwstelsel
      • Bron:
        A. Daly et al., "A review of the chemical composition and biological activity of Amazonian species of Phyllomedusa (Anura: Hylidae),"
        Journal of Venomous Animals and Toxins including Tropical Diseases, vol. 24, no. 1, 2018.
  • Ontstekingsremmende eigenschappen:
    • In vitro studies hebben aangetoond dat Kambo ontstekingsremmende eigenschappen heeft en de afgifte van pro-inflammatoire cytokines kan remmen
      • Bron:
        S. G. Amorim et al., "Inflammatory effects of Phyllomedusa hypochondrialis skin secretion and its fractions on rat paw oedema,"
        Journal of Venomous Animals and Toxins including Tropical Diseases, vol. 21, 2015.
  • Behandeling van depressie en angst:
    • Er is weinig onderzoek gedaan naar de effecten van Kambo op depressie en angst bij mensen. Een pilot-studie uitgevoerd op een kleine groep van 10 personen wees uit dat Kambo mogelijk een positief effect heeft op de symptomen van depressie en angst
      • Bron:
        F. K. F. S. de Oliveira et al., "Safety and Effectiveness of Kambo Treatment for Depression, Anxiety, and Stress,"
        Evidence-based Complementary and Alternative Medicine, vol. 2018, 2018.
De reactie erop, of beter gezegd niet op ingaan van verschillende forumdeelnemers, o.a. van twee die weigeren zichzelf als vrijdenker te laten benoemen, zei mij al genoeg om niet te veel energie te verspillen.
Ah! Maar ik zie nu net wel door deze post van je naar hier te halen het volgende waar ik eerder geen aandacht aan gegeven had:
doctorwho schreef: 08 mar 2023 19:50
bonifacius schreef: 08 mar 2023 19:35
doctorwho schreef: 08 mar 2023 19:22 Kom nou eerst maar eens met een concrete onderbouwing van je beweringen in casu de miraculeuze medicinale werking van kambo.
Oh jeetje, die vrijdenkers toch. Je identificeert je met rol van vrijdenker of niet.
Yep en juist daarom vraag ik je om onderbouwing. Vrijdenken is niet hetzelfde als alles voor zoete koek aannemen.
Dokterwie erkent open en bloot dat zij zich dentificeert met rol van vrijdenker. Dat vind ik nou eerlijk en moedig zie.
Chapeau dokterwie!
HierEnNu schreef: 13 mar 2023 17:58 @dikkemick:..

Ik ben dus gebaat bij serieuze info welk gebaseerd is op [liefst wetenschappelijk ondersteunde] onderbouwing voor claims die Kambo afraden op medische gronden. Of is zulks niet vereist bij FreetThinker als iemand eenmaal het gidswoordje 'Kwak' heeft geroepen, waarna vervolgens die andersdenkende door de groep het label 'Kwakzalver' krijgt opgeplakt waardoor die als het ware vogelvrij is verklaard en: schieten maar?!

Met serieuze info welk gebaseerd is op [liefst wetenschappelijk ondersteunde] onderbouwing voor claims die Kambo afraden op medische gronden bedoel ik niet een link zoals mijn grote en door mij hoog gewaardeerde vriendin DoctorWho plaatste:
doctorwho schreef: 11 mar 2023 12:16Nogmaals dan maar en nu als serieuze waarschuwing om vooral geen kambo te gebruiken

pubmed
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=kambo
Ik bedoel, een link die 8 pagina's links oplevert naar een veelvoud van onderzoeken neem ik niet serieus, want ik geloof er namelijk geen jota van dat DoctorWho die onderzoeken allemaal gelezen heeft, met name ook omdat zij naar mij toe met geen letter gereageerd heeft op de info die ik plaatste met betrekking tot de wetenschappelijke onderzoeken omtrent de medicinale werking van Kambo. Moet ik daar dan de conclusie uittrekken dat die de uitkomsten van de wetenschappelijke onderzoeken die ik plaatste juist zijn en, los van eventuele gevaren, wellicht voor mij aangewezen als mogelijkheid om mijn klachten te verlichten?
forumlid doktereswie is het dus.
Ze is dan wel zo eerlijk toe tegen dat ze een vrijdenker is, maar ik geloof er namelijk ook geen jota van dat DoctoresWho (klinkt Spaans nu) die onderzoeken allemaal gelezen heeft.
HierEnNu
Superposter

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 13 mar 2023 19:57
HierEnNu schreef: 11 mar 2023 13:53 Zou ik degene zijn die een psychiater nodig heeft?
Nee, denk ik niet.
Wat mijn BDE's die ik tegen wil en dank mocht/moest ondergaan betreft sowieso niet meer[!], maar dat komt vooral omdat ik inmiddels technieken ter beschikking heb waarmee ik meestal[!] vrij eenvoudig zulk soort ervaring kan induceren zonder gebruik making van middelen en/of risicovolle handelingen. Mede daardoor is voor mij de discussie of BDE's aanwijzigingen zouden kunnen geven over wat er ná de fysieke dood overblijft en/of voortbestaat van mijn bewustzijn zoals ik dat 'heb' als levende mens niet meer interessant. Voor mij is duidelijk dat ik weliswaar bewustzijn ervaar maar dat het hebben van bewustzijn onzin is. Of wellicht een illusie?!

Het materialistische idee over bewustzijn spreekt mij heel erg aan overigens! Ik zie het toch ook als een soort bevrijdings filosofie. Heerlijk rustig lijkt me dat, dood is dood, klaar, basta! Gevoelsmatig echter, en ik heb helaas geen Internetlink naar wetenschappelijk onderzoek welk zulks kan bevestigen dus vooralsnog blijft zulks bij fantasie en wishful thinking, maar gevoelsmatig lijkt het mij waarschijnlijker dat zowel Bewustzijn als ook Materie/Energie twee kanten zijn van één en dezelfde medaille, de non-duale medaille genaamd Leven. Gezamenlijk en onlosmakelijk ontstaan tijdens [of zelfs al vóór?] de veronderstelde Big-Bang. Ik heb het dan beslist niet over iets onstoffelijks, buiten- of bovennatuurlijks, maar wel dus over één bestaand [zoals de auto van DikkeMick bestaat :mrgreen: ] één bestaand Bewustzijn/Materie/Energie/Leven welk ons 'heeft' in plaats van wij DAT.

Één en ander zou best wel kunnen betekenen dat ik degene ben die een psychiater nodig heeft, en als ik vind dat ik niet meer naar behoren functioneer is zulks ook een serieuze optie. Helaas had jaren geleden, toen ik een psychiater heel hard nodig had, die dienstdoende psychiater destijds niet door dat ik niet degene was die in de war was, maar dat het God [waar zij in geloofde!] dat het God Zelf was die in de war was, want haar God was er kennelijk van overtuigd geraakt dat Hij mij was. Ik kreeg die arme vrouw niet aan haar briljante verstand gepeuterd dat God helemaal niet bestaat! :mrgreen:

Vandaar dat de stap naar de psychiater wat mij betreft altijd bespreekbaar is. :angel12:
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

HierEnNu schreef: 13 mar 2023 17:58 Ik bedoel, een link die 8 pagina's links oplevert naar een veelvoud van onderzoeken neem ik niet serieus, want ik geloof er namelijk geen jota van dat DoctorWho die onderzoeken allemaal gelezen heeft, met name ook omdat zij naar mij toe met geen letter gereageerd heeft op de info die ik plaatste met betrekking tot de wetenschappelijke onderzoeken omtrent de medicinale werking van Kambo.
Klopt lezing van de eerste pagina was voldoende. De informatie die jij plaatste zag ik niet op pubmed of cochrane review terug. :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 13 mar 2023 15:29 Er 'moet' toch niks, Dikkemick. Laat jezelf en anderen in hun vrijheid gewoon.
Het is een bekend verschijnsel dat onzekere (angstige) mensen (met zelf veel innerlijke moetens en niet mogens) zo reageren.
Het doet me denken aan deze video met onderschrift:
Michael Pollan has written 5 New York Times best sellers including Food Rules; In Defense of Food; and The Omnivore’s Dilemma. In this talk, he shares insights and answer questions about psychedelics based on research done for his book "How to Change Your Mind: What the New Science of Psychedelics Teaches Us About Consciousness, Dying, Addiction, Depression, and Transcendence".

Waarin een vrouw uit het publiek aan Michael Pollan zegt: "Dus jij beweert dat wij allen aan de psychedelica moeten."
Michael Pollan beweert dat nooit, maar zij hoorde het wel zo.
Hetzelfde zie je hier vooral bij forumlid dikkemick gebeuren met betrekking tot psychedelica en kambo.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 13 mar 2023 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

bonifacius schreef: 13 mar 2023 20:38 forumlid doktereswie is het dus.
Ze is dan wel zo eerlijk toe tegen dat ze een vrijdenker is, maar ik geloof er namelijk ook geen jota van dat DoctoresWho (klinkt Spaans nu) die onderzoeken allemaal gelezen heeft.
De doctor in deze incarnatie is een meneer :D
Vooralsnog blijft kambo therapie kwakzalverij en valt niet aan te bevelen.

Neem dan liever een homeopathisch druppeltje want dit kent ook een placebo-effect. Beter voor maag en kikkers.

even een beetje reclame maken dan maar.
https://www.kwakzalverij.nl
https://skepsis.nl
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierenNu

......waarschijnlijker dat zowel Bewustzijn als ook Materie/Energie twee kanten zijn van één en dezelfde medaille, de non-duale medaille genaamd Leven. Gezamenlijk en onlosmakelijk ontstaan tijdens [of zelfs al vóór?] de veronderstelde Big-Bang. Ik heb het dan beslist niet over iets onstoffelijks, buiten- of bovennatuurlijks, maar wel dus over één bestaand [zoals de auto van DikkeMick bestaat :mrgreen: ] één bestaand Bewustzijn/Materie/Energie/Leven welk ons 'heeft' in plaats van wij DAT....
Een vreemde combinatie van wensdenken en wetenschappelijke kennis. Een leuke mix, meer niet. Een beetje quantumgeneeskunde met verstrengelde stenen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
bonifacius
Diehard

doctorwho schreef: 13 mar 2023 21:17
bonifacius schreef: 13 mar 2023 20:38 forumlid doktereswie is het dus.
De doctor in deze incarnatie is een meneer :D
Oh, excuseer mijnheer. Ik oriënteerde me op het schrijven van onderstaand forumlid...
HierEnNu schreef: 13 mar 2023 17:58 ...
Met serieuze info welk gebaseerd is op [liefst wetenschappelijk ondersteunde] onderbouwing voor claims die Kambo afraden op medische gronden bedoel ik niet een link zoals mijn grote en door mij hoog gewaardeerde vriendin DoctorWho plaatste...
Zeg is, HierEnNu, hoe kom jij er dan op te schrijven: "zoals mijn grote en door mij hoog gewaardeerde vriendin DoctorWho plaatste"?
Ooit ergens in een discussie een zachter, gematigder vrouwelijk kantje ontwaart bij meneer dokterwho wat leek te duiden op een meer actieve rechterhemisfeer van de hersenen? Zie...
RECHTS (Yin)

Waarneming van beeld/vorm
begrijpen van een totaliteit,
een geheel
ervaring van ruimte
archaïsche taalvormen
muziek
reuk
patronen

gesloten wereldbeeld
analoog denken
symboliek
tijdloosheid
holistisch denken
logische kwantiteiten
intuïtie

LINKS (Yang)

Logica
taal (syntaxis, grammatica)

verbale hemisfeer:
lezen
schrijven
rekenen
getallen
‘ontcijfering’ van de buitenwereld
digitaal denken
lineair denken
tijdsafhankelijkheid
analyse
intelligentie
Vanzelfsprekend is er geen sprake van dat de éne hersenhelft beter of slechter dan de andere zou zijn. Het is het evenwicht dat belangrijk is.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: 13 mar 2023 20:05
axxyanus schreef: 12 mar 2023 20:08
bonifacius schreef: 12 mar 2023 17:50
Sowieso heb ik naar mogelijke verklaringen gezocht. Dacht je soms dat ik dom en bijgelovig ben?
Neen, gewoon kwetsbaar voor "confirmation bias" zoals alle mensen.
:lol: :lol: :lol:
Ja, wie weet ben ik wel goed en bijgelovig. Ik heb nochtans die reputatie niet volgens mijn omgeving, eerder andersom waardoor ik wel is als een pain-in-the-ass wordt ervaren.
Wij kennen jou niet. Wij weten niet met wie jij omgaat. Dat jij beweert in je omgeving niet de reputatie te hebben goed en bijgelovig te zijn, daar hebben wij niets aan.
bonifacius schreef: 13 mar 2023 20:05 Maar in de ogen van stichting skepp aanhangers ben je zonder bewijs van het tegengestelde alsvast kwetsbaar voor "confirmation bias", zoals alle mensen.
Ja hoe bevooroordeeld dat men van een onbekende persoon verwacht dat die niet noemenswaardig verschilt van andere personen.
bonifacius schreef: 13 mar 2023 20:05
axxyanus schreef: 12 mar 2023 20:08 Kan jij kambo verdedigen op een manier die je onderscheid van een kwakgebruiker?
Tuurlijk kan ik dan. Maar ik hoef niets te verdedigen. Of sta ik hier terecht in een rechtbank van stichting Skepp? 8*)
Jawel hier op dit forum verwachten we dat mensen hun beweringen ondersteunen. Jij hoeft hier niets te verdedigen in de betekenis dat niemand je verplicht om hier dan ook maar iets te beweren. Maar als je hier herhaaldelijk de kwaliteiten van Kambo vermeld, dan wordt op dit forum van je verwacht dat je dat ondersteunt. Dat zijn de regels hier.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 13 mar 2023 21:20Een vreemde combinatie van wensdenken en wetenschappelijke kennis. Een leuke mix, meer niet. Een beetje quantumgeneeskunde met verstrengelde stenen
Eensch!

Maar de werkelijkheid IS vreemd, althans, voor onze beperkte zintuigen en hersentjes dan toch.

De van die vreemde werkelijkheid afgeleide wetenschappelijke modellen zijn inderdaad veel minder vreemd en mede daardoor ook begrijpbaarder. Ik vind het ook prima als mensen als copingsmechanisme om om te kunnen gaan met alle onzekerheid en machteloosheid die de vreemde werkelijkheid met zich brengt er voor kiezen om te geloven dat de van die vreemde werkelijkheid afgeleide wetenschappelijke modellen de feitelijke werkelijkheid zijn:
  • heel verstandig ook!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
bonifacius
Diehard

HierEnNu schreef: 13 mar 2023 18:52 Wellicht veelbelovend dat Kambo, maar het lijkt toch wel aangewezen om zulks in een ziekenhuis toe te passen in plaats van in afgelegen rimboe,
Maar bijlange geen hospitaal nodig! :lol:
De indianen in het Amazone gebied passen het al honderden jaren (of sinds mensenheugenis?) toe, ook bij hun kinderen.
HierEnNu schreef: 13 mar 2023 18:52 .. of tenminste ergens waar een ambulance snel ter plekke kan zijn om eventuele patiënten snel naar een ziekenhuis te kunnen vervoeren.
Nee, nee, :lol: Ook geen ambulance in de buurt nodig!
Doet me denken de vrouw die me voor het eerst over kambo vertelde, deze dus uit een ander topic...
bonifacius schreef: 07 mar 2023 17:07
Kambo bevat geen psychedelische stoffen en ik hoorde er voor het eerst over via een vriendin in 2019 die al lang gediagnostiseerd is met angststoornissen. Ze voelde zich zo met de rug tegen de muur staan dat ze ook maar is kambo ging proberen. Ze had niets achtergrond in die dingen.
Ik ken haar sinds 2014 en zag haar angststoornissen maar toenemen in de jaren erop volgend. Heel erg voor haar. In de zomer van 2019 liet ze me via chat weten dat ze genezen was van haar angststoornis. Heel verbaasd vroeg ik haar dan via chat terug welke therapie dat ze gevolgd had. 'Geen, ik heb kambo gedaan', antwoordde ze.
Net als jij ben ik dan gaan googlen op kambo en wou haar toch wel is in het echt zien. We hebben dan afgesproken en ik zag haar stralen van geluk. Dat intrigeerde mij zeer sterk en dus moest ik alles weten van kambo.
What the fuck zit er ik kambo dat iemand met een angst-stoornis daar zo van geneest??
Zij was vanuit midden Vlaanderen speciaal naar Amsterdam gereden voor haar eerste kambo-sessie (toen wist ze nog niet dat er op 25 km van bij haar thuis een kambo-center was) en vertelde dat ze in paniek sloeg in het midden van de kambo-sessie en riep (tussen het over de emmer hangend om te braken): 'jullie hebben mij vergiftigd, bel een ambulance!' :lol:
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Het volgende is zijdelings relevant, maar wat mij opviel is het volgende: een paar pagina's terug schreef dikkemick min of meer iets over weelderig tierende "irrationele en emotionele overtuigingen", maar er is wellicht een factor die zwaar(der?) (mee-)weegt: vertrouwen in die "medische 'industriële' molen" (dat los "maalt" - of zou moeten malen - van onafhankelijk uitgevoerde, repliceerbare medische wetenschap, trouwens). In dit Kambo-specifieke pubmed-artikel is namelijk het volgende te vinden (emphasis mine):
Integr Cancer Ther. 2021; 20: 1534735421999106. schreef: Nearly 35.9% (ranging from 14.8% to 73.1%) of European oncology patients have reported use of complementary and alternative medications, [10] yet half of all patients do not discuss alternative therapies with their physicians. [11] It appears that physicians play a small role in providing complementary and alternative medicine—related information. Patients often pursue these alternative regimens independently, in the absence of their oncologists’ guidance in weighing the potential side effects or medical interactions. (...)
...met gevolgen van dien, zou je denken. Dit los je m.i. niet op door enkel en alleen "ten strijde te trekken tegen kwakzalverij".
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Gesloten