Peter van Velzen schreef: ↑12 mar 2023 23:55
Amerauder schreef: ↑12 mar 2023 15:13
Dat jullie het eens zijn over wat jullie hebben waargenomen, maakt de beschrijving van die waarneming objectiever, of zo je wilt, feitelijker. Dat is het gegeven, de beschrijving.
...
Dat veranderd echter helemaal niets aan de oorspronkelijke waarneming. Die blijft onderwijl gewoon precies wat die is. En al vind je duizend medestanders, al vind je er miljoenen: dat is op de waarneming van geen enkele invloed, die blijft persoonlijk.
Nu ga jij óók te snel! De waarneming is een gebeurtenis, die blijft helemaal niet!
...
Maar je hebt wel gelijk, dat het de impressie is (het gevolg van de waarneming) die meer of minder objectief kan worden, niet de oorspronkelijke gebeurtenis. (althans dat is onze fysicalistische veronderstelling)
Maar taal is een lastige metgezel, ze noemt de impressie meestal óók waarneming ook al is ze dat niet.
“Blijft” is inderdaad niet helemaal de juiste manier van zeggen, want het verleden is er niet meer. Waar ik op wijs is alleen maar dat de waarneming niet achteraf gewijzigd kan worden, en daarom dus ook nooit objectiever kan worden.
Wat wel gewijzigd wordt is inderdaad de impressie, of de herinnering aan de waarneming.
Maar, net zoals de waarneming, kan ook die op geen enkele wijze zelf objectiever worden. Alleen de beschrijving van die impressie kan buiten de geest bestaan en aldus ‘als object’ in het leven staan, objectief zijn. De impressie niet, al doet de taal dat soms zo lijken.
Dat is het belangrijke onderscheid wat we steeds in de gaten moeten houden: hebben we het over objectieve beschrijvingen, dan hebben we het dus niet langer over wat in de waarneming aan ons verschijnt, maar over door menselijke activiteit gecreëerde artefacten, zoals bijvoorbeeld rapporten en verslagen, doorgaans in de vorm van dode materie.
Kortom, een zee van verschil tussen ‘objectief’ en ‘waarneming’.
Rereformed schreef: ↑13 mar 2023 07:27
Amerauder schreef: ↑12 mar 2023 15:13
Rereformed schreef: ↑12 mar 2023 05:14
Ik denk dat je hier een grove fout maakt. Een vrijdenkersforum is voor rationele discussies. Maar dat sluit "innerlijke beleving" toch niet uit? Sterker nog, geen mens sluit innerlijke beleving uit. Die heeft alleen geen plaats in discussies die gaan over bestaan van God, engelen, godmensen Jezus, hemelse visioenen, heilige teksten, heilige geesten, en alles wat een vrijdenker opsomt onder de noemer "bijgeloof".
Maar engelen, visioenen, heilige geesten,
zijn nu juist innerlijke belevingen!
Hoe zou je het bestaan daarvan kunnen bespreken in een discussie waarin innerlijke belevingen geen plaats hebben...
Maar met deze opmerking maak je exact dezelfde fout die VseslavBotkin maakte, namelijk niet in te zien dat op dit forum helemaal niet "Alles wat te maken heeft met innerlijke beleving wordt afgewezen", maar vrijdenkers hier op dit forum in gesprek zijn met christenen [of reageren op bijbelschrijvers] voor wie engelen en heilige geesten bestaande wezens buiten zichzelf zijn, en visioenen van een letterlijke bestaande persoonlijke God afkomstig zijn. Dát wordt op dit forum door vrijdenkers afgewezen.
Natuurlijk zie ik in dat dat voorkomt. En wat je nu zegt daar heb ik ook niets tegenin te brengen. Maar het lijkt me te kort door de bocht om te doen alsof dat de enige vorm is waarin de innerlijke beleving hier wordt afgekeurd.
Dat is een mogelijk invulling. Maar volgens mij werd er niet bedoeld dat: "de innerlijke beleving wordt afgekeurd als bewijs voor het bestaan van fysieke wezens op de manier van fundamentalisten," maar: "de innerlijke beleving wordt afgekeurd," punt.
De opmerking is niet beperkt tot debatten met fundamentalisten en hun al dan niet geldige argumenten. Het gaat om het wantrouwen van de innerlijke beleving in een algemenere zin.
En of dat zo is, of dat hier voorkomt valt in twijfel te trekken natuurlijk, dat kun je tegen spreken, maar ik vermoed dat Vseslav wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Er lijkt wel degelijk sprake te zijn van een overwaardering van het objectieve, voor iedereen gelijke, waar we zekerheid over kunnen hebben, ten opzichte van het persoonlijke, het onduidelijke en twijfelachtige, wat gevoeld wordt ondanks dat we er geen goede verklaring voor kunnen geven. Niet alleen hier, maar zeker ook hier lijkt het eerste de voorkeur te genieten boven het laatste – en dat is lang niet altijd terecht.
Zie bijvoorbeeld het onderscheid tussen de waarneming en de beschrijving van die waarneming dat ik Peter voorleg. Met betrekking tot dit onderscheid wordt maar al te vaak en al te consequent voorrang verleent aan de beschrijving, omdat die zoveel duidelijker en eenduidiger, objectiever is – ze verschaft meer zekerheid.
Alles wat maar machine-achtig is wordt verheerlijkt, en alles wat dat niet is wordt geminacht, op deze site en daarbuiten, en soms denk ik dat, zoals een vrijdenker zich in de middeleeuwen tegen de mechanismen van de kerk te werk moest stellen, de vrijdenker van vandaag de dag een antwoord dient te formuleren op deze nieuwe vorm van nihilisme, deze ongekende neiging alles en iedereen aan het algemene te willen onderwerpen.
Rereformed schreef: ↑13 mar 2023 08:52
axxyanus schreef: ↑13 mar 2023 08:38En door de zaken van nader te bekijken en met elkaar over onze bevindingen te communiceren proberen wij onze inzichten te verfijnen.
Precies. En dat is exact wat Nietzsche direct na zijn opmerking over niet haalbare volkomen objectiviteit erachteraan schreef. Het is zogezegd al 136 jaar lang een vrijdenkersvanzelfsprekendheid.
Ik geloof je graag dat voor jou persoonlijk een en ander vanzelfsprekend is. Ik weet niet of je daarmee deze hele site of andere vormen van ‘vrijdenken’ vrij kunt pleiten.
Je zegt hier bijvoorbeeld: metafysica, daar doe ik niet aan. Maar ik krijg niet de indruk dat iedereen zo doordacht-voorzichtig te werk gaat.
Bovendien: erkennen dat “volkomen objectiviteit”, wat dat ook moge betekenen, onhaalbaar is, sluit op geen enkele manier uit dat men desondanks nog steeds veel en veel te veel nadruk legt op het streven naar objectiviteit. Het is als iemand die erkent dat roken kanker veroorzaakt maar ondertussen vrolijk doorpaft: de meest volkomen normale zaak ter wereld.
chromis schreef: ↑13 mar 2023 08:29
Dat "
alles wat te maken heeft met innerlijke beleving afwijzen"-concept komt volgens mij voort uit de gedachten-constellatie waarin 'het afwijzen' niet expliciet gebeurt: het concept zou een implicatie zijn van de onderliggende... (
onheilspellend muziekje) metafysica die aangenomen wordt. Wellicht zullen Amerauder en Vseslav hierop gaan inhaken in dit topic.
Hahaha oh nee! Toch niet een metafysica! *Laat zijn spullen vallen en rent weg*
Het innerlijke afwijzen is wat Kierkegaard noemt een “gebrek aan eindigheid.” Het is je verliezen in het fantastische, zoals bijvoorbeeld gebeurt wanneer men kennis vergaart, zonder dat deze toename van kennis beantwoord aan de mate van zelfkennis. In een gezond zelf gaat toename van kennis altijd gepaard gaan met een toename van zelfkennis.
Het innerlijke wordt afgewezen omdat het onzeker is. Men kan er niet van op aan, het wordt beschouwd als een risicofactor, als iets dat zich niet heeft bewezen. De afkeer van deze onzekerheid is uiteindelijk terug te voeren op de angst voor de dood. Zodra je accepteert dat je een eindig wezen bent, imperfect en irrationeel, dan accepteer je daarmee ook dat je spoedig dood zult zijn en vergeten. Om daar van weg te kunnen blijven kijkt verliest men zich in het fantastische, doorgaans in de vorm van ‘het objectieve’, dan wel in een onderwerpen aan dat wat van buiten komt, omdat men zich inbeeldt daar zeker over te kunnen zijn.
Nietzsche noemt dit simpelweg zwakte, en zet helder uiteen hoe het christendom als instituut teert op het doen toenemen van deze zwakte. We moeten ervoor wachten echter te denken dat nu het christendom afneemt, het verheerlijken van deze zwakte daarmee op zijn retour is. Integendeel, ze vindt in het marxisme en het liberalisme – in het wezen van de techniek – ongekende hoogten, en het christendom neemt dan ook niet af omdat men op dit punt is gaan omschakelen, maar juist omdat betere, effectievere en rationelere technieken om deze zwakte te doen toenemen constant hun intrede doen. Men noemt dit soms zelfs: vooruitgang.