VseslavBotkin schreef: ↑16 mar 2023 06:04
Haha, mooi, die toon alsof het een rechtszaak is. Spanning en sensatie!
VseslavBotkin schreef:Rereformed schreef: ↑16 mar 2023 00:29
Je deelt inderdaad je weerzin tegen dogma's, maar je vergist je indien je denkt daarover met mensen een discussie aan te gaan, want je strijdt vooralsnog tegen windmolens. Ik heb je gevraagd om voorbeelden waar je die dogma's ziet, en waar precies je het opmerkt, maar je gaat daar nooit op in. Ik heb mezelf via wat ik schrijf als voorbeeld neergezet, maar ook daar ga je niet op in. Ik zou mijzelf nooit neerzetten als "vrij van geloof".
Je bent vooralsnog enkel bezig met het etaleren van wat je noemde je "instinctieve afkeer", oftewel je eigen subjectiviteit.
Dat leg ik je uit in mijn bericht over Kant, en dat zie je terug in mijn discussie met bijvoorbeeld Peter, en Amerauder's wisseling met axxyanus. Het staat je overigens vrij om mijn bijdragen in andere topics te lezen, waar het bijna alleen maar over dit soort zaken gaat.
Ik zie niet in hoe dit een reaktie is op wat ik zeg.
VseslavBotkin schreef:Rereformed schreef:VseslavBotkin schreef:Je illustreert hier heel mooi die obsessie met "objectiviteit" die je schijnbaar zelf niet eens ziet, zo ongelooflijk diep zit hij ingebakken.
Sorry, maar opnieuw ben je niet in gesprek met mij. Ik heb absoluut geen obsessie met objectiviteit. Zoals ik ook in de startblokken al uitsprak dat ik niets met het woord "vrijdenker" heb als de strijd tegen het boekgeloof voorbij is, aangezien ik dat woord zie als behorend tot de contekst van strijd dáártegen. En ik heb je uitgelegd dat ik me tegen het christelijk geloof uitspreek
niet om objectieve redenen, maar puur vanwege mijn subjectieve smaak:
omdat ik het bijbelgeloof als naief, godslasterend en immoreel beschouw. Lees en overdenk je wel wat ik je aanschrijf?
Je haalt nu uit je toverhoed een diagnose tevoorschijn die je op mij plakt: "een obsessie met objectiviteit". De volkomen tegengestelde diagnose die ik me voor mezelf maar zou kunnen indenken! De meest lachwekkende diagnose die iemand maar over mij zou kunnen uitspreken! En als ik dan zeg dat die diagnose nergens op slaat is jouw antwoord: "Zie je wel hoe diep die bij je ingebakken is, je ziet het zelf niet eens!"
Dat is wel het hoogtepunt van
niet met iemand in gesprek zijn.
Een heel lang verhaal met een flinke dosis fantasie. Mooi!
Moet dat een antwoord zijn op wat ik je aanschrijf? Het is het tegendeel van een lang verhaal en dat je mij een etiket "een obsessie met objectiviteit" opplakte is een feit, het tegendeel van fantasie.
Ik concludeer enkel dat het er andermaal op lijkt dat je niet in gesprek bent met mij.
VseslavBotkin schreef:Laten we toch even teruggaan naar de kern van de zaak: jij beweerde dat het ontkennen van de mogelijkheid tot objectiviteit betekende dat "je boodschap gelijk[staat] aan dat het geen zin heeft om ooit over welke religie dan ook een oordeel uit te spreken, en komt het neer op dat er geen waardeoordeel over welk geloof dan ook dat er in de wereld te koop is, uitgesproken kan worden". Snap je dat ik, op basis van zo'n heftige gevolgtrekking (alsook je neiging om in universaliteit te spreken, over dingen die "alle mensen" vanzelfsprekend zouden hebben) een obsessie met objeciviteit lees?
Ten eerste is dat de kernzaak van onze discussie helemaal niet. Mijn discussie met jou heeft enkel één aanleiding, één klein stukje tekst dat je uitsprak:
Dit is dus ook direct waarom ik een instinctieve afkeer heb van veel van het "vrijdenken" wat ik hier zie. Alles wat te maken heeft met innerlijke beleving wordt afgewezen.
Ik val erover dat je dit forum aanvalt op basis van een instinctieve (=onberedeneerde) afkeer tegen wat op dit forum blijkbaar wordt opgediend als vrijdenken. Ik vraag je om duidelijkheid te verschaffen, maar je vertikt dat te doen. In plaats van dat het voor mij duidelijk wordt wordt het steeds
onduidelijker. Mij een etiket "een obsessie met objeciviteit" opplakken is voor mij een bevestiging dat je inderdaad discussieert op basis van een instinctief reageren. Je bent niet bezig met een gesprek met mij maar enkel bezig met een abstact-filosofische zaak. Zoals vrijwel al je bijdragen zich beperken tot het subforum "filosofie".
Je wilt nu dat ik je onzinnige uitspraak over mij moet begrijpen omdat volgens jou mijn conclusie te heftig was. Maar dat was mijn conclusie helemaal niet, beste VseslavBotkin. Ik liet je enkel weten wat de onherroepelijke implicatie is van je filosofische opstelling: indien alles uiteindelijk subjectief is, dan heeft het geen zin om over de waarheid van ook maar iets te discussiëren. Ben je zelf niet bereid om dit onder ogen te zien? Of wil je zeggen dat je deze filosofische opstelling niet tot in de uiterste consequentie door moet trekken? In dat geval ben ik het volkomen met je eens, en valt er niets te discussiëren tussen ons. Het feit dat men filosofisch gesproken nooit kan zeggen dat God niet bestaat belet mij niet om tegen christenen te zeggen dat hun godgeloof onredelijk is en mijn afwijzing ervan gebaseerd is op redelijkheid. Ik ben enkel geïnteresseerd in dát gesprek en niet in de filosofische voorvragen, want ik vecht helemaal niets aan wat filosofen daarover hebben gezegd.
Ik ben geïnteresseerd hierin: waarom heb jij een instinctieve afkeer van "Alles wat te maken heeft met innerlijke beleving wordt (door vrijdenkers hier) afgewezen", maar is jouw kritiek volledig afwezig wanneer een christengelovige op dit forum uitspreekt dat zijn innerlijke beleving bewijs voor zijn gelijk is?
VseslavBotkin schreef:Ik "geloof" niet in Nietzsche, ik geloof niet eens in mijn eigen naam. Doordat ik Nietzsche heb gelezen!
Uiteraard wist ik dat je zelf met die gedachte leeft. Daarom noemde ik mij aanspreken op wat Nietzsche zegt ook grappig. Hoe zou wat hij zegt voor mij een argument moeten zijn?
VseslavBotkin schreef:boven Nietzsche uitgegroeid.
Dat hoop ik te kunnen betwijfelen.
Dat mag, en daarin zou je heel goed gelijk kunnen hebben.
Je komt nogal hysterisch en geëmotioneerd over en gebruikt meerdere hyperbolen, overtreffende trappen etc. per alinea. Serieus, tel ze eens, het zijn er ongeveer twintig in je bericht! Daarnaast ben je nogal polemisch ingesteld en niet vies van een beetje ad hominem.
Ja, in al die dingen lijk ik heel erg op Nietzsche. Hopelijk eindig ik niet in de omhelzing van een paard.
VseslavBotkin schreef:Nietzsche was een genie van de zeldzame soort, en je kunt hem omschrijven met een hoop termen van uitmuntendheid. Hij was een meesterlijke schrijver, een woordtovenaar, een van de grootste profeten die ooit maar is langsgekomen, een dominee, een leraar, een ethicus, een gepassioneerde revolutionair, een filosoof, een musicus, een essayïst, de eerste psycholoog, een buitengewoon getalenteerd kunstenaar, een dichter. En hij wist zelfs dit over zichzelf te zeggen: "Wij dichters liegen teveel". En daarmee sloeg hij één van de belangrijkste kenmerken van zichzelf op de kop. Want wat je ook over hem zou kunnen zeggen, de term "wetenschapper" kan niet aan hem gegeven worden. Hij wist niets af van de wetenschappelijke methode, en indien hij er wel wat van af wist dan lapte hij dat allemaal aan zijn laars, of was er niet in geïnteresseerd, want hij is er geen seconde van zijn leven mee bezig geweest. Ik noemde hem een kind van de late romantiek. Hij is typisch 19e eeuws. In die tijd was veel of zelfs het meeste van wat voor wetenschap doorging eenvoudig zienswijzen die door een knappe kop uit eigen brein verzonnen werden, zoals Freud en Jung dat na hem deden. Dit is Nietzsche ten voeten uit: de tentoonstelling van het subjectieve.
Nietzsche had weinig respect voor de wetenschappelijke methode, nee.
Het valt me mee dat je dat zo met me eens bent.
Dat is heel fijn, want zo schieten we nog eens op.
VseslavBotkin schreef:Dat hangt ook samen met zijn inzicht dat er geen fundament voor kennis is, geen subject (van kennis) is, en dat epistemologie als "wetenschap" een moderne uitvinding is die in de allerlaatste analyse niks om het lijf heeft. Als je dat ziet als een gebrek aan verstand begrijp je zijn kritiek volgens mij niet goed genoeg.
Nee, wanneer ik alle lof aan hem geef die laat zien dat hij over uitzonderlijk veel verstand beschikte, dan is mijn kritiek uiteraard niet dat hij daar gebrek aan had.
Mijn kritiek is zijn
minachting voor wetenschap, de minachting die je hier ook in je eigen woorden uitspreekt, en waarschijnlijk van hem geleerd hebt. Wat jij doet is geen enkele aandacht schenken aan deze minachting, maar het onmiddellijk goedpraten. Het maakt je zogezegd blind voor de waarde van het objectieve. Vandaar je
instinctieve afkeer.
Ja, Nietzsche zette het subjectieve centraal. Het zou eens tijd worden!
Precies, geheel mee eens!
VseslavBotkin schreef:En hij at geen kaas van objectiviteit omdat hij inzag dat het, hoewel nuttig voor sommigen, uiteindelijk onzin en bijgeloof was. Een vrije geest brandt zich niet aan dat soort fabels...
Nee, dat is zijn
mankement. Je inzicht van subjectiviteit moet je niet tot in het extreme doortrekken. Het kan zijn dat je je daar als filosoof toe gedwongen ziet, maar dat is niet bepaald een wijze opstelling voor het leven.
Zo maakte Bertrand Russell het ook duidelijk dat indien hij op de filosofenstoel zit hij gedwongen wordt om zich agnost te noemen, maar in het dagelijks leven, wanneer hij erop aangesproken wordt door jan-en-alleman, hij zich uitspreekt als atheïst.
Evenmin is je eigen opinies geheel op onwetenschappelijke beweringen te laten baseren (zoals Nietzsche deed) een wijze opstelling.
Je beperken tot wetenschappelijke objectiviteit is
niet enkel nuttig voor sommigen en leidt
niet tot "onzin en bijgeloof". Dat is een extreme opstelling, geen zinvolle.
VseslavBotkin schreef:Je maakt het zaakje weer mooi rond trouwens.
Bedankt voor dat compliment.
VseslavBotkin schreef:weer wordt objectiviteit opgehemeld en subjectiviteit (ik vind die termen, die hele manier van denken geestverrottend en oppervlakkig maar soit) gebruikt als een half scheldwoord. Het vooruitgangsgeloof (honderdveertig jaar later)...
Nee, ik hemel objectiviteit niet op. En subjectiviteit is voor mij geen scheldwoord. Ze hebben allebei hun rechtmatige plaats in het menselijke denken en ze hebben allebei hun grenzen.
Ik stoorde me slechts aan de uitspraak die je deed over vrijdenkers.
VseslavBotkin schreef:En weer komt de invloed van Nietzsche terug. Hij was er ook dol op om de personen die hem beïnvloed hadden achteraf neer te sabelen!
Ook bedankt voor dit compliment.