Vertel me eens: hoeveel kilo liefde zit er in mij? Hoeveel centimeter is de schoonheid van de Nachtwacht? Je haalt kwaliteit en kwantiteit door elkaar, zoals je wel vaker placht te doen. Vind je dat verschil niet belangrijk, of zie je het simpelweg niet? Kwaliteit, kwalitatieve ervaring, zal voor eeuwig mysterieus, onbegrijpbaar, ver voorbij het domein van het begrip van die platte, vulgaire instrumentele rationaliteit die velen met "wetenschap" verwarren blijven. Qualia zijn transcendent. Dat is een filosofische kwestie en heeft niets te maken met "de laatste wetenschappelijke inzichten".Peter van Velzen schreef: ↑26 apr 2023 04:43Met uitzondering van fenemenolgische ervaring - wat betekent dat precies? - zijn die zaken wel degelijk te onderzoeken. Je doet weer eens zomaar een bewering, zonder de laatste wetenschappelijk inzichten over deze onderwerpen er bij te betrekken.VseslavBotkin schreef: ↑25 apr 2023 11:08De meeste zaken die er toe doen zijn niet falsifiëerbaar, omdat het grootste gedeelte van de realiteit helemaal niet onderhevig is aan onderzoeksmethoden. Liefde, schoonheid, wil, fenemenologische ervaring, het denken.axxyanus schreef: ↑25 apr 2023 10:57
Als het (niet) bestaan van iets onfalsifieerbaar is, dan lijkt het mij aannemlijk om ervan uit te gaan dat het niet bestaat. Want uiteindelijk is een werkelijkheid waarin het wel bestaat dan niet te onderscheiden van een werkelijkheid waarin het niet bestaat. Als het bestaan van iets niet te onderscheiden valt van het niet bestaan lijkt het eventuele bestaan ervan zo onbeduidend dat we zonder problemen ervan kunnen uitgaan dat het niet bestaat.
En onderzoek heeft haar grenzen. Gelukkig maar.De realiteit = werkelijkheid is slechts een theorie, die we gebruiken om onze zintuigelijke waarnemingen te interpreteren. Waarnemingen zijn - in zekere zin - allemaal vormen van onderzoek, dus wat je hier beweert lijkt mij onzinnig.
Ik heb fenemenologie opgezocht en het is pure filosofie dus het is inderdaad niet falsificeerbaar en doet er daarom niet toe.
De werkelijkheid is voor de mens fenemenologisch, d.w.z. een ervaring.