Ik kwam hier een interview tegen met Michael Molnar, waar duidelijk wordt dat hij via een oplossing te vinden voor "de ster" zo opgewonden werd dat hij niet kon slapen:Rereformed schreef: ↑13 mei 2023 18:31Wat ze afwijzen is een theorie waar de Amerikaan Michael Molnar, schrijvend voor Amerikanen die zulke boekjes kopen, geld mee kon verdienen.
"Ancient people thought this was a magical moment and the powers of the planet were at their maximum," Molnar said.
Molnar checked the dates of an eclipse of Jupiter by Earth's moon when Jupiter was in the east and the constellation of Aries the Ram was close, then referenced them against the years when scholars believe Jesus was born. Only one date popped up: April 17, 6 B.C.
When Molnar saw that he got chills.
"I didn't sleep. I knew as an astronomy historian I had the best answer for the Star of Bethlehem. I wasn't a modern physicist coming up with modern ideas. I was trying to explain this in believable ancient ideas," Molnar said..
Daaruit concludeer ik dat uit zijn op geld in ieder geval niet zijn hoofdmotief was. Ik was te cynisch. Hij werd gefascineerd door via een vergezocht spelletje Sherlock Holmes waartoe behoort dat hij toevallig een munt geproduceerd door Quirinius kocht waar een Ram op staat die achterom kijkt naar een ster, en Ptolemeus geschreven had dat Judea door het sterrenbeeld Ram geregeerd wordt, op een mogelijke uitleg te stuiten.
Of hij een gelovig christen is of ongelovige kom ik niet achter.