Ik zie dat je er inderdaad een verschil in kan zien, maar vind het nogal gekunsteld, want ik zie in de praktijk geen verschil tussen hondenrassen en mensenrassen. Ze zijn allemaal evenveel 'hond' of 'mens'. Men kan in de hondenrassen vier verschillende groepen onderscheiden, die blijkbaar ontstaan zijn via spontaan in de natuur ontwikkelde variëteiten via langdurige isolatie op verschillende plaatsen in de wereld, net zoals de globale mensengroepen variëteiten hebben opgeleverd via geografische verschillen. De honden- en mensenrassen lijken dus als twee druppels water op elkaar. En nu moet ik dat woord 'ras' voor mensen weer gebruiken omdat ik geen idee heb welk woord ik dan zou moeten gebruiken om het over die verschillen te hebben. Heb je ook een oplossing voor dat benoemingsprobleem?Georgie schreef: ↑14 mei 2023 12:52 vraag van Rereformed: [‘Ik zit bijvoorbeeld een beetje met die moderne uitspraak dat rassen niet zouden bestaan, "omdat de mens één enkele homogene diersoort is". Bestaan hondenrassen dan ook niet?’]
Hondenrassen bestaan wel, net als aardappelrassen. Maar chimpanseerassen of brandnetelrassen weer niet.
De term ‘ras’ is gereserveerd voor door mensen op specifieke uiterlijke of andere eigenschappen gefokte of geteelde huisdieren en vee en ook voor sierplanten en nutsgewassen. Vandaar honden- katten- runder- enz-rassen en aardappel-, appel- enz-rassen.
Spontaan in de natuur ontwikkelde variëteiten van een soort (door langdurige isolatie van de hoofdstam bijvoorbeeld) worden ondersoorten genoemd. Mits ver genoeg verwijderd, maar nog niet te ver. Dit is in wetenschappelijke kringen vaak een strijdpunt.. ‘Waar ligt de grens’
Bij de diersoort Homo Sapiens worden de verschillen tussen de verschillende variëteiten nog niet groot genoeg geacht om van ondersoorten te spreken. En van 'rassen' al helemaal niet. We zijn goddank nog niet zover gezonken dat we onze soortgenoten op specifieke uiterlijke of andere eigenschappen gaan doorfokken.
En ben je het eens met de uitleg die Peter van Velzen geeft? Die uitleg zou het voor mij duidelijker maken waarom de botsing tussen jou en HierEnNu plaatsvindt. Hij verwijst naar de Wikipedia en zegt:
"Racisme betekende in de 19e eeuw precies wat Georgie er onder verstaat.
Wat HierEnNu ter onder verstaat is sinds 1965 formeel rassendiscriminatie.
Hier is inderdaad sprake van een onduidelijke afkorting. Omdat Georgie het afkort tot discriminatie en HierEnNu tot Racisme, spraken ze volstrekt langs elkaar heen."
.