Omdat er een geheide methode is om te winnen en die is geblokkeerd.
Roeland
Moderator: Moderators
Omdat er een geheide methode is om te winnen en die is geblokkeerd.
Peter van Velzen schreef: ↑19 mei 2023 17:33Ik bewerkstellig het ontbreken van een verband?!? Hoe zou ik dat doen? Ben ik verantwoordelijk voor de hele wetenschap? Ik heb slechts één jaar scheikunde gestudeerd! En jij schuift alle verantwoording op mij af? Je bedoelt waarschijnlijk iets anders. Zeg dan ook iets anders!Amerauder schreef:Alsof het iets is dat je aantreft, waar jij verder niet zoveel mee te maken hebt. Nee, jij bent het, die dat bewerkstelligt, dus neem daar toch verantwoordelijkheid voor.
Peter van Velzen schreef: ↑19 mei 2023 17:33Mensen kunnen overal verbanden leggen, zelfs tussen het weer op Mars en de smaak van Chocolade, maar dat is uiteraard onzin. Iets minder vergezocht: tussen het aantal Haai-aanvallen en de verkoop van ijsjes. (Dat correleert enigszins). Het is mogelijk dat er verbanden zijn tussen zaken welke (verbanden) wij niet kunnen vinden, maar het kan best zo zijn dat zo’n verband (zelfs als we het wel kunnen vinden) er niet is!Amerauder schreef: Er is sprake van een menselijk onvermogen, namelijk het onvermogen een verband te leggen.
axxyanus schreef: ↑20 mei 2023 12:06Dat is niet waar. Het is best mogelijk om tegelijk een oorzaak te weten en om van toeval te spreken.
Stel dat iemand motorpech heeft op de dag van zijn solicitatie. Dan is het antwoord waarom hij juist motorpech heeft op de dag van zijn solicitatie: toeval. Tegelijk is het mogelijk dat we weten dat de motorpech veroorzaakt werd door marters die de electriciteitskabels van zijn wagen hadden aangewreten.
Peter van Velzen schreef: ↑22 mei 2023 01:57
Misschien is het beter om toeval te omschrijven als het resultaat dat WIJ (mensen) - zelf met behulp van Artificiële intelligentie - niet kunnen determineren. (ook al willen we nog zo graag).
We zijn weer bij af:
Opnieuw met het valse dillemma. Dat de dobbelsteen onderheving is aan de natuurwetten spreekt niet tegen dat de uitkomst van een normale worp weldegelijk toeval is.
De demon van Laplace? Is het dan nog toeval?Opnieuw dus even zaak om in de gaten te houden wat we precies bedoelen als we zeggen dat de uitkomst van de worp toevallig is: we kunnen het niet voorzien, we kunnen het niet voorspellen. We weten het niet. Een gebrek aan kennis.
Het verhaal van die Demon is al lang achterhaald.dikkemick schreef: ↑22 mei 2023 15:32 Slechte Quote....excuses.
Opnieuw met het valse dillemma. Dat de dobbelsteen onderheving is aan de natuurwetten spreekt niet tegen dat de uitkomst van een normale worp weldegelijk toeval is.De demon van Laplace? Is het dan nog toeval?Opnieuw dus even zaak om in de gaten te houden wat we precies bedoelen als we zeggen dat de uitkomst van de worp toevallig is: we kunnen het niet voorzien, we kunnen het niet voorspellen. We weten het niet. Een gebrek aan kennis.
Dat lijkt me een wijze raad.
Mag ik dus nergens op vertrouwen en moet ik alles betwijfelen? Dat lijkt me twijfelachtig. Als ik vertrouw op de verslaggeving van het IPCC, ben ik dan ineens verantwoordelijk voor het werk van duizenden specialisten? Als veel wetenschappers elkaar op een bepaald punt tegenspreken, dan doe ik er inderdaad verstandig aan om beide standpunten te betwijfelen, maar als er slechts enkelen zijn met een afwijkende mening, dan meen ik er verstandig aan te doen, vooralsnog de meerderheid te vertrouwen. Als die enkelen toch gelijk blijken te hebben (en dat ontdekken de anderen als het minderheidsstandpunt beter overeen blijkt te komen met de waarnemingen), dan dien ik uiteraard mijn voorlopig oordeel te herzien.
Het is helemaal niet eerlijk en oprecht om te veronderstellen dat er een oorzaak is, als je geen waarnemingen hebt, die een significante correlatie tonen. Dat is gewoon de boel belazeren!Amerauder schreef: En daarom is het duizendmaal duidelijker, duizendmaal eerlijker en duizendmaal oprechter, om in zo’n geval te stellen dat het vooralsnog niet gelukt is om een bevredigende oorzaak aan te wijzen. Je laat dan in het midden of het ooit zal lukken. Of het mogelijk is. Je gaat er dan niet bij voorbaat van uit, dat omdat jij het toevallig (pun intended) niet kan, dat het daarom per definitie onmogelijk is. Dat is immers extreme hoogmoed.
Men was er al lang achter dat er oorzaken aan te wijzen zijn voor mutaties. Het optreden van DNA-beschadigingen als gevolg van radio-actieve straling, heeft dat nog eens duidelijk aangetoond. Dat betekent echter niet dat zij niet “random” zijn, Random betekent niet zonder oorzaak maar zonder methode of bewuste keuze. Er is dan geen trend, in enige richting. Wat wél waar is, is dat delen van het DNA die essentieel zijn voor het functioneren van de cel, minder mutaties vertonen dan anderen. Dat is inderdaad geen toeval. Mutaties in dergelijke genen, zullen vaker fataal zijn voor de cel, dan mutaties in minder belangrijke genen. En dat leidt er vrijwel zeker toe, dat ze minder vaak worden aangetroffen in levende cellen.Amerauder schreef: En het praktische voorbeeld van dit alles, de illustratie, is dat men in de biologie het ontstaan van mutaties heel lang “random” heeft genoemd en er nu achter komt dat dit toch niet blijkt te kloppen, dat er wel degelijk oorzaken aan te wijzen zijn.
Waarom gebruik jij hier het woord “gebrek”, waar je het anderen kwalijk neemt om van een “imperfecte kopie” te spreken. De pot verwijt de ketel! Het is duidelijker en eerlijker om aan te duiden, dat wij niet over bewijsstukken beschikken, die enig verband aannemelijk maken. En dat is wat we met toeval bedoelen. Door van een gebrek aan kennis te spreken, suggereer jij dat dat gebrek verholpen kan worden. Iets dat degene die van “toeval” spreekt niet doet.Amerauder schreef:
Precies, zoals ik vanaf het begin af aan al zeg: beter, namelijk duidelijker, eerlijker, is het om in plaats van toeval te spreken van een gebrek aan kennis. We weten het niet. Dat is wat er aan de hand is. Het begrip toeval voegt niets toe.
Peter van Velzen schreef: ↑23 mei 2023 03:54Mag ik dus nergens op vertrouwen en moet ik alles betwijfelen? Dat lijkt me twijfelachtig.
Peter van Velzen schreef: ↑23 mei 2023 03:54
Als veel wetenschappers elkaar op een bepaald punt tegenspreken, dan doe ik er inderdaad verstandig aan om beide standpunten te betwijfelen, maar als er slechts enkelen zijn met een afwijkende mening, dan meen ik er verstandig aan te doen, vooralsnog de meerderheid te vertrouwen.
”Nietzsche” schreef:
De waanzin is bij individuen een zeldzaamheid,– maar bij groepen, partijen, volken en tijdperken de regel.
Peter van Velzen schreef: ↑23 mei 2023 03:54Het is helemaal niet eerlijk en oprecht om te veronderstellen dat er een oorzaak is, als je geen waarnemingen hebt, die een significante correlatie tonen.Amerauder schreef:
En daarom is het duizendmaal duidelijker, duizendmaal eerlijker en duizendmaal oprechter, om in zo’n geval te stellen dat het vooralsnog niet gelukt is om een bevredigende oorzaak aan te wijzen. Je laat dan in het midden of het ooit zal lukken. Of het mogelijk is. Je gaat er dan niet bij voorbaat van uit, dat omdat jij het toevallig (pun intended) niet kan, dat het daarom per definitie onmogelijk is. Dat is immers extreme hoogmoed.
Zonder het onverwachte te verwachten zal men het ook niet ontdekken, blijft het onnaspeurbaar en ontoegankelijk.
heeck schreef: ↑10 mei 2023 08:51
Amerauder,
Ook voor jou Oudemans aanbevolen, want die neemt wat minder omwegen:
https://www.uitgeverijtenhave.nl/boek/moeder-natuur/
Oudemans schreef:
Een zeggend detail: in Darwins hoofdwerken On the Origin of Species en The Descent of Man komt de zon als energieleverancier niet voor. Darwinisme is blind voor energie.
Oudemans schreef:
Er is geen ontkomen aan de aanzuigende werking van de beheersmogelijkheden van de wetenschap. Maar uiteindelijk is niet de objectieve werkelijkheid primair, maar, zoals Leibniz het heeft laten zien, het over en weer tussen mij en een plant.
...
Machines zijn er voor mensen, althans, zo lijkt dat. Zijn bomen dat ook? Of hebben die hun eigen, van mensen onafhankelijke bestaan? Heeft dat geen invloed op de aard van hun machinaliteit, die misschien wel een heel andere is dan die van mensenmachines?
Dat is het punt dat Heidegger naar voren heeft gebracht. Je kunt een boom wel begrijpen als machine, maar daarmee heb je nog geen zicht op de verhouding tussen het plantaardige en het menselijke.
(p. 87)
Heidegger schreef:
Hier ist Wissen en Fragen an Grenzen gekommen, die zeigen, dass eigenlich ein urspünglicher Bezug zu den Dingen fehlt, dass ein solcher nur vorgetäuscht wird durch den Fortgang von Entdeckungen und Technischen Erforgen. Wir spüren, dass, was die Zoologie und Botanik über Tier un Pflanze erforschen und wie sie es erforschen, richtig sein mag. Aber sind es noch Tiere und Pflanzen? Sind es nicht zuvor zurechtgemachte Maschinen, von denen man hinterher allenfalls noh zugesteht, sie seien “schlauer als wir”?
Oudemans schreef:
De aard van dit tegemoet treden is semantisch, ligt niet in de feiten en de wetmatigheden aan de objectzijde, maar in het over en weer, waarbinnen de feiten en wetmatigheden zich afspelen.
Oudemans schreef:
Uiteindelijk ben ik dan ook geen machine en geen robot. Die dienen ergens voor. Ik niet.
(p. 111)
Oudemans als autoriteit acceperen? Nou nee.“Amerauder” schreef: En, aangezien je zijn autoriteit accepteert, misschien ook wel leuk om eens even te kijken naar de nuances die hij stelt aan het darwinistische, nihilistische, mechanistische, reductionistische denken dat hier natuurlijk wel vaker ter sprake staat, waarin de mens als alleen maar de zoveelste machine verschijnt, een manier van denken waar het werk van Richard Dawkins een goed voorbeeld van is.
Dat woord bevindt zich in de evolutionaire blinde vlek, tenzij de hieromheen lezende stiekem een octopus is en achtarmig typen hier niet geheel uit te sluiten is
Over die energie ahw ophouden las ik ooit ook al in het boekje van Prof. Bok “Het ontstaan van het leven”, maar die blijft desondanks kennelijk nog erg zoekende naar een of ander principe tot zelfbehoud dat hij lijkt te missen.“hun bestaan is afhankelijk van een onophoudelijke stroom energie, die wordt vastgehouden, verwerkt en als afval wordt uitgestoten. Zij kunnen niet van hun omgeving geisoleerd worden _ dan sterven ze af. Ze kunnen met name niet geisoleerd worden van de energiestromen waarbinnen ze knooppunten zijn.
Ook ik ben een wezen dat energie onttrekt aan voedingsmiddelen, water en de lucht. Ik ben omgeven door membranen waardoor de energie die ik opneem niet meteen voor mij verloren gaat, maar verwerkt kan worden. Via een keur van lichaamsopeningen verlaten de afvalstoffen mijn lichaam.
Dat is wat ik ben, geen subject, geen lichaamloze geest, geen verhouding van lichaam en geest, geen rationelekenner of emotionele gevoelsmens, maar een energieverwerker, een disipatieve structuur -
Anders gezegd: vreetmachine en schijthuis.