Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 26 mei 2023 13:25Nou niet gaan schelden
Nee, laten we dat niet doen. Deed ik dat dan?
B.S. schreef:en u schakelt zelf ook heen weer tussen 'De reden waarom ik het een coup noem' en 'Rusland en Oekraïne.'

Dat gebeurt in het algemeen vaker want veel onderwerpen staan nauw met elkaar in verband.
Ik kan het niet terugdraaien, maar ik had in dit topic binnen 'Actualiteit' nooit over die afzetting moeten beginnen en zelfs niet over 'wat dan ook' wat voorafging aan de invasie door Rusland. Maxima zou vergoeilijkend zeggen: "Hij was een beetje dom!" :mrgreen:

Het enige excuus wat ik wil aanvoeren is dat ik hier nog een groentje was en mij er oprecht over verbaasde dat Rusland van ALLes de schuld kreeg, maar zulks had ik op een andere manier aan moeten kaarten, wellicht meteen in een ander topic. Door schade en schande werd ik een klein beetje wijzer, een klein beetje minder dom!

B.S. schreef:Poetin als CIA agent?
Complottheorie!
Van Bin Laden en Saddam Hoessein werd zulks ook beweerd,
ik heb echter nooit bewijzen gezien!
Ik heb zelf ook niet de overtuiging dat Putin een CIA-agent is geweest.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

HierEnNu:
Peter Van Velzen kwam eerst met:
'Ik kwam vannacht op een absurde theorie, die deze oorlog logisch zou verklaren als ze waar was. Wat als Poetin een infiltrant, betaald door de westerse wapenindustrie was? Er op uit op de omzet van die industrie te verhogen? Wat had hij dan beter kunnen doen, dat wat hij gedaan heeft?'

Reactie HierEnNu:
'Ik vind de complottheorie dat Putin op de paylist van de CIA [en/of wapenindustrie] staat of heeft gestaan helemaal niet zo absurd, in tegendeel! Als Putin eerdaags plotsklaps volledig en voor altijd uit beeld verdwijnt
zal mij dan ook helemaal niets verbazen!'

?

Kijk, het gaat er mij niet om dat het 'westen' altijd 'gelijk' heeft. Maar het lijkt mij dat er geen gronden bestaan voor wat Rusland nu allemaal uithaalt. Ook niet de gebeurtenissen in Oekraïne 2013-14.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

B.S. schreef: 26 mei 2023 17:08 ...

Kijk, het gaat er mij niet om dat het 'westen' altijd 'gelijk' heeft. Maar het lijkt mij dat er geen gronden bestaan voor wat Rusland nu allemaal uithaalt. Ook niet de gebeurtenissen in Oekraïne 2013-14.
De enige grond is de historische illusie die Poetin heeft, waarvoor onderstaande ook weer een bewijs is.
Poetin slaat plank mis met kaart die zijn historische gelijk zou moeten bewijzen: ‘Pure domheid

En dat natuurlijk gecombineerd met een volslagen van de werkelijkheid losstaand beeld van de status van Rusland en haar krijgsmacht.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Je probeert nog een beetje diplomatiek te blijven hè?

(Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: 'Poetin is een enorme klootzak!!!!')
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mullog schreef: 26 mei 2023 17:26 De enige grond is de historische illusie die Poetin heeft, waarvoor onderstaande ook weer een bewijs is.
Poetin slaat plank mis met kaart die zijn historische gelijk zou moeten bewijzen: ‘Pure domheid
Sorry hoor, maar dit news-item is ver beneden de maat. Natuurlijk staat Oekraïne op iedere kaart, net zoals België op iedere kaart van Gallië vermeld staat.
belachelijk nieuws schreef:Professor Hans van Koningsbrugge, hoogleraar Geschiedenis en Politiek van Rusland aan de Rijksuniversiteit Groningen, bekeek het fragment dan ook met verbazing. ,,Het feit dat er nadrukkelijk ‘land van de Kozakken’ staat boven gebieden die Poetin zich toe-eigent, werd volledig genegeerd. Dit maakte de hele vertoning belachelijk en getuigde van een pijnlijk gebrek aan historisch besef”, aldus de hoogleraar.
Wanneer een Nederlander boven een kaart van Nederland staat zegt de professor blijkbaar ook: "Het feit dat er al sinds de Romeinse tijd nadrukkelijk ‘Friesland’ staat boven gebieden die Nederlanders zich toe-eigenen, wordt in Nederland volledig genegeerd. Dit maakt de hele vertoning belachelijk en getuigt van een pijnlijk gebrek aan historisch besef".

De zaak waar het werkelijk om gaat is niet de geschiedenis van eeuwen her, maar het feit dat Oekraïne 32 jaar geleden stemde voor onafhankelijkheid en Rusland deze onafhankelijkheid erkend heeft.
Poetin heeft bijgevolg geen enkele geldige reden om in een aanvalsoorlog gewikkeld te zijn en Oekraïne als soeverein land van de kaart te vegen.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Mullog schreef: 26 mei 2023 17:26
B.S. schreef: 26 mei 2023 17:08 ...

De enige grond is de historische illusie die Poetin heeft, waarvoor onderstaande ook weer een bewijs is.

En dat natuurlijk gecombineerd met een volslagen van de werkelijkheid losstaand beeld van de status van Rusland en haar krijgsmacht.
Het willen rechtvaardigen van een oorlog in eigen land zegt helemaal niets over de werkelijke intensies. Poetin heeft steun nodig in eigen land en begint daarom over historische gebeurtenissen. Daardoor krijgt hij nationalisten en de kerk achter zich. Is dat werkelijk wat hij wil? Welnee. Zijn grote probleem is het enorme verlies aan inkomsten vanwege de transitie naar groene energie. De export van Rusland bestaat voor 70% uit gas, olie en steenkool. En Europa was een hele goede klant. Poetin heeft zich echter enorm verkeken op de eensgezindheid van de Europeanen. Hij had verwacht dat we hem zouden smeken om levering van gas en olie. En dat is niet gebeurd. Sterker nog, de transitie naar groene energie is in een stroomversnelling geraakt. Natuurlijk kan Rusland exporteren naar grote landen als China en India. Maar die betalen maar een fractie van de prijs. Poetin had zijn invloed in Europa willen uitbreiden, had niet verwacht zoveel tegenstand te krijgen in Oekraïene, heeft zijn eigen leger zwaar overschat, en zit nu tot zijn nek in de problemen. Het kan verkeren.

Er zijn waarschijnlijk nog wel mensen te vinden die denken dat er ergens in Irak toch massavernietigingswapens liggen. Want ene mijnheer Bush heeft ons dat verteld. Geloven we ook alles wat Trump, Prigoshin en Xi zeggen? Dat denk ik niet. Wel zie ik mensen beamen en knikken wanneer een wereldleider iets zegt wat in hun straatje past. Mensen zouden minder naïef moeten zijn.
Laatst gewijzigd door lanier op 26 mei 2023 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 26 mei 2023 19:23
Mullog schreef: 26 mei 2023 17:26 De enige grond is de historische illusie die Poetin heeft, waarvoor onderstaande ook weer een bewijs is.
Sorry hoor, maar dit news-item is ver beneden de maat. Natuurlijk staat Oekraïne op iedere kaart, net zoals België op iedere kaart van Gallië vermeld staat.
Volgens mij zegt het nieuwsitem niet veel meer dan dat Poetin wil aantonen dat Oekraïne als land nooit bestaan heeft met een kaart waar het land nota bene opstaat. Wat is daar mis mee?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lanier schreef: 26 mei 2023 19:25 Het willen rechtvaardigen van een oorlog in eigen land zegt helemaal niets over de werkelijke intensies.
Poetin heeft al vaker gezegd dat de val vd ussr de grootste tragedie uit zijn leven is.

nu goed,
binnen 50j zullen historici wle een link kunnen leggen tussen corona, de daardoor compleet geïsoleerde poetin op leeftijd, zijn waanzin om de ussr te herstellen, de buitenlandse politiek van Rusland dat al eeuwenlang puur imperialisme is om daar dan ergens een conclusie ui tet trekken dat de aanval in oekraine eigenlijk onvermijdelijk was vanuit Poetin's logica.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het Khanaat van de Krim staat ook op de kaart.
De Krim, die historische Russische grond...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mullog schreef: 26 mei 2023 19:43 Volgens mij zegt het nieuwsitem niet veel meer dan dat Poetin wil aantonen dat Oekraïne als land nooit bestaan heeft met een kaart waar het land nota bene opstaat. Wat is daar mis mee?
Het bestond alle eeuwen door net zoals het land van de Friezen bestond. Dus niet als aanduiding van een natie, maar als plaats waar oa. een volk, de kozakken, woonden, nauw verwant aan de Russen.

Poetin duidt erop dat Rusland, Belarus en Oekraïne al 1000 jaar geleden tot dezelfde natie behoorden, het Kievse Rijk, ook wel Land van de Roes.
Als natie ontstond Oekraïne pas op het eind van de eerste wereldoorlog als uitkomst van chaotische toestanden met vele elkaar bestrijdende groeperingen, en maar voor zeer korte tijd.

Het ironische is dat zelfs al zou Poetin helemaal gelijk hebben met zijn zienswijze, de oorlog die hij begon tegen Oekraïne juist voor altijd de broederschap tussen Rusland en Oekraïne heeft opgeheven. Zo'n oorlog gaat bijzonder diep en creëert bij het aangevallen volk zowel een diepgaande haat die vele generaties lang onderhouden wordt als ook de Oekraïense identiteit, het gevoel van saamhorigheid. Zo begon de Finse onafhankelijkheid met een burgeroorlog, maar is de Finse winteroorlog het cement geweest dat alle Finnen eensgezind maakte en (zo voelt het generaties lang aan) tot in eeuwigheid Rusland als de enige en nooit te vertrouwen vijand maakte. De huidige oorlog werkt de volgende honderd jaar door in de psyche van iedere Oekraïener: Wat is een Oekraïener? Iemand die een gruwelijke hekel heeft aan Russen.

Deze oorlog heeft zelfs tot gevolg dat de Baltische staten, waar een groot deel van de bevolking nog Russisch spreekt, gederussificeerd worden: https://www.youtube.com/watch?v=5g4yFNbKtNg Alweer exact het tegenovergestelde van wat Poetin op het oog had.

Later zal Poetin beschreven worden als de persoon die hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is geweest voor de ondergang van Rusland als grootmacht.
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 26 mei 2023 17:08:scissors:
?

Helder waar het jou om gaat, maar wat wil je van mij?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

OMG! Waait de wind uit het oosten? MayDay?
AD 27 mei 2023 Laatste update: 08:46 schreef:
Rusland wil kernongeval ‘veinzen in Zaporizja’

:scissors:

06:15
Volgens Oekraïense inlichtingen bereiden de Russische bezetters van de kerncentrale van Zaporizja een 'grootschalige provocatie' voor. Ze zouden een ongeluk in de kerncentrale willen simuleren. Dat meldde de Oekraïense regering vrijdag op haar website. Zaterdagochtend tegen vijf uur Nederlandse tijd is die voorspelling echter nog niet uitgekomen.

In de loop van de komende uren zal er een rechtstreekse aanval op het grondgebied van de kerncentrale van Zaporizja worden uitgevoerd en zal er een melding gemaakt worden van een radioactief lek, zo heeft de Oekraïense militaire inlichtingendienst vernomen. De Russen zullen daarvan de schuld in de schoenen van Oekraïne schuiven.

De Oekraïense regering gaat uit van een verfijnd plan van de Russen. Om hun acties te verdoezelen, zouden de Russen de geplande rotatie van de permanente waarnemingsmissie van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) hebben verstoord, klinkt het verder.

Rusland hoopt zo dat de internationale gemeenschap omwille van het 'lek' een diepgaand onderzoek zal willen instellen en aandringen op een staakt-het-vuren. De Russische vijand zal dan van de pauze gebruik maken om zich te hergroeperen en het Oekraïense tegenoffensief te stoppen. Althans, beweert Oekraïne.

ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Als aangekondigd, trekt het huurlingenleger Wagner zich terug, op Biber & Dolik na.
Zionist
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Rereformed schreef: 27 mei 2023 05:00
Mullog schreef: 26 mei 2023 19:43 Volgens mij zegt het nieuwsitem niet veel meer dan dat Poetin wil aantonen dat Oekraïne als land nooit bestaan heeft met een kaart waar het land nota bene opstaat. Wat is daar mis mee?
Het bestond alle eeuwen door net zoals het land van de Friezen bestond. Dus niet als aanduiding van een natie, maar als plaats waar oa. een volk, de kozakken, woonden, nauw verwant aan de Russen.
...
Later zal Poetin beschreven worden als de persoon die hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is geweest voor de ondergang van Rusland als grootmacht.
Ongetwijfeld heb je helemaal gelijk maar het enige wat het artikel beweert is dat Poetin op grond van zijn eigen beeld van de geschiedenis een niet al te beste kaart zo interpreteert dat het een argument wordt voor zijn visie. In die zin is er niks mis met het artikel want volgens mij is dat precies wat Poetin hier doet en jij volgens mij bevestigd.

Wat precies de juiste interpretatie is laat ik verder aan historici over.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Rereformed schreef: 26 mei 2023 06:14Geen idee wie een obsessie heeft ten aanzien van het woordje coup, maar ik leer ervan dat een coup af en toe dus een zeer wenselijke zaak is. Wanneer de coup in Rusland ooit uitgevoerd wordt is het te hopen dat men in Belarus begrijpt dat het moment voor hún coup ook meteen gekomen is. :D
Een coup is af en toe dus een zeer wenselijke zaak, daar ben ik het volledig mee eens, ook toen iets soortgelijks plaatsvond op dat moment destijds in 2014. al mag zulks hier kennelijk geen coup heten. Hoe mooi zou ik het vinden als Putin af zou treden na een grondwettelijke impeachment en in Rusland een 'fluwele', vreedzame en geweldloze revolutie zou volgen, terwijl ik terdege besef dat zulks niet reëel is. Helaas!
BNR Internationaal 26 mei 09:51 schreef:
Wagner-baas Prigozjin lijkt te waarschuwen voor staatsgreep

Volgens Bosman begint de kritiek van Prigozjin en zijn Wagner Group langzaam door te dringen tot de Russische bevolking, wat de woorden van Prigozjin des te gevaarlijker maakt. 'Het lijkt bijna een verkapt dreigement voor een staatsgreep', denkt hij.

Plaats reactie