Tja

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Tja

Bericht door RobbertVeen »

Tja...

Sommige van jullie zullen zich mij nog wel kunnen herinneren. Ik ben een tijdlang op dit forum actief geweest en heb daar mijn best gedaan om het christendom te verdedigen. Dat viel lang niet altijd mee, omdat ik de reacties op wat ik schrijf van behoorlijk persoonlijke aard vond. Zoals ik het heb ervaren waren er veel "ad hominems", en pogingen om mijn overtuigingen psychologisch te verklaren. Dat vond – en vind – ik geen goede manier van discussiëren. Maar zo zat dit forum nu eenmaal in elkaar.

Hoewel dit "maar" een internetforum is, voel ik mij toch voldoende tegenover jullie allen verplicht, om uit te spreken wat waar is en verdient om gemeld te worden.

De laatste vijf jaren heb ik intensief nagedacht over de waarde van het Nieuwe Testament, de historische claims die het maakt, en de status van een geloof dat vanaf de Reformatie op die oude teksten gebaseerd wil zijn. Ik kon dat doen omdat ik eindelijk de tijd daarvoor had. Maar ook omdat ik de behoefte had om mijn geloof zo kritisch mogelijk te beschouwen, en daardoor – dat dacht ik tenminste – de fundamenten ervan nog steviger te maken. Maar er is iets anders gebeurd.

Uit respect voor jullie als gesprekspartners van toen, wil ik daarom hier melden, dat ik onlangs in het openbaar afstand heb genomen van het christelijk geloof. Ik heb de kerk verlaten hoewel ik met mensen die mij dierbaar zijn nog steeds contact houd. Het is een enorme en in sommige opzichten schokkende overgang naar een andere overtuiging. En zoals dat gaat, zit je eerst even met een tuin waar je het onkruid uit hebt willen wieden, totdat je ontdekt dat alle planten nu verdwenen zijn. Dat je ontdekt dat er eigenlijk niets is – of in ieder geval heel weinig – wat je nog de moeite waard vindt. Sommige ethische overwegingen misschien, of respect voor mensen die kracht en troost aan hun geloof ontlenen.

Mijn naaste omgeving is diep geschokt door mijn "geloofsafval", het zijn nu pijnlijke gesprekken tussen mensen die mij kennen als predikant en als apologeet, en nu van mij te horen krijgen dat ik fundamenteel van gedachten ben veranderd.

Tja. Dit heb ik niet zien aankomen. En ik zeg maar even voor alle duidelijkheid, wat ik hier zeg betekent niet zoiets als "jullie hebben toch gelijk gehad." Daar gaat het niet over. Maar ik vind het wel zo netjes om jullie te vertellen dat ik niet langer een christen ben – hoewel ik er ook niet toe komen kan om nu ineens het begrip "God" als een nutteloos restant van een kwaadaardige ideologie te gaan beschouwen. Dat is niet de pointe van mijn verhaal. Ik vind de meeste vormen van atheïsme nog steeds oppervlakkig en leeg. Maar dat is misschien een discussie voor een andere keer.

Een hartelijke groet aan jullie allen, vooral degenen die jaren geleden met mij in discussie zijn geweest.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
dikkemick
Adelaar

Re: Tja

Bericht door dikkemick »

Fijn om weer iets van je te lezen en prima dat je groei doormaakt, de een of andere kant op na erover nagedacht te hebben. Het houd je bezig. Succes
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Yay! "Onze dominee" is terug! :sunny:

Ik heb van tijd tot tijd aan je gedacht en me altijd afgevraagd hoe het verder met je ging en of je inmiddels met pensioen bent, en of je het tot het eind hebt volgehouden je loopbaan als dominee af te maken!

Sorry als onder andere ik er voor verantwoordelijk ben geweest dat je zaken "teveel van persoonlijke aard" vond. In ieder geval heb ik die psychologische analyses op mijn geweten, want dat is een geliefde bezigheid van mij. Hoe kan het ook anders als je vrouw een psychoanalytische psychotherapeut is...Ik kwam in jou iemand tegen die veel van dezelfde soort denkprocessen in zijn leven doormaakte als ik en dat deed me een verwantschap voelen. Het maakte me zo benieuwd naar hoeveel van hetzelfde we ervaren of hebben ervaren en denken, en hoeveel we toch van elkaar verschillen. Het lezen van Nietzsche hielp mij om uit de greep van het christelijk geloof te komen, maar was voor jou juist de trigger om het christelijk geloof weer opnieuw te omarmen. Omdat je voor mij zo'n speciaal geval was, iemand met grote kennis en met wie ik verwantschap voelde terwijl er een onoverbrugbare kloof was raakte het mij allemaal diep emotioneel. Af en toe werd ik door je positief verrast en voelde ik me dichterbij komen, af en toe voelde ik teleurstelling en verwijdering. Kortom voor wat betreft alle negatieve gevoelens die je via mij kreeg: het spijt me!
Maar zo fijn dat je iets van je laat horen!

En weer voel ik dat je teksten me diep raken. Wat je vertelt over "naaste omgeving geschokt door geloofsafval" en "pijnlijke gesprekken" doet mij mijn eigen diep verborgen pijn meteen weer naar boven halen. Wat helpt het sterkte toe te wensen, wanneer ik alleen maar kan zeggen dat die pijn nooit meer weggaat. Er valt alleen maar om te huilen.
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Ik heb mij nooit echt in de discussies gemend die je hier met anderen voerde, maar wel altijd met grote belangstelling meegelezen!
De gesprekken die je hier over het christelijk geloof voerde, vond ik om meerdere redenen boeiend en leerzaam.

Er is denk ik enige moed voor nodig om hier nu openhartig deze bekendmaking te doen. Respect!
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

Ik ben benieuwd ben je Jezus leer ook anders gaan zien, of zie je die persoon nu als verzinsel?
Misschien…
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Geloof is rationeel ook niet te verklaren. Dan blijven nu de Hoop en de Liefde voor je over.

Ik heb respect voor je oprechtheid en openhartigheid.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dank voor je verhaal RobbertVeen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Hallo Robbert,

Dat "overgaan naar een andere overtuiging" is inderdaad schokkend en ontzettend spannend. Een veranderde overtuiging is natuurlijk... nog steeds een overtuiging? ;) Je zou dan kunnen zeggen dat er hele andere muziek in 'dezelfde ruimte' speelt. Er is nog genoeg andere muziek te horen, zelfs zelf te maken. Er is ook een hoop lawaai mogelijk; soms heerlijk obsceen en oppervlakkig. Lawaai vs. muziek lijkt wel net zoiets als onkruid vs. "wenselijk kruid"; sneeuwkleed c.q. lobularia maritima in jouw tuin kan zich misschien wel overal rondzaaien en dan kom je er in bepaalde situaties nooit meer van af... terwijl er sierdistels zijn die misschien helaas niet eens willen groeien.

Nutteloze (en meerdere!) restanten van 'kwaadaardige ideologieën' zijn waarschijnlijk heus nog wel aanwezig. Ze komen vaak in meerdere verschijningsvormen de kop opsteken, in eerste instantie herkennen we ze dan niet als zodanig. Zou de 'kwaadaardigheid' bijvoorbeeld niet vanuit een soort recursie vanuit zo'n restant als zodanig gezien kunnen worden? Zo kan je ook aspecten zoals 'leegte' belichten. Zijn zaken b.v. zinloos of zinvrij? De diepgang in leegte zien is alleen mogelijk als je de leegte niet schuwt en daarin jouw vrijheid durft te vinden. Ik denk dat je uiteindelijk een 'kaleidoscoop' zou kunnen ontdekken in de Leegte waarin een paradoxale vorm van betekenis gezien kan worden die niet in woorden is uit te drukken.

n.b. er zitten ook enkele filosofen op dit forum, wellicht schrijven ze dingen die interessant zijn.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Je bent een lange weg gegaan Robbert.
Wat dan volgt is een rouwverwerking om alles wat je kwijt bent.
Een groot deel van je sociale omgeving.
Misschien ook een aantal normen en waarden, die eerder uitsluitend bepaald werden door je geloof.
Er is dan alleen nog een toekomst, waarin je je weg verder zult moeten zoeken zonder het houvast, dat je bijna je hele leven hebt gehad in je geloof
Ik proef uit je schrijven dat je dit niet al te gemakkelijk valt.
Mede daar de overgang van werkzaam leven naar een volgende levensfase van alle tijd voor jezelf invullen normaal gesproken voor de meeste mensen ook al een hele klus is.
Bedenk, dat velen die actief zijn hier afvalligen zijn, en deze weg zullen kunnen begrijpen, ook al is die bij iedereen uniek.
Ik hoop nog veel van je te lezen.
Misschien nu met een andere insteek.
En niet te vergeten een aantal nieuwe leden en opnieuw actieve gesprekspartners.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Nic
Forum fan

Bericht door Nic »

De sites waar Robbert op publiceert, vertelt ook een vervolgverhaal. Nu ga ik niet voor Robbert spreken, maar hopelijk licht hij die verrassende wending toe. Shalom.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mag ik nog vermelden dat Robert me altijd een uiterst sympathiek heerschap leek, waar je uitstekend een biertje mee zou kunnen drinken. Wat zijn overtuiging ook was/is
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Ik ben teruggekeerd tot het jodendom - in de praktijk - waar ik ook vandaan kwam. Daar is de kwestie van het bestaan van God etc. van veel minder belang.
Laatst gewijzigd door RobbertVeen op 18 aug 2023 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef: 18 aug 2023 16:52 Mag ik nog vermelden dat Robert me altijd een uiterst sympathiek heerschap leek, waar je uitstekend een biertje mee zou kunnen drinken. Wat zijn overtuiging ook was/is
Dat is aardig van je, want ik was niet altijd aardig tegen jou... Je kon me het bloed onder mijn nagels vandaan treiteren... (Dat kun je waarschijnlijk nog steeds.) Maar respect hebben we altijd gehad, en dat "redt" dit forum ook en maakt het uniek.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Welkom terug! Ik heb nooit aan de discussies deelgenomen, boven mijn pet materie maar ze altijd wel met veel belangstelling gevolgd! Is je openingspost dan een soort uit de kast komen of zit er een diepere betekenis achter? En terug naar je roots van het jodendom, dat lijkt me nog veel moeilijker dan. Maar ik ben blij dat je weer eens wat post.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

RobbertVeen schreef: 18 aug 2023 08:38 Tja...

Sommige van jullie zullen zich mij nog wel kunnen herinneren. Ik ben een tijdlang op dit forum actief geweest en heb daar mijn best gedaan om het christendom te verdedigen. Dat viel lang niet altijd mee, omdat ik de reacties op wat ik schrijf van behoorlijk persoonlijke aard vond. Zoals ik het heb ervaren waren er veel "ad hominems", en pogingen om mijn overtuigingen psychologisch te verklaren. Dat vond – en vind – ik geen goede manier van discussiëren. Maar zo zat dit forum nu eenmaal in elkaar.
<knip>
Hoewel dit "maar" een internetforum is, voel ik mij toch voldoende tegenover jullie allen verplicht, om uit te spreken wat waar is en verdient om gemeld te worden.

Dat is niet de pointe van mijn verhaal. Ik vind de meeste vormen van atheïsme nog steeds oppervlakkig en leeg. Maar dat is misschien een discussie voor een andere keer.

Een hartelijke groet aan jullie allen, vooral degenen die jaren geleden met mij in discussie zijn geweest.
Mijn even hartelijke groet terug. Ik ben het met je eens dat Atheisme op zich vrij oppervlakkig en leeg is, zeker voor iemand wiens gedachtenwereld nog altijd een godheid omvat. Maar die leegte is tevens ruimte die je kunt benutten om allerlei andere zaken te overdenken. Sommige waarvan moeilijk zijn los te maken van de god-gedachte.

Vooralsnog zul je waarschijnlijk nog erg bezig zijn met je sociale contacten met degenen die nog wel een religie aanhangen, maar als je daar eenmaal overheen bent, zul je merken dat je leven nog altijd even zinvol kan zijn. Zelfs je compleet los mocht komen van het gods-idee.

Ik weet wel: Het leven heeft geen zin, maar mijn moeder zou zeggen: Dan maakt het maar zin. En dat is precies wat het doet.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie